Kysymys omasta vapaa-ajasta lapsiperheessä?
Olen jo pitkään miettinyt onko tämä normaalia että vaimo kiukuttelee mun salilla käynneistä joita on siis 2-3 krt viikossa.
Aikaisemmin kävin illalla yhdeksän jälkeen kun lapset olivat jo nukkumassa, mutta siitäkin tuli sanomista kun olen aina iltaisin pois. (Edelleen 1,5h kolme krt viikossa) muina päivinä kotona.
Nyt olen alkanut käymään aamuisin kun muut vielä nukkuvat niin tämäkään ei ole hyvä koska en sitten jaksa valvoa illalla myöhään (menen noin klo 22 nukkumaan)
Haluan liikuntaa elämääni, mutta aivan järjetöntä ettei toinen osapuoli hyväksy sitä tai saa aina tuntemaan syyllisyyttä.
Miten te muut, onko teillä ns. Omaa aikaa ollenkaan?
Kyselee mies, 3.v ja 6.v isä
Kommentit (429)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko te kirjoittelijat oikeasti noin katkeria kaikille miehille?
Tavallisesti perheelliset keksivät harrastuksia, jotka sopivat koko perheen voimavaroihin. Jos vaimo ei jaksa vahtia lapsia kolmena iltana viikossa yksinään, niin silloin hän ei jaksa. Ihan turhaan ap haukkuu kitisijäksi, kun on kyse myös hänen lapsistaan. Ap voi ottaa tenavat mukaansa kuntosalille. Niin minäkin kävin lapsena isäni mukana salilla.
En usko, että ap:n vaimo jaksaa vuosikausia hoitaa mieslasta, jolla on vain omat menot. Perheessä molemmat joutuvat tekemään kompromisseja. Näin se vain menee.
Aloittaja käy salilla kun lapset nukkuu, ei ole kauheasti vahtimista. Ja yleensä saleille ei saa viedä lapsia.
Tuo isompi on esikouluikäinen eli vaimo hoitaa
"Hemmetinmoista juoksua koko aamupäivä" 😃
Älä jaksa nyt olla naurettava. Ihan oikeesti
Mutta vähän huolestuttaa miksei 3 v ole hoidossa myös. Tuon ikäiselle olisi jo ehdottomasti hyväksi mennä hoitoon.
Tuo isompi on esikouluikäinen eli vaimo hoitaa yksinään aamutoimet, vie muutamaksi tunniksi eskariin ja hakee kotiin. Pienempi on otettava mukaan ja hoidettava sivussa, eli ihan hemmetinmoista juoksua koko aamipäivä. Ei varmasti ehdi päivällä harrastamaan mitään muuta.
Niin? Mikä estää vaimoa menemästä harrastuksiin illalla, kun mies on kotona? Ap on kotona kaiken muun ajan töiden jälkeen paitsi tuon 4,5h, jonka on salilla. Siinä on aikas monta tuntia mammalla aikaa mennä omiin harrastuksiinsa. Tai laittaa ne pennut 10h/päivä päiväkotiin, jos on pakko päästä nimenomaan päivällä harrastamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tavallisesti perheelliset keksivät harrastuksia, jotka sopivat koko perheen voimavaroihin. Jos vaimo ei jaksa vahtia lapsia kolmena iltana viikossa yksinään, niin silloin hän ei jaksa. Ihan turhaan ap haukkuu kitisijäksi, kun on kyse myös hänen lapsistaan. Ap voi ottaa tenavat mukaansa kuntosalille. Niin minäkin kävin lapsena isäni mukana salilla.
En usko, että ap:n vaimo jaksaa vuosikausia hoitaa mieslasta, jolla on vain omat menot. Perheessä molemmat joutuvat tekemään kompromisseja. Näin se vain menee.
Aloittaja käy salilla kun lapset nukkuu, ei ole kauheasti vahtimista. Ja yleensä saleille ei saa viedä lapsia.
Sellaista se on, katsos jonkun on käytävä töissä että saadaan rahaa millä ne lapset elätetään! Vaimo voi itsekkin mennä töihin niin ei ole ravaamista. Sitä paitsi mies käy kaksi kertaa viikossa salilla, muun ajan eli kolme kertaa viikossa hän voi viedä esikoisen eskariin jos jön nyt edes vielä on eskarissa.
Lisäksi vaimo voi viedä lapset mummolaan päivisin tai harrastaa iltapäivällä/illalla kun mies tulee kotiin, hänellä on myös vaihtoehtona mennä niinä aamuina harrastamaan kun mies ei käy salilla.
että kyllä vaihtoehtoja on äläkä väitä muuta!
Niin Joka paikassa kyllä tavallaan sanotaan joko "anna aikaa" tai "ota aikaa".
Näiden välillä voi kyllä yrittää tasapainotella, mutta mikä on muilta pois ja mikä on sinulta pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap kertoi, että käy salilla, kun lapset ovat jo nukkumassa. Eli äippä voi mennä omiin harrastuksiinsa vaikka 7 päivänä viikossa silloin, kun mies on tullut töistä kotiin ja lapset ovat vielä hereillä. Arvelisin, että aikaikkuna tälle on noin 17-20. Siinä ajassa ehtii harrastaa aika paljon.
