Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Helsingissä esim. yli 10 vuotta asuneet:

Vierailija
01.04.2025 |

Helsingissä esim. yli 10 vuotta asuneet: onko Helsinki muuttunut, ja jos on, niin hyvään vai huonoon suuntaan? Oletteko miettineet muuttamista pois?

Kommentit (250)

Vierailija
181/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kakskymppiä -mummoa ei ole aikoihin näkynyt steissillä. Mitähän lie hänelle tapahtunut?

Vierailija
182/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä 10 vuotta sitten Helsingissä tietyöt valmistuivat joskus. Nyt koko kaupunki on revitty auki, työmaat kestävät vuosia ja kun joku saadaan umpeen, viereen tulee uusi. Katselin tänään Aleksis Kiven kadun hävitystä. En ole ikinä nähnyt missään muussa kaupungissa tällaista repimistä. Miten muut kaupungit pystyvät hoitamaan remontit ilman tällaista hulluutta? Mistä tässä on kyse? 

Ei tänne edes turistit tule enää. Ei ole kaunista kaupunkimaisemaa vaan keltaista varoitusväriä ja kaivinkoneita joka paikka täynnä. 

Kyse on kaiken kunnallistekniikan uusimisesta. Putket, johdot, kaivot, kaukolämpö yms yms ja samalla sitten ne tiet, koska ane joutuu joka tapauksessa tehdä siihen päälle. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kallis

Vierailija
184/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kallis

onneksi vieraskielisillä varaa asua siellä

Vierailija
185/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kallis

onneksi vieraskielisillä varaa asua siellä

Meillä puhutaan kotona englantia ja asumme Helsingin keskustassa omistamassamme asunnossa. Kaivaako sun napaasi?

Vierailija
186/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja Suomessakin tulee tapahtumaan sama kuin mitä esimerkiksi Ranskassa ja Saksassa ollut jo jonkin aikaa: kantaväestö muuttaa pienempiin kaupunkeihin ja kuntiin, maa han muuttajaväestön keskittyessä isoimpiin kaupunkeihin. Joten juurikin Mikkelin kaltaiset paikat tulevat  tulevaisuudessa nostamaan arvoaan.

Jolloin jäljelle jää maahanmuuttaryhmiä, taloudellisesti syrjäytynyttä kantaväestöä ja päihteiden väärinkäyttäjiä. Kontulassa voi käydä katsomassa miltä dystopia näyttää Suomessa, tutustuminen kannattaa aloittaa ostoskeskuksen kulmilta. Aluetta tuskin tunnistaa enää Suomeksi, poislukien kesäisin läheisellä nurmikolla makoilevat siiderinkittaajat ja huumeveikot.

Vierailija
187/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonompaan suuntaan. Liikaa lähiluonnon tuhoamista ja rakentamista. Uudet asuinalueet, kuten Kalasatama, Jätkäsaari, Pasila ym. ovat minusta rumia, samaa ruskeaa laatikkoa nousee joka puolelle. Jatkuvat työmaat rasittaa ja vaikeuttaa kulkemista. Ehdottomasti olen muuttamassa pois, kunhan sopiva asunto löytyy.

Vierailija
188/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huonompaan suuntaan. Liikaa lähiluonnon tuhoamista ja rakentamista. Uudet asuinalueet, kuten Kalasatama, Jätkäsaari, Pasila ym. ovat minusta rumia, samaa ruskeaa laatikkoa nousee joka puolelle. Jatkuvat työmaat rasittaa ja vaikeuttaa kulkemista. Ehdottomasti olen muuttamassa pois, kunhan sopiva asunto löytyy.

Minne muutat?

Vierailija
189/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä 10 vuotta sitten Helsingissä tietyöt valmistuivat joskus. Nyt koko kaupunki on revitty auki, työmaat kestävät vuosia ja kun joku saadaan umpeen, viereen tulee uusi. Katselin tänään Aleksis Kiven kadun hävitystä. En ole ikinä nähnyt missään muussa kaupungissa tällaista repimistä. Miten muut kaupungit pystyvät hoitamaan remontit ilman tällaista hulluutta? Mistä tässä on kyse? 

Ei tänne edes turistit tule enää. Ei ole kaunista kaupunkimaisemaa vaan keltaista varoitusväriä ja kaivinkoneita joka paikka täynnä. 

