Paraneeko ruusufinni/rosacea/couperosa koskaan
Ruokavalio on kunnossa mutta stressi, kuuma suihku, sauna, alkoholi, aurinko, pölyinen ilma saa kasvot aina laikukkaan punaisiksi. Onko pakko luovuttaa ja vain välttää lehatuksen aiheuttajia koko loppuelämä? Ei iso vaiva mutta esteettinen.
Kommentit (79)
Vierailija kirjoitti:
auttaako oikeasti tuo nyppiminen? kuinka usein toistat?
Auttaa. Kun iho paranee, niin unohdan asian. Sitten tulee taas ruusufinnejä ja alan tuskailla. Ja sitten muistan taas, että nyppimällä karvat lähtee finnit. Aikaisemmin keksin tuon, kun katoin, että samoihin tiettyihin paikkoihin tuli finnejä, niinkuin kulmakarvojen väliin. Näissä kohdissa oli paksuja ja pitempiä haituvia. Kai nuo haituvatkin heikkenee, kun niitä nyppii. Niinkuin muutkin karvat. Kosmetologeillakaan ei taida olla tapaa poistaa ihan lyhyitä millin ihokarvoja kasvoista.
Monesti on ollut iso ruusufinni ja olen siitä keskeltä nyppässyt paksun ja ison karvan pois. Samantien lähtee parantumaan. Melkein tunnen sen, kuinka tulehdus lähtee pois. Mikroskoopilla varmaan näkisi, mitä siellä juuressa on.
Olen muuten ihan perussiisti ihminen. En mikään sottapytty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei parane. Pysyy kurissa reseptivoiteilla esim. Rosazol ja Elidel ja siihen vielä antibiootti hevoskuurina. Ihotautilääkäri määrää.
Couperosaan ei nuo auta, ainakin minulla vaan pahensivat oireita. Kunnon ruusufinniin niistä voi olla apua.
Joo, mäkin kokeilin noita, ei mitään apua. Ja ihotautilääkäri sanoi, ettei ihme, koska ei mulla ole ruusufinniä, vain hiussuonet kuultaa ihon läpi kasvoilla kuten monilla pohjoismaalaisilla (=couperosa). Kaikki couperosa ei ole lievää ruusufinniä, osa on vaan ihan perinnöllistä hiussuonten ominaisuutta, eikä siihen auta nuo eikä järeämmätkään ruusufinnihoidot. Tilapäisesti voi toki käyttää verisuonia supistavaa voidetta niin ettei punoita, mutta ei sekään jokapäiväiseen käyttöön ole.
Kaikilla on nukkaa ihossa. Kannattaa se poistaa ensin.
Finnejä tulee muutenkin niihin kohtiin kehoa, jossa on karvoja. Jos olette huomanneet.
Ruusufinniin auttaa atselainihappo eli reseptillä saatava skinoren voide. Lehahtelu ja näppyjen tuleminen loppui mulla siihen. Paljon tehokkaampi kuin rosazol. Skinoren kuivattaa ihoa joten käytän sitä vain öisin ja laitan sen alle paksumman rasvan. On toiminut näin, vaikka ohjeissa lukee, että pitää laittaa suoraan iholle. Aurinkosuoja ehdoton. Toinen mikä on auttanut mulla on raskaus :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on nukkaa ihossa. Kannattaa se poistaa ensin.
Finnejä tulee muutenkin niihin kohtiin kehoa, jossa on karvoja. Jos olette huomanneet.
Kainaloihin ja päänahkaan?
Ei parane. Kyse on normaalista ikääntymisestä ja siihen liittyvästä ihon ohenemisesta, jolloin pintaverisuonet näkyvät helpommin.
Ruusufinnin pahenemista voi estää paikallisella lääkevoiteella (Mirvaso), välttämällä ihoa ärsyttäviä tekijöitä kuten aurinkoa, alkoholia, kahvia ja hikoilua.
Pintaverisuonet voi hävittää ihotautilääkärin antamalla laserhoidolla, joka on käytännössä samaa kuin tatuointien poistossa. Mehiläisen hinnastossa puolen tunnin aika ihotautilääkärille maksaa 157 euroa ja laserilla hoidetaan yleensä noin tunti kerrallaan. Hinnasto on suuntaa antava, tarkemman arvion saat kysymällä palveluntarjoajalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei parane. Pysyy kurissa reseptivoiteilla esim. Rosazol ja Elidel ja siihen vielä antibiootti hevoskuurina. Ihotautilääkäri määrää.
Couperosaan ei nuo auta, ainakin minulla vaan pahensivat oireita. Kunnon ruusufinniin niistä voi olla apua.
