Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas migreeni

Vierailija
30.03.2025 |

Viikon sisällä kolmas kerta. Mulla on aurallinen migreeni eli on näköhäiriöt ja kova päänsärky. On ollut viime aikoina aika usein migreeni. Sain uuden kohtauslääkkeen jonka otin tänään. Sen verran on jo auttanut, että enää pienesti väreilee silmissä. Päänsäryn kanssa kestää kauemman, että lähtee pois.

Sumatriptanin kanssa oli ongelmia haittavaikutuksien kanssa. Tästä uudesta triptanista en osaa vielä sanoa. Lisäksi olen ottanut Burana 800mg ja Panadol 1g.

Mietin, että mistäköhän tämä johtuu. On toki stressiä, unettomuutta. Yksien minipillereiden kanssa tuli puolentoista kuukauden käytön jälkeen viikossa monta kertaa migreeni ja ne sekä jäytävä päänsärky loppui lähes heti kun lopetin pillereiden käytön. Nyt on ollut toiset minipillerit käytössä melkein puolitoista vuotta, mutta mietin voisiko ne silti olla ongelman syy?

Nyt menen nukkumaan, että olen aamulla työkunnossa. Tämä läppärillä oleminen selvästi alkaa tuoda näköhäiriötä takaisin. Luen viestit aamulla jos ketju saa olla sinne asti.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkolasit ulos ja verhot kiinni kun olet kotona, mulla tekee lisääntynyt valoisuus...

No valo kyllä voi tehdä tämän myös. Pihalla toki aurinkolasit käytössä, mutta en mä ala koko aikaa verhoja pitämään kiinni. 

ap

Minun naapurini valitti kerran, koska pidän verhoja päiväsaikaankin kiinni. 

Vierailija
42/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihdevuosia lähetessä migreeni pahenee ja vaihdevuosia vallan villiintyy. Sitten kun vaihdevuodet kunnolla ohi, alkaa helpottaa. 

Yritä mitoittaa elämäsi noin, että pärjäät migreenin kanssa. Säännöllinen päivärytmi, tarpeeksi lepoa ja rauhallista liikuntaa, säännölliset ruoka-ajat ja stressin välttäminen.

Surutyötä saa tehdä tylsän elämän vuoksi, mitä on pakollista noudattaa. Heti, jos repäisee jotain jännittävää ja erilaista migreeni on varma. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai Ap ole suklaata tai kaakaota syönyt? Meidän suklaahiirimiehellä paljastuu suklaan salaa syöminen migreenikohtauksena, lähes joka kerta vielä:)

Suklaata syövällä migreenikolla on jo kohtaus päällä. Suklaa ei aiheuta migreeniä. Suklaansyönti on auraoire migreenikolla. 

En suosittele pätkäpaastoa. Minulla paukahti heti migreenikohtaus kun verensokeri oli liian alhainen. Migreenikohtaus kannattaa syödä viisi pienehköä ateriaa vuorokaudessa ja huolehtia, että saa tarpeeksi kuitua ja proteiinia. Ne pitävät verensokerin tasaisena.

Vierailija
44/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillereistä voi alkaa tulla mitä tahansa haittavaikutuksia vasta vuosienkin käytön jälkeen. Ne voi olla osasyy, ja stressi ja unettomuus nyt ovat myös pahoja triggereitä. 

No noita minipillereitä mä mietin, että syönkö ihan turhaan. Ikää kuitenkin pian 46v enkä ole parisuhteessa. Seksiä toki on jonkun verran. En vain haluaisi menkkoja ja kipuja takaisin.

ap

Olen viisikymppinen ja syön Zoely-pillereitä, Qlaira on samantapainen lääke. Ovat e-pillereitä, käytetään myös vaihdevuosioireiden hoidossa (kuten nyt minulla). Hormonit ovat luonnollisempia kuin pillereissä yleensä ja gyne suositteli noita juuri migreenin takia. Toimii! Ilman hormonilisää mulla on aivan hirviömäiset menkat.

