Työmatkapyöräily kesällä
Kiinnostaisi aloittaa työmatkapyöräily nyt näin kun kelit on ihanat ja aurinko paistaa. Te jotka työmatkapyöräilette kuinka pitkän matkan jaksette polkea? Ja tuleeko hiki? Mietin jos hankkisin vaikka sähköpyörän niin se voisi helpottaa kun matkaa on 12 km
Kommentit (481)
Jaksan polkea vaikka 100 km, mutta en voi polkea edes kilometriä, koska hikoilen niin paljon. Kesällä ei voi liikkua kuin ilmastoidulla autolla. Olisihan se kiva vaikka pyöräillä kaupungille jätskille tai oluelle, mutta se on minulta poissuljettu.
Tilalle otetaan sitten jotain muuta
Itsellä kyllä pää hikoaa sen verran, ettei hommasta tule mitään.
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko hiki vai ei on ihan henkilökohtainen asia. Itse hikoilen helposti ja paljon. Kunto on hyvä, sillä mm. juoksen maratoneja, joten huonosta kunnosta se ei ole kiinni. Vaikka pyöräilisin 12 km sähköavusteisella, hikoilisin silti.
Oikeastaan ei ole. Kunnosta se on kiinni. Voihan sitä jollain kymmenen kilometrin matkalla hieman kainalo vuotaa tai pari pisaraa valua otsalle, mutta ei sen enempää. Tuo on sama kuin alkaisi hikoilemaan vaatteet märäksi kävellessä. Se ei ole normaalia.
Sähköpyörä, siis sähköavusteinen on hyvä. Sillä pääse nopeammin kuin tavallisella fillarilla ja hikoilematta.
Ylämäessä suurempi avustus päälle ja nekin sujahtaa hyvää vauhtia
Se on kovin yksilöllistä tuo hikoilu. Mulla on töihin bussipysäkiltä reilu kilometri. Aamulla kun kävelen sen hissukseen 15 minuutissa, mulle tulee aina hiki. Kainalot ja selkä kastuu ja otsa pisaroi. Iltapäivällä kun tikkaan saman matkan alle 10 minuuttiin, mulle ei tule yhtään hiki, ei vaikka olisi kesä ja 30 astetta lämmintä.
Lähti työpaikka alta, niin ei tartte hirveästi edes bussikorttia latailla, saati työmatkapyöräilyjä miettiä.
Oon mä joskus pyöräillyt töihin. Vielä 30-vuotiaana poljin yli 10 kilsaa töihin ja töistä kotiin toiset yli kymmenen kilsaa. Ja vielä talvella, kovassa pakkasessa ja huonosti auratuilla teillä. Sitten hommattiin auto. Tämän jälkeen olen pyöräillyt töihin vain hätätilassa. Viimeksi bussilakon aikaan, koska töihin olisi kestänyt kävellä yli 2 tuntia, joten pyörä alle ja puoli tuntia töihin.
Autoa ei ole ollut kohta 20 vuoteen ja nyt ei ole töitäkään. Ei tarvi bussikorttia latailla, kävelen kaikki matkat, mitä tuonne kaupungille tarvii lähteä. Kaupungilla se fillari olisi äkkiä varastettu. Rupeen keräilee pulloja ja tölkkejä ja fillarilla pelkät pyörälenkit. Talvipyöräily on myrkkyä. Siinä meikäläinen on niin epämukavuusalueella että tietää olevansa. Ei vaikka olisi kuinka sähköpyörä. Tiet ovat yhtä liukkaat sähköpyörälle kuin muskelipyörälle.
Fillarilla pitäisi lähteä töihin normaalia aikaisemmin, koska pakosti hikoo sen verran, että töihin päästyä pitää käydä ensin suihkussa. Se ottaa taas oman aikansa. Ei viitsi vetää hikisenä paskasia työkamppeita päälle eikä kehtaa olla töissä hielle, kuselle ja paskalle haisevana. Siinä kun on sitten äkkiä jollain jotain valittamisen aihetta, että etkö koskaan peseydy. Bussilla työmatkat, se on vaivattomin ja mukavin. Työpäivän jälkeen voi sitten käydä vetäisemässä vaikka sadan kilsan pyörälenkin.
Vierailija kirjoitti:
Jaksan polkea vaikka 100 km, mutta en voi polkea edes kilometriä, koska hikoilen niin paljon. Kesällä ei voi liikkua kuin ilmastoidulla autolla. Olisihan se kiva vaikka pyöräillä kaupungille jätskille tai oluelle, mutta se on minulta poissuljettu.
Jätä nyt ensin nuo jätski ja olut pois niin kyllä se elämä siitä helpottuu. Ja kohta jaksat taas polkea ilman tekosyitä.
Apua, mun nauruvarastot on loppu!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 3 km suuntaansa ja en o koskaan sähköpyörää miettinytkään. Mielestäni pyöräilystä menee se "liikuntaetu" tollasella matkalla. Oikein hyvä matka eikä mee ku n. 10 min. :)
Samoin, itse poljen mummiksella 7km työmatkan, mutta kyllä pidemmillä matkoilla sähköpyörä on varmasti oikein hyvä, ettei veny työpäivä matkoineen ihan älyttömän pitkäksi. Täysilläkään ei viitsi polkea, ettei ole sitten hikisenä töissä.