Joo, mäkin kokeilin noita, ei mitään apua. Ja ihotautilääkäri sanoi, ettei ihme, koska ei mulla ole ruusufinniä, vain hiussuonet kuultaa ihon läpi kasvoilla kuten monilla pohjoismaalaisilla (=couperosa). Kaikki couperosa ei ole lievää ruusufinniä, osa on vaan ihan perinnöllistä hiussuonten ominaisuutta, eikä siihen auta nuo eikä järeämmätkään ruusufinnihoidot. Tilapäisesti voi toki käyttää verisuonia supistavaa voidetta niin ettei punoita, mutta ei sekään jokapäiväiseen käyttöön ole.
Couperosa, rosacea ja ruusufinni ovat sama asia. Ruusufinni ei kaikilla oireile samalla tavoin eikä yhtä pahasti, mutta kaikilla punoitus pahenee iän myötä koska iho ohenee.
Sitä ei voi parantaa, mutta sitä voi hidastaa suojautumalla auringolta, alkoholilta ja mikä sen nyt kullakin laukaisee. Riippuu ihotyypistä ja perimästä, tuleeko paukamia tai finnejä. Miehillä monesti ruusufinni aiheuttaa kudoksen arpeutumista ja liikakasvua nenään. Kehittyy rinofyyma (kahtokee googlella). Punoitusta eli ihon läpi kuultavia pintaverisuoniva voidaan hävittää ihotautilääkärin laserhoidolla. Kosmetologien lasereissa ei tehot riitä eikä niin syvälle ihon alle kannata kosmetologia päästääkään.
Muutamalla satasella saa ison avun itselleen, jos asia vaivaa. https://www.mehilainen.fi/ihotaudit/ihon-laserhoito
Itse hoidan lääkärin määräämällä sikakalliilla voiteella Mirvaso (noin 60 euroa/30 mg, mutta riittää pitkäksi aikaa. Lääkettä annostellaan iholle herneen kokoinen pallo päivittäin supistamaan pintaverisuonet) https://www.yliopistonapteekki.fi/mirvaso-3-mg-g-geeli-30-g-93551
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Auttaa. Kun iho paranee, niin unohdan asian. Sitten tulee taas ruusufinnejä ja alan tuskailla. Ja sitten muistan taas, että nyppimällä karvat lähtee finnit. Aikaisemmin keksin tuon, kun katoin, että samoihin tiettyihin paikkoihin tuli finnejä, niinkuin kulmakarvojen väliin. Näissä kohdissa oli paksuja ja pitempiä haituvia. Kai nuo haituvatkin heikkenee, kun niitä nyppii. Niinkuin muutkin karvat. Kosmetologeillakaan ei taida olla tapaa poistaa ihan lyhyitä millin ihokarvoja kasvoista.
Monesti on ollut iso ruusufinni ja olen siitä keskeltä nyppässyt paksun ja ison karvan pois. Samantien lähtee parantumaan. Melkein tunnen sen, kuinka tulehdus lähtee pois. Mikroskoopilla varmaan näkisi, mitä siellä juuressa on.
Olen muuten ihan perussiisti ihminen. En mikään sottapytty.
Sulla on karvatupen tulehdustaipumus ei follikuliitti. Stafylokokki aiheuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei parane, mutta mulla pysyy kurissa Detria Arbutin tuotteilla ja kun vältän anti age tuotteita.
Mulla taas anti age -tuotteet rauhoitti ihoa. Täysin tavallinen hajustamaton perusvoide sai ihon helahtamaan vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Ei parane. Kyse on normaalista ikääntymisestä ja siihen liittyvästä ihon ohenemisesta, jolloin pintaverisuonet näkyvät helpommin.
Ruusufinnin pahenemista voi estää paikallisella lääkevoiteella (Mirvaso), välttämällä ihoa ärsyttäviä tekijöitä kuten aurinkoa, alkoholia, kahvia ja hikoilua.
Pintaverisuonet voi hävittää ihotautilääkärin antamalla laserhoidolla, joka on käytännössä samaa kuin tatuointien poistossa. Mehiläisen hinnastossa puolen tunnin aika ihotautilääkärille maksaa 157 euroa ja laserilla hoidetaan yleensä noin tunti kerrallaan. Hinnasto on suuntaa antava, tarkemman arvion saat kysymällä palveluntarjoajalta.
Ei montaa kuukautta pysynyt ne pintaverisuonet pois noilla hoidoilla.
Muutenkin itselläni ainakin mennyt päinvastoin, iän myötä helpottanut. Lapsena oli aina varsinkin pakkaskelien jälkeen ihan sinipunaisena helottavat posket, samoin saunan jälkeen tai jos vähän rankemmin liikkui. Nyt viisikymppisenä ei enää ilmeisesti veri niin hyvin kierrä, joten ei tule oikeastaan tuollaisia lehahduksia reagointina ärsykkeisiin ollenkaan. Hieman vaan aina tasaisena pysyvää peruspunoitusta nenällä ja poskien yläosassa, mutta se ei tosiaan reagoi mihinkään tulemalla enemmän tai vähemmän punaiseksi. Mirvaso tosiaan auttaa, mutta eipä tule käytettyä kun mulla siitä tulee kova kutina. Laitan vaan tuota jonkun toisenkin mainitsemaa Dr. Jartin Cicapairia, joka on vihreää voidetököttiä jota laitetaan vain punoittavalle alueelle, ja peittää punaisen näkymättömiin. Eli periaatteessa meikki, mutta voi käyttää vain paikallisesti ilman että on muuta meikkiä naamassa.
