Kattilapopparit eivät poksahda, vaan palavat
Valmistin ennen popparit aina kattilassa menestyksekkäästi. Viime vuosina siirtynyt valmispoppareihin, kun liian monta kattilaa mennyt pilalle ja liian monta popparipussia kakkulan kaivoon. Tänään päätin pitkästä antaa uuden mahdollisuuden coop-maissinjyville, jotka menneisyydessä toimivat hyvin. Toimin aivan pussin ohjeen mukaisesti, mutta lopputulos oli juuri, mitä pelkäsin: yksikään ei poksahtanut kunnolla, vaan kaikkiin jäi pieni jyviä. Lisäksi osa paloi pahasti, kun en halunnut antaa periksi ja nyt kämpässä kamala katku. Kokeilin myös laittaa muutaman koejyvän ensin, mutta nekin kärtsäsivät, eivätkä poksahtaneet lainkaan.
Kysymys kuuluukin, onko keraamisella liedellä ja induktioliedellä vain yksinkertaisesti mahdotonta valmistaa poppareita? Oma liesi on kyllä hyvin tehokas, mutta jos pidän pienimmällä mahdollisella lämmöllä, niin eivät kai nuo silloinkaan poksahda? Kovin paksupohjaista kattilaa en omista, mutta näillä samoilla kattiloilla olen onnistunut valmistamaan poppareita edellisessä kodissani. Vai onko vika kuitenkin noissa jyvissä?
Valmispoppareissa on hitosti suolaa ja mikropoppareista en välitä, mutta niihinkö tässä on jatkossakin tyytyminen, kun tästä ei tule hittoakaan.
Kommentit (46)
Coop toiminut menneisyydessä. Keksi parempia valheita.
Liian korkea lämpötila ja liian vähän öljyä.
Teflonkattila, öljyä niin, että jokainen jyvä saa sittemmin sitä vähän ympärilleen.
Levy päälle, mutta toiseksi tai kolmanneksi korkeimpaan lämpötilaan. Kansi päälle. Odota hetki, että öljy ihan vähän höyryää.
Sitten popparinjyvät kattilaan ja kansi taas kiinni. Heiluta kattilaa levyssä kiinni, että öljy leviää kaikkiin jyviin.
Kun alkaa poksahtelu, laita levyä yksi tai kaksi pykälää pienemmälle.
Induktioliedellä olen hyvin saanut tehdyksi. Tarpeeksi öljyä ja riittävä lämpö.
Minä olen paistanut poppareita niin perinteisellä kuin keraamisellakin liedellä ja aina on onnistunut.
Jyvien laadussa on eroja joten jos avatuu pussi on maannut jossain lammikossa 10 vuotta niin tuo voisi selittyä mutta oudolta kuulostaa.
Sitä öljyä pitää olla niin reilusti että jyvät uivat siinä ja öljyn TÄYTYY kestää korkeita lämpötiloja eli auringonkukka tai maissiöljyä kattilaan.
Ihan hyvin onnistuu. Säädä tekniikkaa tai tyydy mikropoppareihin. Mikäs niissäkään vikana olisi.
Joko jyvät ovat läpimätiä tai sitten sinulla oli onnettoman vähän jotain öljyä joka ei kestä kuumentamista lainkaan. Ne jyvät käytännössä friteerataan eli öljy sen mukaan.
Olen oppinut kokemuksensa kautta tekemään popcornia induktioliedellä. Lämpötila on laitettava tosi nopeasti alas. Sillä tavalla onnistuu. Muuten palavat.
Vierailija kirjoitti:
Eipäs, vaan riittävän vähän lämpöä. Muuten palaa. Olen polttanut monta kertaa ja myös oppinut olemaan polttamatta.
Sitä kattilaa ja lämpötilaa pitää kytätä koko ajan induktiolieden kanssa, että on sopiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipäs, vaan riittävän vähän lämpöä. Muuten palaa. Olen polttanut monta kertaa ja myös oppinut olemaan polttamatta.
Niin kauan kuin öljyä riittää jyvät poksahtavat täysin ja nostavat aina edellisiä ylöspäin pois kuumasta. Vasta kun öljy loppuu niin liian kuuma levy levy paistaa kattilan pohjan niin kuumaksi että kuivat jyvät vain kärtsäävät siihen.
Tässä on varmaan taas joku terveysintoilija yrittänyt tehdä poppareita teelusikallisella kylmäpuristettua rypsiöljyä ja ihmetteelee kun sai vain savua ja palaneen pannun.
Yritäpä friteerata ranuja kuivassa friteerauskeittimessä niin käy samoin.
Ei liian kuumalle. Ehkä miedompi lämpö öljyssä. Ja parempia jyviä?
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvin onnistuu. Säädä tekniikkaa tai tyydy mikropoppareihin. Mikäs niissäkään vikana olisi.
Eikö niitä irtojyviä voi laittaa mikroonkin jossain tilavassa astiassa?
Its eepäilen sen että popparipussi on ollut auki ja ilmaantunut. En teidä onko tämä oikea teoria.
Vierailija kirjoitti:
Teflonkattila, öljyä niin, että jokainen jyvä saa sittemmin sitä vähän ympärilleen.
Levy päälle, mutta toiseksi tai kolmanneksi korkeimpaan lämpötilaan. Kansi päälle. Odota hetki, että öljy ihan vähän höyryää.
Sitten popparinjyvät kattilaan ja kansi taas kiinni. Heiluta kattilaa levyssä kiinni, että öljy leviää kaikkiin jyviin.
Kun alkaa poksahtelu, laita levyä yksi tai kaksi pykälää pienemmälle.
Tässäpä todellinen asiantuntija: sopivasti öljyä ja ei liian kovia lämpötiloja!
Lähes varmasti pilattu täysin sopimattomalla öljyllä.
Ruokaöljyllä on savuamispiste jossa se alkaa nimensä mukaan savuta ja muuttua mustaksi rakenteen hajotessa.
Puhdistetulla auringonkukkaöljyllä savuamispisten on yli 230C jossa popparit poksahtavat nopeasti täysin ja kaiken aikaa alta tuleva popparivyöry nostaa edellisiä pois kuumasta pohjasta.
Kylmäpuristetulla rypsiöljyllä savuamispiste on alle 110C jossa yksikään popoari ei poksahda kunnolla ja tuloksena on vain mustaa pohjaan palanutta mössöä ja hitosti savua.
Saman tuloksen saa jättämällä öljyn käytännössä pois eli lirautetaan tippa kun pitäisi olla ainakin puoli desiä.
Teen aina paistinpannulla
ei liikaa lämpöä ja pitää olla öljyä tarpeeksi
Onko riittävästi öljyä?