Nykyiset eläkeläiset ovat velkaannuttaneet Suomen, miksei heiltä leikata
Moni teki työuransa ylisuureksi paisuneella julkisella sektorilla tuottamatta välttämättä muuta kuin byrokratiaa. Miksi tästä ei rankaista, vaan rangaistaan lapsia, opiskelijoita ja työikäisiä. Eläkkeet leikkuriin!
Kommentit (870)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä siivoan ainoastaan oman kotini.
Ei ole minun ongelma kuka siivoaa eläkeläisten koteja, en minä ainakaan.
Ehkä poliisit tai pelastajat.
Mun äiti saa ilmaisen siivouksen kerran kkssa sun muita etuja, veteraani kortti
Niin, veteraanit saa ilmaisen kodin siivouksen, kukaan muu ei.
Ja suuriin ikäluokkiin kuuluvat ei ole veteraaneja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä siivoan ainoastaan oman kotini.
Ei ole minun ongelma kuka siivoaa eläkeläisten koteja, en minä ainakaan.
Ehkä poliisit tai pelastajat.
Mun äiti saa ilmaisen siivouksen kerran kkssa sun muita etuja, veteraani kortti
Niin, veteraanit saa ilmaisen kodin siivouksen, kukaan muu ei.
Ja suuriin ikäluokkiin kuuluvat ei ole veteraaneja.
Ja noissakin on ollut työttömiä siivoamassa palkkatuella.
Nyt kaupungit ei enää saa palkkatukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Leikkausten piti kyllä kohdistua kaikkiin
Eläkkeet nyt ovat semmoinen asia, että niihin ei VOI puuttua.
Niin, ne eivät tule valtion kassasta, vaan työeläkeyhtiöiltä. Ja tarkoitan nyt TYÖeläkkeitä, en Kelan eläkkeitä.
Paskanmarjat kun ne tulee palkansaajilta. Sen takia työeläkemaksut ovat n. 25 % palkasta. Sieltä se eläkeläisten raha tulee. Toisten selkänahasta.
Voi ressukkaa,heittäydy sinäkin elätiksi niin ei tarvitse eläkemaksuja maksaa.Hävettäisi olla tuollainen köyhä valittaja.,muutama prosentti palkasta on jotain ylivoimaista ja kuvitellaan ol
Tehkää enemmän lapsia niin on teillekin eläkkeiden maksajia.Edellee, sinä maksat muille alle 6 prosenttia ja todellakin naurattaa tämä kitinä tuollaisista rahoista.Itse olen maksanut vuosia 8,65 prosenttia eikä tullut mieleen valittaa kuinka minulta viedään rahaa.Pitäisikö jokaisella olla synnytyssairaala vieressä?Suurella osalla se on ollut aina kaukana enkä ole kuullut kitinää siitä.
Ai 40-50 vuotta tekivät töitä ja nyt heiltä pitäisi hoitoakin vähentää???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaeläke 3 500 € paitsi niille, joilla on alle 20 vuotta työuraa. Heille 2 000 €.
Moni ei saa tollasta palkkaakaan.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä, työtunteja ei saa enempää. Palkka 1300 netto ja soviteltua 150.
Kyllä kaupan alalla saa lisätunteja, vuoroja tarjolla päivittäin. Jos vaan kiinnostaa niitä tunteja tehdä. Tiedän kun olen alalla.
Ei kyllä saa. Kaupan alalla on opiskelijoita harjoittelija palkalla ja työttömiä palkkatuella.
Moni saa kaupan alalla asumistukea ja asuu vuokralla.
työeläkkeet maksavat suurimmaksi osaksi nyt työssäolevat eläkemaksujen kautta. N. 80 % eläkkeistä maksetaan näin, vain 20 % eläkkeistä on rahastoitu.
Suomen eläkejärjestelmä on käytännössä niin sanottu eläkejakojärjestelmä, jota voidaan nimittää myös pyramidihuijaukseksi. Nyt työssäolevat eivät sen puitteissa tule eläkkeelle pääsemään
Vierailija kirjoitti:
Ai 40-50 vuotta tekivät töitä ja nyt heiltä pitäisi hoitoakin vähentää???
