Mikä on yllättänyt eläkkeellä?
Itse jäämässä kohta eläkkeelle. Jos olet jo eläkkeellä niin onko joku asia tullut sinulle yllätyksenä?
Kommentit (62)
Vierailija kirjoitti:
Se että kuljen selvästi paremmissa vaatteissa kuin työssä pitkään käyvä kolmekymppinen nuori naapurini. Hänellä on lenkkitossut rikki ja ei omista selvästi muita jalkineita. Myös samat verkkarit päällä. On ilmeisesti köyhä, kun viideltä aamula kiirehtii bussiin ja ei omista autoakaan, vaikka töissä käy.
Minulla on auto ja merkkivaatteet. Päivällä on varaa käydä kympin kahveilla ja maksaa parinkympin leivos mukaan.
Tämmöstä ihmettelen, että eikö nuorille makseta tosiaan palkkoja ja onko meidän eläkkeet liian suuret?
Näkyy ihan katukuvassa tämä räikeä ilmiö.
Eläkeläiset ja yllättävän monet vammaisetkin on puettu niin hyvin, että ihmettelee vain mistä ne rahansa siihen saavat?
Ihan työläisenä risasilla lenkkareilla syksyllä lirskutellessa tulee mieleen, kun kävelee ostoskeskuksessa väsyneenä raskaan työpäivän jälkeen.
Miksi ne rahat ei ole minulla vaan muilla, jotka ei työtä tee, tai ovat joskus kauan sitten sitä tehneet?
Hienot takit on ja kengät. Mistä saataisiin työläisille rahat vaatteisiin?
Tai heidän lapsilleen. Niin, asiahan ei minulle kuulu, mutta kyselen että onko oikein?
Kuulehan myös kirppistorilta voi löytää hyvää ja laadukasta.
Pitää vaan kiertää. Tenaville myös, nyt on alet kaupoissa, talvivaattet voi hankkia halvalla.
Se, ettei ole koskaan vapaapäivä eikä lomaa😅
Vierailija kirjoitti:
En tee mitään erityistä. Sitä joku ihmettelee. Saatan katsoa vaikkapa tv-sarjoja koko päivän. Öisin valvon yleensä aamukolmeen. Kellun ajanvirrassa.
Itse tiesin jo etukäteen että yö ja päivä saattavat vaihtaa paikkaa. Valvon myöhään ja nautin siitä että herätyskello on käytössä tosi harvoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se että kuljen selvästi paremmissa vaatteissa kuin työssä pitkään käyvä kolmekymppinen nuori naapurini. Hänellä on lenkkitossut rikki ja ei omista selvästi muita jalkineita. Myös samat verkkarit päällä. On ilmeisesti köyhä, kun viideltä aamula kiirehtii bussiin ja ei omista autoakaan, vaikka töissä käy.
Minulla on auto ja merkkivaatteet. Päivällä on varaa käydä kympin kahveilla ja maksaa parinkympin leivos mukaan.
Tämmöstä ihmettelen, että eikö nuorille makseta tosiaan palkkoja ja onko meidän eläkkeet liian suuret?
Eläkeläiset ja yllättävän monet vammaisetkin on puettu niin hyvin, että ihmettelee vain mistä ne rahansa siihen saavat?
Ihan työläisenä risasilla lenkkareilla syksyllä lirskutellessa tulee mieleen, kun kävelee ostoskeskuksessa väsyneenä raskaan ty
Eläkkeelle jäämiseen kannattaa valmistautua tekemällä isompia hankintoja etukäteen, mm päällysvaatteet, jalkineet, silmälasit, tarpeelliset kodinkoneet. Näin tein itse.
Vierailija kirjoitti:
Se, ettei ole koskaan vapaapäivä eikä lomaa😅
Eläkeläinen tarvitsee ja tekee kyllä edelleen lomamatkan, kotimaassa tai ulkomaille.
Verotus on yllättynyt, korkeat veroprosentit.
Eläke nousee vain vähän vuodessa.
Muutoin saa nukkua milloin haluaa ja mennä mihin haluaa, jos rahat riittää.
Vierailija kirjoitti:
Ihanaa, kun on vapaus niistä paska hommistani. Voi katella telkkaria milloin vain. Ja tehdä muutenkin ihan mitä haluaa.
