YLE: Viisikymppinen Jaana kokee yksiössä asumisen nöyryyttäväksi
Tukien varassa elävä Jaana asui kaksiossa, jonka vuokrasta tuli hänelle liian kallis asumistuen leikkauksien takia.
"Jaana yritti etsiä halpaa yksiötä, mutta ei löytänyt sopivaa, eikä hänellä ollut varaa jatkaa aiempaa suuremman omavastuun maksamista.
Epätoivoisen tilanteen edessä Jaana oli yhteydessä vuokranantajaansa Jyväskylän vuokra-asuntoihin (JVA), ja pyysi asunnon muuttamista joustoasunnoksi. Jaana oli kuullut menettelystä tuttavaltaan.
Niinpä Jaanan makuuhuoneen oveen asennettiin lukko, jolloin kaksiosta tuli yksiö. Kun neliöt vähenivät, myös vuokra laski.
---
Jaana pitää tilannettaan nöyryyttävänä.
Viisikymppinen Jaana kertoo, että hän on ollut työelämässä yhtäjaksoisesti noin 30 vuotta. Jaana jäi sairauslomalle nivelrikon vuoksi noin puoli vuotta sitten, minkä jälkeen hänen tulonsa tippuivat.
Jaanaa harmittaa, että huonon taloustilanteen sattuessa yhteiskunta ei tue häntä nykyistä enempää.
- Olen ollut yksinhuoltaja ja asunut olohuoneessa. Kun muutin tähän asuntoon, sain vihdoin oman makuuhuoneen, mutta nyt olen taas olohuoneessa."
Kommentit (784)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asumistukia leikattiin, ei siksi että saataisiin merkittäviä säästöjä, vaan jotta omahyväiset luuserit tuntisivat mielihyvää jo valmiiksi köyhien köyhentämisestä. Ja jotta Urpo saisi tunnin junansa.
Ja Kokoomuksen rotille kyllä kelpaa yrirystuet. Ne pitäisi lakkauttaa kokonaan kun niin ämerikan mallia tänne haluavat.
Kyllä köyhille kelpaa meritokratia, kunhan laitetaan kaikki samalle viivalle. Ei ne rikasta larppaavat pärjää reilussa pelissä, on niillä silmätkin oudon lähellä toisiaan.
Oletteko huomanneet lukioiden edessä parantuneen autokannan? Siellä on mersua, BMW etc etc
Ei mun kouluaikana tultu omilla autoilla ja tultiin, oli se just nippa nappa koossa pysyvä.
#eriarvoisuuslisääntyy
Hmmm. Itse kävin lukion juuri vuosituhannen vaihtuessa. Kukaan ei tullut autolla..
En ollut edes ajatellut asiaa.
Onpa ruosteinen lukko asennettu!
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. Irtisanomiseen riittää huolimattomuus eli virhe tai alisuoriutuminen.
Työmarkkinatuki on 595 netto.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästössä 10000 ja pariskunnalla 20000 eli asunnon myyntirahoja pitää käyttää ensin.
Tuki, tuki, tuki, tuki, uiku, uiku, onko ihme ettei suurinta osaa enää kiinnosta olla empatia kykyinen..
Menisi töihin, niin voisi asua lukaalissa!
Vierailija kirjoitti:
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026. Irtisanomiseen riittää huolimattomuus eli virhe tai alisuoriutuminen.
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästössä 10000 ja pariskunnalla 20000 eli asunnon myyntirahoja pitää käyttää ensin.
Toi voi lisätä tavaroiden ja vaatteiden ostelua ja matkustamista, kun asunnon myyntirahat pitää käyttää ennenkuin saa vuokra-asuntoon asumistukea.
Ei työmarkkinatuki 595 netto oikein riitä sekä asumiskuluihin ja ruokaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toi voi lisätä tavaroiden ja vaatteiden ostelua ja matkustamista, kun asunnon myyntirahat pitää käyttää ennenkuin saa vuokra-asuntoon asumistukea.
Ei työmarkkinatuki 595 netto oikein riitä sekä asumiskuluihin ja ruokaan.
Varmaan se hallituksen puhuma talouskasvu on tota. Ihmiset joutuvat luopumaan omistusasunnosta ja käyttämään ne rahat elämiseen.
