Siskoni suuttui kun vanhemmat kertoivat myyvänsä metsänsä
Vanhemmat alkaa olla lähemmäs 80v ja tuossa iässä alkaa jo olla raskasta lämmittää taloa puilla. Itse kaataa puut ja pilkkoa ne, varastoida ne. Joka päivä laittaa pannuhuoneeseen tuli, että talo ja vesi on lämmintä.
Ovat nyt päättäneet myydä metsän ja vaihtaa myynnistä saaduilla rahoilla lämmitysmuodon maalämpöön. Samalla ajattelivat remontoida keittiön.
Sisko meni suuttumaan tästä. En tiedä miksi kun ei suostu kommentoimaan asiaan. Mä vähän epäilen, että kuvitteli saavansa itse metsästä rahaa vanhempien kuoltua. No mä olen sitä mieltä, että totta kai metsä myyntiin ja helpompi lämmitysmuoto tilalle. Heidän omaisuuttaan se on ja saavat tehdä sillä mitä haluavat kun vielä elävät. Muuten kuitenkin hyvässä kunnossa ja pärjäävät kotona.
Kommentit (513)
Vierailija kirjoitti:
metsää voi myydä puut tai puut maapohjineen. kumpi kannattavampaa pitkässä juoksussa?
Puiden myynti. 10-15 v välein harvennuksista tulee massia, puun kasvukausista ja keleistä tietty riippuen. Mitä enemmän hehtaareita, sitä enemmän massia.
no kai siinä pitää punnita haluaako, että maapohjasta on hyötyä jälkipolville ja hakkauttaako koko metsä kerralla alas vai riittäisikö vähempikin...
Vierailija kirjoitti:
Eikö tuon ikäisillä ole muita säästöjä, joilla voisi laittaa ilmalämpöpumppuja muutama?
Metsähän on todennäköisesti itsekin perinnöksi saatu, kannattaako sitä nyt myydä? Talon arvo tuppukylässä on todennäköisesti nolla.
ISÄ ON OSTANUT METSÄN OMALTA ISÄLTÄÄN!!!!! Opetelkaa saatanan paskavam maiset lukemaan!!! Vanhemmat haluaa metsästä eroon ja sillä selvä. Olette helvetin tyhmää porukkaa.
Talon arvo ei todellakaan ole nolla. Kuinka saatanan tyhmä pitää ihmisen olla, että kuvittelee tuollaista?!?!?
Ap
kaivosta muodostuu kunnan matkailu nähtävyys lämpö kaivo keskellä hakkuu aukeaa. mikähän sille nimeksi.
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa asua kotona jos suinkin pystyy. Hoitokodeista kun tupataan lähtemään jalat edellä, mieluummin ihminen kuitenkin lähtee saapaat jalassa. Hyväkuntoisella kasikymppisellä voi hyvinkin olla vielä puolivuosisataa maanpäällistä polkua kuljettavana.
Ehkei sentään puolta vuosisataa mutta neljännesvuosisata kyllä.
Ja kyllähän metsää tulee juuri hoitaa harvennushakkuilla. Niistähän sitä tuloa tulee eikä niinkään se ole tarkoitus, että kaadetaan ikimetsä harventamattona tyystin alas. Sitä ei puolla edes luonnonsuojelunäkökohdat.
Vierailija kirjoitti:
kaivosta muodostuu kunnan matkailu nähtävyys lämpö kaivo keskellä hakkuu aukeaa. mikähän sille nimeksi.
Mikä helvetin kaivo????
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa asua kotona jos suinkin pystyy. Hoitokodeista kun tupataan lähtemään jalat edellä, mieluummin ihminen kuitenkin lähtee saapaat jalassa. Hyväkuntoisella kasikymppisellä voi hyvinkin olla vielä puolivuosisataa maanpäällistä polkua kuljettavana.
Ehkei sentään puolta vuosisataa mutta neljännesvuosisata kyllä.