Niinpä ja aamut on parhaita. Heräilee rauhassa. Sitten lukee Hesaria tai katsoo aamutvtä kun juo aamukahveja. Kohta voi mennä aamuisin pihalle kahville.
Vierailija kirjoitti:
On vitsailtu että eläkkeelle jäätyään kuolee nopeasti pois, mutta niin näyttää käyvän omilla vanhemmillanikin joilla vaivat räjähtivät heti käsiin kun eläkkeelle jäivät. En tiedä mikä mekanismi tuossa sitten pätee että kun lopetat työn tekemisen niin heti alkaa ruumis lahoamaan pikatahdilla.
Sama täällä, toinen vanhemmista jo menehtynyt pian eläköidyttyään. Ajattelen että eläkkeelle jäänti on elämän suuria kriisivaiheita, ja kriisi tarkoittaa uhkaa ja mahdollisuutta. Löytyykö mielekästä tekemistä, vai tuleeko tyhjyyden tunne tai laiskuus ja elämä on yhtä istuskelua tai vaikka tissuttelua? Nopeasti se vointi romahtaa jos elämäntavat on huonot ja fyysistä ja henkistä vireyttä ei ylläpidä. Siis tehkää asioita eläkkeelle jäävät, että ette menetä aktiivisuuttanne täysin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan työläisenä risasilla lenkkareilla syksyllä lirskutellessa tulee mieleen,
Joo ja hakea työterveydestä lähetteet tulevalle vuodelle julkiselle verikokeisiin ja poliklinikoille ja uusia kaikki reseptit.
Olen alkanut herätä aamulla aikaisin pirteänä vaikka vihdoinkin saisi nukkua.
Mä ostin uuden asunnon joulukuussa kun jäin eläkkeelle, läheltä lapseni perhettä. Hommaa tässä on riittänyt. Eläke ei ole suuri mutta pärjään, on onneksi vuokratuloja lisäksi. Mukavaahan tämä on, tänä vuonna lyöty lukkoon pari ulkomaanmatkaa, keikkaliput ostettu vapuksi, leffaan päivänäytöksiin halvemmalla jne. Kalenteri on täydempi kuin töissäkäydessä.
se yllättää miten suuri veroprosentti eläkkeellä on.nyt 30 prosenttia kun töissä ollessa oli 40.
se kun energiat on vähentyneet kovasti.
se kun keskellä päivää kylillä kävelee työkykyistä porukkaa joutilaana paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan työläisenä risasilla lenkkareilla syksyllä lirskutellessa tulee mieleen, kun kävelee ostoskeskuksessa väsyneenä raskaan ty
Eläkeläinen saa alle puolet entisestä palkastaan (brutto), ja veroprosentti on enemmän kuin työssäkäyvällä. Katsotaan sitten aikanaan, miten hyvin sinäkin sillä eläkkeellä pärjäät.
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Vierailija kirjoitti:
"Eläkkeitä maksetaan 39,1 miljardia vuodessa." https://www.etk.fi/tutkimus-tilastot-ja-ennusteet/tilastot/kokonaiselak…
Ansiosidonnaista maksetaan 2 miljardia https://www.tyj.fi/tilastot/
Tavoitetila on 0 euroa työttömyystukia.
Se että nyt on varaa ostaa parempia viinoja ja matkustella.
Ei tarvi kuunnella paskapuheita työpaikalla ja voi elää omaan tahtiinsa. Nukkua voi myös aamulla.
Kyllähän aika paskaa on jouduin jäämään työkyvyttömyys eläkkeelle duunissa tehtiin 300-1000h ylitöitä vuodessa tippu kyydistä vähän niinku täydes vauhdissa ekaks olin 1,5 vuotta saikulla ja kuntoutuksessa sit lekurit päättii työ on henkisesti ja fyysisesti liian raskasta ei kun eläkkeelle
Jäin vuoden ensimmäinen päivä eläkkeelle, olin sitä ennen pari vuotta ansiosidonnaisen lisäpäivillä, yllätyin kun tuloni nousi. Nykyään en sovi mitään ennen puoltapäivää jos ei ole pakollista. Nautin kun saan oman aikataulun mukaan elää arkeani.