Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minkä ikäisenä sinulle tuli ikänäkö?

Vierailija
30.03.2025 |

Mulla 47-vuotiaana alkoi tuntumaan, että tekstit esim. kosmetiikkapakkauksissa ovat liian pientä pränttiä, enkä näe telkkarin tekstitystä enää niin tarkasti.

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Neljävitosena ja äkkiä tulikin. Alle kolmessa kuukaudessa en enää nähnyt lukea kaukolaseillani vaan piti hankkia monitehot. Tai itse asiassa tuo lukualue on nolla, eli näen oikein mainiosti lukea ilman laseja.

Ota lasit pois nenältä lukiessasi ja käytä normi miinuslinssejä ulkona. Säästät rahaa eli ostat vain yksiteholinssit ja niskasikin säästyvät. Ei tarvitse käännellä päätä liikaa luettavan mukaan.

Vierailija
22/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytän kesällä 46 ja viimeisen n. kaksi vuotta olen huomannut, että on ikänäköä. Mulla on miinuslinssit, mutta ei ole varaa hankkia uusia silmälaseja tai linssejä. Tarvitsisin selkeästi monitehot. Välillä otan silmälasit pois, että näen paremmin esim. pientä tekstiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskaana ollessani 32-vuotiaana meneton lähinäön muutamassa kuukaudessa. Minulla on aina ollut ns. plussaa, mutta siihen saakka pärjäsin ilman laseja. Sen jälkeen en ole nähnyt kunnolla, ellei valistus ole hyvä, vaikka voimakkuudet on +5,50. Mitään pientä pränttiä en näe millään lukulaseilla tmv.

Vierailija
24/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys miinuslaseja käyttäville, joilla on ikänäköä:

Oletteko ottaneet suoraan monitehot vai onko teillä "tavallisten" silmälasien lisäksi ns. lukulasit, joissa on vähemmän miinusta?

Itse olen 46 ja käyttänyt kaukolaseja teini-ikäisestä. Miinusta -3,25 (nuorempana oli yli 4). Olen aina esim. lukenut kirjaa ilman silmälaseja, mutta nyt alkaa tuntua, että tarvitsisin tietokonetta varten ehkä "miedommat" lasit.

Itse tykkään, että on useammat silmälasit (nyt kahdet) ja vielä ainakin yhdet aurinkolasit vahvuuksilla. Noiden uusiminen monitehoiksi on aikamoinenn kustannus. Siksi mietin, että olisivatko esim. - 2 tms. "lukulasit" edullisempi ratkaisu ongelmaani. Onko kukaan muu ratkaissut asiaa näin?

Minulle silmälääkäri suositteli suoraan kaksien lasien tekniikkaa. Mulla on silmissä eroa miinuksissa ja tuohon aikaan tein päätetyötä ja onhan tuota tullut vapaallakin tuijotettua ruutuja. Ajan myötä meni siihen, että lukulasit siirtyivät normilaseiksi ja luin ilman rillejä. Sittemmin systeemi on mennyt siihen, että lukiessa käytän puolentoista diopterin markettilaseja. Nykyisin olen jo eläkkeellä, joten pystyn lukemiseni ja ruutuaikani säätelemään oman huvini mukaan, eli silmät eivät ehdi rasittua liikoja tuolla systeemillä.

Vierailija
25/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytän kesällä 46 ja viimeisen n. kaksi vuotta olen huomannut, että on ikänäköä. Mulla on miinuslinssit, mutta ei ole varaa hankkia uusia silmälaseja tai linssejä. Tarvitsisin selkeästi monitehot. Välillä otan silmälasit pois, että näen paremmin esim. pientä tekstiä.

Osta kahdet eri lasit, kaukonäölle ja lukunäölle omansa. Pystyt hyödyntämään optikoiden tuplatarjoukset yksitehoille. Optikot tietysti haluavat väkisin tarjota monitehoja, koska he saavat niistä helposti lisää rahaa. Onhan näitä monitehotuplapakettejakin olemassa, mutta yleensä lähes kaikilla miinuslinssisillä menevät monitehoarvot varastovahvuuksien yli eli linsseistä voidaan kupata vielä enemmän ekstrarahaa.

