Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Iltalehti: "Miksi kiltti mies ei kelpaa"

Vierailija
31.03.2025 |

https://www.iltalehti.fi/suhteet/a/777f815a-ce8b-4ec7-a82b-db089bc1fde8

Kiinnostaisi tietää miksi , mutta juttu on maksumuurin takana 😒 Voisiko joku kertoa?

Kommentit (421)

Vierailija
401/421 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin yläasteella, seiskalla ei tietääkseni kukaan seurustellut, kasilla parilla, kolmella tytöllä oli poikaystävä ja ysillå muutamalla. Lukiovuosinakaan kaikki ei seurustelleet, itse löysin poikaystävän kirjoituskeväänä. En koe jääneeni mistään paitsi.

Kyllä meillä alko seurustelut jo yläasteen alussa. Seksiä porukka harrasti noin 14v alkaen. Tämä siis 90-luvun lopulla. 

Päissäänki oltiin joka pe ja la jos saatiin juotavaa ostettua tai kiljua tehtyä.

Tämä riippuu monesta, paikkakunnastakin. Meillä seksiä yläasteella oli vain ressukoilla, joista osa ei ole edes hengissä. 

Akateemisesti suuntautuneilla ei ollut seksi mielessä, vaikka poikiin ihastuttiinkin, vaan keskityttiin kouluun, harrastuk

Joo, holtiton seksi ja seksitaudit ne on sellaisia joka pistää hymyn huulille ;)

Olen pahoillani jos fiksut naiset eivät hymyile sinulle hölmöinä tai viekoittelevina. Saattavat olla ajatuksissaan ja tekemässä keksintöä, eikä hyvällä itsetunnolla varustetulla ihmisellä ole tarvetta hakea hyväksyntää toimimalla kuten naisilta odotetaan. 

"Hymyiles tyttö vähän niin olisit viehättävämpi" sanottiin minullekin setämiesten taholta 90-luvulla.

onnellinen rouva

Vierailija
402/421 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"En löytänyt. Minkäikäiset ovat kyselyyn vastanneet ja mikä on otanta?"

Kirjaimellisesti artikkelin eka lause eli et edes avannut linkkiä.

"FINSEX-tutkimuksen mukaan..." 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/421 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun itse olin yläasteella, seiskalla ei tietääkseni kukaan seurustellut, kasilla parilla, kolmella tytöllä oli poikaystävä ja ysillå muutamalla. Lukiovuosinakaan kaikki ei seurustelleet, itse löysin poikaystävän kirjoituskeväänä. En koe jääneeni mistään paitsi.

Kyllä meillä alko seurustelut jo yläasteen alussa. Seksiä porukka harrasti noin 14v alkaen. Tämä siis 90-luvun lopulla. 

Päissäänki oltiin joka pe ja la jos saatiin juotavaa ostettua tai kiljua tehtyä.

Missä tällaista?

Vierailija
404/421 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä riippuu monesta, paikkakunnastakin. Meillä seksiä yläasteella oli vain ressukoilla, joista osa ei ole edes hengissä. 

Akateemisesti suuntautuneilla ei ollut seksi mielessä, vaikka poikiin ihastuttiinkin, vaan keskityttiin kouluun, harrastuksiin ja kavereihin. Tämä 80-luvun lopussa.

Seurakuntanuoret oli melko turvallinen ympäristö kasvaa. 

Vierailija
405/421 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Akateemisesti suuntautuneilla ei ollut seksi mielessä, vaikka poikiin

""Hymyiles tyttö vähän niin olisit viehättävämpi" sanottiin minullekin setämiesten taholta 90-luvulla.

onnellinen rouva"

Joo, tota hokivat ja nimenomaan setämiehet! Siis satunnaiset kulkijat ihan randomisti. Oli tosi ärsyttävää!

Vierailija
406/421 |
03.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tällaista?