Vierailija kirjoitti:
Ruusufinniin auttaa atselainihappo eli reseptillä saatava skinoren voide. Lehahtelu ja näppyjen tuleminen loppui mulla siihen. Paljon tehokkaampi kuin rosazol. Skinoren kuivattaa ihoa joten käytän sitä vain öisin ja laitan sen alle paksumman rasvan. On toiminut näin, vaikka ohjeissa lukee, että pitää laittaa suoraan iholle. Aurinkosuoja ehdoton. Toinen mikä on auttanut mulla on raskaus :D
Atselaiinihappoa muuten saa ihan tehokkaana pitoisuutena myös ilman reseptiä, The Ordinary Azelaic Acid 10%.
Hei tuosta Dr Jart Cicapairista sellainen varoituksen sana, että se on hyvin vaaleaihoiselle liian tummaa. Koostumus on kyllä oikein hyvä, eikä tuo korosta kuivia kohtia. Katsoin itseäni peilistä kirkkaassa päivänvalossa ja ne kohdat, joihin olin tuota laittanut olivat oransseja ja selkeästi eri värisiä kuin oma ihoni. Olen siis niin vaaleaihoinen, että joka merkiltä ei löydy riittävän vaaleaa meikkivoidetta. Ihon sävyyn mukautuvat meikkivoiteet tuntuvat muutenkin ihan huijaukselta. Tuskin tuo tuote kovin tummallekaan iholle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Ei parane, mutta mulla pysyy kurissa Detria Arbutin tuotteilla ja kun vältän anti age tuotteita.
Detria Arbutin on ihana, se pitää kurissa myös maksaläiskät, jotka tulee auringosta kesäisin. Ei tule kun tätä käyttää. Ja rauhoittaa couperosaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas anti age -tuotteet rauhoitti ihoa. Täysin tavallinen hajustamaton perusvoide sai ihon helahtamaan vielä lisää.
Mulle tuli Lorealin anti age tuotteesta karheita punaisia läiskiä, ehkä joku allergiareaktio.
Ohis
Mulla La Roche-Posay:n Toleriane Rosaliac AR concentré on toiminut parhaiten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tasan auta, ruusufinni-iho on herkkä eikä sitä saa missään tapauksessa ärsyttää tällaisella nyppimisellä. Pahentaa vaan ongelmaa.
Mulla auttaa. Se on ehkä 12 tuntia pahemman näköinen nyppimisen jälkeen, sitten rauhoittuu.
Ruohonjuuresta saa otsonoitua oliiviöljyä. Vei pois ruusufinnin. Ei kovin hyvänhajuista. Mulla tulehtui silmät siitä, joten lopetin. Tykyä ainetta.
Ihokarvojen / nukan nyppiminen, otsonoitu oliiviöljy ja basibact puuterina ovat olleet parhaat.
Vierailija kirjoitti:
Hei tuosta Dr Jart Cicapairista sellainen varoituksen sana, että se on hyvin vaaleaihoiselle liian tummaa. Koostumus on kyllä oikein hyvä, eikä tuo korosta kuivia kohtia. Katsoin itseäni peilistä kirkkaassa päivänvalossa ja ne kohdat, joihin olin tuota laittanut olivat oransseja ja selkeästi eri värisiä kuin oma ihoni. Olen siis niin vaaleaihoinen, että joka merkiltä ei löydy riittävän vaaleaa meikkivoidetta. Ihon sävyyn mukautuvat meikkivoiteet tuntuvat muutenkin ihan huijaukselta. Tuskin tuo tuote kovin tummallekaan iholle sopii.
Mä olen suomalaiseksi suht tumma, sellainen "oliivibeige", ja en voi tosiaan sitä koko naamaan laittaa koska on aivan kalkkisen vaaleaa mulle, mutta kun laittaa vaan ohuelti niiden punaisten kohtien päälle, niin toimii oikein hyvin. Silloin se vihreä vaan taittaa punaista pois, jättämättä mitään näkyvää väriä jälkeensä. Voi tosiaan olla että ihan super vaalealle ei sovi, eikä toki myöskään tosi tummalle. Tällaiselle beigeihoiselle, jolle se on liian vaaleaa itsessään, kyllä toimii kunhan käyttää tarkasti vain punoituksen päälle ja riittävän vähän. Ja hankaa kunnolla kädellä beigeksi ennen kuin laittaa naamaan.
Ei tasan auta, ruusufinni-iho on herkkä eikä sitä saa missään tapauksessa ärsyttää tällaisella nyppimisellä. Pahentaa vaan ongelmaa.