Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paraneeko ruusufinni/rosacea/couperosa koskaan

Vierailija
31.03.2025 |

Ruokavalio on kunnossa mutta stressi, kuuma suihku, sauna, alkoholi, aurinko, pölyinen ilma saa kasvot aina laikukkaan punaisiksi. Onko pakko luovuttaa ja vain välttää lehatuksen aiheuttajia koko loppuelämä? Ei iso vaiva mutta esteettinen.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikilla on nukkaa ihossa. Kannattaa se poistaa ensin. 

Finnejä tulee muutenkin niihin kohtiin kehoa, jossa on karvoja. Jos olette huomanneet. 

Kainaloihin ja päänahkaan?

Juurikin. Mulla auttaa karvojen poisto. 

Vierailija
42/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei parane, mutta mulla pysyy kurissa Detria Arbutin tuotteilla ja kun vältän anti age tuotteita. 

Detria Arbutin on ihana, se pitää kurissa myös maksaläiskät, jotka tulee auringosta kesäisin. Ei tule kun tätä käyttää. Ja rauhoittaa couperosaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ihokarvoista johdu. Se on ainakin höpönpöpöä. 

Stressi pahentaa. Pitäisi olla ihan viilipyttynä vaan kaiken aikaa. Mistään ei saa kiihtyä. Ruokavalio voi auttaa vähän. C vitamiini ainakin on hyväksi. Sen olen havainnut.

Vierailija
44/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruohonjuuresta saa otsonoitua oliiviöljyä. Vei pois ruusufinnin. Ei kovin hyvänhajuista. Mulla tulehtui silmät siitä, joten lopetin. Tykyä ainetta. 

Ihokarvojen / nukan  nyppiminen, otsonoitu oliiviöljy ja basibact puuterina ovat olleet parhaat. 

Olen käynyt monta kertaa ihotautilääkärillä ja kosmetologilla, ei apua ruusufinniin. Antibiootit auttaa ja kuumetauti parantaa ihon hetkeksi. Saattaa olla ihon pinnassa jotain hiivaa tai pöpöjä. Urheilen paljon, ja siksi hikoilen. Ihan vedellä suihkuttelu ja karkealla pyyhkeelläkim pyyhkiminen on hyvä. Kuorii ihon pintaa. Ja apteekin perusvoide päälle. 

Vierailija
45/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ihokarvoista johdu. Se on ainakin höpönpöpöä. 

Stressi pahentaa. Pitäisi olla ihan viilipyttynä vaan kaiken aikaa. Mistään ei saa kiihtyä. Ruokavalio voi auttaa vähän. C vitamiini ainakin on hyväksi. Sen olen havainnut.

Minulla lähtee pois ihokarvoja nyppimällä.  Tuo voi liittyä jollakin tavalla suolistoon. Ruusufinnillä ja masennuksella on yhteys. Masennus voi liittyä suoliston toimintaan. Tosi monimutkaisia juttuja. 

Ruusufinni on ihon tulehdusreaktio. 

Vierailija
46/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kosmetologeilta en ole saanut apua, veivät vain rahat ja ostin 100 € maksavan ihoöljyn, joka ärsytti ihoa enemmän. 

Tuo otsonoitu oliiviöljy tehoaa, haisee hiukan oudolle. Mutta ei se nyt mitään. 

Vierailija
47/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paranee sopivalla syömisellä.

Syöminen ei vaikuta, sanoi ihotautilääkäri.

Ei voi olla totta?? Todellakin vaikuttaa.

"Rosacea is an immune-mediated inflammatory disease and diseases of this kind have shown certain evidence associated with gut dysbiosis.

Ruusufinniin on raportoitu liittyvän erilaisia maha-suolikanavan sairauksia, mukaan lukien tulehduksellinen suolistosairaus, keliakia, ärtyvän suolen oireyhtymä, gastroesofageaalinen refluksitauti, helikobakteeri-infektio ja ohutsuolen bakteerien liikakasvu."