Ei kaikki eläkeläiset ole tehneet töitä 40 vuotta.
Työkkäri oli jo 1990-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkeläiset on suurin äänestäjä ryhmä niin sen takia yksikään puolue ei heiltä edes mieti leikkaamista ettei menetä ääniä. Vähänbsama kun miksi koskaan ei leikata yrityksiltä tai sijoittajilta, koska poliitikot menettää paljon rahaa kyn edellä mainitut lyö rahahanat kiinni jos poliitikot kehtaa edes miettiä jotain mikä vaikuttaa yritysten ja sijoittajien voittojen maksimointiin
Suurin ikäryhmä on nykyisin 90-luvulla syntyneet. Ovatko siis kaikki ne jollain päävika eläkkeellä?
V 2022 lopussa eläkettä makettiin Suomessa 1.648 000 henkilölle,. naisia oli 902 000 ja miehiä 746 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tasaeläke 3 500 € paitsi niille, joilla on alle 20 vuotta työuraa. Heille 2 000 €.
Moni ei saa tollasta palkkaakaan.
Kaupan alalla noin 60 % tekee osa-aikatyötä, työtunteja ei saa enempää. Palkka 1300 netto ja soviteltua 150.
Kyllä kaupan alalla saa lisätunteja, vuoroja tarjolla päivittäin. Jos vaan kiinnostaa niitä tunteja tehdä. Tiedän kun olen alalla.
Ei kyllä saa. Kaupan alalla on opiskelijoita harjoittelija palkalla ja työttömiä palkkatuella.
Moni saa kaupan alalla asumistukea ja asuu vuokralla.
Yleensä vain osastopäälliköillä on täydet työtunnit.
Vierailija kirjoitti:
"Kaupan alalle sopimus.
Pam ei saanut ajamaansa irtisanomissuojaa."
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain noin neljäsosa eläkkeistä rahoitetaan sijoitustuotoilla, loppuosa tulee työeläkemaksuista. Työntekijöitä on vähemmän suhteessa eläkeläisiin, mikä luo paineita työeläkemaksujen korottamiselle ja rahastojen tuottojen lisäämiselle.
Mikä tässä on niin vaikeata ymmärtää, nykyeläkeläisten eläkkeet on rahoitettu pitkälti nuorempien sukupolvien kustannuksella ja nykyeläkeläisten eläkkeet on rahoitettu pitkälti nuorempien sukupolvien kustannuksella.
Näinhän se on ollut ennenkin mutta vasta nykyiset hemmotellut ikäpolvet jaksavat siitä kitistä.
Neuvolat ja muut yhteiskunnan järjestämät lasten palvelut oli omassa pitäjässä aikanaan. Yhteiskunnalle maksetuissa rahoissa sai aikoinaan vastineena mm. oman terveydenhoidon ilmaiseksi ja todella kattavat lasten palvelut. Nyt ilmaiseen terveydenhoitoon on oikeutettu vain jos työnantaja on sopinut lakisääteistä minimiä paljon laajemman työterveyshoidon. Sairaaloiden lasten erikoissairaanhoitoonkin pääsee nykyään vain harvat ja valitut lapsetkaan vaikka on diagnosoitu mitä oikeaa vaivaa ja silloinkin saa jonottaa. Mitään todellisia terapiapalveluja ei järjestetä lapsille, vaan koulupsyykkaritkin just lopetettiin. Kaikki apua tarvitsevat lapsetkin integroidaan samoille yhteisluokille ilman avustajia.
Mikä ihmeen kitinä se on, kun ei halua antaa toisille omille lapsilleen ja perheelleen ansaitsemaa rahaa, kun sitä tarvitsisi?