Älkää nyt jukolauta horisko. Kukaan ei elä kykenevänä omakotitalon töihin 100-125 vuotiaaksi asti ja tämä on siis nuorempi noista. Vanhempi vetäisi kolan varressa sinne 104-129 v jee takuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko on ahne. Toisaalta voi miettiä, olisiko vanhempien järkevämpää muuttaa kerrostaloon palveluidebn äärelle, jos /kun ikääntyminen on kuitenkin edessä esim. n. 10 vuoden sisällä. Ettei harmita muutaman vuoden päästä lähteä remontoidusta kodista, jonka vuoksi metsäkin myytiin. Toisaalta asia on vanhempien oma ja ehkä ovat pohtineetkin eri mahdollisuuksia.
Miksi ihmeessä muuttaa tämän tuppukylän johonkin hikiseen kerrostaloon? Talo on kilsan päässä palveluista eikä mitään ongelmia ole. En näe mitään syytä muuttaa pois talosta kun ovat hyväkuntoisia vielä.
Ap
80 vuotias tuskin on hyväkuntoinen ja jos on, romahdus voi tapahtua ihab lyhyessäkin ajassa.
Ei missään nimessä kannata laittaa tollasia summia. Omakotitaloon maalämmön laittaminen maksaa useita kymmeniä tuhansia eikä se ole mikään ilmainen lämmitysmuoto
Tottakai saavat tehdä omaisuudellaan mitä haluavat vaikka polttaa rahat pannuhuoneen uunissa.Ei kuulu lapsille mitenkään,ahne pentu.Varmaankaan ei edes auta vanhempiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sisko on ahne. Toisaalta voi miettiä, olisiko vanhempien järkevämpää muuttaa kerrostaloon palveluidebn äärelle, jos /kun ikääntyminen on kuitenkin edessä esim. n. 10 vuoden sisällä. Ettei harmita muutaman vuoden päästä lähteä remontoidusta kodista, jonka vuoksi metsäkin myytiin. Toisaalta asia on vanhempien oma ja ehkä ovat pohtineetkin eri mahdollisuuksia.
Miksi ihmeessä muuttaa tämän tuppukylän johonkin hikiseen kerrostaloon? Talo on kilsan päässä palveluista eikä mitään ongelmia ole. En näe mitään syytä muuttaa pois talosta kun ovat hyväkuntoisia vielä.
Ap
80 vuotias tuskin on hyväkuntoinen ja jos on, romahdus voi tapahtua ihab lyhyessäkin ajassa.
Ei missään nimessä kannata laittaa tollasia summia. Omakotitaloon maalämmön laittaminen maksaa useita kymmeniä tuha
Vit un paskavam mainen ääliö. Ensinnäkin missään en kirjoittanut, että mun vanhemmat ovat 80v. Ovat LÄHEMMÄS 80v. Ikä väliltä 75-79. Ovat ikäisekseen hyväkuntoisia ja se on asia mistä sä et päätä paskavam mainen.
Sä et paskavam mainen myöskään päätä siitä mitä mun vanhemmat tekee omalla omaisuudellaan.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ei missään nimessä kannata laittaa tollasia summia. Omakotitaloon maalämmön laittaminen maksaa useita kymmeniä tuha
Miksi 80v ei voisi olla hyväkuntoinen. Vanhin mun tuntema ihminen on melkein 105v ja on paremmassa kunnossa kuin jotkut 20 vuotta nuoremmat. Ei uskoisi niin vanhaksi kuin on. Pelkän iän perusteella ei voi päätellä ihmisen kuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmavesilämpöpumppu on maalämpöä helpompi ja parempi vaihtoehto,yli 10 tonnin kyllä,mutta maalämpö ehkä jo hiukan jäänyt taka-alalle.
Persaukiset laittaa ilppejä ja vilppejä, jotka renkkaavat ja tulevat kalliiksi. Rahaihmiset laittavat maalämmön.
Siinä maalämmössä on se että jos sitä lämpöä ottaa paljon tyyppiä kerrostalo, niin se lämpömäärä siellä maassa vähenee, enemmän kuin uutta lämpöä nousee tilalle, eli pitäisi kai vetää eli työntää uusia putkia entistä paljon syvempään, jossain vaiheessa, joidenkin kymmenien vuosien jälkeen.
Yksinäiseen omakotitaloon ei tuollaista ongelmaa liene juuri odotettavissa.
