Paraneeko ruusufinni/rosacea/couperosa koskaan
Ruokavalio on kunnossa mutta stressi, kuuma suihku, sauna, alkoholi, aurinko, pölyinen ilma saa kasvot aina laikukkaan punaisiksi. Onko pakko luovuttaa ja vain välttää lehatuksen aiheuttajia koko loppuelämä? Ei iso vaiva mutta esteettinen.
Kommentit (79)
Saako lääkäreiltä reseptejä ivermektiinivoiteeseen?
Kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paranee sopivalla syömisellä.
Syöminen ei vaikuta, sanoi ihotautilääkäri.
Ei voi olla totta?? Todellakin vaikuttaa.
"Rosacea is an immune-mediated inflammatory disease and diseases of this kind have shown certain evidence associated with gut dysbiosis.
Ruusufinniin on raportoitu liittyvän erilaisia maha-suolikanavan sairauksia, mukaan lukien tulehduksellinen suolistosairaus, keliakia, ärtyvän suolen oireyhtymä, gastroesofageaalinen refluksitauti, helikobakteeri-infektio ja ohutsuolen bakteerien liikakasvu."
Pubmed
Tai sitten ei sitäkään. Olen nyt syönyt gluteenittomasti jo pari vuotta mutta ihoon se ei ole vaikuttanut yhtään mitään.
Gluteenittomuus ei itsessään hoidakaan suoliston mikrobikantaa. Saattaa jopa tehdä sille hallaa.
Vierailija kirjoitti:
Saako lääkäreiltä reseptejä ivermektiinivoiteeseen?
Kokemuksia?
Saa. Soolantra-nimellä myydään, kallista tavaraa. Joitakuita auttaa, joillakuilla ärsyttää entisestään, esim. itselläni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paranee sopivalla syömisellä.
Syöminen ei vaikuta, sanoi ihotautilääkäri.
Ei voi olla totta?? Todellakin vaikuttaa.
"Rosacea is an immune-mediated inflammatory disease and diseases of this kind have shown certain evidence associated with gut dysbiosis.
Ruusufinniin on raportoitu liittyvän erilaisia maha-suolikanavan sairauksia, mukaan lukien tulehduksellinen suolistosairaus, keliakia, ärtyvän suolen oireyhtymä, gastroesofageaalinen refluksitauti, helikobakteeri-infektio ja ohutsuolen bakteerien liikakasvu."
Pubmed
Tai sitten ei sitäkään. Olen nyt syönyt gluteenittomasti jo pari vuotta mutta ihoon se ei ole vaikuttanut yhtään m
Niin varmaan jos on keliakia :/
Keliakiaa ei hoideta muulla tavalla.
No itsellä auttoi laser+IPL-hoidon yhdistelmä ihotautilääkärillä. Se poisti pintaverisuonia ja auttoi kestopunaisuuteen ja lehahteluun. Aloin käyttää kunnollisia, laadukkaita ihonhoitotuotteita ja hyvällä, asiantuntevalla kosmetologilla. Siinäpä ne keinot mitkä itselläni on auttanut. Aloin myös syödä terveellisemmin ja lopetin karkin/liian sokerin mussutuksen.
Olisi kyllä kiva jos tähän löytyisi apu. Itse olen jo luopunut toivosta... ja sosiaalisista suhteista. En kehtaa mennä minnekään naama tulipunaisena. Luulevat vielä alkoholistiksi.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kyllä kiva jos tähän löytyisi apu. Itse olen jo luopunut toivosta... ja sosiaalisista suhteista. En kehtaa mennä minnekään naama tulipunaisena. Luulevat vielä alkoholistiksi.