Vierailija
26/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osta kahdet eri lasit, kaukonäölle ja lukunäölle omansa. Pystyt hyödyntämään optikoiden tuplatarjoukset yksitehoille. Optikot tietysti haluavat väkisin tarjota monitehoja, koska he saavat niistä helposti lisää rahaa. Onhan näitä monitehotuplapakettejakin olemassa, mutta yleensä lähes kaikilla miinuslinssisillä menevät monitehoarvot varastovahvuuksien yli eli linsseistä voidaan kupata vielä enemmän ekstrarahaa.

No enkä osta. Ei mulla ole mahdollista töissä kuljettaa toisia laseja mukana ja vaihdella koko ajan laseja. Eikä ole varaa tällä hetkellä minkäänlaisiin laseihin. 

Vierailija
27/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 52? Mutta mulla se korjasi jonkun verran likinäköä ja näen nykyään bussinnumerot ilman silmälaseja, mitä aiemmin tarvitsin jostain parikymppisestä asti. 

Vierailija
28/63 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä sain 25- vuotiaana plus lasit ja olen myös liki näköinen. Eli on linsseissä sekä plussaa, että miinusta. En tätä ennen tiennyt sen olevan edes mahdollista eli käytännössä on jo ikänäkö

Vierailija
29/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin 44 kun hankin ensimmäiset monitehot ja olen kyllä ollut niihin tosi tyytyväinen. Minulla on likinäköä n -4 ja nyt 47 vuotiaana lukulisää +1,75. Myös työnantajan kustantamat päätelasit olen hankkinut, mutta niistä ei mielestäni ole kovin paljoa hyötyä.

Vierailija
30/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 44 ja aina omannut erinomaisen näön. Nyt huomaan, että pitää loitontaa jos jotain pientä pränttiä on. Räpyttelyäkin kokeilen välillä, kun jostain kumman syystä se saattaa auttaa.

En osaa käyttää aurinkolasejakaan, joten tuskin tottuisin silmälaseihinkaan.

Vierailija
31/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime kesänä.

M51

Vierailija
32/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin jotain 43-54 kai kun sain ekat monitehot ihan pienimmällä "lukulisällä" (eli lukualueella vähemmän miinusta kuin muualla). Nyt en pärjäisi ilman monitehoja, tosin ikänäkö on siinä vaiheessa, että lukuvoimakkuudet on +/-0 joten kotona olen aika paljon ilman rillejä kokonaan. Melkeinpä vain telkkaria katsoessa käytän laseja.

Kohta alkaa mennä jo kaukonäön ja lähinäön ero sen verran suureksi, että rilleille alkaa tulla hintaa, joten olen alkanut haaveilla linssileikkauksesta. Se maksaisi itsensä n. 10 vuodessa takaisin, oletuksella että seuraavista laseista eteenpäin saattaa joutua maksamaan sellaisen n. 1500€ / rillit.

-49v

Vierailija
33/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäiset lasit ostin todellakin 47-vuotiaana. Vielä vuosia sen jälkeen läppärillä töissä tein kaiken ilman laseja, koska tekstiä voi siinä suurentaa. 

Vierailija
34/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ettei näe telkkarin tekstejä ei ole ikänäköä. 

Vierailija
35/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole vielä tullut 64v

Vierailija
36/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

43-vuotiaana ja kertarytinällä meni lähinäkö. Mulla on aina ollut tosi hyvä näkö, olen sukuni ainoa ilman silmälaseja, ja yhtäkkiä kaikki pieni präntti oli pelkkää sameaa suttua. Onneksi lukulasit riittävät pelastamaan homman, maksoin näistä Shellillä vitosen pintaan. 

Tokmannin lukulasit olen todennut kestävämmäksi. Aika rumat tosin. 

Vierailija
37/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä 40-vuotiaana huomasin ensioireet. Ekat moniteholasit hankin juuri äsken 45-vuotiaana.

Vierailija
38/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se ettei näe telkkarin tekstejä ei ole ikänäköä. 

Onko joku muka väittänyt näin?

Vierailija
39/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pim, olet hypnotisoitu. Olet ankka.

Vierailija
40/63 |
31.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikänäköikä? Ei ikinä ikänäköikää tullut eli ei-minkään-ikäinen oli ikäni, jolloin en ikänäköikään tullut.