Miksi 80v ei voisi olla hyväkuntoinen. Vanhin mun tuntema ihminen on melkein 105v ja on paremmassa kunnossa kuin jotkut 20 vuotta nuoremmat. Ei uskoisi niin vanhaksi kuin on. Pelkän iän perusteella ei voi päätellä ihmisen kuntoa.
Ja asuu itsenäisesti omakotitaloa, leikkaa nurmet, kolaa lumet, käy kilsan, parin päässä kaupassa, jne? Itse olen vasta 56 v, mutta olen jo alkanut varautumaan aikaan, kun emme voi tätä rakasta okt:ta enää ylläpitää. Pääasia on, että seuraavaa polvea ei rasita minun haluni täällä hampaat irvessä roikkua.
Ei kannata kallista maalämpöremonttia tehdä vanhaan riskirakennemörskään. Esimerkiksi tehokas ilmalämpöpumppu parempi ratkaisu. Meillä ei tarvi enää muulla taloa lämmittääkään, paitsi kylppärissä kosteusrasituksen vuoksi lattialämmitys.
Huonostipa nuo pikkukylien 80-luvun talot menee, kokemusta on. Useamman pariskunnan tiedän myyvän jo monetta vuotta taloaan, mm omat vanhempani käytännössä keskellä kylää. Minun ystäväni sitten taas ovat "rakennusiässä" ja ostavat kaupungissa noita vanhoja haisevia mörskiä tontin hinnalla, purkavat ja rakentavat uudet talot tilalle.
Ne kasarilla rakennetut talot ovat yksinkertaisesti surkeaa rakennustyötä. Pienet huoneet, pienet ikkunat, laatikkoja ja useissa ilmanvaihto-ongelmia. Ihmiset haluaa vanhalta mörskältä luonnetta ja sen vuoksi ostavat mieluummin rintamamiestaloja tai vastaavia. Nuo eivät vetoa oikein keneenkään, eivät ole muuttovalmiita, mutta ei kutkuta mielikuvitusta alkaa remppaamaankaan.
Jos tämä sisko ilmaisee itseään samalla tavalla kotipiiirissä kuin täällä, en ihmettele, että toinen sisarus ei suostu kommentoimaan asiaa. En minäkään keskustelisi tuommoisen törkyturvan kanssa yhtään mistään.
Vierailija kirjoitti:
Meilläkin on metsää (300 ha) ja olemme juuri päässeet eläkkeelle. Sieltä metsästä juuri saamme hyvän tilin ja voimme hankkia kalliimpaa. Lapsemme (2) tulevat silti saamaan hyvin perintöä. Emme me ehdi noita tuhlata koska emme pane kaikkea sileäksi, ainostaan metsänhoitosuunnitelman rajoissa.
Niin. Jos metsänne on vaikkapa etelä-savossa tuollaisella 300 hehtaarin hoidetulla tilalla on pelkän puuston arvo tyypillisesti 2,5 miljoonaa euroa. Jos kuitenkin laittaisitte kaiken sileäksi niin toden totta, aika kovan tilin tekisi. Kannattaisi jo soittaa pankkiin että avaavat uusia tilejä, jotta kaikki rahat mahtuvat.
Mutta teidän ei niin kannata tehdä, koska teillä sitä metsää ei ole.
Jos vanhemmat haluavat myydä metsäpalstansa, on se heidän asiansa, saavat lisärahaa. Minunkin vanhemmillani oli pari metsäpalsta, eläkkeelle jäätyään myivät ne. Saattoivat sitten matkustella, vuokrata talviksi asunnon eri puolelta maailmaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmiannoin ketjun. Alkaa olla sen verran pahaa kielenkäyttöä ja mt ongelmaa jollain.
Ja mitähän tähän asiaan ketjun ilmiantaminen auttaa? Voisi poistua ketjusta, jos ei kestä lukea, mutta ikävää vetää ketju alta toisilta, jotka osaavat keskustella. Minua kiinnostaa asiassa muidenkin kuin apn mielipiteet.
Eikö tuon ikäisillä ole muita säästöjä, joilla voisi laittaa ilmalämpöpumppuja muutama?
Metsähän on todennäköisesti itsekin perinnöksi saatu, kannattaako sitä nyt myydä? Talon arvo tuppukylässä on todennäköisesti nolla.