Isäni 76v kuoli ja olen tässä hautajaisia järjestämässä. Hän ei ollut uskovainen, joten mitä virsiä kirkkoon, jotka vähemmän uskonnollisia?
Entä millaiset kukat, ei pitänyt kukista. Mitkä olisi vähäeleiset kukat laatuaan? Kaikista vastauksista kiitollinen.
Kommentit (97)
seurakunnan alueella on muslimien,uskonnottomien ja myös joukkohauta alue. eli hoitaa kaikki hyvin, näin sovittu kuntien ja valtion kanssa. jos ei kuulu kirkkoon, hauta näillä alueilla ja erilaiset kustannukset ja järjestämiset tilaisuuksiin.
tuli mieleen ,et puheessa voi olla vainajan elämän huipukohdat jos on lempi runoja tms.jotkut uskonnottomat voi uskoa mut ei halua kuulua kirkkoon,agnostikot,väilinpitämättömät jne. montaa tapaa.
miksei uskonnottomat, järjestä omaa kottikärryllä tuliseen pätsiin kippausta? jos se on sit parempi ??saa vapaasti varmaan itse hoitaa hommat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä hittoa, miksi ne hautajaiset ovat kirkossa ja miksi siellä lauletaan virsiä? Pakko olla provo.
Missä sitten hautajaiset olisi jos ei kirkossa?
Tietty joillain seurakunnilla on myös kappaleita siunaustilaisuuksia varten. Virsipakkoa ei hautajaisissa käsittääkseni ole.
Jep jep, eli huono provohan tämä oli. Uskonnottomien hautajaisten järjestäminen kirkossa on tasan yhtä järkevää kuin kristillisten hautajaisten järjestäminen moskeijassa.
Olemme sekulaari länsimainen yhteiskunta mutta kulttuurimme ja arvomme ja etiikkamme pohjautuu ateisteillakin kristinuskoon. Ruumis on kuitenkin pakko haudata. Sitä ei voi oikein pitää hautaamattomana. Uskonnottoman hautajaiset pitää järjestää samalla kunnioituksella kuin uskovaisen. He ovat yhtä rakkaita omaisilleen. Suomessa ei toistaiseksi ole uskonnottomien hautaustoimistoa. Ihan sama pulju hoitaa nämä asiat.
Itse olen uskovainen, mutta olen sanonut omaisille että mut saa suoraan tuhkata ja ripotella mummon haudalle, mutta olenkin aina inhonnut suuria seremonioita ja olen sen verran pragmaattinen että tykkäisin että omaiset käyttäis ne arkku- ja pitopalvelurahat johonkin järkevämpään. Tosin nyt olen nuori ja toistaiseksi terve.
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti tuoda esille isäsi 76 ikää? Oletko TK lapsi?
Mikä on TK lapsi?
Tuo Albinonin adagio on todella kaunis , kuuntele youtubesta.
Täällä Pohjantähden alla. Niitä on kaksikin versiota.
Omat läheiseni oli ateisteja, mutta kuuluivat kuitenkin kirkkoon ja siunaustilaisuus pidettiin kirkossa.
Tällaista välinpitämättömyyttä uskonnollisissa asioissa minun on vaikea käsittää. Kun ateistin ruumis viedään kirkkoon, jossa hänen vastustamansa ideologian henkilöitymä, pappi, lukee hänen ruumiinsa äärellä rukouksia, joihin vainaja ei uskonut. Mitä ihmettä??
Halusivatko kuolleet läheisesti kirkkohautajaiset? Vai omaisetko ne halusivat saadakseen lohtua. Oliko heillä vainajan lupa?
Kukiska tuli mieleen esim. havukranssi, jonka voi hyvin tehdä itsekin. Youtubessa on ohjeita. havuja, kanervia, sammalta ja jäkälää voi myös hyödyntää koristeissa.
Voihan niihin virsiin suhtautua perinteisinä hautajaisveisuina, vaikka ei uskonnollisesta sisällöstä piittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Omat läheiseni oli ateisteja, mutta kuuluivat kuitenkin kirkkoon ja siunaustilaisuus pidettiin kirkossa.
Tällaista välinpitämättömyyttä uskonnollisissa asioissa minun on vaikea käsittää. Kun ateistin ruumis viedään kirkkoon, jossa hänen vastustamansa ideologian henkilöitymä, pappi, lukee hänen ruumiinsa äärellä rukouksia, joihin vainaja ei uskonut. Mitä ihmettä??
Halusivatko kuolleet läheisesti kirkkohautajaiset? Vai omaisetko ne halusivat saadakseen lohtua. Oliko heillä vainajan lupa?
Ateisti ei välttämättä vastusta uskontoa, ei vain itse usko.
Puhtaat purjeet, Rexi
Kerran päättyvä on päivä viimeinen
silloin silmäni sulkea voin.
Kerran vierelläin on joukko hiljainen
joka peittelee mun neilikoin.
Siihen asti mä kuitenkin taivallan
kuljen katsellen ihmeitä maan.
Joka päiväni sulle mä tarkoitan
kunnes aikani on lopuillaan.
Annan toisten elää
enkä kulje surun suolla.
Silmistäsi en mä anna unelmien kuolla.
Silloin kun on hetki viimeinen
olkoon purjeeni valkoinen.
Tämä maailma on meri myrskyinen
ole loistona luodoilla sen.