On olemassa punoitusta tasoittavia sävyttäviä sekä rauhoittavia voiteita. Apteekki ehkä auttaa. Voivat hyvinkin toimia jos vaivasi on couperosa, kuten myös edellä jo mainittu detrian arbutin seerumi. Itselläni ruusufinni ja ainoa jota oma ihoni sietää on tuo. Itse olen kamppaillut iho-ongelmien kanssa jo teinistä, ja on vain pitänyt kovettaa itsensä eli olla välittämättä muiden katseista, kommenteista ja ajatuksista. Olen hävennyt, olen itkenyt, olen nököttänyt yksin huoneessani ja ollut ilman kavereita ihan vain ihoni kunnon takia. Lopulta päätin että nyt riittää ja sama se vaikka olen tulipunainen ja/tai täynnä näppylöitä. Toki pahimmillaan ruusufinni on hyvin kivulias ja naama kuin tulessa, mutta mitä ei voi estää, se täytyy kestää. Valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On olemassa punoitusta tasoittavia sävyttäviä sekä rauhoittavia voiteita. Apteekki ehkä auttaa. Voivat hyvinkin toimia jos vaivasi on couperosa, kuten myös edellä jo mainittu detrian arbutin seerumi. Itselläni ruusufinni ja ainoa jota oma ihoni sietää on tuo. Itse olen kamppaillut iho-ongelmien kanssa jo teinistä, ja on vain pitänyt kovettaa itsensä eli olla välittämättä muiden katseista, kommenteista ja ajatuksista. Olen hävennyt, olen itkenyt, olen nököttänyt yksin huoneessani ja ollut ilman kavereita ihan vain ihoni kunnon takia. Lopulta päätin että nyt riittää ja sama se vaikka olen tulipunainen ja/tai täynnä näppylöitä. Toki pahimmillaan ruusufinni on hyvin kivulias ja naama kuin tuless
Kiitos tsempeistä :)
Mä alan jo vähitellen väsyä ja kyllästyä. Olen kärsinyt tästä myös jo tosi pitkään eivätkä mitkään voiteet ole auttaneet. Meikitkin enimmäkseen kirvelee iholla ja silmissä.
Ulkoilen vain pakolliset. Miehen ja perheen kanssa en kehtaa mennä enää mihinkään, ettei kaikki ajattele, että onpas tuolla miehellä juopon näköinen vaimo. Mulla periaatteessa on luja itsetunto mutta olisi kuitenkin kiva näyttää suht normaalille.
Mie oon aina hävenny kasvojeni ihoa ja jääny paljosta paitsi. Älkää te tehkö samoin ettei tarvii harmitella elämätöntä elämää niin kuin mie. Antaa vaan punoittaa, ja jos pahaksi pääsee niin käykää ihotautilääkäriltä antibioottikuuri. Loppuje lopuks, assiit vois olla huonomminkin. T. 60+
Kokeilinpahan taas paria voidetta. Avenen suojakertoimella olevaa ja saman merkin silmänympärysvoidetta. Kumpikin tuntui iholla hyvin epämiellyttävältä. Kutisevalta ja kirvelevältä. Ei ollenkaan kosteuttanut eikä varsinkaan rauhoittanut.
Olisiko ehdotuksia rauhoittavaan kosteusvoiteeseen tai päivävoiteeseen, jossa on myös aurinkosuojakertoimia?
Erikoislääkärin, ihotautilääkärin heiniä hoito ja seuranta.
Valitse yksityisvastaanotolta lääkäri, joka on virassa ihotautilääkärinä yliopistollisessa keskussairaalassa. Ei muut tiedä eikä osaa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoislääkärin, ihotautilääkärin heiniä hoito ja seuranta.
Valitse yksityisvastaanotolta lääkäri, joka on virassa ihotautilääkärinä yliopistollisessa keskussairaalassa. Ei muut tiedä eikä osaa.
No höpö höpö, monet parhaimmista ihotautilääkäreistä työskentelevät vain yksityispuolella..sori...