Pubmed

Vierailija
48/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rosacea is an immune-mediated inflammatory disease and diseases of this kind have shown certain evidence associated with gut dysbiosis.

Ruusufinniin on raportoitu liittyvän erilaisia maha-suolikanavan sairauksia, mukaan lukien tulehduksellinen suolistosairaus, keliakia, ärtyvän suolen oireyhtymä, gastroesofageaalinen refluksitauti, helikobakteeri-infektio ja ohutsuolen bakteerien liikakasvu."

Pubmed

Hiiva pois, sokeri pois, viljat pois. Jos on itsekuria. 

Vierailija
49/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennuksella ja ruusufinnillä on yhteys, ihan tutkitusti. Mulla yksi masennuslääke aiheutti ihotulehduksen pahenemista. 

Voi olla, että lääkkeetkin vaikuttaa. 

Vierailija
50/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pubmed

Itse olin laihdutuksen takia vuoden ketogeenisella jossa ei tosiaan syöty viljoja eikä hiivaa, ei mitään vaikutusta ruusufinniin.

Vierailija
51/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei parane, iän myötä vain pahenee. 

Ai?

Multa ainakin katosi.

Se lääkärin määräämä Rosazol voide auttoi.

Nyt ei ole noin kymmeneen vuoteen ollut mitään. 

En ole mielestäni muuttanut omia elintapoja.

Vierailija
52/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pubmed

Tai sitten ei sitäkään. Olen nyt syönyt gluteenittomasti jo pari vuotta mutta ihoon se ei ole vaikuttanut yhtään mitään.

Vierailija
53/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kosmetologeilta en ole saanut apua, veivät vain rahat ja ostin 100 € maksavan ihoöljyn, joka ärsytti ihoa enemmän. 

Tuo otsonoitu oliiviöljy tehoaa, haisee hiukan oudolle. Mutta ei se nyt mitään. 

Läääri: Rosazol voide.

Vierailija
54/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pubmed

Joo, mut ei kaikilla. Joillakin.

Vierailija
55/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pubmed

Itse olin laihdu

Kokeile nyppiä ihokarvat? Suihkuttele aamuin illoin, pyyhi pyyhkeellä. Otsonoitu oliiviöljy? 

Vaihda puhtaat tyynyliinat joka toinen päivä? Puuterimainen Basibact tulehduskohtiin muutaman kerran päivässä. 

Jos ei näillä, niin en keksi muuta. 

Vierailija
56/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lasertyypillä on väliä. IPL ei auta rosaceaan mitään koska se ei mene tarpeeksi syvälle epidermikseen.

Rosacean todellinen aiheuttaja on demodex-liikakasvun lisäksi geneettinen taipumus liiallisten pintaverisuonien muodostumiseen, jotka sitten katkeavat mm. kovalla pakkasella, liikunnan yhteydessä jne. ja alkavat vuotaa verta kudokseen pysyvästi.

Se millä nuo verisuonet saa kutistettua kuriin on yttrium-alumiini-garnettilaser eli YAG, joka pystyy tuottamaan lasersädettä joka menee niin syvälle ihoon että sillä voi ihoa rikkomatta tuhota ne ylimääräiset verisuonet.

Tällaista laseria ei kutsuta nimellä IPL vaan PDL (pulse dye laser, pulssivärilaser). Markkinoilla on lähinnä yksi tehokas YAG laser, jonka nimi on VBeam Prima.

VBeamin oikeaoppinen käyttö on haastavaa ja vaatii yleensä lääkärin tai asiaan erikoistuneen plastiikkakirurgian taikka dermatologian erikoislääkärin. Toimenpidettä ei tule koskaan tehdä sairaanhoitajan tai esteetikon toimesta.

Hinta on todella suolainen 700 euroa per kerta, mutta sillä pääsee helvetillisestä vaivasta eroon 100% todennäköisyydellä. Ei tietenkään pysyvästi, koska rosaceassa sinulla on geenit jotka pakottavat ihon alle muodostumaan liikaa verisuonia, joten ne uusiutuvat.