Silloin kuoleman tullessa pelkää en,
olen silloinkin onnellinen.
Annan toisten elää
enkä kulje surun suolla.
Silmistäsi en mä anna unelmien kuolla.
Silloin kun on hetki viimeinen
olkoon purjeeni valkoinen.
Aloittaja ei kerro isänsä olleen uskonnoton, vaan ei-uskovainen. Näissä on Suomessa suuri ero. Ei-uskovainen voi tarkoittaa ihmistä, joka ei ollut ns. aktiiviseurakuntalainen tai uskomisensa sävyistä kovasti ääneen puhuva. Jos ja kun ilmeisesti hän on ollut kirkon jäsen, häntä ei ehkä lainkaan loukkaisi perinteisten, vanhojen hautajaisvirsien laulaminen siunaustilaisuudessa, joka on myös surevien lohduksi ja surutyössä auttamiseksi toimiva tilanne. Evankelisluterilaisen kirkon ruumiinsiunaustilaisuudessa käytetään tiettyjä kaavoja, joihin kuuluu ainakin kaksi virttä. Tuo että hän ei pitänyt kukista, on asia, jonka merkityksen aloittaja tietää: onko kyse vanhemman miehen asenteesta, että ei välitä ns. turhasta vai jostain erityisemmästä. Ei näihin asioihin tarvitse suhtautua niin kirjaimellisesti. Se voi olla haastavaa, kun haluaa toimia oikein ja vainajaa kunnioittaen. Silti tavallinen on parempi kuin kovin erikoinen nimenomaan siunaustilaisuudessa. Muistotilaisuus voi olla vapaamuotoisempi ja yksilöllisempi, jos niin halutaan.
MIetit mitkä asiat tai kappaleet oli isällesi tärkeitä ja valitset niistä. Tai joku teitä yhdistävä. Tai joku joka miellyttää sinua. Ei ole pakko veisata. Voit pyytää jonkun soittamaan kirkkoon tai soittamaan ja laulamaan. Kukka-asetelman ei tarvitse olla kukkia. Se voi olla oksia ja vihreitä tai vaikka sammalta. Pyydät kukkakaupalta. Osanotto isän kuoleman johdosta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan niihin virsiin suhtautua perinteisinä hautajaisveisuina, vaikka ei uskonnollisesta sisällöstä piittaisi.
Tätä minäkin ajattelin. Ne kuuluu kuitenkin meidän kulttuuriperintöön vähän niin kuin joululaulutkin. En oikein usko että 75-vuotias triggeröityisi niistä samoista hautajaisvirsistä millä esim. hänen omat vanhempansa ja isovanhempansa ja heidän vanhemmat on haudattu sukupolvien ajan. Kyse ei ole niinkään uskonnosta kuin kulttuurista, perinteestä ja sukupolvien katkeamattomasta ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä minäkin ajattelin. Ne kuuluu kuitenkin meidän kulttuuriperintöön vähän niin kuin joululaulutkin. En oikein usko että 75-vuotias triggeröityisi niistä samoista hautajaisvirsistä millä esim. hänen omat vanhempansa ja isovanhempansa ja heidän vanhemmat on haudattu sukupolvien ajan. Kyse ei ole niinkään uskonnosta kuin kulttuurista, perinteestä ja sukupolvien katkeamattomasta ketjusta.
Nykyihminen ei enää arvosta "sukupolvien välistä ketjua" vaan ollaan yltiöindividualisteja joille "perinteet" on sortoa ja alistavaa. vaaditaan korvauksia jos lapsi kuulee sanan "Jeesus"
Paitsi jos kyseessä on häät! Silloin pitää olla vanhoillispatriarkaalinen valkoinen prinsessa-kolttu ja valkoinen huntu. Ja komiat kirkkohäät ja alttarilla jumalan silmien edessä sopertaa jotain ikuisen rakkauden valoja.
On olemassa siviilivihkimisiä, jossa juristi hoitaa pakolliset, muodolliset osiot. Myös lasten nimiäiset ovat tulleet kristillisten ristiäisten rinnalle.
Eikö hautaamiseen ole vastaavasti mitään tunnustuksetonta "juristia", jossa hoidetaan vain pakolliset kuviot?
Vierailija kirjoitti:
Miksi piti tuoda esille isäsi 76 ikää? Oletko TK lapsi?
Hänen lapsensa varmaan tietäisi, mitä musiikkiä isä arvostaisi.
Hectorin kappale: Lumi teki enkelin eteiseen.
"...Ja pappikin sai kahvia juodakseen."
Kirkkoon? Oikein kirkossa siunaillaan ihminen joka ei edes pappia takuulla halunnut hautajaisiinsa. Tähän asti kirkkoon kuuluneet on meidän suvussa siunattu kappelissa ja he ketkä eivät ole kirkkoon kuuluneet on jätetty siunailematta eli ilman pappia ovat lähteneet
Jos on uskonnoton/ateisti, mutta ei ole eronnut kirkosta, tuskin vastustaa kristillisiä hautajaisiakaan.
Jos vainaja vastustaisi kristinuskoa eikä haluaisi itselleen kirkollisia hautajaisseremonioita, luulisi hänen sitten eronneen kirkostakin.
Moni uskonnoton pysyy kirkon jäsenenä tapakulttuurin takia.
Kotimaani ompi taivas laulu sopii hyvin. Siellä on mun kotomaani sinne tahdon mennä. Virsien parhaat .