Ainoa kitinä jonka tässä ketjussa huomaan on eläkeläisten pelko, ettei he enää saakaan meiltä lapsiperheiltä almuja jos saammekin pidettyä kiinni siitä rahasta joka oikeutetusti kuuluu meidän omille perheille. Työssäkäyvät sen rahan tuottaa, ei eläkeläiset, joten sen omistus on lähtökohtaisesti työssäkäyvien, kitinä on niiden jotka yrittää perusteettomasti pitää kiinni almuistaan, osalla todella ylimitoitetuista muilta saaduista almuista.
Minusta eläkerahastot voisi hyvin nimetä jatkossa almurahastoiksi, jolloin asian oikea laita selviäisi. He jotka puhuvat eläkkeidensä ansaitsemisestaan, jota eivät ole vuosiin enää ansainneet ymmärtäisivät minkä perään oikeasti itkevät.
AP on varmasti vaihtoehtomedian aivopesemä, kun mainitsee sanan byrokratia josta kokoajan jankutetaan jenkeissä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eläkkeet ovat ihan ansaittua rahaa, mutta kyllä pitäisi olla jonkinlainen eläkekatto, esim. 3500e/kk. Sellainen ei veisi perusmukavuuksia ja vähän päällekin ihmisiltä, jotka ovat maksaneet jo asuntolainansa, elättäneet omat lapsensa jne.
Syyhän on ihan realismi siinä missä muissakin leikkauksissa. Meillä ei ole yksinkertaisesti riittävästi työikäisiä ihmisiä maksamaan eläkeläisten eläkkeitä. Kannattaako periaatteen vuoksi romuttaa koko hyvinvointivaltio. Yksikään eläkeläinen ei hyödy isosta eläkkeestä, kun hänen peruspalvelut on romutettu, eli ihan terveydenhoito, liikennepalvelut, asuinpalvelut jne.
On harhakuvitelma, että eläkkeet ovat itse ansaittua rahaa. Suomalainen eläkejärjestelmä on pyramidipeli, jossa nyt työssä olevat maksavat suurimman osan eläkkeellä olevien eläkkeistä. Ponzi toimii niin pitkään, kun pyramidin alatasolle saadaan huijattua r
Det är en av orsakerna till att bildade flyttar till länder där skatterna är lägre och där man sparar sin egen pension. Det är ungefär samtliga länder i världen. Finland har positionerat sig på ett rätt unikt sätt för utbildade höginkomsttagare.
Eivät nykyiset eläkeläiset edellisessä hallituksessa olleet.
Vierailija kirjoitti:
Juuri näinhän se on ollut niin kauan kuin työeläke järjestelmä on ollut olemassa. Tällaista kitinää ei ole ollut ennen. En minäkään valittanut vanhempieni eläkkeistä, olin vaan tyytyväinen että tulivat vanhanakin toimeen ja hyvin iäkäs äitini pystyi itse rahoittamaan mm siivouspalvelut kun ei itse niihin enää pystynyt.
Tämä hemmoteltu nykysukupolvi ulisee ensinnäkin tiedonpuutteesta, eikä mm tiedä että me eläkeläiset maksamme eläkkeistämme korkeampaa veroprosenttia kuin työelämässä olijat, eli kyllä mekin edelleen rahoitamme niin omaa kuin kotona makaavienkin sosiaaliturvaa.
Luulenpa että nykypolvea rasittaa ennemminkin ajatus että heilläkin on edessään noin 40v työputki , kuten meistäkin suurin osa teki, ja heitä kun ei työnteko laisinkaan kiinnosta, paitsi somevaikuttajan tai mainostoimiston designer johtajan hommat.
Oman ikäpolven hoivan maksamisesta on kyse. Nuoremmat eivät ole pyytämässä rahoja teiltä, vaan sitä, että maksaisitte itse enemmän oman hoivanne kustannuksista.
Äiti, äiti.. Eläkeläinen vei mun tikkarin,
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026.
Irtisanomiseen riittää huolimattomuus tai alisuoriutuminen eli virhe tai et myy tarpeeksi tavaroita.
Kukaan ei uskalla enää ottaa isoa asuntovelkaa.
Suomen asuntojen hinnat romutetaan.
Veronmaksajat kyllä maksaa ne Kelan eläkkeet. Keva on työeläkeyhtiö.