Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kattilapopparit eivät poksahda, vaan palavat

Vierailija
28.03.2025 |

Valmistin ennen popparit aina kattilassa menestyksekkäästi. Viime vuosina siirtynyt valmispoppareihin, kun liian monta kattilaa mennyt pilalle ja liian monta popparipussia kakkulan kaivoon. Tänään päätin pitkästä antaa uuden mahdollisuuden coop-maissinjyville, jotka menneisyydessä toimivat hyvin. Toimin aivan pussin ohjeen mukaisesti, mutta lopputulos oli juuri, mitä pelkäsin: yksikään ei poksahtanut kunnolla, vaan kaikkiin jäi pieni jyviä. Lisäksi osa paloi pahasti, kun en halunnut antaa periksi ja nyt kämpässä kamala katku. Kokeilin myös laittaa muutaman koejyvän ensin, mutta nekin kärtsäsivät, eivätkä poksahtaneet lainkaan.

Kysymys kuuluukin, onko keraamisella liedellä ja induktioliedellä vain yksinkertaisesti mahdotonta valmistaa poppareita? Oma liesi on kyllä hyvin tehokas, mutta jos pidän pienimmällä mahdollisella lämmöllä, niin eivät kai nuo silloinkaan poksahda? Kovin paksupohjaista kattilaa en omista, mutta näillä samoilla kattiloilla olen onnistunut valmistamaan poppareita edellisessä kodissani. Vai onko vika kuitenkin noissa jyvissä?

Valmispoppareissa on hitosti suolaa ja mikropoppareista en välitä, mutta niihinkö tässä on jatkossakin tyytyminen, kun tästä ei tule hittoakaan.

Kommentit (46)

Vierailija
41/46 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jyvissä vika. Minä olen onnistunut induktioliedellä tekemään hyvät popparit kaikista, paitsi Coop-jyvistä. Kolme pussia olen kokeillut, kun en vain suostunut uskomaan, että voivat olla niin pskoja, eikä yksikään satsi onnistunut. Joka jyvä jää puoliksi poksahtamatta ja jollei halua polttaa, jää iso määrä jyviä kokonaan poksahtamatta.

Jyvät voi tosiaan olla eri laatuisia. Itse oon havainnu saman merkin kesken pyöreähköt, sileät ja isot jyvät paremmiks kuin vähän kurtsahtaneen näköiset, kapeammat ja pienesti rypyllä olevat. Onkin tapana katsoa jyvien ulkonäköä ja sen perusteella valita pussi hyllystä

Vierailija
42/46 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan liian vähän öljyä. Aika sama mitä oljyä, kunhan on tarpeeksi.

Sitä minäkin. Ei rypsi- ja auringonkukkaöljyllä se kärähtämispiste kai juuri eroa toisistaan

Siinä on aivan valtava ero jos käytetään terveysuntoilijoiden suosimaa kylmäpuristettua "exra virgin" rypsiöljyä/oliiviöljyä vs. kirkasta täysin prosessoitua auringonkukka, maissi tai vaikka rypsiöljyä.

Jälkimmäisillä savuamispiste on yli 220C joten popparit onnistuvat hienosti mutta kylmäpuristetuilla se voi olla vain 110-130C eikä tuloksena ole juuri muuta kuin savua.

Savuamispiste nyt ei tarkoita sitä, että öljy katoaa savuna ilmaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/46 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan hyvin onnistuu. Säädä tekniikkaa tai tyydy mikropoppareihin. Mikäs niissäkään vikana olisi.

Eikö niitä irtojyviä voi laittaa mikroonkin jossain tilavassa astiassa?

Voipi. Meillä on jopa tähän tarkoitukseen vartavasten suunniteltu kannellinen silikonikippo. Periaatteessa toimii ihan ok, mutta ajan ja tehojen kanssa saa olla tarkkana, jotta suurin osa jyvistä poppaa ilman, että osa alkaa hiiltyä karrelle. Käytännössä sen verran hankala, että on jäänyt vähälle käytölle.

