Yli miljoonalla suomalaisella ei ole voimassaolevaa virallista henkilöllisyystodistusta
Suomen viidestämiljoonasta asukkaasta yli miljoonalta puuttuu virallinen henkilöllisyystodistus kuten henkilökortti tai passi:
Kommentit (319)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla? Kaikki eivät matkustele, vaan pysyvät kotiseudullaan, jossa kaikki tuntevat toisensa. Suomessa asuu myös tuntematon määrä laittomia maahanmuuttajia, joilla ei ole mitään henkilöllisyyspapereita.
Niitä tuskin lasketaan suomalaisiksi. Ja suurimmalla osalla on passi tms mutta ei oleskelulupaa. On olemassa myös muukalaispassi.
Ei ole kumpaakaan koska en ole kokenut tarpeelliseksi. Ajokortti on ainoastaan.
Vierailija kirjoitti:
Aika monta kertaa olen euroopassa käynyt niin ettei ole missään tarvinnut passia tai henkilökorttia.
Sama mulla. Ystäväni asuu Saksassa ja siellä käydessäni ei ole kukaan kysellyt mitään. Pitkään olin ilman passia ja henkilökorttia. Pankkia vartena piti hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Ajokortti on silkkaa rahastusta. Henkkarina se ei juuri missään enää käy ja Jepet näkee päätteeltään onko sulla ajokorttia vai ei.
Missä ei ajokortti käy? Pankkikonttori on varmaan ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi olla? Kaikki eivät matkustele, vaan pysyvät kotiseudullaan, jossa kaikki tuntevat toisensa. Suomessa asuu myös tuntematon määrä laittomia maahanmuuttajia, joilla ei ole mitään henkilöllisyyspapereita.
Tämä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä !
Ihan kuin ne laskettaisiin suomalaisiin. Huokaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Tässä ei puhuta henkilöllisyystodistuksesta vaan virallisesta tällaisesta. Esim. minulla on vain ajokortti ja sehän ei ole virallinen henkilöllisyystodistus.
Niin minäkin voisin ajaa autoa sinun ajokortilla, ja kun virkavalta pysäyttäisi, niin menisi täydestä läpi, kun ei voi millään tietää kuka henkilö on kyseessä!!!
Jos näytät hyvin paljon samalta kuin minä niin voi mennäkin läpi. Mutta sama se on henkilökortissa ja passissakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten nykypäivänä selviää ilman henkilöllisyystodistusta??? ja vielä miljoona ihmistä???
Postissa ei ainakaan vielä tarvitse ja mikäli ei pankin kanssa tule jotain ongelmia niin missäpä sitä tarvitsisi.
Odotappa vain kun joku paketti tuleekin Matkahuollon kautta, sitten pitääkin henkkaria alkaa hommata.
Ei tarvitse. Riittää, että kirjoittaa sellaiselle kaverille valtakirjan, jolla on henkilökortti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten sellainen pääsee ulkomaille, jolla ei ole henkkaria?
Eivät mene ulkomaille. Olipa taas turha kysymys.
Ei ole Euroopassa kyselty mitään paperia. Ehkä pitää olla jotenkin epäilyttyvä, jos ei ilman papereita pääse matkoille.
Vuosi sitten meni henkilökortti vanhaksi. Passia ei ole ollut 15 vuoteen ja ajokorttia 19 vuoteen joten ilman papereita tässä ollaa täysin. Enpähän ole tarvinnut mihinkään ainakaan tässä vuoden aikana. Miksi ei ole henkkaria niin syy on se että se on juurikin aika turha, maksaa ihan hirveesti asiasta jota ei tarvitse juuri koskaan, vanhenee viidessä vuodessa ja nyt vaatisi jopa vaivaa koska tässä joutuu passikuvan lisäksi menemään laitokselle tunnistettavaksi kun ei ole alle vuosi sitten vanhaksi mennyttä henkkaria olemassa.
Ei hirveästi kiinnosta tää jatkuva kortti pelleily.ja makselu. Miksi se ajokortti ei muka käy vaikka viranomainen senkin myöntää ja ei ole yhtään kummosempi läpyskä kun henkilöllisyystodistus? Pelkkää rahastusta.
Hankin vuosi sitten, tarve ollut nolla.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole voimassaolevaa henkilöllisyystodistusta. Hankin sen sitten, kun voin maksattaa sen toimeentulotuessa.
Ilmeisesti et ole oikeutettu toimeentulotukeen? Koska ko asia kuluu Kelan perustoimeentulotuen piiriin niille, jotka ovat oikeutettu saamaan sitä.
Ei minullakaan taida olla. Mihin minä sellaista tarvii. En matkustele joten en tarvii passia. Viimeksi kävin ulkomailla karibialla 9 vuotta sitten karibian risteilyllä. Passini on vanhentunut sen jälkeen jo kauan sitten. Minulle riittää kesämökillä lomailu joten en aio matkustella pitkään aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työtön yh. Ei ole varaa henkkareihin, influenssarokotukseen, hiustenleikkuuseen, hammaskiven poistoon jne.
Henkkarit saa sossun kautta
Kuuluvat toimeentulotuen piiriin, joten Kela on oikea instanssi.
Äänestys? Noi kenellä ei ole mitään. Ja arosuaan, jos tulee joku pankki-asia, niin hankala on ensin hankkia passit yms ennen kuin saa asian hoidettua.
Ainoastaan pankki on ollut se instanssi johon olen erillistä henk.todistusta tarvinnut kun eivät enää kelpuuta ajokorttia, jopa äänestämiseen kelpasi ajokortti. Aika turha hankinta se henkilökortti jonkun pankin takia.
Minulla on henkilökortti. Sen voimassaoloaika on 2027 alkuun. Ajattelin, näin 30-40-ikähaarukassa olla uusimatta sitä. Ensinnäkin en matkusta, en edes Pohjoismaihin, vaikka sinne ilmeisesti pääsee ilman henkilötietoja. Toisekseen, kun tilaat jotakin netistä, niin minulta ei ainakaan nykyaikana kysytä koskaan henkkareita pakettia hakiessa, ei postista, eikä silloin kun tavara tulee kotiinkuljetuksena. Liittymänä on Prepaid, vaikka luottotiedot eivät menneetkään. Jos tilaan nettiliittymän, tai vaikka siirrän sähköt, nekin voi tilata netistä verkkopankkia käyttäen. No S-pankissa kysytään henkkarit, jos nostaa kaupan kassalla käteistä tililtä, tai tallettaa. Mutta sen kanssa voi elää, kun käteinen menee kassaan ostamalla suoraankin. Mitä varten siis uusisin sitä henkilökorttia, jos ei sitä missään tarvita? Tilasin tavaran noudolle Verkkokauppa.com Pirkkalan myymäläänkin maininnalla henkilöllisyys todetaan noudettaessa ja myyjä vaan antoi sen paketin, kun skannasi sähköpostista viivakoodin tilauksestani. Mites muut, käytättekö sitä henkilökorttia/passia?
Sillä uusimisrahalla saa kuitenkin kaksi kauppakassia kaupasta... eikä rahaa liikaa ole - kun huomioi vielä passikuvat.
Tosta osa menee vuokraan ja loput ruokaan.