Olen naisena kateellinen miesten rennoille miesporukoille
Ja tämä ei nyt ole mikään "olen yksi jätkistä, miehet on parempia" ym tyylinen aloitus, millaisia syytöksiä siis yleensä tulee jos jotain tämänkaltaista sanoo.
Mutta niin, somen tuttujen sekä puolituttujen miesten ja työpaikan miesten elämää sivusta seuranneena olen tullut kateelliseksi. Heidän olemisensa vaikuttaa niin rennolta ja mutkattomalta sekä uudet tyypit otetaan helpolla mukaan "jengiin". Työryhmässäni aloitti vastikään yksi nuori mies ja hetkessä tämä mies kuuluu toisten miesten snäppiporukkaan, käydään katsomassa pelejä vapaa-ajalla, käydään metsällä ja ampumaradalla, pyöräilylenkeillä jne. Ja taas me työpaikan naiset, ehkä kerran vuodessa näen jonkun kanssa vapaa-ajalla ja olen yrittänyt olla se aktiivinen, ei oikein ota tuulta alleen nämä yritykset. Eikä puhettakaan että lähes päivittäin viestiteltäisiin työn lomassa tai vapaa-ajalla, olen yrittänyt mutta tulkinnut sen niin että häiritsen kun eivät erityisesti jatka juttua.
Sitten somessa olen seurannut miten miehet voivat lähteä yhdessä ulkomaanreissuille porukalla, ihan ikähaitarilla 25-45 ja kaikilla on hauskaa. Mukaan mahtuu myös ns uusia tuttavuuksia. Ja sitten siellä reissun päällä porukka pystyy myös jakaantumaan eri aktiviteetteihin tai jos joku ei jaksakaan yöelämään lähteä, sekin on ok. Oma kokemus siis on ettei naisten porukoihin uudet tuntemattomammat pääse, kaikkien pitää lähteä samaan aktiviteettiin, jos joku ei lähde yöelämään, se on hirveä ongelma jne. kenellä on jos mitäkin omia ruokailuaikoja ja muita rutiineja, joista on pidettävä kiinni. Miehet syö sillon millon kenelläkin tekee ruokaa mieli (ainakin siis somen perusteella). Eikä nelikymppiset naiset halua lähteä todellakaan minkään parikymppisten "pimatsujen" kanssa reissuun. Tai vähintään päivitellään kokoajan niitä nuoria, kun ei me silloin nuorena jne jne.
No tässä jotain. Harmittaa. Koska haluaisin itsekin elää naisporukoissa sellaista rentoa arkea puuhasteluineen.
Kommentit (597)
Vierailija kirjoitti:
Itellä on miehenä ihan päinvastainen kokemus. Tuntuu, ettei millään pääse miesten porukoihin mukaan. Armeijassa, yliopistossa ja työpaikoilla oon aina kokenu itseni ulkopuoliseksi. Tuntuu, että jos ei ole sellainen äijä, joka heittää ronskia läppää jatkuvasti, niin turha toivo päästä mihinkään miesten porukkaan.
Niin kuuluakseen porukkaan tarvitsee alistua ryhmän tahtoon. Vastoin naisen luonnetta tehdä niin naisporukassa. Jokainen haluaa että hänen tavallaan.
En allekirjoita miehenä. Ehkä tuollaista joillain on mutta ei ole koskaan tullut itselle vastaan.
Miehet on reilumpia toisia kohtaan. Ne tappelee nyrkein ja sit ne sopii. Ne ei puhu kakkaa toisista selän takana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen mies. Asia on juuri noin. Reissuun lähdetään milloin mihinkin ja kenen kanssa, mutta hauskaa on aina koska kukaan ei nipota ja valita.
Vaimoni on naisten reissuihin niin kyllästynyt ettei enää suostu menemään esim. polttareihin koska meno on aina niin kamalaa.
Niimpä. Minäkin olin kaksissa polttareissa viimeaikoina ja valitettavasti ei ollut hauskaa ja rentoa. MUTTA en myöskään haluaisi olla miesten polttareissa kun niistä olen saanut kuvan että rahaa käytetään älyttömiä määriä ja kaikkien on pakko maksaa. Eri asia jotkut muut reissut jotka jokainen kustantaa itselleen ja sellaisella hintatasolla kuin haluaa. Ap
Olen eri mieltä tästä. Ei niissä polttareissa missä itse olen ollut on ollut budjetti, esim 100-200 euroa ja se on siinä. Sisko kun on ollut omien kavereiden polttareissa niin on kertonut, että ihan älytöntä viilaamista senteistä. Tyyliin: En juonut tuota yhtä siideriä, niin mun osuudesta pitää vähentää nyt 2 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Miehet on reilumpia toisia kohtaan. Ne tappelee nyrkein ja sit ne sopii. Ne ei puhu kakkaa toisista selän takana.