Ite en enää muuta käytäkään kuin tuota mikrokippoa, lähes viikottain tulee käytettyä. Se pitää vaan opetella käyttämään oman mikronsa kanssa (teho ja aika), ite en käytä täyttä tehoa ja lopussa seison vieressä säätämässä aikaa. Sisko jus

On kyllä tullut haettua sitä oikeaa teho/aika -komboa, mutta kun popparihimo iskee senverta harvoin, niin tuntuu, että joka kerta saa aloittaa iteroinnin alusta. Ehkä viikottain tahdilla homma alkaisi jossain vaiheessa sujumaan.

Tiedä sitten onko mikrojenkin välillä eroja onnistumisessa - meillä on invertterimallinen mikro eli teho säätyy elektronisesti ja on koko ajan se mitä on asetettu vs. yleisempi malli, jossa teho on aina täysillä, mutta sitä katkotaan efektiivisen tehon laskemiseksi (so. 1/2-teholla puolet ajasta teho päällä, puolet pois). Olen huomannut, että mikropoparipussienkin kanssa saa invertterimikrolla olla tarkkana.

Vierailija
44/46 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lämpöä täytyy nimeomaan olla paljon!! Öljyä kattilaan noin 2 millimetrin kerros, öljy kuumennetaan todella kuumaksi, kun se väreilee ja on lähellä savuamispistettä niin vasta siinä vaiheessa jyvät kattilaan. Muuten ottavat kiinni. 

Sitten kansi kiinni ei mene kuin pari minuuttia niin popparit ovat valmiita. Teen aina kattilassa tällä menetelmällä, ja harvoin on edes yksittäisiä palaneita poppareita, ihan paperilla saa kattilan pyyhittyä puhtaaksi. Vuosia toiminut jo, eikä ole jyvillä merkitystä, oliiviöljyä käytän, mutta varmaan toimii mikä vain. 

Vierailija
45/46 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähes varmasti pilattu täysin sopimattomalla öljyllä.

Ruokaöljyllä on savuamispiste jossa se alkaa nimensä mukaan savuta ja muuttua mustaksi rakenteen hajotessa.

Puhdistetulla auringonkukkaöljyllä savuamispisten on yli 230C jossa popparit poksahtavat nopeasti täysin ja kaiken aikaa alta tuleva popparivyöry nostaa edellisiä pois kuumasta pohjasta.

Kylmäpuristetulla rypsiöljyllä savuamispiste on alle 110C jossa yksikään popoari ei poksahda kunnolla ja tuloksena on vain mustaa pohjaan palanutta mössöä ja hitosti savua.

Saman tuloksen saa jättämällä öljyn käytännössä pois eli lirautetaan tippa kun pitäisi olla ainakin puoli desiä.

Onko tosiaan noin että pitää olla auringonkukkaöljyä asialla??

Ongelman on pakko olla liedessä. Olen useita kymmeniä vuosia tehnyt poppareita eri kattiloilla, eri merkkien jyvillä yleensä rypsiöljyssä, joskus muussa. Erilaisilla sähköliesillä, myös laitoskeittiön liedellä valtavassa kattilassa. Ne onnistuvat aina. Ainoa tapa polttaa ne on jättää kattila kuumalle liedelle olemaan jo valmiiden paukkumaissien kanssa. Popparien sekaan jääneet paukahtamattomat jyvät voi myös laittaa uudestaan kattilaan ja paukauttaa. 

Popparit onnistuvat oikein mainiosti myös nuotiolla kannellisessa pakissa sekä retkikeittimessä alumiinikattilassa. Todennäköisesti takassakin onnistuisi. 

Vierailija
46/46 |
29.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite onnistunu kärtsään, kun on liikaa lämpöö ja/tai liian vähän öljyä.

Teen nykyään popparit Lekuen mikrokipossa missä käytetään jyviä, nyt just on noita Coopeja ja hyvin onnistuu.. Lähes yhtä hyviä kuin kattilassa, mikropopparit on roskaa niiden rinnalla (liian rasvasia ja suolasia).

Höpönlöpö. Varmaan viides Coop-pussi menossa, ei mitään vikaa. Miten maissinjyvät edes saisi huonoiksi?

Siitä olen samaa mieltä, että osa Coopeista on huonoja. Ei kaikki. Pitää kokeilla joka tuote erikseen. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kuusi