Kehä kolmosen ulkopuolella eli sivistyksen parissa

Vierailija
407/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liika kiltteys ja miellyttämisen halu on petollisuutta, koska silloin ei uskalleta sanoa mitä todella ajatellaan. Se kostautuu hirveällä tavalla sitten kun totuus viimein paljastuu. 

Se on myös toisen ihmisen kontrollointia. Miellyttämishaluinen ihminen salaa asioita toiselta, omien sanojensa mukaan koska ei halua pahoittaa kumppanin mieltä. Se ei ole totta. Hän itse ei kykene kestämään toisen mahdollista negatiivista reaktiota. Itselleen hän tekee palveluksen, ei toiselle.

Siksi miellyttämishaluinen ihminen valehtelee, että voisi kontrolloida muiden tunteita ja käytöstä. Todella salakavalaa.

Kyllä, se on nimenomaan kontrollointia ja epäreilua käytöstä. Tuollaiset ihmiset sujuvasti myös puhuvat yhdelle yhtä ja toiselle toista. Ja kun tämä tulee ilmi, uhriutuvat kun eivät ole koskaan halunne

Minun ex oli kilttimies. Todellisuudessa ennen kaikkea pettäjä, ei kyennyt vetämään rajoja, koska pelkäsi loukkaavansa, jos kieltäytyi aloitteen tekevän naisen ehdotuksesta. Miehellä oli liittomme aikana useita suhteita, mitkä alkoi aina siitä, että hän halusi miellyttää ja olla mukava kaikille. Sitten epätoivoisesti peitteli jälkiään ja piilotteli puhelintaan. Valheiden verkko kasvoi ja kiristyi. Hänen toimintansa hajotti mielenterveyteni kun kaikki paljastui eikä mies itsekään hyvin voi. En voi tuntea edes sääliä tuota kohtaan, sillä teki niin rumasti puolisoaan kohtaan. En puhuisi kilttimiehestä vaan joojoo -miehestä.

Vierailija
408/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luulin vuosia, että minulla on kiltti mies. Hän oli kohtelias, äärimmäisen huomaavainen, yllätti minua asioilla ja lahjoilla, mistä olin joskus ohimennen saattanut mainita, että pidän. Täysi kymppi mies, ajattelin.

Sitten alkoi kuitenkin ihmetyttää tietyt asiat kuten se, että hänelle kävi ihan kaikki, mitä minä ehdotin, käytiin ystävieni ja sukulaisteni luona. Toki hänkin kävi ystävillään, mutta minua ei heille esitelty kuin vasta n.3 v yhdessäolon jälkeen. Muitakin juttuja, mitkä aiheuttivat ihmetystä kuten puhelimen jatkuva pälyily ja piilottelu, kummallisia kaverin auttamisreissuja yms.

Summa summarum, tällä minun maailman ihanimmalla kilttimiehellä on ollut koko ajan sivusuhteita, koska ei ole kyennyt, ts.uskaltanut kieltäytyä naisten tekemistä aloitteista, koska ei halua loukata ketään. Hänen on vain ollut pakko käydä panemassa muitakin. Hän pelkää kaikenlaista pientäkin konfliktin uhkaa niin, että keksii minkä t

Tunnen erään täysin samanlaisen miehen. Hän pitää itseään erittäin mukavana, ja sitä hän onkin. Pystyy keskustelemaan yleismaallisista asioista kenen kanssa tahansa, erittäin älykäs mies, mutta täysin kelvoton luuseri parisuhteeseen. Ei keskustele koskaan myöskään politiikasta, saatikka parisuhteen vaikeista asioista, koska näissä piilee konfliktin vaara.

Voi olla, että rakastaakin seurustelukumppaniaan tosissaan, mutta silti ei kykene kieltäytymään muiden naisten huomiosta ja heitä pitää myös miellyttää panemalla niitä kaikkia. Sitten ollaankin kusessa hetken päästä kun pitäisi olla siellä ja täällä yhtäaikaa, ettei kukaan niistä vaan suutu.