Puhuu. Toi on niin urbaania legendaarinen ettei muka puhuisi
Mä olen kyllä ollut useammassakin rennossa naisporukassa. Tosin en työporukassa.
Olen ollut naisten reissuissa, ja niissä aina puhutaan muista pahaa selän takana, ja humalassa jopa ilkeillään päin naamaa.
Riitti minulle.
Musta tuntuu myös, että miehet on toisten miesten mielestä lähtökohtaisesti "hyviä jätkiä" kunnes toisin todistetaan. Naisilla se on usein päinvastoin, on kaikenlaista kilpailua ja kyräilyä. Varsinkin nuorempia kohtaan. En oikein ymmärrä, ja olen myös vähän kateellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä junttipullat sopii asioita nyrkein?
Naisena (selvitetty/tutkittu) totean, etät miehillä on kautta historian ollut enemmän rahaa käytössään, koska miehille jostain mystisestä syystä maksetaan enemmän täysin samasta työstä, naiset yleensä huolehtivat itsensä lisäksi lapsistaan.
Vaikea lähteä huolettomana matkaan, kun ei tiedä, miten lapset pärjäävät poissaolon aikana.
Vierailija kirjoitti:
Väkivalta reilua? Siinähän yleensä vahvempi voittaa aina, jos ei käytetä kättä pidempää. Väkivalta voi aiheuttaa myös pysyviä vammoja, sekä fyysisiä että henkisiä.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kyllä ollut useammassakin rennossa naisporukassa. Tosin en työporukassa.
Ai niin, oonhan yhdessä rennossa naistyöporukassakin. Meidän tiimi oli rento ja mukava, muut tiimit siellä eivät.
Kysy joskus jos voisit lähteä miesten matkaan. Olen ollut parilla tuollaisella reissulla ja kerran oli yksi nainenkin matkassa. Hyvin sopi porukkaan. Kirjoituksestasi päätellen sinäkin voisit sopia.
Ei kyllä edes kiinnosta matkustella miesporukassa, joitakin kertoja olen matkustanut, mutta lähinnä ahdistaa kun haluaisi itse tehdä eri asioita kuin muut.
Yleensä matkustan yksin Thaimaahan, mutta siellä en ole ikinä yksin, baareissa tapaa kaiken maalaisia ja yöksi läjtee aina joku paikallinen nainen mukaan. Siellä olen onnellinen enkä koskaan yksinäinen.
Nykyään on seuraa liikaakin kun olen 20 kertaa käynyt Pattayalla ja kertynyt tuttuja niin paljon että aina kun menee johonkin suosikkibaariini on muitakin entisiä tuttuja ja tietysti baarin naiset ja omistaja aina tuntevat.
Suomibaareissa en juurikaan käy kun ei kiinnosta siellä ryypätä liikoja, tavoite on aina saada nainen mukaan vielä hyvässä kunnossa. Se on vähän eri asia kuin muualla jossa ei ole muuta tekemistä kuin ryypätä.
Vierailija kirjoitti:
Miehille on naisia yleisempää syrjäytyä sosiaalisista suhteista. Missä ovat siis nämä rennot miesporukat, kun niitä tarvitaan?
Ne on varattu lähinnä osalle miehistä.
On finanssi bro-porukat, metsästysporukat jne. Herkempi mies jää helposti syrjään, tai ihan vaan sellanen joka ei mene siihen muottiin. Esim. taiteellinen, vähän autistinen ym.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää naisia tekemästä samoin?
Biologia...
No joo, paitsi niihin miesten porukkoihin pääsevät vain miehet, jotka koetaan riittävän samanlaisiksi muiden jätkien kanssa. Miesporukkojen ulkopuolelle jää helposti, jos iho on erivärinen tai sukupuolinen suuntautuminen ei ole sama kuin muilla miehillä. Jne. Naiset on avarakatseisempia eikä naisporukoihin pääsyssä tuollaisella ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä estää naisia tekemästä samoin?
Nokkimisjärjestyksen selvittäminen. Se alkaa kun kaksi naista saa kontaktin toisiinsa.
Pitkä historia on muovannut naisten mielestä erilaisen. Ensinnäkin, naiset ovat aina huolehtineet lapsista ja siinä on etua siitä että on aina vähän pelko perseessä sen suhteen että onkohan kaikki varmasti hyvin. Joten he ovat neuroottisia yhden teorian mukaan siitä syystä. Jos vain nukahtaisi rennosti päikkäreille, lapsi olisi jossain rannalla hukkumassa sillä aikaa.
Toisekseen naisilla ei ole fyysistä voimaa, joten sosiaaliset taidot ovat paras tapa pysytellä hengissä, eli muiden suosio on tarpeen. Se voi sitten mennä överiksi kun he sotkeutuvat omiin sosiaalisiin kuvioihinsa siinä missä miehet ovat yksinkertaisempia ja miettivät vain asioita siltä kantilta että joko heitä kiinnostaa tehdä jotain tai sitten ei.