Isäni 76v kuoli ja olen tässä hautajaisia järjestämässä. Hän ei ollut uskovainen, joten mitä virsiä kirkkoon, jotka vähemmän uskonnollisia?
Entä millaiset kukat, ei pitänyt kukista. Mitkä olisi vähäeleiset kukat laatuaan? Kaikista vastauksista kiitollinen.
Kommentit (97)
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että hän ei muutenkaan olisi välittänyt hautajaistensa sisällöstä? Vähemmän uskonnollisia virsiä on aika vaikea löytää. Seurakunta varmaan osaisi tässä auttaa parhaiten, mutta olisi aika outoa kysellä neutraalien virsien perään.
miksi virsiä ,muuta musaa, cd.kanttori soittaa, äänitteet jne. klassista tai ns viihdemusaa,pianomusaa, tod upeita. kuuntele esim. lasse måtersonin- yö meren rannalla- sekin sopii
Kysy kanttorilta suosituksia muista biiseistä- osaavat kyllä kertoa.
Esimerkkinä tulee mieleen useammissa hautajaisissa kuulemani "sydämeni tänne jää"
Ei ole pakko veisata virsiä edes kirkossa. Meillä sai kanttori potkut, kun vaati liian hengellistä musiikkia. On soitettu mm. Pepin lähtölaulua ja veteraanin iltahuutoa sen jälkeen.
Minä olen suunnitellut omalle kohdalleni n.k. suoratuhkausta ilman mitään siunaustilaisuuksia.
Omaiset voivat hakea uurnan kappelista ja haudata tai sirotella tuhkan mereen, tunturiin tms.
Saavat muistella vapaasti ihan milloin haluavat, muttei mitään kirkollisia juttuja. En siis kuulu kirkkoon.
Uskon kyllä Jumalaan, Jeesukseen ja pyhään henkeen.
Vierailija kirjoitti:
Oliko hällä mitään henkilökohtaisia suosikkikappaleita jotka aihepiiriltään sopisivat kirkossa esitettäviksi. Esim. itse olin kerran erään tohtorismiehen uskonnottomissa hautajaisissa ja siellä virtenä oli mm. Veijo Lavin "jokainen ihminen on laulun arvoinen" ja "ei vapaata vangita voi" ja muita vastaavia lauluja jotka olivat koskettaneet häntä eläessään.
Sinun pitäisi vain rohkeasti puhua tästä hautaustoimistolla tai seurakunnan työntekijöiden kanssa. Usko tai älä, isäsi ei ole ensimmäinen uskonnoton, jonka hautajaiset he ovat järjestäneet ja heidän ammattitaitoonsa kuuluu järjestää arvokkaita, kunnioittavia ja kauniita tilaisuuksia mitä erilaisemmalle kirjolle ihmisiä. Jätä heidän mietittäväkseen koko homma. He ovat ammattilaisia. Et ole yksin. Kanttorit ovat musiikin monipuolisia ammattilaisia. Heidän repertuaariinsa kuuluu monenmoinen musiikki. He ovat tottuneet soittamaan niin Elvistä kuin Bachia.
Olin kerran my
Isäni hautajaisissa kanttori kieltäytyi ehdottomasti soittamasta kirkossa mitään kappaletta Tapio Rautavaaraa. Hänellähän on kauniita kansanlaulujakin ja muitakin hyvin hartaita kappaleita. Mutta kuulemma vain virsikirjan virret kelpaavat ja klsssinen kirkkomusiikki. Ei ole tietääkseni edes lestadiolainen kanttori. Kanttori myös soitti omatoimisesti virren "Matkamies maan" väärällä eli A-sävelellä, jota kukaan ei tunne. Oli kyllä surkeat hautajaiset kaikin puolin, kun pappikin sekoili ja puhui kummia.
Jotenkin luulisi, että seurakunnilla olisi kokemusta hautajaisista sekä halua järjestää ne hyvin, mutta ei niin ole. Koko lopun iän muistan ne pilatut hautajaiset.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko olla, että hän ei muutenkaan olisi välittänyt hautajaistensa sisällöstä? Vähemmän uskonnollisia virsiä on aika vaikea löytää. Seurakunta varmaan osaisi tässä auttaa parhaiten, mutta olisi aika outoa kysellä neutraalien virsien perään.