Vierailija kirjoitti:
Kokeilinpahan taas paria voidetta. Avenen suojakertoimella olevaa ja saman merkin silmänympärysvoidetta. Kumpikin tuntui iholla hyvin epämiellyttävältä. Kutisevalta ja kirvelevältä. Ei ollenkaan kosteuttanut eikä varsinkaan rauhoittanut.
Olisiko ehdotuksia rauhoittavaan kosteusvoiteeseen tai päivävoiteeseen, jossa on myös aurinkosuojakertoimia?
Kemialliset aurinkosuojafiltterit kutittaa ainakin mun naamaa ja kirveltävät silmiäkin vielä.Mitä laitoit voiteen alle?
Antipodes Supernatural spf 50 on hajusteeton, säilöntäaineeton ja kuivalle iholle tarkoitettu.
Tiedän tapauksen, missä eivät ole oikeita diagnooseja, vaikka heitelty jotain rosacea tai muuta. Kuvitella, noin sairaita voidaan Suomessa olla. Annetaan tahalleen diagnooseja, jotka ovat puutaheinää. Sääli, että henkilön läheiset eivät ole tarpeeksi älykkäitä, jotta olisi voinut ottaa todistajiksi kyseisissä rikoksissa. Uhri itse voi vihjailla että tietää, mutta siinä kaikki. Ilman todisteita tai todistajia ei kannata hirveästi väittää.
Päinvastoin erästä yritetty käyttää hyväksi toimimaan uhria vastaan. Manipuloitu niin, että ei itse tajua sitä. Puhuu juuri niin kun nämä manipuloijat haluavat.
Huoh voi vain arvailla ketkä ei tiedä oikein mistään mitään, ketkä tietää jotain ja ketkä kaiken. Niitä on niin vähän sius kaikesta tietäviä että tuskin päässyt niiden kanssa suoraan juttelemaan. Ei niistä tiedä kun pienet piirit. Johan olisi tartuttu hihasta jo tuolla ulkosalla ja kyselty lisää.
Jumalauta jotkut on sitten yksinkertaisia ja se on sääli sekä sitä kohtaan jota käytetään välikätenä tietämättään, kuten myös itse uhria kohtaan.
Minä olen nähtävästi saanut oman ihoni kuriin etikalla. Kyllä, luit oikein.
20 vuotta kiusannut couperosa villiintyi viime kuussa, syytä en tiedä. Samaan aikaan myös yläselkä alkoi hilseilemään ja kirvelemään, rasvaamisella pysyy kurissa, mutta tuo naama..! Aivan järkyttävän näköinen, punoitus poskilla levisi jo silmien lähelle ja alkoi ilmestyä näppyjäkin (kutisevat ensin, sitten ilmestyvät kunnolla). Olin ihan pulassa, ja rahapulaisena en halunnut ostella kokeeksi kalliita voiteitakaan, joten katselin Youtubesta kotihoitoehdotuksia. Kommenteissa useampi mainitsi etikan.
Kyseessä oli omenaviinietikka, minulla oli kaapissa väkiviinaetikkaa joten kokeilin sitä. Lasilliseen haaleaa vettä lusikallinen etikkaa, sekoitus ja kevyt taputtelu puhtaalle iholle. Toistin tämän noin kaksi tai kolme kertaa peräkkäisinä iltoina, ja sitten alkoi näkyä muutosta.
Eräänä iltana innostuin, ja taputtelin raakaa etikkaa iholle. Se oli virhe; iho muuttui tulipunaiseksi, sitä kuumotti ja poltti pitkään. Mutta seuraavana aamuna ihoni oli paremmassa kunnossa kuin koskaan aikuisiällä! Jatkoin ihonhoitoa laimennetulla etikalla, tulos on pysynyt todella hyvänä. En ymmärrä mihin tämä perustuu?? Iho on sileä, toki jonkin verran pintakuiva, mutta punoittaa vain vähän eikä kiristele tai puske näppyjä.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen nähtävästi saanut oman ihoni kuriin etikalla. Kyllä, luit oikein.
