Yle: Osalla suomalaisista ei ole lainkaan säästöjä
Minä säästin vuosia, mutta nyt parissa vuodessa olen joutunut toistuvasti käyttämään säästöjäni, kun rahat käyvät vähiin. Silmälääkärikäynnit ja silmälasit, hammaslääkäripalvelut, talvikengät, tukevat rintaliivit... Kaikki nämä ovat kalliita menoja, joita ilman ei selviä. En todellakaan tuhlaile, mutta pitää olla tarkkana. Mökki jää haaveeksi. Hyvä, jos joskus voin jäädä eläkkeelle.
Kommentit (258)
Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.
Mulla on 70 euroa kolikkoina säästöpossussa. Vai ei ole muka säästöjä!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on 150 000 säästötilillä. Silti pelottaa.
Sinua nyt pelottaa oma varjosikin...
Minulla oli paljonkin säästöjä, mutta olen auttanut taloudellisesti mm. syöpää sairastavaa vanhempaani, suvun nuorta opiskelijaperhettä.
Eipä tuo ollut uutinen. Työttömiä ihan julmetusti. Toimeentulotukeakaan ei saa jos on säästöjä.
Ne äänestää varmaan vasemmistoliittoa
Ei ole mullakaan säästöjä vaan kädestä suuhun elän. Avioero kesken amk-opintojen sekoitti talouden ihan totaalisesti. Säästöt meni ja jouduin lopulta ulosottoon. Nyt ei auta kuin maksella velkoja ulosottoon ja toivoa, että saa ne maksettua pois muutamassa vuodessa.
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mullakaan säästöjä vaan kädestä suuhun elän. Avioero kesken amk-opintojen sekoitti talouden ihan totaalisesti. Säästöt meni ja jouduin lopulta ulosottoon. Nyt ei auta kuin maksella velkoja ulosottoon ja toivoa, että saa ne maksettua pois muutamassa vuodessa.
Minulla meni myös kymppitonni yksityisen terveyden huoltoon, toisaalta en oli enää tätä kirjoittamassa jos en olisi tehnyt niin🙏
Vierailija kirjoitti:
Eipä tuo ollut uutinen. Työttömiä ihan julmetusti. Toimeentulotukeakaan ei saa jos on säästöjä.
Ei saa kohta varmaan mitään muutakaan kun yleistuki tulee ensi vuonna ja sitten muutkin kelan kaikki tuet yhdistyy seuraavaksi.
EI pidäkään säästää vaan hankkia lisätuloja.
Minulla viimeksi tänään kasvoi tulevaisuuden tulot hiukan, ja taas pärjään vähän paremmin kuin eilen.
Olen töissä firmassa missä 200 duunaria töissä. Kaikilla palkka bruttopalkka noin 2700€/kk. Täällä on useita sellaisia joilla rahat loppu ennen tilipäivää ja palkka tulee 2 viikon välein. Itse en ole tätä koskaan ymmärtänyt ja kotona opetettiin säästäväisyyteen 👍
M38
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä firmassa missä 200 duunaria töissä. Kaikilla palkka bruttopalkka noin 2700€/kk. Täällä on useita sellaisia joilla rahat loppu ennen tilipäivää ja palkka tulee 2 viikon välein. Itse en ole tätä koskaan ymmärtänyt ja kotona opetettiin säästäväisyyteen 👍
M38
Se on hyvä että sinulla on asiat hyvin
Säästöt pitäisi aina saada myös tuottamaan. Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty, mutta silti kannattaa hajauttaa säästöjä ainakin rahastoihin/osakkeisiin, mielellään myös esim. sijoitusasunto, metsää tms. jos säästöjä on enemmän.
Tuohon vaikuttaa myös elämäntilanne. Ei minulla nuorena kummoisia säästöjä ollut. Parin kuukauden kesätöistä ei kummoisia säästöjä kertynyt ja ne hupenivat talven aikana opintotuen ja -lainan lisäksi. Eikä työttömänä mitään säästöjä kertynyt. Aika kädestä suuhun elettiin, vaikka miten yritti elää nuukasti.
Kun pääsin töihin, säästövara meni asp:n maksamiseen ja sen jälkeen asuntolainaan. Olin jo melkein kolmekymppinen, kun alkoi vihdoin olla tilillä jonkinlaista puskuria. Sen jälkeen sitä onkin kertynyt rivakasti, koska olen ollut lapsettomassa parisuhteessa. Jos olisi lapsia, olisi puskurin kerryttäminen edelleenkin ollut työn ja tuskan takana.
Vierailija kirjoitti:
Rintaliivejä löytyy alle 10 eurollakin. Ihan turha on ostaa kalliita merkkiliivejä kun halvemmillakin pärjää. Lidlissä on hyviä liivejä.
Lidl on vaatteiden suhteen roinakauppa.
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt ihan otsikkoon liittyvää, mutta onko Lidlissä sovitustiloja? Vai pitääkö ne liivit ostaa sovittamatta?
Suomalaisten säästöt halutaan yhteiseen kassaan. Mistä ne sitten jaetaan tänne ulkomailta tuleville. Se on sellaista globaalia jakamistaloutta
Keskituloisen palkalla ei enää elä Suomessa.
Aiemmin rahaa jäi joka kuukausi säästöön useampi satanen, vaikka eli hieman tuhlaillen =ei jokaista euroa laskenut, ja ostin välillä kaikkea turhaakin.
Nyt kaikki menee, vaikka turhuudet on karsittu ja kaupasta ostaa tarkan listan mukaan. Syynä on se, että ruoka maksaa järjettömän paljon nykyään!
Päälle vielä se, että samaan aikaa kaikki muukin kallistunut (asumisen kulut, sähkö, harrastukset ja erilaiset palvelut, jääkiekko- ja teatteriliput, bussikortit, vakuutukset, hammaslääkäri jne. kaikki) ja tuntuu ettei raha riitä enää.
Jollain keinoin pitäisi hintojen nousua suitsia, vaikka kaupan voittoja rajoittaa jotta tuottajat saisivat isomman siivun ja asiakkaat pienemmät kauppalaskut. Kaupat tekevät jättimäisiä voittoja, jotka revitään tuottajien selkänahasta ja asiakkaiden kukkaroista.
Ja myös palkkojen pitäisi nousta, esim. muutama satanen/kk, tuolla oltaisiin (vasta) aiemmassa tilanteessa.
Olisi kyllä tosi kurjaa elää kädestä suuhun. Onneksi puskuria on pariksi vuodeksi, jos jotain tulee.