Helsingissä esim. yli 10 vuotta asuneet:
Helsingissä esim. yli 10 vuotta asuneet: onko Helsinki muuttunut, ja jos on, niin hyvään vai huonoon suuntaan? Oletteko miettineet muuttamista pois?
Kommentit (250)
Ja Suomessakin tulee tapahtumaan sama kuin mitä esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa ollut jo jonkin aikaa: kantaväestö muuttaa pienempiin kaupunkeihin ja kuntiin, maa han muuttajaväestön keskittyessä isoimpiin kaupunkeihin. Joten juurikin Mikkelin kaltaiset paikat tulevat tulevaisuudessa nostamaan arvoaan.
Koskaan ennen en nähnyt esimerkiksi narkkareita piikittamässä itseään, nykyään se on mahdollista ihan päivällä kun kävelee baanaa kohti musiikkitaloa.
"Ja eivät kärsi jos lapsi joutuu käymään koulua kokonaan vieraalla kielellä?"
Ruotsi on Suomen toinen kansalliskieli, eikä mikään kokonaan vieras kieli, jota suomenkieliset lapset joutuvat joka tapauksessa opettelemaan. Kun laittaa lapsen ruotsinkieliseen kielikylpypäiväkotiin, niin koulunkäynti ruotsiksi ei tuota haasteita.
Alue jolla asuin pitkään muuttui ratkaisevasti huonompaan suuntaan n 15 v sitten. Viimeiset 5 v koko kaupunki ja sen hallinto on ollut minun mielestäni yhtä sotkua.
Vierailija kirjoitti:
Koskaan ennen en nähnyt esimerkiksi narkkareita piikittamässä itseään, nykyään se on mahdollista ihan päivällä kun kävelee baanaa kohti musiikkitaloa.
Tuntuu että näiden kanssa on luovutettu. Ei se huumeongelma mihinkään tietysti häviä, mutta näitä voisi ajella parhailta paikoilta syrjemmälle piikittelemään. Inhottaa katsoa narkkaamista keskellä kansalaistoria.
Sörnäinen ja Kallio on muuttunut. Siellä on aina ollut säpinää, mutta nykyään vähän liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut täällä yli 30 vuotta eli melkein yli puolet elämästäni enkä lähde pois. Helsinki on minun kaupunkini.
Ainoa asia, joka näiden vuosien aikana on muuttunut huonoon suuntaan, on kauppakeskusten rakentaminen. Niitä ei alun perin ollut kuin keskustassa Forum ja metron päässä Itäkeskus. Se tapa, että pakkaudutaan koko perheen voimin autoon ja ajetaan jonnekin jättimarkettikeskukseen, kuuluu jonnekin maakuntiin, jossa välimatkat ovat pitkiä ja siksikin kaikilla auto. Aitoon helsinkiläisyyteen kuuluu julkinen liikenne ja kivijaloissa sijaitsevat kaupat, kahvilat, leffateatterit jne. Nyt kun niitä on sijoitettu redeihin, triploihin ja vastaaviin tuulipukukeskuksiin, on Helsingin kantakaupungin toiminnot kuolleet pois.
Kauppakeskusten suosio kertoo vain epäonnistuneesta liikennesuunnittelusta. Kun liikkuminen omalla autolla keskustaan on tarkoituksella tehty vaikeaksi niin o
Jos Helsingin liikennepäästöjä ei saada alas suosiolla tai pakolla, niin Helsinki maksaa sakkoja 50-100 miljoonaa. Jokaisen pitäisi osallistua talkoisiin. Mutta ei , maalaismentalliteetti pitää päästä autolla ovelta ovelle, elää vahvana.
Vierailija kirjoitti:
Samaa on täällä Lohjan torin tienoilla ja varmasti muissakin pikkukaupungeissa. Ajat ovat muuttuneet kaikkialla.
