Kuka sanoo tai mikä määrää sen että lapsen pitäisi näyttää samalta kuin vanhempansa?
Esimerkiksi tosielämässä, kirjoissa, teatterissa, elokuvissa, animaatioissa ja piiretyissä?
Nimittäin nykyään lapsi voi olla kokonaan toisen näköinen kuin molemmat vahempansa, jopa kokonaan toisen värinen ja silti se että on heidän lapsensa vaikka tämä ei millään tavalla näytä omilta vanhemmiltaan sillä ulkonäköpiirteet eivät ole sen enempää periytyvät kuin kopioituviakaan ja vaihtelevat suuresti ihmiseltä ihmiselle.
Kommentit (30)
Geenithän sen yleensä määrää halusimme tai emme.
Miten niin nykyään? Ainahan se on ollut niin, että lapsi on voinut muistuttaa vaikka isovanhempaansa, mutta ei vanhempiaan. Tai saa punaisen tukan geenin tädiltään ja toisen vanhemman enolta. Se on geenilottoa.
Geenit voi hypätä naisen aviomiehen yli posteljoonin palleista naisen emättimeen.
Sekoitat sopivasti biologiset vanhemmat ja adoptiovanhemmat. Mulempia on ollut aikojen alusta asti.
No meillä maall juntilas sanotiin, että tulee isoisäänsä.
No kyllä biologisella lapsella on käytännössä aina piirteitä vähintään toisesta vanhemmastaan. Minä ja sisko ei näytetä samalta, mutta kyllä meidät tunnistaa äitimme lapsiksi, siskolla lisäksi selkeitä piirteitä isän puolelta (omat huomaamattomampia). Joskus ne selvimmät piirteet voi tosin olla isovanhemmissa nähtäviä piirteitä.
Se olisi melkoinen ihme ja sattuma, jos ei biologisella lapsella olisi vanhempien ulkoisia piirteitä, luonne toki voi ottaa heistä vaikutteita.
Aina vaan suytetään posteljoonia vaikka kyllä valkoisillekin voi syntyä pikimusta lapsi.
Se usein elokuvissa on... aina ei tunnista päähenkilöä edes samaksi henkilöksi, kun se varttuu. Menee osa elokuvasta hukkaan, kun miettii, mikä tyyppi siihen ilmestyi ja mihin päähenkilö hävisi.
Itse asiassa se tulee suoraan laista. Sen on vahvistanut Kansankäräjät vuonna 1795 eikä sitä ole koskaan kumottu. Mutta eihän sitä enää kukaan valvo. Ideana on ollut että herättää epäilyksiä ja pahennusta jos lapset ovat aivan erinäköisiä kuin vanhempansa.
Minä olen isäni näköinen vaikkei hän biologinen isäni olekaan. Samanlaisia kasvonpiirteitä, sama kasvojenmuoto, samantyyppiset silmät ja korvat, lisäksi sama hiusten- ja silmienväri. Molemmilla myös hieman kiharat hiukset.
En mä ainakaan näytä. Mulla on molempien vanhempien piirteitä niin sikinsokin, että en oo oikein kummankaan näköinen 😅
Kyllä tuolla lasten harrastuksissa kun mennyt niin pystyy monasti aika helposti muodostamaan yhdistämään lapsen ja biologisen vanhemman ihan vaan ulkonäköperusteilla.
Arpapeliähän se on kuinka paljon ja mitä ominaisuuksia on saatu vanhempien perimästä (sisältäen myös ominaisuudet joita vanhemmalla ei näy).
Kyllähän ihmisestä sitten saa aika erinäköisen vanhempiinsa nähden jos unohdetaan perintötekijät esim hyvä ruokavalio, runsas pitkäaikainen alkoholin tai muiden aineiden käyttö, kehonrakennus/ muu liikunta, sairaudet yms voi vaikuttaa aika radikaalisti
Vierailija kirjoitti:
Minä olen isäni näköinen vaikkei hän biologinen isäni olekaan. Samanlaisia kasvonpiirteitä, sama kasvojenmuoto, samantyyppiset silmät ja korvat, lisäksi sama hiusten- ja silmienväri. Molemmilla myös hieman kiharat hiukset.
Mamma hyppinyt kukasta kukkaan, mutta sentään tiennyt miestyyppinsä, mikä miellyttää. Jotain johdonmukaisuutta horottamisessa.
Voihan valkoiset vanhemmatkin saada ruskeaihoisen lapsen, jos isä on intohimoinen suklaan syöjä.
Jos ei tiedä mitä geenit ovat, niin eihän ne silloin vaikuta!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mamma hyppinyt kukasta kukkaan, mutta sentään tiennyt miestyyppinsä, mikä miellyttää. Jotain johdonmukaisuutta horottamisessa.
Semmoset törkysetit tänään. Joko äiti siellä huutelee kahville ja pullalle?
Perheen ja suvun sisällä jännää.
Sisareni lapsi on minun näköiseni. Minä ja sisareni emme ole samannäköisiä. Olen äitimme näköinen.
Oma lapseni ei ole suuremmin minun näköiseni, vaan toisen sisareni näköinen.
Hiusten ja silmien värit, nenä, luusto, kehon rakenne saattavat putkahtaa yli sukupolvenkin huomattavana.
Geenit ei ole kuka vaan mikä,kas kun ei ketä määrää.
Kyllähän se paljastaa jos äitis on tumma ja "isä" myös, sinä vaalea että vit...ut tuo sun isä ole... Urpo
Geenit sen yleensä määrää.