Vuokrat laskee nyt, kun asumistukea on vähennetty
Vuokrat laskevat, kun asumisen tukia on vähennetty ja Kelan kuntakohtaisia maksimivuokria ei saa enää ylittää. Eikä vain asumistuen leikkausten mainospuheissa, vaan todellisuudessa.
Mutta onko tässä mitään järkeä?
"" Asumistuki on laskenut monella hallituksen leikkausten vuoksi.
Jaana yritti etsiä halpaa yksiötä, mutta ei löytänyt sopivaa, eikä hänellä ollut varaa jatkaa aiempaa suuremman omavastuun maksamista.
Epätoivoisen tilanteen edessä Jaana oli yhteydessä vuokranantajaansa Jyväskylän vuokra-asuntoihin (JVA), ja pyysi asunnon muuttamista joustoasunnoksi. Jaana oli kuullut menettelystä tuttavaltaan.
Niinpä Jaanan makuuhuoneen oveen asennettiin lukko, jolloin kaksiosta tuli yksiö. Kun neliöt vähenivät, myös vuokra laski.
""
Kommentit (109)
Vierailija kirjoitti:
" Kelan kuntakohtaisia maksimivuokria ei saa enää ylittää"
Kyllä muuten saa. Minä saan pyytää vuokra-asunnostani ihan niin suurta vuorkaa kuin lystää eikä kelan maksimivuokrilla ole siihen mitään vaikutusta.
Mua kans nauratti tää. Kela voi ottaa ihan rauhassa yhteyttä mun vuokranantajaan ja yrittää käskeä sen alentamaan vuokraa :D 1200 euroa on ja nousee vain, vaikka kela kuinka vaatisi muuta, eihän asia sille mitenkään kuulu :D
asuntojen vuokrilla ei ole yhteyttä tukiin, eihän asumistukea monikaan edes saa. Tämä on tutkittu jo monesti
Hah.... Ei todellakaan vuokrat laske.
Vierailija kirjoitti:
Hah.... Ei todellakaan vuokrat laske.
aivan, ei voikaan koska kulut (kuten kaukolämpö) on noussut
Vierailija kirjoitti:
asuntojen vuokrilla ei ole yhteyttä tukiin, eihän asumistukea monikaan edes saa. Tämä on tutkittu jo monesti
Jep, kelan uusimman tilastonkin mukaan asumistuki on yleensä väliaikainen ja enimmäkseen nuorten ihmisten nostama tukimuoto, lapsiperheet jne. Kun pääsevät työelämään, tuen tarve päättyy, mutta asunnon tarve tietenkään ei. Eikä kaikki mitään omaa osta.
Olen esimerkiksi itse saanut mitään tukia yhtään mistään ainoastaan opiskeluaikoina. Sen jälkeen olen maksanut vuokrani ihan ansiotuloilla. Eläkekertymä näyttää siltä, että tukia ei tule olemaan sielläkään päässä elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muuten saa. Minä saan pyytää vuokra-asunnostani ihan niin suurta vuorkaa kuin lystää eikä kelan maksimivuokrilla ole siihen mitään vaikutusta.
Mua kans nauratti tää. Kela voi ottaa ihan rauhassa yhteyttä mun vuokranantajaan ja yrittää käskeä sen alentamaan vuokraa :D 1200 euroa on ja nousee vain, vaikka kela kuinka vaatisi muuta, eihän asia sille mitenkään kuulu :D
Tämän takia vuokrakatto takaisin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
se on ollutta ja mennyttä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun vuokrakatto poistui, ampui vuokra-asuntojen hinnat pilviin. Kyllähän sen tietty ymmärtää miksi se lopetettiin, AY-liikkeiden ja muiden vuokranantajien asuntobisnes jatkuvine korotuksineen ei olisi onnistunut. Vuokrakaton poistuminen mahdollisti asuntokeinottelun, ja tässä maksajana loppupeleissä aina veronmaksaja koska asumistuki, toimeentulotuki jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun vuokrakatto poistui, ampui vuokra-asuntojen hinnat pilviin. Kyllähän sen tietty ymmärtää miksi se lopete
hintakattosääntely loppui kun kilpailulakia parannettiin ja tämä sosialismin aikainen hintasäännöstely purettiin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joka tekee sitten sen että vuokra-asuntojen määrä romahtaa minimiin ja tulee ainainen (vuokra-)asuntopula.
Vierailija kirjoitti:
Asumistuen leikkaus laskee pakosti vuokria koska sitten ihmiset etsivät halvempia vuokra-asuntoja. Vuokranantaja ei voi pitää asuntoa tyhjillään pitkiä aikoja koska se ei ole kannattavaa.
Kyllä ja myös asuntojen hinnat laskee,
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ainakaan laske, ei näillä markkinahinnoilla vuokria millään asumistuilla ole makseltu tähänkään asti. Ihan töissä käydään.
työssäkäyvätkin saavat as tukia jos pieni palkka. plus perhekoko,tulot jne. yh perheet mm.
nähtyhän tuo on . pää kaupunki seudun asumista on huononnettu kunnolla. kuten tiedettiin. joku asuu lentokentällä. asumisoikeusasuntojen rakentaminen lopetetaan vaikka maksavat asunnot itse. älkää äänestäkö juntteja. poistuvat seuraavasta hallituksesta.
Vierailija kirjoitti:
Jaanalla on liian kallis kämppä ja kelalla ri ole neliörajoja
jaana ei elätä itseään
Jaana odottaa yksiöön vaihtoa ja väliaikaisesti ei maksa vuokraa huoneesta.
Jaana ei siis saa huonetta käyttöönsä
kelaa ei kiinnosta asunnon koko,olkoon vaikka 100 neliötä, vain vuokran suuruus. olisi jva alentanut vain vuokraa . jaanakin voisi hiukan korottaa omavastuutaankin,tinkiä muusta. moni laittaa jopa satasen muusta turvastaan jos mieleinen asunto.
Vuokra-asunnon tuotto on jo nyt samoissa kun riskitön tili...vuokrakaton tullessa vähenisi vuokra-asunnot kyllä minimiin, sen jälkeen saisi asua vuokrakasarmeissa ja yksityisten tarjoamat mahdollisuudet poistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asun Ullanlinnassa parvekkeellisessa kaksiossa, mikä olisi sun mielestä siis sopiva vuokra? Mun mielestä ihan kohdillaan kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun vuokrakatto poistui, ampui vuokra-asuntojen hinnat pilviin. Kyllähän sen tietty ymmärtää miksi se lopete
En mä saa mitään tukia, ole aivan huoletta :D se oli tässä kato se itse vitsi, että mun vuokran määrä ei kuulu kelalle mitenkään. Ei niillä ole mitään määräysvaltaa siihen, paljonko vuokrat saa olla
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä ainakaan laske, ei näillä markkinahinnoilla vuokria millään asumistuilla ole makseltu tähänkään asti. Ihan töissä käydään.
työssäkäyvätkin saavat as tukia jos pieni palkka. plus perhekoko,tulot jne. yh perheet mm.
Joo, no he eivät asu tällä alueella, kuten jo kirjoitin.
Vuokranantajallehan ne kelan rahat ovat menneet. Vuokaa ilettiin pyytää enemmän, kun tiedettiin, että kela maksaa.
Olen asunut Saton vuokraslummissa 7 vuotta ja vuokra noussut joka vuosi. Nyt on yli 100 euroa enemmän kun kadun toisella puolella samankokoisessa asunnossa.