Virret ovat kaikki tottakai uskonnollisia! Sitä varten niitä lauletaan kirkossa Jumalan kunniaksi. Hautajaisissa ei muuten ole pakko laulaa virsiä ja usein surun takia laulaminen onkin mahdotonta. Voit pyytää ihan vaan taustamusiikkia uruilla, ne soivat hyvin kauniisti.
Otan osaa suruusi.
Hiljainen tienoo, hämyinen maa tai Mun sydämeni tänne jää. Kukin laskee yhden ruusun.
Mun sydämeni tänne jää, Viimeinen kevät, Eino Leinon Nocturne ja Elegia, Jukka Kuoppamäen matkamiehen virsi. Jonkun voisi vaikka joku esittää kirkossa ja jonkun muistotilaisuudessa. Musiikki elävöittää ja antaa hienon tunnelman. Itse olen aina ajatellut, että minun haudalleni jokainen voisi tuoda itse poimimiaan kukkia tai oksia vuodenajasta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi järjestää hautajaiset kirkossa, jos ei halua uskonnollisia virsiä? Hautajaiset voi järjestää monella muullakin tapaa. Entä pappi? Voiko hän puhua jotain missä on uskonnollista sisältöä?
Siunaustilaisuuksia joissa vainajaa ja arkkua pidetään esillä ei voi järjestää missä tahansa, yleensä yleensä vain kirkot ja kappelit. Mitkään ravintolat eivät suostu ottamaan vainajia arkuissa tiloihinsa ihan hygieniasyistä.
Vieraalla maalla kaukana toimii aina!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan niihin virsiin suhtautua perinteisinä hautajaisveisuina, vaikka ei uskonnollisesta sisällöstä piittaisi.
Tätä minäkin ajattelin. Ne kuuluu kuitenkin meidän kulttuuriperintöön vähän niin kuin joululaulutkin. En oikein usko että 75-vuotias triggeröityisi niistä samoista hautajaisvirsistä millä esim. hänen omat vanhempansa ja isovanhempansa ja heidän vanhemmat on haudattu sukupolvien ajan. Kyse ei ole niinkään uskonnosta kuin kulttuurista, perinteestä ja sukupolvien katkeamattomasta ketjusta.
Nykyihminen ei enää arvosta "sukupolvien välistä ketjua" vaan ollaan yltiöindividualisteja joille "perinteet" on sortoa ja alistavaa. vaaditaan korvauksia jos lapsi kuulee sanan "Jeesus"
Paitsi jos kyseessä on häät! Silloin pitää olla vanhoillispatriarkaalinen valkoinen prinsessa-k
Et ilmeisesti ole tietoinen, että esim vuonna 2023 vain 40% vihkimisistä pidettiin kirkossa. Kirkkohäät on laskeva trendi ollut jo vuosia.
Papin kommentti asiaan:
Osanottoni sinulle, Ap!
Ainakin meillä tulee säännöllisesti vastaan hautajaisia, joissa vainaja ei ole kuulunut kirkkoon tai ei ole läheisten tietääkseen ollut erityisen "hengellinen" ihminen. Minulla on tapana katsoa rukoukset, Raamatun kohdat ja muut sen mukaan. Uskontunnustuksen (ei ole pakollinen osa hautajaiskaavaa) jätän pois, jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon.
Raamatun kohdista suosittelen esim. Saarnaajan kirjan kolmannen luvun kohtaa "Kaikella on määrähetkensä, aikansa joka asialla taivaan alla. Aika on syntyä ja aika kuolla...". Myös psalmeista löytyy kauniita kohtia. Toki kristillisissä hautajaisissa puhutaan Jumalasta ja Jeesuksesta, mutta voi puhua myös hyvin maltillisesti ja vainajan tilanteen huomioiden.