20 vuotta kiusannut couperosa villiintyi viime kuussa, syytä en tiedä. Samaan aikaan myös yläselkä alkoi hilseilemään ja kirvelemään, rasvaamisella pysyy kurissa, mutta tuo naama..! Aivan järkyttävän näköinen, punoitus poskilla levisi jo silmien lähelle ja alkoi ilmestyä näppyjäkin (kutisevat ensin, sitten ilmestyvät kunnolla). Olin ihan pulassa, ja rahapulaisena en halunnut ostella kokeeksi kalliita voiteitakaan, joten katselin Youtubesta kotihoitoehdotuksia. Kommenteissa useampi mainitsi etikan.
Kyseessä oli omenaviinietikka, minulla oli kaapissa väkiviinaetikkaa joten kokeilin sitä. Lasilliseen haaleaa vettä lusikallinen etikkaa, sekoitus ja kevyt taputtelu puhtaalle iholle. Toistin tämän noin kaksi tai kolme kertaa peräkkäisinä iltoina, ja sitten alkoi näkyä muutosta.
Eräänä iltana innostuin, ja taputtelin raakaa etikkaa ihol
Onpä jännää. Taidan kokeilla tuota omenaviinietikkaa. Mikä oli laimennussuhde?
On kyllä parantunut, vaikka väitettiin että olisi verisuonet pilalla ja ties mitä ja ehdin kärsiä vaivasta todella pitkään. Vaahtoputsarit voi ärsyttää. Putsaan aloe vera -geelillä /Bybi Milk Meltillä. Sen jälkeen kasvovesi Novexpert Magnesium mist/ Atopik sensitive kasvovesi. Sen jälkeen Cerave moisturisin lotion + kylmäpuristettuja öljyjä ilman hajusteita (ei ruusunmarjaöljyä joka ärsyttää, mutta useimmat muut käy, esim viiirypäleen kaura argan...). Lopuksi Dermalog Skin cure, joka on paksu voide, joka lukitsee kosteuden ihoon. Nämä tepsi minulla, en sano että toimisi muilla. Mutta minusta kyse on kuivasta ja ärsyyntyvästä ihosta, joka vaatii kosteuttamista ja rauhoittamista, ei mistää heikoista verisuonista tai ikämuutoksesta. Pahinta olisi anti age -tuotteet. Aurinko ja myös useat aurinkovoiteet ärsyttää. Mutta ruualla ei ole mielestäni mitän tekemistä asian kanssa.
Mulle tuli couperosa jo 2-kymppisenä ja 4-kymppisenä se paheni ruusufinniksi. Söin antibiootteja käytin lääkevoiteita, kaihdoin aurinkoa, saunaa, tulisia ruokia jne. mutta silti punoutus ja märkänäpyt uusivat ja uusivat, pahimmillaan hyvinkin kivuliaina. Sitten löysin arbutin seerumin joka rauhoittaa ihoani ja yllätys, voin olla jopa auringossa ilman ihon pahenemista. Käyn saunassa, syön chiliäkin, otan välillä kuppia ja jo vuosia märkäpäänäpyt ovat pysyneet poissa, vaikka toki nouden jälkeen ihoni vähän aikaa punoittaa. Nykytilanne on se, että talvella ihoni on huonompi, mutta näin keväällä alkaa korjautumaan. Tänään vain muutama märkäpää nenän ympärillä. Käytän arbutin seerumia päivittäin ja runsaalla kädellä. Ihoni ei siedä kosteusvoiteita, ei edes perusvoidetta tai arbutinvoiteita. Kun ihoni on oikein rutikuiva, laitan paksun aqualan l -kerroksen sitä elvyttämään. En tiedä vaikuttaako asiaan, mutta syön myös bio-karoten+e tabuja vuoden ympäri, juon paljon piimää jo suolistonkin takia ja vältän pakkasta. "ruusua jo ihmisikä"