Mitä nöyryyttämistä siinä on? Minä ja mieheni asumme 36 neliön huoneistossa jossa on iso olohuone-keittiö, makuualkovi, sauna ja iso patio. Eikä ole aikomustakaan muuttaa sillä talo on lähes keskustassa ja muutenkin ihana.
Vierailija kirjoitti:
Mitä nöyryyttämistä siinä on? Minä ja mieheni asumme 36 neliön huoneistossa jossa on iso olohuone-keittiö, makuualkovi, sauna ja iso patio. Eikä ole aikomustakaan muuttaa sillä talo on lähes keskustassa ja muutenkin ihana.
Eläkeläisillä on paljon kesämökkejä, missä viettävät kesät.
Eläkeläiset saa omistusasuntoon asumistukea.
Omalla äidilläni on huono perhe-, koulutus- ja työtausta.
Kun olin lapsi, teki hän välillä kolmea työtä kerralla.
Opiskeli sitten lähihoitajaksi oppisopimuksella yli nelikymppisenä yh:na niin, että valmistui aggressiivisesta rintasyövästä huolimatta tutkinnon loppuun. Paha nivelrikko oli myös, joten teki viimeisimmät työvuodet 80 % työaikaa.
Tottakai oli syöpähoitojen aikaan saikulla välissä ja kävi hoitojen loputtua töissä huivi päässä.
Hyvin onnellinen eläkeläinen nyt, kun jäi säästöön rahaa, kun lapset oli jo aikuisia ja viimeisistä työvuosista pystyi laittamaan sukan varteen.
En tiedä ketään muuta niin kovaa boss-ladyä kuin oma äitini. Kasvatti meidät lapset pärjäämään otsenäisesti ja elelee nyt ihan mukavaa elämää, ei mitään luksusta, mutta riitävää. Äiti on huippu tyyppi, rakas ja tärkeä esikuva minulle.
Joku valittava Jaana vaikuttaa aika kaukaiselta, jolle ei nyt hirveästi sympatioita heru.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen tulee olemaan ennemmin tai myöhemmin toisten armoilla ja autettavana"
Älä puhu pötyä. Lukuisat ihmiset kuolevat ns. saappat jalassa eivätkä koskaan ehdi päästä toisten armoille tai autettavaksi.
Ja sitten on ihmisiä, joille ikääntyminen ei tule yllätyksenä. Ovat varautuneet taloudellisesti niin, että voivat asua kuten haluavat ja tarvittaessa ostaa palveluita.
Hyvin harva kuolee "saappaat jalassa", ja olen nähnyt hyvin toimeentulevienkin päätyneen lopulta todella surkeisiin oloihin vanhaikotiin. Harvalla hyväosaisella riittää rahaa mihinkään luksuspalveluihin, kuten kotisairaalaan. Joka kolmas sairastuu syöpään ja sen lisäksi on vaikka mitä muita sairauksia, joista suurin osa meistä kyllä saa omansa.
Siinä vaiheessa kun se paska tippuu omaan niskaan, voi sitten miettiä miten on muita kohdellut.
Vierailija kirjoitti:
Opiskeli sitten lähihoitajaksi oppisopimuksella yli nelikymppisenä yh:na niin, että valmistui aggressiivisesta rintasyövästä huolimatta tutkinnon loppuun. Paha nivelrikko oli myös, joten teki viimeisimmät työvuodet 80 % työaikaa.
Tottakai oli syöpähoitojen aikaan saikulla välissä ja kävi hoitojen loputtua töissä huivi päässä.
Hyvin onnellinen eläkeläinen nyt, kun jäi säästöön rahaa, kun lapset oli jo aikuisia ja viimeisistä työvuosista pystyi laittamaan sukan varteen.
En tiedä ketään muuta niin kovaa boss-ladyä kuin oma äitini. Kasvatti meidät lapset pärjäämään otsenäisesti ja elelee nyt ihan mukavaa elämää, ei mitään luksusta, mutta riitävää. Äiti on huippu tyyppi, rakas ja tärkeä esikuva minulle.
Joku valittava Jaana vaikuttaa aika kaukaiselta,
No sinä et voi tietää tuon Jaanan elämästä juuri mitään. Et voi tietää vaikka hänellä, tai hänen puolisollaan, lapsellaan jne. olisi ollut syöpä ja omistusasunnosta saadut rahat käytetty hoitoihin. Et voi tietää mitä työtä hän on tehnyt elämässään, tai miksi hänellä ei ole säästöjä.