Vierailija
45/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Migreeni lisääntynyt täälläkin jo jonkun aikaa. Välillä on viikonkin putki. Viimeksi kun lääkäriin soitin, sain vaan ajan etälääkärille ja ei siitä hyötyä ollut. Tai laittoi se lähetteen neurologille, mutta se sitten hylättiin. Vaikka en koskaan ole siellä käynyt ja kärsinyt migreenistä yli 20 vuotta. Ei kuulemma ole kestänyt tarpeeksi pitkään se paheneminen. No, pitäisi nyt varmaan kysyä uudestaan, kun mennyt ainakin yli vuosi tuosta. Estolääkkeet on, mutta haluaisin kokeilla muuta. Verenpaine on liian alhainen, välillä jotain 87/55. Ärsyttää kun apua ei saa. Kohtauslääke vie kyllä kivun, mutta sivuvaikutukset on kauheat sen pari tuntia. 

Vierailija
46/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole mukava uutinen, mutta migreenipotilailla on suurempi riski saada aivoinfarkti kuin muilla. Sen vuoksi elämäntapojen kannattaa olla sellaiset, joilla torjuu aivoinfaktia ja sydäninfarktia.

Vierailija
47/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aurinkolasit ulos ja verhot kiinni kun olet kotona, mulla tekee lisääntynyt valoisuus...

Samaa tulin kommentoimaan. Lisääntynyt ja voimakas valo aiheuttaa monelle migreenin.

Ja ei mitkä tahansa aurinkolasit vaan kasvoja myötäilevät eli valo ei saa tulla, ylhäältä tai sivuilta läpi.

Vierailija
48/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et kai Ap ole suklaata tai kaakaota syönyt? Meidän suklaahiirimiehellä paljastuu suklaan salaa syöminen migreenikohtauksena, lähes joka kerta vielä:)

Suklaata syövällä migreenikolla on jo kohtaus päällä. Suklaa ei aiheuta migreeniä. Suklaansyönti on auraoire migreenikolla. 

En suosittele pätkäpaastoa. Minulla paukahti heti migreenikohtaus kun verensokeri oli liian alhainen. Migreenikohtaus kannattaa syödä viisi pienehköä ateriaa vuorokaudessa ja huolehtia, että saa tarpeeksi kuitua ja proteiinia. Ne pitävät verensokerin tasaisena.

Ai että mulla on aina migreeni kun syön suklaata. 😄 Kas kummaa kun en ole huomannut. Kaikkea täällä jotkut suoltaa totuuksina. 

Auraoire on näköhäiriöt. Ei suklaansyönti.

ap

Vierailija
49/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että mulla on aina migreeni kun syön suklaata. 😄 Kas kummaa kun en ole huomannut. Kaikkea täällä jotkut suoltaa totuuksina. 

ap

Luepa mikä tahansa sivusto, missä mainitaan migreenin triggerit, niin kyllä se suklaa siellä keikkuu yläpäässä punaviinin ja voimakkaiden juustojen ohella.

Vierailija
50/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🙄 Sulla on treenaamattomat aivot.

Sillon tulee migreeni tai muu päänsärky, kun joutuu käyttää niitä.

Auringonvalo lisää ajattelua ja verenpaine nousee, kun pitää tehä jotain, eli ne kaikki liittyy samaan.

Se aura on kyl hieno. Vähän kuin yksi lanka aivosolukkoa jumittaisi ja näyttäisi satunnasia värejä.

Voit tietenki vältellä kaikkee, mut ei tohon oikeesti auta ku harjottelu. En usko, et kuulet tätä muilta, koska toi on mun omaan kokeiluun perustuva juttu.

Voisit kyllä treenata vielä vähän omiasikin. Koita saada se jumittunut aivosolu liikkeelle.

Vierailija
51/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen miettinyt, että aiheuttaako suklaan syönti migreeniä vai migreeni suklaansyöntiä (himoa).

Jommin kummin, en ole osannut päättää.