Vierailija
409/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun mieheni on kiltti. Ystäväpiirini kiltit miehet ovat suurin osa parisuhteissa tai heillä on sutinoita meneillään. "Kilttien" miesten ongelma ei ole kiltteys, vaan yleensä ilkeys tai täysi rajattomuus ja kynnysmattous, jota ei pidä sekoittaa kiltteyteen.

410/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sellainen "kiltteys" jossa mies joutuisi olemaan kaikille naisille mieliksi ei ole tervettä vaan pikemminkin mt-ongelma (alistuvan sub/orjan käytöstä) tai pelkkä tekosyy uskottomuudelle.

Kiltti mutta kumppaniaan muihin nähden vain samanarvoisena kohteleva mies on parisuhteeseen kelvoton. Hänhän on jo ryhmäsuhteessa kaikkiin nähden. Oman kumppanin pitää miehelle parisuhteessa tietenkin olla ensisijainen eli niitä muita tärkeämpi mutta ei mikään domina, ellei sitten tarkoituksellisesti ole dom/sub-tilanteesta kyse.

Harva nainen haluaa päätyä miehensä dominaksi kun hakusessa oli suunnilleen tasa-arvoinen suhde. Sitähän se naisten usein perheessä kokema ei-toivottu projektinjohtajuuskin tavallaan on.

"Kiltteys" joka on kytkettävissä pois päältä pettymyksiä kohdattaessa ei ole aitoa. Karkeimmillaan se näkyy hu*ritteluna tai väkivaltana miehen tullessa torjutuksi, lievempänä heidän tilittäessään torjuntatilanteessa omasta mielestään kokemaansa epäoikeudenmukaisuutta anonyymisti palstalla.

M59+

Vierailija
411/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä kuulin yksi päivä kun ystäväpariskunnan mies selitti että kaikki miehet pitäisi jo syntyessään  kastroida niin ei tulisi testosteroidia mikä pilaa tämän koko maailman. Hänen vaimonsa nyökytteli onnellisena vieressä.

Mietin, että onko mitään epäseksikkäämpää kuin mies joka ei arvosta miehuutta. Joka näkee testosteroidin pelkkänä pahana, eikä ymmärrä että sillä tämä koko yhteiskunta on saatu aikaiseksi. Asuisimme todennäköisesti vielä luolissa jos sitä ei olisi. 

Pointtina vaan se, että tämä ystävä pariskunnan mies on varmasti juuri sellainen "kiltti" mies johon suurin osa naisista ei koskisi pitkällä tikullakaan. 

412/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä kuulin yksi päivä kun ystäväpariskunnan mies selitti että kaikki miehet pitäisi jo syntyessään  kastroida niin ei tulisi testosteroidia mikä pilaa tämän koko maailman. Hänen vaimonsa nyökytteli onnellisena vieressä.

Mietin, että onko mitään epäseksikkäämpää kuin mies joka ei arvosta miehuutta. Joka näkee testosteroidin pelkkänä pahana, eikä ymmärrä että sillä tämä koko yhteiskunta on saatu aikaiseksi. Asuisimme todennäköisesti vielä luolissa jos sitä ei olisi. 

Pointtina vaan se, että tämä ystävä pariskunnan mies on varmasti juuri sellainen "kiltti" mies johon suurin osa naisista ei koskisi pitkällä tikullakaan. 

Ei kuullosta ollenkaan tämän keskustelun "kiltiltä" mieheltä tuo kun sellaiset nimenomaan välttävät vahvojen tai ei-suosittujen mielipiteiden esittämistä.

M59+

Vierailija
413/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikös tuo juuri ollut naisia miellyttävä mielipide. Miehet on sikoja! Ja naisilta ropisee pisteet. Ainakin viher-vassareilta

Vierailija
414/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko toimittaja tajunnu kiltti miehen ja kilttimiehen eron? Kiltti mies on kiltti ja lempeä. Kilttimies on taas katkeroitunut.

Kilttimies on 99 tapauksessa sadasta skotti.