Kyse on kaiken kunnallistekniikan uusimisesta. Putket, johdot, kaivot, kaukolämpö yms yms ja samalla sitten ne tiet, koska ane joutuu joka tapauksessa tehdä siihen päälle. 

Mutta miksi muissa kaupungeissa ei tarvitse uusia samalla vimmalla tai ainakaan työmaat eivät kestä vuosia? Joku tuolla aiemmalla sivulla sanoi että Kauniaisissa on sama homma, mutta 10 vuoden aikana mitä Helsinki on ollut revittynä auki olen käynyt varmaan 30 eri kaupungissa enkä minä ole nähnyt missään näin massiivisia, pitkäaikaisia työmaita vieri vieressä. Tämä ei vain käy järkeen.

Vierailija
190/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

siks

Vierailija
191/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut täällä yli 30 vuotta eli melkein yli puolet elämästäni enkä lähde pois. Helsinki on minun kaupunkini.

Ainoa asia, joka näiden vuosien aikana on muuttunut huonoon suuntaan, on kauppakeskusten rakentaminen. Niitä ei alun perin ollut kuin keskustassa Forum ja metron päässä Itäkeskus. Se tapa, että pakkaudutaan koko perheen voimin autoon ja ajetaan jonnekin jättimarkettikeskukseen, kuuluu jonnekin maakuntiin, jossa välimatkat ovat pitkiä ja siksikin kaikilla auto. Aitoon helsinkiläisyyteen kuuluu julkinen liikenne ja kivijaloissa sijaitsevat kaupat, kahvilat, leffateatterit jne. Nyt kun niitä on sijoitettu redeihin, triploihin ja vastaaviin tuulipukukeskuksiin, on Helsingin kantakaupungin toiminnot kuolleet pois.

Kauppakeskusten suosio kertoo vain epäonnistuneesta liikennesuunnittelusta. Kun liikkuminen omalla autolla

Kuka sakottaa ja millä oikeudella?

Vierailija
192/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutin työn perässä 18 vuotta sitten. Kyllä sellainen yleinen levottomuus on lisääntynyt paljon. Toki myös se, että on paljonkin tilanteita joissa huomaa valkoisena olevansa vähemmistöä, mikä tuntuu vähän oudolta. Mutta ei se pelkkä tämä juttu ole, vaan on hirveästi eri tavalla sekaisin olevia, myös valkoisia, ihmisiä, kuka aineissa, kuka muuten vaan sekaisin mielenterveysongelmien takia, ja se luo sitä levottomuuden tunnetta.

Itse kyllä kaipaisin pois täältä jonnekin rauhallisemmalle seudulle, vaikka en minä mitenkään pelkää täällä liikkua tms. Jotenkin vaan mielialaan vaikuttaa kielteisesti semmoinen yleinen levottomuus verrattuna esim. luonnonrauhaan. Mökillä käydessä sen aina tajuaa.

Samaa mieltä. Me muutettiin miehen kanssa tänne 16v sitten. Tai no, ei ihan Helsinkiin, mutta melkein eli Myyrmäkeen. Kirjaston käyttö jäänyt viime vuosina, koska, no, o

Todistit käytännön kommunismia, sinä maksat.

Vierailija
193/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikennöinti keskustaan on itsellä kokonaan loppunut. Omalla autolla se on tehty liian hitaaksi ja kalliiksi. Julkisilla liian turvattomaksi.

Mitä turvatonta julkisissa on? Varsinkin nyt kun autoilijat ovat oppineet sen verran liikennesääntöjä, että eivät törmäile pikaratikan kanssa jatkuvasti. Toki silloinkin autoilijan turvallisuus oli suuremmassa vaarassa.

??  Nistit ja hullut.  Eikö riitä?

Vierailija
194/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen miettinyt poismuuttoa ympätyskuntiin. Kaksi syytä; autovihan takia liikkuminen alkaa olla hankalaa ja hidasta, lisäksi kaikkialle putkahtelee järkyttävän tiheästi rakennettuja ratikkalähiöitä. Lähiöbuumin motivaationa on ilmeisesti myös osaltaan ilmasto- ja energiapolitiikka, ainoa vain ettei vanhojen lähiöiden sosiaalisekonoomisista ongelmista ole opittu mitään.