Muutin työn perässä 18 vuotta sitten. Kyllä sellainen yleinen levottomuus on lisääntynyt paljon. Toki myös se, että on paljonkin tilanteita joissa huomaa valkoisena olevansa vähemmistöä, mikä tuntuu vähän oudolta. Mutta ei se pelkkä tämä juttu ole, vaan on hirveästi eri tavalla sekaisin olevia, myös valkoisia, ihmisiä, kuka aineissa, kuka muuten vaan sekaisin mielenterveysongelmien takia, ja se luo sitä levottomuuden tunnetta.
Itse kyllä kaipaisin pois täältä jonnekin rauhallisemmalle seudulle, vaikka en minä mitenkään pelkää täällä liikkua tms. Jotenkin vaan mielialaan vaikuttaa kielteisesti semmoinen yleinen levottomuus verrattuna esim. luonnonrauhaan. Mökillä käydessä sen aina tajuaa.
Entinen paljasjalkainen täällä, en ainoastaan miettinyt poismuuttoa vaan toteutin sen. Nyt lapset kivassa koulussa, kulkevat vapaasti kavereilleen ja ikkunoista näkyy muutakin kuin naapurin seinä. Helsingin keskustassa käydessä tulee lähinnä paha olo.
Asun Itä-Helsingissä.
Ennen naapurit olivat tiuhaan vaihtuvia juoppoja ja huumehörhöjä. Poliisi ja ambulanssi kävivät vuoronperään hoitamassa huutavia ja vertavuotavia.
Nyt on ovinaapureina Hassan ja Mohammed. On ollut 5 vuotta hiljaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen asunut täällä yli 30 vuotta eli melkein yli puolet elämästäni enkä lähde pois. Helsinki on minun kaupunkini.
Ainoa asia, joka näiden vuosien aikana on muuttunut huonoon suuntaan, on kauppakeskusten rakentaminen. Niitä ei alun perin ollut kuin keskustassa Forum ja metron päässä Itäkeskus. Se tapa, että pakkaudutaan koko perheen voimin autoon ja ajetaan jonnekin jättimarkettikeskukseen, kuuluu jonnekin maakuntiin, jossa välimatkat ovat pitkiä ja siksikin kaikilla auto. Aitoon helsinkiläisyyteen kuuluu julkinen liikenne ja kivijaloissa sijaitsevat kaupat, kahvilat, leffateatterit jne. Nyt kun niitä on sijoitettu redeihin, triploihin ja vastaaviin tuulipukukeskuksiin, on Helsingin kantakaupungin toiminnot kuolleet pois.
Kauppakeskusten suosio kertoo vain epäonnistuneesta liikennesuunnittelusta. Kun liikkuminen omalla autolla keskustaan on tarkoituksella tehty vaikeaksi niin o
Itseasiassa liikkuminen keskustaan on vaikeaa yhtään millään, ellei halua asua radanvarsighetossa. Ysärillä ytimeen pääsi lähes mistä vaan julkisilla enintään puolessa tunnissa, nykyään hyvä kun tunti riittää. Onneksi sinne ei tarvitse mennä.
Vierailija kirjoitti:
Muutin työn perässä 18 vuotta sitten. Kyllä sellainen yleinen levottomuus on lisääntynyt paljon. Toki myös se, että on paljonkin tilanteita joissa huomaa valkoisena olevansa vähemmistöä, mikä tuntuu vähän oudolta. Mutta ei se pelkkä tämä juttu ole, vaan on hirveästi eri tavalla sekaisin olevia, myös valkoisia, ihmisiä, kuka aineissa, kuka muuten vaan sekaisin mielenterveysongelmien takia, ja se luo sitä levottomuuden tunnetta.
Itse kyllä kaipaisin pois täältä jonnekin rauhallisemmalle seudulle, vaikka en minä mitenkään pelkää täällä liikkua tms. Jotenkin vaan mielialaan vaikuttaa kielteisesti semmoinen yleinen levottomuus verrattuna esim. luonnonrauhaan. Mökillä käydessä sen aina tajuaa.
