Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Taas migreeni

Vierailija
30.03.2025 |

Viikon sisällä kolmas kerta. Mulla on aurallinen migreeni eli on näköhäiriöt ja kova päänsärky. On ollut viime aikoina aika usein migreeni. Sain uuden kohtauslääkkeen jonka otin tänään. Sen verran on jo auttanut, että enää pienesti väreilee silmissä. Päänsäryn kanssa kestää kauemman, että lähtee pois.

Sumatriptanin kanssa oli ongelmia haittavaikutuksien kanssa. Tästä uudesta triptanista en osaa vielä sanoa. Lisäksi olen ottanut Burana 800mg ja Panadol 1g.

Mietin, että mistäköhän tämä johtuu. On toki stressiä, unettomuutta. Yksien minipillereiden kanssa tuli puolentoista kuukauden käytön jälkeen viikossa monta kertaa migreeni ja ne sekä jäytävä päänsärky loppui lähes heti kun lopetin pillereiden käytön. Nyt on ollut toiset minipillerit käytössä melkein puolitoista vuotta, mutta mietin voisiko ne silti olla ongelman syy?

Nyt menen nukkumaan, että olen aamulla työkunnossa. Tämä läppärillä oleminen selvästi alkaa tuoda näköhäiriötä takaisin. Luen viestit aamulla jos ketju saa olla sinne asti.

Kommentit (73)

Vierailija
21/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni nigreenitön kuukausi takana. Vettä join joka päivä pari litraa + magnesium tabletti. 

Mä juon vettä hyvin ja otan joka päivä magnesiumin. Ei mitään vaikutusta, migreeni voi silti tulla.

ap

Vierailija
22/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla jokin haju laukaisee migreenin. Lapsuudesta tuttua :Silakkalaatikko uunissa paistumassa tai tunnin vanha kahvi pannussa. Se haju laukaisee. Auraton migreeni. Ennen kuukautisia usein migreeni myös. Joskus myös ns.haistan sähkön hajun. Kesällä ennen tai jälkeen ukkosilman. Jokin jännittävä tilanne myös tekee  migreenikohtauksen. Onneksi tehokas lääke. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla jokin haju laukaisee migreenin. Lapsuudesta tuttua :Silakkalaatikko uunissa paistumassa tai tunnin vanha kahvi pannussa. Se haju laukaisee. Auraton migreeni. Ennen kuukautisia usein migreeni myös. Joskus myös ns.haistan sähkön hajun. Kesällä ennen tai jälkeen ukkosilman. Jokin jännittävä tilanne myös tekee  migreenikohtauksen. Onneksi tehokas lääke. 

Mulla ei ole mistään hajusta tullut migreeniä. Voimakkaista hajusteista voi kyllä tulla päänsärkyä ja hengenahdistusta, mutta ei kyllä aurallista migreeniä.

ap

Vierailija
24/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Estolääkitys kehiin ennen kuin kroonistuu. Mulle neurologi määräsi sitä, koska kohtauksia keskimäärin yli 1 viikossa vaikka kohtauslääkkeenä en ollut ottanut kuin panadol ja pronaxen, eli varsinaista kohtauslääkettä ei oltu vielä kokeiltu. On vienyt ainakin terän noista kohtauksista, ei tarvitse enää mennä pimeään huoneeseen.

Vierailija
25/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

https://www.terve.fi/artikkelit/12-x-luomuapua-migreenin

Ayurvedat yms. ei ole luomuapua vaan muihin uskontoihin perustuvia uskomushoitoja. Niistä kannattaa pysyä erossa, ettei joudu tekemisiin niiden taustavoimien kanssa. Oikeitakin luomuapuja löytyy.

Vierailija
26/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

🙄 Sulla on treenaamattomat aivot.

Sillon tulee migreeni tai muu päänsärky, kun joutuu käyttää niitä.

Auringonvalo lisää ajattelua ja verenpaine nousee, kun pitää tehä jotain, eli ne kaikki liittyy samaan.

Se aura on kyl hieno. Vähän kuin yksi lanka aivosolukkoa jumittaisi ja näyttäisi satunnasia värejä.

Voit tietenki vältellä kaikkee, mut ei tohon oikeesti auta ku harjottelu. En usko, et kuulet tätä muilta, koska toi on mun omaan kokeiluun perustuva juttu.

Vierailija
27/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kai Ap ole suklaata tai kaakaota syönyt? Meidän suklaahiirimiehellä paljastuu suklaan salaa syöminen migreenikohtauksena, lähes joka kerta vielä:)

Vierailija
28/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🙄 Sulla on treenaamattomat aivot.

