Työmatkapyöräily kesällä
Kiinnostaisi aloittaa työmatkapyöräily nyt näin kun kelit on ihanat ja aurinko paistaa. Te jotka työmatkapyöräilette kuinka pitkän matkan jaksette polkea? Ja tuleeko hiki? Mietin jos hankkisin vaikka sähköpyörän niin se voisi helpottaa kun matkaa on 12 km
Kommentit (481)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vaan se sähköpyörä, niin ei tule hikeä ja sillä voi näin kauniina päivänä ajella vaikka parinkymmenen kilometrin lenkin.
Mikä sähköpyörä teille on?
ap
Mulla ei oo sähköpyörää vaan perus jopo. Tuossa olisi suht tuore vertailu https://www.vitamiini.org/paras-sahkopyora-2025/ uutuusmalleista
Olipahan härski Kuntokaupan mainos. Listalle ei päässyt juuri muita kuin Fitnordin pyörämalleja. Oikeasti hyvä sähköpyörät ei päässyt listalle ollenkaan.
Fitnord-pyörää ostaessa kannattaa huomioida, että niiden moottori (Techdrive) on sellainen, että kukaan muu maailmassa ei käytä samaa merkkiä. Se on siis joku uudelleenbrändätty kiinanihme. Kuntokauppa ei kerro valmistajasta mitään. Nyt jos Kuntokauppa tekee konkurssin, on epäselvää saako moottoriin huoltoa mistään, tai saako jostain jonkin muun merkkisen moottrin Fitnordin pyörään.
Ajatus konkurssista ei ole kovin kaukaa haettu, koska Kuntokauppa päätyi vuonna 2023 yrityssaneeraukseen.
Omaa sähköpyörääni ostaessani päädyin juuri tästä syystä kiertämään Fitnordin kaukaa. Nuokin maksaa aika paljon, joten en halunnut ottaa riskiä. Päädyin pyörään, jossa kaikki sähkötekniikka Boschia, jota käyttää valtava määrä valmistajia joka puolella maailmaa. Huoltoa ja varaosia löytyy varmasti.
Minulla 5 kilometriä sivu, ja ihan kauramoottorilla poljen kesät talvet. Ei mitään talvitengaskikkailuja. Menee noin 15-20 minuuttia, vaatteet vaihdan sitten työpaikalla ja peseydyn pikaisesti. Erittäin ideaali matka arkiliikunnaksi.
10 km suuntaansa poljen vaihdepyörällä. Käyn suihkussa työpaikalla. On mäkinen reitti ja tulee hieman hiki.
Varo kertakäyttöpyöriä. Eli huolehdi siitä että ainakin sähköpuoli on Bosch, Shimano tai Yamaha. Vikaa tulee kaikkin ja kilometrit voi jäädä vähiin. "Fitnord" on pahin kusetus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta vaan se sähköpyörä, niin ei tule hikeä ja sillä voi näin kauniina päivänä ajella vaikka parinkymmenen kilometrin lenkin.
ap
Mulla ei oo sähköpyörää vaan perus jopo. Tuossa olisi suht tuore vertailu https://www.vitamiini.org/paras-sahkopyora-2025/ uutuusmalleista
Olipahan härski Kuntokaupan mainos. Listalle ei päässyt juuri muita kuin Fitnordin pyörämalleja. Oikeasti hyvä sähköpyörät ei päässyt listalle ollenkaan.
Fitnord-pyörää ostaessa kannattaa huomioida, että niiden moottori (Techdrive) on sellainen, että kukaan muu maailmassa ei käytä samaa merkkiä. Se on siis joku uudelleenbrändätty kiinanihme. Kuntokauppa ei kerro valmistajasta mitään. Nyt jos Kuntokauppa
"Kuntokaupan" myyräntyö on jatkunut jo vuosia. Kyseessä on halpiskyhhäys jota myydään oikean hinnalla valehtelemalla se megalomaanisella mainonnalla superpyöräksi. Tunnen mm. julkkiksen joka hehkutti sitä. Oikeasti ei ollut nähnytkään koko kapistusta.
Vierailija kirjoitti:
Tosi hyvä, että mietit sähköpyörää! Itsellä matka on ollut 20 km suuntaansa. Tulee juuri sopivasti liikuntaa, mutta ei mene homma raatamiseksi tai sellaiseksi, että olet perillä kuin uitettu koira.