Vierailija
52/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä ei ole mukava uutinen, mutta migreenipotilailla on suurempi riski saada aivoinfarkti kuin muilla. Sen vuoksi elämäntapojen kannattaa olla sellaiset, joilla torjuu aivoinfaktia ja sydäninfarktia.

Koskee tätä aurallista migreeniä. 

Vierailija
53/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on ollut nyt 4 vuotta estolääkkeenä Candesartan 4mg ja se on auttanut kummasti! Kohtauslääkkeitä joudun ottamaan vain muutaman kerran vuodessa. Tuo lääke on vielä naurettavan halpakin. 

Vierailija
54/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkitystä kannattaa ehdottomasti kokeilla. Toinen mikä saattuu toisilla auttaa on akupunktio. Minipilleritkin voi toki olla syynä.

Vierailija
55/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pillereistä voi alkaa tulla mitä tahansa haittavaikutuksia vasta vuosienkin käytön jälkeen. Ne voi olla osasyy, ja stressi ja unettomuus nyt ovat myös pahoja triggereitä. 

No noita minipillereitä mä mietin, että syönkö ihan turhaan. Ikää kuitenkin pian 46v enkä ole parisuhteessa. Seksiä toki on jonkun verran. En vain haluaisi menkkoja ja kipuja takaisin.

ap

Olen viisikymppinen ja syön Zoely-pillereitä, Qlaira on samantapainen lääke. Ovat e-pillereitä, käytetään myös vaihdevuosioireiden hoidossa (kuten nyt minulla). Hormonit ovat luonnollisempia kuin pillereissä yleensä ja gyne suositteli noita juuri migreenin takia. Toimii! Ilman hormonilisää mulla on aivan hirviömäiset menkat.

Qlaira ei kyllä yleensä auta migreeniin koska sen pillereiden hormonipitoisuudet vaihtelevat, ne matkivat normaalia kiertoa. Silti sitä voidaan määrätä migreenikolle ehkäisyksi siksi ettei se aiheuta aivoinfarktiriskin kohoamista toisin kuin etinyyliestradiolia sisältävät yhdistelmäpillerit. Monella Qlaira vaan tekee niin pahoja migreenejä juuri vaihtelevien hormonitasojen vuoksi ettei sitä pysty käyttämään.

Vierailija
56/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Qlaira ei kyllä yleensä auta mi

Yksilöllistä tämä toki on, mutta oman kokemukseni mukaan Zoely ja Qlaira ovat pillerit "helvetistä". Niin järkyttävää migreeniä en muulloin ole kokenut. Eikä ollut edes kohtauksia, vaan jatkuvaa piinaa. 

Vierailija
57/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Psilosybiini on erittäin tehokas estolääkitys.

Vierailija
58/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Tuossa tuo yksi kirjoittaja väitti, että suklaan syönti on migreenin auraoire. Ei todellakaan ole. Auraoireita on näköhäiriöt. Suklaan syöminen ei tarkoita sitä, että on migreeni päällä.

Koitas nyt kuule ihan itse lukea ajatuksella mihin mä vastasin ja mitä.

ap

Vierailija
59/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Auraoire

Pidäpä sitten päänsärkysi suklaapossu, kun ilmaiset hyvää tarkoittavat neuvot eivät kelpaa hienohelmalle.

Vierailija
60/73 |
01.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidäpä sitten päänsärkysi suklaapossu, kun ilmaiset hyvää tarkoittavat neuvot eivät kelpaa hienohelmalle.

No kovaapas sulla meni tunteisiin ja piti alkaa haukkumaan mua kun mä vain kerroin sellaisen tosiasian, että mikä on auraoire. Ja kehoitin ajatuksella lukemaan mitä viestiä lainasin ja mitä siihen vastasin. Sä et nyt näytä edelleenkään tajuavan.

Tuolta voi lukea mikä on auraoire. Suklaan syöminen EI ole auraoire.

ap

https://migreeni.org/tietoa/migreeni/migreenikohtaus/

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä seitsemän