Samaa mieltä. Me muutettiin miehen kanssa tänne 16v sitten. Tai no, ei ihan Helsinkiin, mutta melkein eli Myyrmäkeen. Kirjaston käyttö jäänyt viime vuosina, koska, no, olen aika herkistynyt hajusteille ja mieluummin sitten vaikka ostanut jonkun kirjan, jos olen tosissani halunnut jonkun lukea. Tulipa kuitenkin nyt monen vuoden tauon jälkeen käytyä sitten kuitenkin kirjastossa ja huh, olipas "elämys". Se on muuttunut suorastaan oikeaksi viihdekeskukseksi! Olen kyllä tiennyt, että sieltä saa kaikkea mahdollista nykyään lainaan, mutta nyt jotenkin iski tajuntaan, miten paljon siellä oikeasti onkaan kaikkea saatavilla. Ja ketkä sitä kirjastoa nykyään käyttää lähinnä.... No, arvaatte varmaan sanomattakin. Tulee väkisinkin mieleen, tarviiko oikeasti verovaroin ylläpitää tuollaista määrää kaikkea ilmaista heille? Ja toki ne on meille muillekin, "kaikille", mutta tuntuu, että erinäisistä syistä jakaumaa on?
Liikennöinti keskustaan on itsellä kokonaan loppunut. Omalla autolla se on tehty liian hitaaksi ja kalliiksi. Julkisilla liian turvattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vuosina 1921-2017 Helsingillä oli kaupunginjohtaja. Vuonna 2017 kaupunki siirtyi pormestarimalliin. Ensimmäiseksi pormestariksi valittiin kokoomuksen Jan Vapaavuori. Siten Juhana Vartiainen kokoomus.
Mikäli haluatte venäläisen kokoomuksen ehdokkaan (Sazunov) niin sitten kannattaa äänestää kokkareita. Saatte tätä samaa kuin tähän asti ja Putinin ystävän.
En varmaan äänestäs Sazunovia, mutta nyt on ihan pakko korjata.
Sazunov on syntynyt Suomessa ja käynyt SYK:n. Voitti jo koulualisena jonkun talouskilpailun joten talousosaamista nuorelta mieheltä löytyy.
Mielummin Sazunov kuin vastuuttomat ja laskutaidottomat vihervsemmistohörhöt valtuustoon.
Kiitos kannatuksesta, terkuin Putin. Voitte jälkeen rakentaa yhteyden Venäjään, pakotteet pois.
Vierailija kirjoitti:
Liikennöinti keskustaan on itsellä kokonaan loppunut. Omalla autolla se on tehty liian hitaaksi ja kalliiksi. Julkisilla liian turvattomaksi.
Julkisten hinnasta kovasti jupistaan, mutta se hinta vielä olisikin aika ok ja sehän maksoi 15 vuotta sitten muutenkin enemmän kuin nyt muistaakseni?
Enemmän julkisissa häiritsee tuo, että niissä matkustaminen on kaikin puolin ällöttävää. Jollain ollut pissat housussa, kun penkit märkiä ja haiseekin sille pissalle; jollain kakat housussa, eikä edes lapsella. Jotkut (monet) taas parfymoineet sen mukaan, että kaikki muutkin saa osansa ja ne penkitkin myös. Ihmisillä lisäksi kaiken maailman syyhyjä nykyään. Sitten tietysti vielä se muuten vain turvattomuus.
Keskustassa asuvat ei varmaan omista huonekaluja tai harrastusvälineitä. Sinne ei nimittäin ole mitään asiaa purkaa tai lastata pakua tai peräkärryä. Kavennetuilla teillä liikenne jumittaa saman tien ja seisotat liikenteen. Terveiset Rööperin rouvalle jolle toimitin antiikkisohvan. Ensi kerralla otan mööpelin kuljetuksesta 100 EUR.
Kasarilla ja ysärillä Stadi oli hieno paikka olla nuori. Nyt se on samanlainen maailmakylässä persläpi kuin muutkin maailman kaupungit.
Metro sentään menee maan alla, mutta kyllä niitä suoria sähköbussiyhteyksiäkin tarvittaisiin.
Kaikki espooolaiset tutut valittaa samaa. Esim. Haukilahtelaiset.