Normaalissa perheessä ei ole mikään ongelma, jos toinen on harrastamassa reilun tunnin 3 kertaa viikossa. Vaimolla on nyt joku muu ongelma kuin se, että ap käy salilla. Kenties se, että vaimo on ihan liikaa kotona, kun ei käy töissä, ei harrasta kodin ulkopuolella eikä ilmeisesti tapaa ystäviäänkään. Kyllä siinä mökkihöperöityy, mutta syy ei ole ap:n. Vaimon pitää itse poistua sieltä kotoa välillä, että pää kestää. Ap kuulostaa mieheltä, joka tekee kaikkensa, että vaimolla olisi helpompaa (järjestää harrastuksensa, kun toiset nukkuvat jne.). Perhe ei toimi niin, että toinen kahlitaan kotiin vain siksi, että toinen ei poistu sieltä koskaan.
N44
Tuo isompi on esikouluikäinen eli vaimo hoitaa yksinään aamutoimet, vie muutamaksi tunniksi eskariin ja hakee kotiin. Pienempi on otettava mukaan ja hoidettava sivussa, eli ihan hemmetinmoista juoksua koko aamipäivä. Ei varmasti ehdi päivällä harrastamaan mitään muuta.
Pienempi mummolaan ja tadaa! äidillä onkin aikaa harrastaa myös päivällä. Eskari aika harvoin on niin kaukana, että sinne siirtymiin menee 4-5 tuntia eli koko aamupäivä.
Kyllä mua ärsyttäisi, jos toinen katoaisi joko aamu- tai iltahommien ajaksi puolet viikosta. Muutenhan tuo aika on ok. Mies ottaa lapset mukaan töiden jälkeen, vie mummolaan ja menee salille. Nainen saa olla rauhassa lukemassa tms. Illalla on aikaa parisuhteelle. Kaikki voittavat.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mua ärsyttäisi, jos toinen katoaisi joko aamu- tai iltahommien ajaksi puolet viikosta. Muutenhan tuo aika on ok. Mies ottaa lapset mukaan töiden jälkeen, vie mummolaan ja menee salille. Nainen saa olla rauhassa lukemassa tms. Illalla on aikaa parisuhteelle. Kaikki voittavat.
Mitä aamu- ja iltahommia sä teet silloin kuin olet nukkumassa?
Meillä kolme lasta pienillä ikäeroilla. Meillä on kummallakin omaa aikaa. Itse käyn iltaisin töiden jälkeen uimassa 3 kertaa viikossa.. mies harrastaa omaa laji kilpatasolla ja treenaa neljä kertaa viikossa. Usein itse menen omiin harrastuksiin suoraan töistä ja mies on sen ajan lasten kanssa. Miehen treenit arkisin on illalla myöhään. Ehditään hyvin vielä harrastamaan perheenäkin vaikka kummallakin on omaa aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Taas yksi lukutaidoton. Ap kertoi käyvänsä salilla aamulla kun muut NUKKUVAT. Ei siis ole mitään katoamista aamuhommien ajaksi. Illalla hän menee salille, kun lapset NUKKUVAT eli äiti voi ihan rauhassa istua lukemassa sen 1,5h, jonka ap on poissa. Ne 4 iltaa viikossa, kun ap on kotona, voi sitten pyhittää parisuhteelle, kun lapset ovat nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Ai herättää lapset ja raahaa heidät mummolaan? Ap kertoi käyvänsä salilla, kun lapset ovat nukkumassa.
Vierailija kirjoitti:
Jos ei osata jakaa kummallekin omaa aikaa reilusti, niin monesti se onnistuu eroamalla. Kumpikin sitten hoitaa lapsia 50-50.
Eikö kannattaisi jakaa ne vastuut jo 50-50 parisuhteessa, vaikka vuoroviikoin jos ei muutoin onnistu.
Hauska, kun tämäkin käännetään miehen syyksi. Jos nainen kertoisi, että mies ulisee, kun nainen käy 3krt viikossa salilla, mammat olisivat heti lynkkaamassa sen miehen eivät suinkaan naista.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kolme lasta pienillä ikäeroilla. Meillä on kummallakin omaa aikaa. Itse käyn iltaisin töiden jälkeen uimassa 3 kertaa viikossa.. mies harrastaa omaa laji kilpatasolla ja treenaa neljä kertaa viikossa. Usein itse menen omiin harrastuksiin suoraan töistä ja mies on sen ajan lasten kanssa. Miehen treenit arkisin on illalla myöhään. Ehditään hyvin vielä harrastamaan perheenäkin vaikka kummallakin on omaa aikaa.
Jep
Tämä on ihan järjestelykysymys ja vaatii yhteistä tahtotilaa.
Vierailija kirjoitti:
Kuka katoaa? Ap kertoi, että yksi salikerta on samalla kun esikoinen on omassa harrastuksessaan. Pitäisikö lapsi ottaa pois harrastuksesta, jotta koko perhe on paikalla jatkuvasti?
Kuulostaa kieltämättä aika paljolta. Voit hankkia liikuntaa myös yhdessä lasten kanssa, kokeile sitä.
Taitaa vaan olla perus elämäänsä kyllästynyt kontrollifriikki, joka haluaa kieltää kieltämisen ilosta toiselta asioita, jotka tuottaa tälle mielihyvää.
Kuulostaa kamalalta eikä tuohon tilanteeseen ole mikään pakko suostua jäämään
Mä en ymmärrä miksi miehet suostuu tuollaiseen alistumaan.. En sitten millään. No, oma on elämänsä ja valintansa.
Meillä aina saanut molemmilla olla omaa elämää. Ehkä vauva-aikana vähän rajoitetummin, mutta heti kun lapset nukkuneet öitä ja elämä hieman helpottunut, niin menot ok.