Sillon tulee migreeni tai muu päänsärky, kun joutuu käyttää niitä.

Auringonvalo lisää ajattelua ja verenpaine nousee, kun pitää tehä jotain, eli ne kaikki liittyy samaan.

Se aura on kyl hieno. Vähän kuin yksi lanka aivosolukkoa jumittaisi ja näyttäisi satunnasia värejä.

Voit tietenki vältellä kaikkee, mut ei tohon oikeesti auta ku harjottelu. En usko, et kuulet tätä muilta, koska toi on mun omaan kokeiluun perustuva juttu.

Sellaiset harhat sieltä sitten. Sori nyt vain, mutta en usko tuota sun paskaasi. Mun aivot ei todellakaan ole treenaamattomat. Mä käytän aivojani paljon.

ap

Vierailija
30/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kai Ap ole suklaata tai kaakaota syönyt? Meidän suklaahiirimiehellä paljastuu suklaan salaa syöminen migreenikohtauksena, lähes joka kerta vielä:)

Syön suklaata, mutta ei se kyllä tällä selity. Migreeni voi tulla vaikka en olisi syönyt suklaata ja vaikka söisin suklaata niin migreeniä ei tule.

ap

Vierailija
31/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpö höpö. Migreenissä ei olla koneella.

Vierailija
32/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain neurologin määräyksestä estolääkkeeksi pistoshoidon. Kerran kuussa piikki reiteen ja se on hämmästyttävää kyllä auttanut. 

Vierailija
33/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Höpö höpö. Migreenissä ei olla koneella.

Höpö höpö itsellesi ja opettele lukemaan. 

ap

Vierailija
34/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain neurologin määräyksestä estolääkkeeksi pistoshoidon. Kerran kuussa piikki reiteen ja se on hämmästyttävää kyllä auttanut. 

Mä en ole koskaan ollut neurologilla.

ap

Vierailija
35/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites onko näöntarkastusksessa käyty milloin viimeksi,itsellä varsinkin nuorempana migreeniä ilmeni huomattavasti useammin jos vähänkin oli näöntarkkuus muuttunut ja lasit uusimisen tarpessa.

-Rekkamies-

Vierailija
36/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syön suklaata, mutta ei se kyllä tällä selity. Migreeni voi tulla vaikka en olisi syönyt suklaata ja vaikka söisin suklaata niin migreeniä ei tule.

ap

Niin tuo siippakin väittää, mutta usein se suklaa siellä on väijynyt:) Suklaaksi eli triggeriksi näyttää näköjään riittävän useampi Suklaapisara-keksikin.

Vierailija
37/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verenpaine liian korkea

Burana nostaa verenpainetta. Sen lisäksi se aiheuttaa särkylääkepäänsärkyä. Minulla on tuskaisimpien aikojen varalle neurologi kirjoittanut predisolonitabletit, joita syön kuurina kotona. En viitsi mennä kotipaikkakuntani ensiapuun vaatimaan Färkkilän tippaa eli kortisonia suoneen. Kun kuukauden sallitut kahdeksan särkypäivää ovat tulleet vastaan ja lääkittyä, eikä enää pysty eikä voi sairastaa räjäyttävää migreeniä, on kortisonia syöminen ja lääkkeistä vieroittautuminen ainoa tapa ehkäistä särkylääkepäänsärkykierre, joka johtaa migreenikohtauksiin. 

Verenpainettaan kannattaa kyllä mitata muuten sen vuoksi, että korkea verenpaine saa kyllä pään särkemään niilläkin, joilla ei ole migreeniä.

Vierailija
38/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalat kuumaan /lämpimään veteen, tämä voi auttaa?

Vierailija
39/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aurinkolasit ulos ja verhot kiinni kun olet kotona, mulla tekee lisääntynyt valoisuus...

Minulla ovat ruskealla sävytetyt linssit silmälaseissa heijastuksenestojen lisäksi. Ne ovat tarpeen valoisampaan vuodenaikana. En enää välitä siitä, että osa ihmisistä jää tollottamaan kun luulee minun käyttävän huvikseni aurinkolaseja sisätiloissa. 

Vierailija
40/73 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Niin tuo siippakin väittää, mutta usein se suklaa siellä on väijynyt:) Suklaaksi eli triggeriksi näyttää näköjään riittävän useampi Suklaapisara-keksikin.

Huoh. Mä kerroin kuinka asia mulla on ja sä tulet väittämään mua valehtelijaksi. Mene pois.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi yksi