415/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikös tuo juuri ollut naisia miellyttävä mielipide. Miehet on sikoja! Ja naisilta ropisee pisteet. Ainakin viher-vassareilta

Kuullosti lähinnä huonolta provolta. En sano ettei tuollainen olisi mahdotonta mutta ei tuo mikään tämän keskustelun "kiltti mies" ollut.

M59+

Vierailija
416/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Naiset yliarvioi oman tasonsa, edes alhaisen tason naiselle ei kelpaa mies joka on KILTTI ja TAVALLINEN.

Miehet ovat surkeita kumppaneita. Mitään "alhaisen tason naista" ei ole olemassa vaan naiset ovat aina liian hyviä miehille. Vain kymmenesosa miehistä yltää naisten tasolle.

Tavallinen mies on paljon tavallista naista huonompi.

Ylipainoinen ja ruma nainen on alhaisen tason naisia.

Alhaisen tason nainenkin voi olla ihan tyytyväinen yksineläjä, ei ne vahvat itsenäiset naiset aina mitään urakaunottaria ole. Itse olen pulska ja melko arkisen näköinen, mutta vielä kertaakaan elämässäni ei ole ollut sellaista tilannetta, jossa minulla olisi mukavampaa olla minuun tyytyneen kilttiksen kanssa kuin yksin. Lapsetkin voin tehdä itsellisesti tässä lähivuosina

Vierailija
417/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja seurustelu ja seksi oli aika pieni osa tätä nuorten keskinäistä ihastunutta jännitettä, joka meillä alkoi jo vitosella pienellä kiusoittelulla ja flirttailulla ja jatkui aika lailla sellaisenaan yläasteelle, jolloin ensin lyhyet seukkailut, ja myöhemmin oikeat parisuhteet alkoi olla ajankohtaisia. Kyllä se ainakin minulla varhaisnuoren itsetunnolle otti olla vain se "Hyi saatana!"-ällötys samalla, kun kaikki kaverini ja suurin osa muista tytöistä sai kokeilla tätä kevyttä kisailua viehättyneiden poikien kanssa. Tässä mielessä ymmärrän minun tilanteessani olleita ex-teinipoikia/nykyisiä kilttiksiä, mutta toisaalta olen sitäkin mieltä, että ei 30-vuotiaan enää kuuluisi jumittaa siellä 12-vuotiaan kiusatun finninaaman roolissa, ellei ehdoin tahdoin sellainen halua olla.

Vierailija
418/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Ehkä naiset eivät kaipaa ovimattoa, vaan kumppania, jolla on oma elämä, omat intohimot ja selkärankaa sanoa myös "ei". Ehkä tämä "kiltteys" onkin usein vain naamioitu epävarmuus, aloitekyvyttömyys ja pelko konfliktista? Nainen aistii tämän kilometrien päähän ja kuka haluaisi kumppanikseen ihmisen, joka ei uskalla olla oma itsensä ja seisoa omien tarpeidensa takana?"

Tämä. En minä mitään "pahaa poikaa" kaipaa, vaan aikuista ihmistä joka osaa kommunikoida mielipiteensä ja tarpeensa ja kuunnella vastaavasti minua. Joka tekee asioita tasavertaisena aikuisena eikä muistilistan kanssa äidin pikku apulaisena kuvitellen että se on vastuullista aktiivista vanhemmuutta. Miehen jolla on elämässä sisältöä ilman minä olen siitä vastuussa. Ihmisen joka ei vastaa lapselle aina "kysy äidiltä" vaan enintään "juttelen äidin kanssa ja palaan sitten asiaan" jos siihen oikeasti tarvitaan minun mielipide. Ihmisen johon voi oikeasti tutustua, jolla on ajatuksia ja niille perusteita, ideoita, haluja, aloitekykyä... En ihmistä joka vanuu harmaana perässä nyökytellen kuin jokin tahdoton lakeija. 

Vierailija
419/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyl sä jaksat jauhaa. 

Vierailija
420/421 |
04.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juu ei. Miten politiikka taas liittyy asiaan? Oletko siis itse persu?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kolme seitsemän