Hän ei ole kieltäytynyt työstä, vaan hän on sairaslomalla ja pyrkii palaamaan työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää maa on ihan naurettava. Mä en jaksa enää tätä hallitusta ja sen typeryyksiä.
Oikeesti. Ois jo vaalit.
Mä en jaksa SDP:tä, Vihreitä ja Vasemmistoa.
Mites on, Arto, tuliko 100 000 uutta työllistä 😅
Kokoomus pettää aina
Tämä. Arto Satonen on valehteleva pelle
Vierailija kirjoitti:
Tuki, tuki, tuki, tuki, uiku, uiku, onko ihme ettei suurinta osaa enää kiinnosta olla empatia kykyinen..
Menisi töihin, niin voisi asua lukaalissa!
Mites sitten suu pannaan kun tekoäly vie sinultakin työn? Ja miljoonilta muilta... Huomioi myös että sinäkin voit sairastua ja pudota yhteiskunnan kelkasta
#karma#
Vierailija kirjoitti:
Joku valittava Jaana vaikuttaa aika kaukaiselta,
Luulisi, että äitisi ponnistelut olisivat kasvattaneet sinusta empatiakykyisemmän.
Tiedän monia varakkaita ihmisiä, jotka ovat saaneet varallisuutensa pelkällä tuurilla, tekemättä itse varallisuutensa eteen yhtään mitään. Tiedän myös köyhiä ihmisiä, jotka ovat ikänsä puurtaneet ja ahkeroineet, mutta säästöt ovat menneet syövän tai muiden sairauksien hoitoihin. Olen nähnyt äkkirikastumisia ja äkkiköyhtymisiä, joihin ihmiset itse eivät ole toiminnallaan vaikuttaneet.
Tämä Jaana pyrkii palaamaan työelämään. Hän on tehnyt voitavansa löytääkseen halvemman asunnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Jokainen tulee olemaan ennemmin tai myöhemmin toisten armoilla ja autettavana"
Älä puhu pötyä. Lukuisat ihmiset kuolevat ns. saappat jalassa eivätkä koskaan ehdi päästä toisten armoille tai autettavaksi.
Ja sitten on ihmisiä, joille ikääntyminen ei tule yllätyksenä. Ovat varautuneet taloudellisesti niin, että voivat asua kuten haluavat ja tarvittaessa ostaa palveluita.
Hyvin harva kuolee "saappaat jalassa", ja olen nähnyt hyvin toimeentulevienkin päätyneen lopulta todella surkeisiin oloihin vanhaikotiin. Harvalla hyväosaisella riittää rahaa mihinkään luksuspalveluihin, kuten kotisairaalaan. Joka kolmas sairastuu syöpään ja sen lisäksi on vaikka mitä muita sairauksia, joista suurin osa meistä kyllä saa omansa.
Siinä vaiheessa kun se paska tippuu o
Lukuisat ihmiset ovat kuolleet saappaat jalassa. Meidänkin suvussa ei tiedetä kuin yksi ihminen, joka vietti elämänsä vimeist 10 vuotta vanhainkodissa ja viimeiset viikot sairaalassa. Geenit määräävät paljon. eri
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
siitä onnella saadusta varallisuudestakin pitää pitää huolta, muuten se katoaa. JOten ei tarvitse kadehtia onnekkaita varakkaita
jokaisella on mahdollista säästää puskuria elämäänsä varten. On selvää, että köyhempi tekee sen hitaammin kuin rikas, mutta molemmat voivat sen tehdä.
Kummasti siellä vanhainkodeissa ja sairaaloissa yms. laitoksissa väkeä riittää kuitenkin.
Jälleen kerran nainen on saattanut itsensä hankalaan tilanteeseen ihan omasta aloitteestaan, ja nyt valittaa tilannettaan. Kuten tavallista, hän ei ole tullut ajatelleeksi pidempiaikaisia seurauksia, vaan on pyrkinyt ratkaisemaan akuutin ongelman. Makaisi nyt, niin kuin petasikin ja pitäisi suunsa kiinni.