Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä sinulle tuli ikänäkö?

Vierailija
30.03.2025 |

Mulla 47-vuotiaana alkoi tuntumaan, että tekstit esim. kosmetiikkapakkauksissa ovat liian pientä pränttiä, enkä näe telkkarin tekstitystä enää niin tarkasti.

Kommentit (63)

Vierailija
41/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kesällä 46 ja viimeisen n. kaksi vuotta olen huomannut, että on ikänäköä. Mulla on miinuslinssit, mutta ei ole varaa hankkia uusia silmälaseja tai linssejä. Tarvitsisin selkeästi monitehot. Välillä otan silmälasit pois, että näen paremmin esim. pientä tekstiä.

Miksei ole varaa? Mihin sun rahat menee?

Vierailija
42/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20-vuotiaana sain lievät miinuslasit likinäköön.

Viitisen vuotta sitten huomasin, etten tarvitse enää kaukolaseja. Tosin en myöskään pysty enää tarkentamaan alle 25 senttimetrin päähän niin kuin ennen.

Täytin juuri 57 vuotta, ja vielä eivät kädet ole käyneet liian lyhyiksi kirjojen tai lehtien lukemiseen. Toivottavasti jatkuu mahdollisimman pitkään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen likinäköinen eli näen hyvin lukea ilman laseja. Kaksi vuotta sitten (olin 47v) uusin kaukolasit joiden alaosaan tuli ominaisuus, joka vähän suurentaa (ei silti varsinainen moniteho) , eli näkö on hiljalleen menossa siihen että lukiessakin tarvii apuja.

Vierailija
44/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen likinäköinen eli näen hyvin lukea ilman laseja. Kaksi vuotta sitten (olin 47v) uusin kaukolasit joiden alaosaan tuli ominaisuus, joka vähän suurentaa (ei silti varsinainen moniteho) , eli näkö on hiljalleen menossa siihen että lukiessakin tarvii apuja.

Miten nuo linssissi muka eivät olisi monitehot? Yksitehoissa on koko matkalta yhtä ja samaa voimakkuutta.

Vierailija
45/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täytän kesällä 46 ja viimeisen n. kaksi vuotta olen huomannut, että on ikänäköä. Mulla on miinuslinssit, mutta ei ole varaa hankkia uusia silmälaseja tai linssejä. Tarvitsisin selkeästi monitehot. Välillä otan silmälasit pois, että näen paremmin esim. pientä tekstiä.

En oo tää henkilö, mutta mulla ainakin maksaa lasit jo ilman monitehoja noin 500 euroa, koska olen niin likinäköinen (vain kahdella tai kolmella valmistajalla on sopivia linssejä). En ees halua ajatella paljonko monitehot maksaan, enkä kyllä oo edes varma tekeekö mikään valmistaja mulle sopivia. 

Vierailija
46/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En oo tää henkilö, mutta mulla ainakin maksaa lasit jo ilman monitehoja noin 500 euroa, koska olen niin likinäköinen (vain kahdella tai kolmella valmistajalla on sopivia linssejä). En ees halua ajatella paljonko monitehot maksaan, enkä kyllä oo edes varma tekeekö mikään valmistaja mulle sopivia. 

Lasit maksavat 500 euroa tai enemmän, jos ette muuta halua.

Minä olen tilannut puolelle suvulle viimeisten 15 vuoden ajan lasit Zenni Opticalista. Sielläkin ovat hinnat nousseet, mutta isoäidin monitehot automaattisella tummenemisella ja prismakorjauksella ja heijastuksenestoilla maksavat kuitenkin vielä alle satasen eikä mitään tonnia. Silmälääkärin resepti pitää toki sinne osata syöttää itse, mutta ei se ole mitään rakettitiedettä. Tällä tavalla ja olen säästänyt suvulle varmaan lähemmäs kymppitonnin.

Ihan vaan tiedoksi: perusraakalinssin hinta silmälasikauppiaalle on 3-4 euron kieppeillä.

https://www.zennioptical.com/

Vierailija
47/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

42-vuotiaana hommasin kaksitehot. Olen ollut likinäköinen. Nyt silmät on leikattu, enkä tarvitse laseja.

Vierailija
48/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli ns. nuorisomonitehot. Lukualueella on vähemmän miinusta kuin muualla.

Vierailija
49/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

46-47 jossain siellä

Sama ja jotenkin tosi nopeasti heikkeni eikä enää pärjää yhtään ilman lukulaseja, jos pitää lukea ihan sellaista normikokoistakaan tekstiä ja pienempää ei meinaa oikein nähdä näillä laseillakaan.

On kyllä oikea riesa tämäkin.

Vierailija
50/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tajusin 46v että kirjassa on liian pientä tekstiä. Ja tietokoneella suurennan sadasta > 110%. Pitää hankkia kohta suurenuslaseja, lukulasia ja joku varrellinen lukusuurenuslasi. Välillä näen paremmin, mutta liian kirkas valo häikäisee.

Vierailija
51/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

47-vuotiaana sain ekat monitehot. 

Vierailija
52/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suunnilleen 45-vuotiaana piti hankkia ekat tokmannin lukulasit ja noin puolenvuoden välein saa hankkia aiempaa tehokkaammat.

Vierailija
53/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

58. Nyt olen 61 ja viimeisen vuoden aikana lähinäkö on heikentynyt niin paljon, että on pakko käyttää lukulaseja. Minulla on lisäksi hajataittoa, joka heikentää näköä tarkkuutta vaativissa tehtävissä. 

Vierailija
54/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten kun ikänäkö alkaa vaivata niin on aika mennä linssileikkaukseen jossa samalla hoidetaan kätevästi myös tuleva harmaakaihi. Leikkaus on tietysti hintava mutta tulee lopulta halvemmaksi kuin silmälasit pidemmällä aikavälillä ja elämä ilman laseja on vaan niin paljon mukavampaa.

Vierailija
55/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja miksi ei ole koskaan varaa ostaa niitä 500 euron silmälaseja?

Vierailija
56/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tajusin 46v että kirjassa on liian pientä tekstiä. Ja tietokoneella suurennan sadasta > 110%. Pitää hankkia kohta suurenuslaseja, lukulasia ja joku varrellinen lukusuurenuslasi. Välillä näen paremmin, mutta liian kirkas valo häikäisee.

Niin tämä! Lisäksi mulla pitäisi olla vissiin jotkut pimeännäkökiikarit koska yhtään hämärämmässä on ihan sokea. Ja hanki tässä sitten silmälasit kun näkö vaihtelee eli välillä riittää vaan vähän plussaa, välillä pitää ottaa nuo tehokkaammat lukulasit ja sitten on niitäkin päiviä kun ei tarvitse muuta kuin ne hemmetin aurinkolasit, koska silmät ei siedä valoa enää yhtään. 

Vierailija
57/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 56 v ja vielä näen.

Vierailija
58/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida tulla koskaan. 13-vuotiaana sain silmälasit, kun en nähnyt kunnolla kauemmaksi. Nyt olen 65 ja lukeminen onnistuu ilman laseja täydellisesti. Jos joudun jotain pienempää tekstiä katsoman, pitää ottaa silmälasit pois. Ei ole kiinnostnut laittaa kaksiteholaseja. Mieluummin temppuilen näin.

Vierailija
59/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

40v ostin ekat silmälasit.

Vierailija
60/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vielä ole, olen 59 tänä vuonna kesällä.