Alku- ja loppusoitoksi valitaan yleensä jotakin klassista musiikkia, netistä löytyy hyviä ehdotuksia. Virret ovat rukousta ja toki niissä on kristillistä sanomaa. Osa on kuitenkin sävyltään pehmeämpiä tai uskoa ei niin vahvasti alleviivata. Virsistä suosittelisin tällaisissa tilanteissa esim. virttä 30 Maa on niin kaunis (yleensä lauletaan säkeistöt 1-2, jos ei ole joulun aika), Herra kädelläsi 517 (yleensä säkeistöt 1 ja 4 hautajaisissa) ja 971 Maan korvessa kulkevi lapsosen tie/Suojelusenkeli.
Voimia hautajaisvalmisteluihin, pappi ja kanttori auttavat kyllä valmistelujen kanssa!
Vanhan virsikirjan virsi 440 on ajankohtainen.
1. Jo vääryys vallan saapi
se huutaa taivaaseen,
se turmaa ennustaapi
vie kansat kurjuuteen.
Ken Herran oikeutta
nyt täällä julistaa,
ja ken vanhurskautta
nyt tahtois puolustaa?
2. Nyt viekas vilppi täällä
on noussut kunniaan,
on valhe vallan päällä
ja vääryys voimissaan.
Ei kuulla kurjan ääntä
ja köyhää sorretaan,
ja lainkin rikkaat vääntää
vääryyttä puoltamaan.
3. Kas, köyhän leivän syövät
nuo jumalattomat.
He viatonta lyövät
ja häntä vainoovat.
He kurjaa ahdistaapi
kuin käärme kiukussa,
korvansa tukkeaapi
tuon raukan huudoilta.
4. He armotonna veivät
osuudet orpojen.
He söivät lesken leivät,
on Herra nähnyt sen.
Hän vanhurskaasti kostaa
vääryydentekijät,
rankaisee ansiosta
nuo viekkaat ryöstäjät.
5. Vaan voitonpäivän kerran
vaivaiset näkevät,
vanhurskaus kun Herran
lyö väärät, väkevät.
Oi Herra, voimas näytä,
kansaasi armahda
ja hurskaan pyynnöt täytä
ja päästä vaivasta.
Kukiksi murattia ja muuta vihreää ja vaikka valkoisia kalloja. Kannattaa jutella kukkakaupassa, mitä suosittelevat, mitkä ovat kauden kukkia, mitkä eivät maksa omaisuuksia.
Hei aloittaja.
Osaanotto menetyksesi johdosta.
Kerron lyhyesti oman kokemuksen menneisyydestä.
Kuulumme kirkkoon, koska sukuhauta ja ollaan näemmä oltu laiskoja eroamaan kirkosta.
Emme ole uskonnollisia.
Mieheni kuoli.
Sain sovittua hautaustoimiston ja kirkon kanssa, että uskontoa ei tuotaisi esille, kuin mitä papin on "pakko" sanoa.
Pappi oli todella ymmärtäväinen ja aivan upea.
Hautajaisissa tuli kerran Jeesus, kristus ja jumala termit.
Yksi mieheni lempi kappaleista soitettiin tilaisuudessa.
Ei muita.
Tämä kyseinen rockballadi oli miehen oma toive.
Kukkia ei toivottu, kukkarahat sai laittaa hänen lapsen tilille.
Sai toki tuoda kukkia ja mitä kukin ikinä halusi tuodakkaan.
Oli mieheni toivomat ja näköiset hautajaiset.
Toivon sinulle voimia surun keskelle.
Olen tuo edellinen kirjoittaja..
Piti vielä lisätä, että pappi ja kanttori olivat ihmiset jotka tukivat ja pitivät minua pystyssä, koko vaikeana päivänä.
Riippumatta sen kummemmin uskonnollisuuteen tai muuhunkaan sitoutumatta.
Ihminen ihmiselle, kaikella empatialla ja sympatialla.
Kiitin heitä kovasti kaikesta.
kirkossa voi olla vaikka cd musaa,jotain kaunista,ei virsiä ollenkaan. albinon adagio,jotain muuta klassista, tai pianomusiikkia, lasse måtersonin-yö meren rannalla- ... yksi oksamainen arkun päälle,ei pehkoja. asiakkaat valitsee musan ei pappi kanttori tai lukkari. on ollut hienoja musiikkeja,lauluja missä ollut hautajaisissa.