Teepä tuo sama kaatosateella ja katso sen jälkeen, oletko perillä kuin uitettu koira.
Vierailija kirjoitti:
Kevätaurinko houkuttelee ja ne ketkä jo viime vuonna uskalsivat satsata sähköpyörään, sanoo nyt, että se oli paras päätös koko vuoteen. Meidänkin työpaikalla ne, jotka vielä viime keväänä sanoi "mä mietin vielä" ajelee nyt tuskaisina tavallisilla pyörillä, kun toiset huristelee kevyesti ja hymyssä suin.
Me osallistutaan töissä kilometrikisaan ja siinä kyllä joka vuosi näkee, että näillä hymyssä suin sähköllä polkijoilla ne kilometrit jää jonnekin muutamaan sataan per kesä. Parhaimmat vetää ilman sähköä tuhansia kilometrejä samassa ajassa.
Tulee muuten joka kevät aina samantyyppisiä keskusteluita tänne, joissa ylistetään aina sähköpyörää. Pyöräkauppiaat taas asialla?
Helsingissäkin porukka järkiintyy. Pyöräily on vähentynyt vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko hiki vai ei on ihan henkilökohtainen asia. Itse hikoilen helposti ja paljon. Kunto on hyvä, sillä mm. juoksen maratoneja, joten huonosta kunnosta se ei ole kiinni. Vaikka pyöräilisin 12 km sähköavusteisella, hikoilisin silti.
Eihän se hiki tule, jos laittaa kovimman avustuksen ja polkee vain sen verran mitä on pakko. Mutta totta on se, että helposti hikoilevana on pyörällä hyvin vaikeaa ajaa vähänkään pidempää matkaa hikoilematta. Ilman sähköä puhutaan käytännössä jostain 10km/h vauhdista ja silloinkin pitää olla suhteellisen tasaista tai ylämäissä hiljentää reilusti. Sähköllä avustus maksimissa pystyy sitten polkemaan yli kahta kymppiä hikoilematta.
Vierailija kirjoitti:
Joskus tehtiin kaverin kanssa shoppailumstks kaupunkiin, alku 20 km suht tasaista ja joku pikkumäki, loppu 25 km isoja Mäkipää. 3 tuntia meni ja yksi 10 min lepotauko otettiin. Jok ma sanoo ajavansa kevuest 30 km valehtelee. 12 km jaksaa tavallisella pyörällä kyllä mutta sähköpyörä helpottaa ettei tarvitse aloittaa päivää hikisenä. Sitähän voi käyttää myös kuten tavallista pyörää jos haluaa. Itse aloittajan hommaisin sähköpuörän niin että mennessä sähköllä tullessa polkien.
Kevyesti 30km menee varmasti, jos on viimeisen päälle maantiepyörä ja hyvät tiet, sekä käyttää pyörää paljon. Kyllä hyvä pyörä rullaa niin paljon paremmin, että oikein paskalla pyörällä ja tiellä 5 km alkaa olemaan jo kovempi suoritus kuin oikein hyvällä pyörällä ja tiellä 30km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ap
Täällä yritys mainostaa omia tuotteita, ei ehkä niin puolueeton vertailu.
Elämä on liian lyhyt ollakseen onneton.
Olen jaksanut vuosia polkea 10 km töihin joka aamu. Ei ole sähköpyörä edes.
Vierailija kirjoitti:
Minulla 5 kilometriä sivu, ja ihan kauramoottorilla poljen kesät talvet. Ei mitään talvitengaskikkailuja. Menee noin 15-20 minuuttia, vaatteet vaihdan sitten työpaikalla ja peseydyn pikaisesti. Erittäin ideaali matka arkiliikunnaksi.
Hevosella poljet?
Mikä saatanan apukoulupudokas täällä taas tolskaa menemään?
Mulla meni vastaavaan matkaan reilu 20 minuuttia, mutta piti mennä keskustan läpi, eli useissa risteyksissä pysähtyminen valojen tai väistämisvelvollisuuden vuoksi. Ajattelin eivät ole verrannollisia kilometreihin koska kulkureitit on erilaisia. Suoraa maantieajoa ajaa nopeammin kuin kaupunkiajoa tai mäkistä maastoa hiekkatiellä.