Tulos voi silti kestää 1-5 vuotta jonka ajan saat elää ilman punoitusta. Suomessa on muutamia yksityisiä klinikoita joilla on VBeam Prima-laser käytössä.

Vierailija
57/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lasertyypillä on väliä. IPL ei auta rosaceaan mitään koska se ei mene tarpeeksi syvälle epidermikseen.

Rosacean todellinen aiheuttaja on demodex-liikakasvun lisäksi geneettinen taipumus liiallisten pintaverisuonien muodostumiseen, jotka sitten katkeavat mm. kovalla pakkasella, liikunnan yhteydessä jne. ja alkavat vuotaa verta kudokseen pysyvästi.

Se millä nuo verisuonet saa kutistettua kuriin on yttrium-alumiini-garnettilaser eli YAG, joka pystyy tuottamaan lasersädettä joka menee niin syvälle ihoon että sillä voi ihoa rikkomatta tuhota ne ylimääräiset verisuonet.

Tällaista laseria ei kutsuta nimellä IPL vaan PDL (pulse dye laser, pulssivärilaser). Markkinoilla on lähinnä yksi tehokas YAG laser, jonka nimi on VBeam Prima.

VBeamin oikeaoppinen käyttö on haastavaa ja vaatii yleensä lääkärin tai asiaan erikoistuneen plastiikkakirurgian taikka dermatologian erikoislääkärin. Toimenpidettä ei tule koskaan tehdä sair

Mulla se tulos kesti alle puoli vuotta. Sitten pintasuonet kasvoi takaisin. Totesin, että en viitsi niin lyhytaikaisesta ilosta maksaa, kun ei kestä kuin hetken vaan meikata se punoitus piiloon. Mulla siis tuo geneettinen pintaverisuonten muodostumistaipumus syynä, ei varsinainen ruusufinni.

Vierailija
58/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VBeamin oikeaoppinen käyttö on haastavaa ja vaatii yleensä lääkärin tai asiaan erikoistuneen plastiikkakirurgian taikka dermatologian erikoislä

Tuo on kurja kuulla. 6 kuukautta ei ole pitkä lysti, ja harva haluaa moisesta lähemmäs tonnia maksaa.

Toki jos on todella varoissaan, mikäs siinä. Perusihmiselle ei taloudellista tai järkevää.

Vierailija
59/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Couperosa on ruusufinnin esiaste joka ihan eri juttu. Sen vielä meikillä peittää, mutta ruusufinniä ei, ja tulehtunut iho ei meikkiä edes siedä. 

Puhtaat mineraalimeikit sopivat mulle. Olen käyttänyt 20 vuotta. Puhtailla tarkoitan jauhemaisia, joissa ei ole mitään ylimääräistä. Antavat myös kivasti aurinkosuojaa. Heti kun jossain alkaa tuntua, että alkaa muodostua paise, laitan Rosazolia. Usein.

Vierailija
60/79 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän riippuu siitä, onko taustalla jokin aiheuttaja. Joillakin helpottaa esimerkiksi vaihdevuosien myötä, kun hormonitoiminta muuttuu, mutta siihen mennessä oireet toki ovat jo tehneet paljon vahinkoa iholle ja verisuonistolle.

Joskus ruusufinnin tai ruusufinnimäisen oireilun syynä voi olla yliherkkyys jollekin ruoka-aineelle tai lisäaineelle. Itselläni oireet helpottivat paljon, kun lopetin kaikkien einesten syömisen.

Aiemmin vielä eineksiäkin syödessäni olin kalmankalpea ja täysin oireeton ne pari vuotta, kun söin ehkäisypillereitä. Joillakin taas ne ovat juuri ehkäisypillerit tai jokin muu lääkitys, joka iho-oireilun aiheuttaa.

Ehkäpä jonakin päivänä hamassa tulevaisuudessa keksitään testi, jolla syy ja helpotus löytyy jokaiselle.

Ai niin, aurinkovoide SK 50+ käyttöön viimeistään tähän aikaan vuodesta, vaikka lähtisit vain viemään roskat pihalle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän