Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

YLE: Viisikymppinen Jaana kokee yksiössä asumisen nöyryyttäväksi

Vierailija
29.03.2025 |

Tukien varassa elävä Jaana asui kaksiossa, jonka vuokrasta tuli hänelle liian kallis asumistuen leikkauksien takia.

"Jaana yritti etsiä halpaa yksiötä, mutta ei löytänyt sopivaa, eikä hänellä ollut varaa jatkaa aiempaa suuremman omavastuun maksamista.

Epätoivoisen tilanteen edessä Jaana oli yhteydessä vuokranantajaansa Jyväskylän vuokra-asuntoihin (JVA), ja pyysi asunnon muuttamista joustoasunnoksi. Jaana oli kuullut menettelystä tuttavaltaan.

Niinpä Jaanan makuuhuoneen oveen asennettiin lukko, jolloin kaksiosta tuli yksiö. Kun neliöt vähenivät, myös vuokra laski.

---

Jaana pitää tilannettaan nöyryyttävänä.

Viisikymppinen Jaana kertoo, että hän on ollut työelämässä yhtäjaksoisesti noin 30 vuotta. Jaana jäi sairauslomalle nivelrikon vuoksi noin puoli vuotta sitten, minkä jälkeen hänen tulonsa tippuivat.

Jaanaa harmittaa, että huonon taloustilanteen sattuessa yhteiskunta ei tue häntä nykyistä enempää.

- Olen ollut yksinhuoltaja ja asunut olohuoneessa. Kun muutin tähän asuntoon, sain vihdoin oman makuuhuoneen, mutta nyt olen taas olohuoneessa."

https://yle.fi/a/74-20149669

Kommentit (784)

Vierailija
741/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kusilaarista tuo lukko on oikein kaivettu

Vierailija
742/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan oikein. Miksi joidenkin pitää saada tukea tilavaan asumiseen?  Hyvin yksi ihminen mahtuu yksiöönkin! Ja kun ei edes paljoa pysty liikkumaan, niin turhaa suuret tilat. Eihän hän varmaan pysty siivoamaankaan 

Ja miksi jo viisikymppisistä on niin pahat nivelrikon, että työkyvytön. Ylipainoon?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
743/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko Jaanalla jotenkin erityisen katkonainen työhistoria, vai miten voi olla noin huonosti raha-asiat jos on 30 vuotta tehnyt töitä? Äitini on suunnilleen samanikäinen, ehti tekemään töitä perushoitajana suunnilleen saman verran ennen kun joutui jäämään pois. Asuttiin minun lapsuuteni ajan ylihintaisessa vuokra-asunnossa, äiti maksoi kaiken. Silti hänellä on nyt säästöjä, sijoituksia ja on eläkkeen turvin helposti varaa asua kaksiossa vuokralla. Ei siis hoitanut asioitaan mitenkään parhaalla mahdollisella tavalla, mutta silti menee ihan hyvin. 

Vierailija
744/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menis töihin

Juo kahvia niin saat jotain verenkiertoa aivoihisi.

Kofeiinikänniläisiä.

Vierailija
745/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsi miten kusipäisiä kommentteja täällä ketjussa on. 

Vielä tulee kirous päällenne! Onnettomuus iskee lujasti teihin, jotka kiusaatte ja pilkkaatte sairasta köyhää ihmistä. Saatte kokea itse miten menetätte kaiken, mitä olette saaneet.

Muistakaa sanani joka on tosi!

Laittakaa nyt muistiin ilkeät kommenttinne ja kun makaatte sitten pikemmin kuin uskoisittekaan itse köyhinä rampoina ja omaisuutenne menettäneinä, kaukana rakkaistanne. Ottakaa silloin peili käteenne, katsokaa itseänne ja lukekaa nuo ilkeät kommenttinne itsellenne ääneen. 

Kirous raukeaa, jos teette sydämessänne aidon parannuksen ja kadutte ja rukoilette Jeesusta, köyhien ja sairaiden ystävää ja anoen anteeksiantoa ja parannusta syntiselle pikimustallle sielullenne. 

Vierailija
746/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eletään leveästi. Asuminen  sitten pitäisi yhteiskunnan maksaa!!!

Vierailija
747/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vielä tulee kirous päällenne! Onnettomuus iskee lujasti teihin, jotka kiusaatte ja pilkkaatte sairasta köyhää ihmistä. Saatte kokea itse miten menetätte kaiken, mitä olette saaneet.

Laittakaa nyt muistiin ilkeät kommenttinne ja kun makaatte sitten pikemmin kuin uskoisittekaan itse köyhinä rampoina ja omaisuutenne menettäneinä, kaukana rakkaistanne. Ottakaa silloin peili käteenne, katsokaa itseänne ja lukekaa nuo ilkeät kommenttinne itsellenne ääneen. 

Kirous raukeaa, jos teette sydämessänne aidon parannuksen ja kadutte ja rukoilette Jeesusta, köyhien ja sairaiden ystävää ja anoen anteeksiantoa ja parannusta syntiselle pikimustallle sielullenne. 

Aika vähän täällä on pilkattu, voisin sanoa että palstan tasoon nähden yllättävän vähän. Voi olla sinunkin asenteestasi kiinni jos lähinnä niihin kommentteihin kiinnität huomiota. 

Vierailija
748/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinulle itsellesi tuo kaikki tulee tapahtumaan!

Ja heille jotka yhteiskunnan etuuksia nauttivat omaa laiskuuttaan ! 514

Vierailija
749/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Raamattu kieltää noituuden harjoittamisen yksiselitteisesti, että äläpä heittele kiviä lasitalossa. Dorka.

Vierailija
750/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinulle itsellesi tuo kaikki tulee tapahtumaan!

Ja heille jotka yhteiskunnan etuuksia nauttivat oma

Sittenpähän näet:) Tulet vielä katumaan karkerasti julmuuttasi.

Täällä on monella kommentoijalla sydän kova kuin kivi ja sielunne saatanan omat.   

Vierailija
751/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu kieltää noituuden harjoittamisen yksiselitteisesti, että äläpä heittele kiviä

Raamattu kertoo mitä tapahtuu niille, jotka jättävät auttamatta kaikkein vähäisimpiä ja heikoimpia.

Jeesus sanoo, että "kaiken mitä olet jättänyt tekemättä yhdellekin näistä vähäisimmistä, olet jättänyt tekemättä minulle".

Etkö ole yhtään huolissasi sielustasi?

Vierailija
752/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Raamattu kieltää noituuden harjoittamisen yksiselitteisesti, että äläpä heittele kiviä

Ei tässä mitään noituutta tarvita:) Luulitko, että sairaus ja kuolema eivät koske sinua? Luuletko että pääset täältä terveenä ja elävänä kaikki omaisuus mukanasi? Uutinen: Et pääse, vaan samat asiat kohtaavat meitä kaikkia. Ennemmin tai myöhemmin jokainen meistä menettää terveytensä ja omaisuutensa ja lopulta elämänsä. Jokainen tulee olemaan ennemmin tai myöhemmin toisten armoilla ja autettavana. Silloin on hyvä muistella, miten tuli elämässään muita kohdelleeksi. 

Vierailija
753/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännä kuinka nainen ei koskaan sairastuessaan halua maksaa omaa asumistaan mutta miehet hankkii kyllä tuloja että saisi maksettua sen asunnon mitä haluaa.

Pitäisikö naisten alkaa muuttamaan ajatusta siittä että yhteiskunta on häntä varten miehiseen ajatteluun että hän on yhteiskuntaa varten?

Nyt täytyy sanoa, ettei kyllä eletä yhtään yhtenevässä elinpiirissä, koska kokemus omasta ympäristöstä on täysin erilainen. 

Vierailija
754/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa ihan hölmöläisen peiton leikkaukselta. Pitää nyt huonetta lukossa ja käyttämättömänä. Kuitenkin lämmityskulutkin on ihan samat, kun ei sieltä huoneesta voi kytkeä lämpöä pois. 

Et ole ikinä kuullut termostaateista?

Vierailija
755/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Millähän alueella tämä henkilö asuu Jyväskylässä? Varmasti löytyy yksiö halvemmalla ja kauempana keskustaaai ei löydy.. joopa joo.. 

Ketjussa jo aiemmin kirjoitettu, että jos toimittaja oli oikeassa talossa (eikä esim. oltu lavastettu juttuun kuvaa menemällä toiseen taloon kuvaamaan), niin Kisakdulla Viitaniemessä, joka on liki keskustaa. Siellä on muutama vuosi  sitten totaalisest peruskorjattu JVA:n kohde. Ei sieltä varmasti kukaan haluakaan muutaa pois, kun niin lähelle keskustaa pääsee likipitäen uuteen asuntoon.

Vierailija
756/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö sitten ole sen hintaista asuntoa tarjolla, jonka vuokran hän pystyisi maksamaan. Siis vaikka yksiötä. Aika outohan tuo ratkaisu tietysi on, vähintäänkin.

Jutuss taisi lukea, että Jaana ei halua muuttaa, koska ei mielestään löytänyt sopivaa, mutta siellä lukee myös ettei halua muuttaa, kun viimein on saanut sisutettua kämpän omakseen. Eli muuttohaluttomuuden syynä on ihan vain oma mukavuudenhalu. Mutta hyvä, että ratkaisu on löytynyt hänen tilanteeseensa. Harmi, että nyt joku kipeästi kaksiota kaupungin asunnoista kaipaava joutuu jonottamaan ja kärsimään ehkä hänelle/perheelleen liian pienessä asunnossa.

Vierailija
757/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko tämä joku aprillipila, vaikka aprillipäivä on vasta ylihuomenna? Tilalle tulisi tarjota yksiötä. Eihän tuossa ole mitään järkeä, että lukitaan asuinhuone. Sinne kerääntyy kosteutta, kun pidetään lämpö pois. Toisaalta jos huonetta pidetään lämpimänä, se on energian tuhlausta. 

höpöhöpö. Siellä on vrmasti ilmanvaihto koko asunnossa eikä huone oli tiivis: oven alla on taatusti ilmarako ja ilma vaihtuu siellä ihan normaalisti. Eikä sitä tarvitse pitää kylmänä. Nykyisin suomessakaan ei eletä missään sähköttömässä metsätorpassa, vaan kaupunkitaloissa on usein ikkunoiden alla patterit ja ne toimivat termostaateilla

Vierailija
758/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asuu yksin, niin yksiö riittää. Jos asuu kaksin, niin riittää yksiö tai kaksio ja niin edelleen.

Ei pidä vaikeuttaa omaa elämäänsä siihen ajatusharhaan, että aikuisen ihmisen pitäisi muka saada elää kaksiossa. Jos haluaa elää väljemmin, niin pitää sitten olla valmis maksamaan omasta kukkarostaa enemmän.

Asun kaksiikerroksisessa omakotitalossa. Joskus tuntuu typerältä, mutta tykkään tilan tunnusta enkä halua altistaa itseäni asumaan missään taloyhtiössä, jossa taloyhtiön hallituksen kuitenkin muodostaa jotkut sivistymättömät mutuilijat, jotka tekevät huonoja päätoksiä. Siksi i olen myös valmis asumisestani itse maksamaan.

Vierailija
759/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jokainen tulee olemaan ennemmin tai myöhemmin toisten armoilla ja autettavana"

Älä puhu pötyä. Lukuisat ihmiset kuolevat ns. saappat jalassa eivätkä koskaan ehdi päästä toisten armoille tai autettavaksi.

Vierailija
760/784 |
30.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikein. Miksi joidenkin pitää saada tukea tilavaan asumiseen?  Hyvin yksi ihminen mahtuu yksiöönkin! Ja kun ei edes paljoa pysty liikkumaan, niin turhaa suuret tilat. Eihän hän varmaan pysty siivoamaankaan 

Ja miksi jo viisikymppisistä on niin pahat nivelrikon, että työkyvytön. Ylipainoon?

Mitäpä sinulle kuuluu kenenkään nivelrikon alkusyyt. Monelle se tulee esimerkiksi vamman seurauksena, ja/tai niveleen kohdistuvan leikkauksen.  Itse kuulun noihin molempiin ryhmiin. Vamman seurauksena tehdyn leikkauksen vuoksi toisessa polvessani todettiin nivelrikko jo ollessani 46 vuotias.Minun onneni on liikunnallinen keho, joten polvea suojaa hyvät lihakset ja pidän huolta siitä, että ne lihakset myös pysyvät kuosissaan, jotta tekonivelleikkausta voidaan viivästyttää niin kauas tulevaisuuteen kuin suinkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi neljä