Mulla on tuo 12 km/suunta. Ikinä en malta polkea rauhallisesti vaan rivakkaa tahtia vedän aina. Hikihän siinä lentää, mutta käyn työpaikalla nopsasti suihkussa ja en koskaan pyöräile työvaatteissa, ne on repussa. Lihasvoimalla poljen, sähköön en siirry niin kauan kuin terveenä pysyn.
N57
Minä ajan 10km suuntaansa, mutta meillä pääsee töissä suihkuun ja on pukukaapit Nousen aamulla, juon puol litraa vettä, nappaan edellisenä pakatun pyörälaukun mukaan ja sotken sen 10km. Töissä menen suihkuun, otan pukukaapista sinne maanantaina (viikoksi) tuomani vaihtovaatteet ja menen kanttiiniin aamupalalle.
Toki ymmärrän, että kaikilla ei ole samanlaisia fasiliseetteja töissä ja että olen onnekas tässä suhteessa, mutta ainakin tuo 2x10km päivässä on ihan normi-ihmiseltä tehtävissä, räntäaamuina vaan pitää aluksi potkia itsensä liikkeelle, mutta aika nopeesti siitä tulee rutiini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko hiki vai ei on ihan henkilökohtainen asia. Itse hikoilen helposti ja paljon. Kunto on hyvä, sillä mm. juoksen maratoneja, joten huonosta kunnosta se ei ole kiinni. Vaikka pyöräilisin 12 km sähköavusteisella, hikoilisin silti.
Oikeastaan ei ole. Kunnosta se on kiinni. Voihan sitä jollain kymmenen kilometrin matkalla hieman kainalo vuotaa tai pari pisaraa valua otsalle, mutta ei sen enempää. Tuo on sama kuin alkaisi hikoilemaan vaatteet märäksi kävellessä. Se ei ole normaalia.
On kiinni monesta muustakin asiasta. Esimerkiksi kilpirauhasen vajaatoiminnan oire on hikoilemattomuus. Kieltämättä oli kivaa, kun ei kuntoillessakaan hikoillut, siihen asti kunnes kuuli olevansa sairas.
Vierailija kirjoitti:
Fillarilla pitäisi lähteä töihin normaalia aikaisemmin, koska pakosti hikoo sen verran, että töihin päästyä pitää käydä ensin suihkussa. Se ottaa taas oman aikansa. Ei viitsi vetää hikisenä paskasia työkamppeita päälle eikä kehtaa olla töissä hielle, kuselle ja paskalle haisevana. Siinä kun on sitten äkkiä jollain jotain valittamisen aihetta, että etkö koskaan peseydy. Bussilla työmatkat, se on vaivattomin ja mukavin. Työpäivän jälkeen voi sitten käydä vetäisemässä vaikka sadan kilsan pyörälenkin.
Hien ymmärtää, mutta mistä pyöräillässä ne muut eritteet tulee? Taitaa olla nyt muitakin ongelmia kuin pelkkä hikoilu.
Hanki ehdottomasti sähköpyörä. Sähköavusteinen pyöräily päästää vähemmän kuin perinteinen lihasvoimalla suoritettu pyöräily.
PErinteisen polkupyörät tulisi kieltää lailla. Pyörän tulee kulkea tuulivoimalla ei kaurapuurolla !
Vierailija kirjoitti:
Hanki ehdottomasti sähköpyörä. Sähköavusteinen pyöräily päästää vähemmän kuin perinteinen lihasvoimalla suoritettu pyöräily.
PErinteisen polkupyörät tulisi kieltää lailla. Pyörän tulee kulkea tuulivoimalla ei kaurapuurolla !
Nyt olen kuullut kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30km työmatka on semmonen kevyt aamulenkki eikä edes kunnolla tunnu missään, jos on edes vähän kuntoa.
Ihan varmaan. Mikä saa ihmisen kirjoittamaan noin typeriä?
Ja minä muuten oikeasti tiedän, millaista on ajaa fillarilla 30 km duuniin.
Minäkin tiedän. Aikoinaan poljin minäkin tuon 30 km suuntaansa ja ihan tavallisella 21-vaihteisella retkipyörällä enkä millään sähköpyörällä. Reitti oli sen verran tasainen, ettei siihen sähköpyörää tarvinnut. Aikaa meni n 1,5 h suuntaansa ja kävin töissä pikaisesti suihkussa ja siihen ei nyt kovinkaan kauaa mennyt aikaa. Minusta se oli ihan mukavaa, kun aikataulutti aamulla lähtemisen sopivasti eikä illallakaan ollut mihinkään kiire. Menomatka oli melkein koko matka loivaa alamäkeä, joten aamuisin matka meni ihan sukkelaan. Kotiinpäin oli tietenkin millin verran enemmän tekemistä, mutta kun oli hyvät pyörätiet alusta loppuun asti, niin ei se niin kamalaa ollut. Nykyisin en enää fillaroi työmatkoja, kun muutettiin ennen koronaa sen verran kauemmas landelle, että täältä asti ei enää jaksa fillaroida niin pitkälle. Tai vaikka jaksaisi, niin aikaa kuluisi jo liian paljon.
Liiku enemmän ja käytä vähemmän alkoholia