Joten kannattaa muuttaa pois ennen tilanteen eskaloitumista. Kriteerinä uudelle lokaatiolle on, että sinne pääsee vain autolla. Silloin poistuvat myös ongelmat

Ei se ole autovihaa. Suomen autot vain vaihtuvat vähäpäästöisiin hitaasti. Ja jos päästöjä on liikaa Helsingin ilmassa, niin sakkoja tulee kymmeniä miljoonia. Ei hyvällä ja vapaaehtoisesti, niin sitten rajoituksin. 

Minun 19 v poikakin osti hybridin. Miksei aikuiset? 

Kuka sakottaa ja millä oikeudella?

Vierailija
195/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kehenkään ei voi luottaa, kaikki valehtelee, kusettaa niin paljon kuin kerkiää. Ilkeitä, vahingoniloisia, kateellisia ihmisiä joka paikassa. Suomalainen tekee mitä tahansa, että toisella suomalaisella menisi huonommin kuin itsellä. Paljon kateellisia pskan jauhajia, vainoajia, jankuttajia.

Puhuitpa ikävästi hallituspuolueista.

Vierailija
196/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsinki on aivan ihana! Kaikkea tekemistä löytyy :)

Vierailija
197/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonoon. Olen miettinyt.

Vierailija
198/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen asunut Helsingissä lapsesta saakka ja kahdessa suurkaupungissa viimeisen 10 vuoden aikana. En koe mitään dramaattista muutosta olleen, huumeista sekaisin olevia näkee kyllä enemmän. Helsinki on ehkä vähän enemmän eurooppalainen nykyään, viimevuosina venäjän vaikutteet ovat vähän hiipuneet. Infrakin toimii paremmin, nykyään pääsee lentoasemalle metrolla ja länsimetrolla Ruoholahden ja Espoon toimistoalueille.

Metrolla Helsinki-Vantaalle 😅🤣😂. Se on kuule ihan vaan kehärata.

Vierailija
199/250 |
02.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kakskymppiä -mummoa ei ole aikoihin näkynyt steissillä. Mitähän lie hänelle tapahtunut?

Täällä joku tiesi hänen kuolleen. Kahtakymppiä hän taisi ruinata jo markka-aikana. Muistan itse törmänneeni häneen ensimmäisen kerran keskellä yötä Fredrikinkadulla opiskeluaikana, silloin elettiin 90-lukua. 

Vierailija
200/250 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

olen miettinyt poismuuttoa ympätyskuntiin. Kaksi syytä; autovihan takia liikkuminen alkaa olla hankalaa ja hidasta, lisäksi kaikkialle putkahtelee järkyttävän tiheästi rakennettuja ratikkalähiöitä. Lähiöbuumin motivaationa on ilmeisesti myös osaltaan ilmasto- ja energiapolitiikka, ainoa vain ettei vanhojen lähiöiden sosiaalisekonoomisista ongelmista ole opittu mitään.

Joten kannattaa muuttaa pois ennen tilanteen eskaloitumista. Kriteerinä uudelle lokaatiolle on, että sinne pääsee vain autolla. Silloin poistuvat myös ongelmat

Ei se ole autovihaa. Suomen autot vain vaihtuvat vähäpäästöisiin hitaasti. Ja jos päästöjä on liikaa Helsingin ilmassa, niin sakkoja tulee kymmeniä miljoonia. Ei hyvällä ja vapaaehtoisesti, niin sitten rajoituksin. 

Minun 19 v poikakin osti hybridin. Miksei aikuiset? 

Miksi ihmeessä ostaa kalliilla rahalla joku uusi "hieno" auto, jonka arvo alenee hyvin pian ja joita ei pysty edes itse niin vain korjaamaan tarvittaessa? Vietävä yleensä korjaamolle, jossa korjaukset maksaa useita tonneja tai ainakin satoja riippuen viasta.

Meillä on vuonna 2010 ostettu Volvo vuosimallia -01, johon on pystytty itse vaihtamaan moottori toisesta samanlaisesta ja paljon muutakin voitu itse tehdä. Auto maksoi tonnin aikanaan ja varaosa-auto ei paljon mitään.

Miksi ostaa uusia, kun vanhojakin on, joita voi ihan hyvin käyttää. Ehkä kuluttaa vähän enemmän, mutta se jatkuva uusien autojen valmistaminen se vasta kuormittaakin myös.