43-vuotias äitini taas raskaana....hävettää :(
Isäni vielä vanhempi ja kuudes lapsi tulossa. Minä ja kaksi muuta jo täysi-ikäisiä, kaksi pikkulapsia ja nyt kun nuorinkin täyttää jo viisi niin pitää vielä kuudes hankkia. En ymmärrä. Vasta sai lapsenlapsenkin, niin luulisi, että olisi edes se riittänyt.
Kommentit (146)
onko äitisi sitten jotenkin huonosti huolehtinut teistä lapsistaan???
Mielestäni jokaisen naisen ja miehenkin pitäisi ajatella lasta ensin, ei itseään. Miettiä onko vanhat vanhemmat hyvä asia lapsen kannalta, ei sen kannalta, että jos nyt itse vaan haluaa lapsia.
t. ap
Vierailija:
no miksikäs ite hankit lapsia??? onko sinulla joku parempi syy, oletko sinä jotenkin enemmän etuoikeutettu? vastaisitko tähän kiitos.olet naurettava.
mutta pelkään, että kohta terveys pettää kun ikääkin alkaa tulla.
t. ap
Vierailija:
onko äitisi sitten jotenkin huonosti huolehtinut teistä lapsistaan???
Mun äitini ja anoppini ovat yli 20 vuotta vanhempia kuin sinun äitisi, eikä kummallakaan näy vielä merkkejä terveyden pettämisestä :)
Vierailija:
mutta pelkään, että kohta terveys pettää kun ikääkin alkaa tulla.t. ap
En itsekään ole ihan nuori, liki 4-kymppinen ja pienet lapset. Mutta tasan tarkkaan olen sitä mieltä, että 43-v on ehkä parhaassa iässä, mutta ei tuo mikään ihanneikä lapsentekoon ole. Mitä hittoa väännetään ihan kummia juttuja täällä nyt. Jos tosiaan olisi kypsä aikuinen, ni osaisi asiaa ajatella muutenkin kuin " minä haluan vauvan" -kantilta varsinkin kun on jo 5 lasta olemassa.
Ihmisiltä on kadonnut kokonaan taju näissä asioissa. Ei ole mitenkään normaalia ja ihailtavaa tehdä lapsia yli 4-kymppisenä vaikka miten muuta väitätte. Tästä ei pitäisi tehdä mitään trendiä tai normaalia asiaa. Joo, eivät tarvitse minun lupaani eivät, mutta näin se asia on. On eri asia olla 44-v lapsen syntyessä kuin 35-vuotias äiti. Kun lapsi menee kouluun, ni äiti on 51-v. Joopa joo. MINÄ MINÄ MINÄ MINÄ.
Olisit onnellinen äitisi puolesta. Tollaset " jättäis lapsenteon nuoremmille" -kommentit on lapsellisia ja naurettavia.
Terv. Joku, jonka äiti oli 44 synnyttässään ja joka on omien sanojensa mukaan pysynyt nuorekkaana lapsen takia. Kohta 80 vee ja terävä kuin partaveitsi, myös hyvässä fyysisessä kunnossa.
P.S. Jos down-riskiä pelkäät, tutustu downeihin niin saat huomata että pelkosi on ihan turha. Ihan yhtä ihania (jollei ihanampia) ne on kuin muutkin ihmiset. Mieluummin sellaisen ottaisin lapsekseni kuin ap:n kaltaisen itsekkään narisijan.
lapsellesi eri asioita on todennäköisesti huonommat. Vanhempi äitisi varmasti omistautuu iha eri tavalla lapsilleen eikä ajattele muiden mielipiteitä tai häpeämisiä kuten sinä...
Niin kumpi teistä olikaan se ikänsä puolesta paremmin äidiksi sopiva? Sinä, keskenkasvuinen, kompleksikimppu vai elämänkokemusta omaava äitisi?
Vierailija:
Mielestäni jokaisen naisen ja miehenkin pitäisi ajatella lasta ensin, ei itseään. Miettiä onko vanhat vanhemmat hyvä asia lapsen kannalta, ei sen kannalta, että jos nyt itse vaan haluaa lapsia.t. ap
Vierailija:
no miksikäs ite hankit lapsia??? onko sinulla joku parempi syy, oletko sinä jotenkin enemmän etuoikeutettu? vastaisitko tähän kiitos.olet naurettava.
irlantilaisäidille että miksi tämä oli tehnyt niin monta lasta. Äiti heitti vastakysymyksen : No kukas teistä ei olisi halunnut olla olemassa? Menivät vekaroiden suut tukkoon..
Olen nyt 43-vuotias ja kääk, biologinen kello tikittää liian nopeasti. En vaan löytänyt ajoissa sitä miestä, jonka kanssa jakaisin vanhemmuuden. Olen kateellinen, että äidilläsi vielä tärppäsi.
Jos voittaisin lottovoiton, kävisin Yhdysvalloissa jossakin klikalla, jossa filmitähdetkin käy, hoitamassa vielä tämän asian kuntoon.
mitäs teit lapsen lapsena. Olisi sinulle luullut pikkusisaret riittävän. Piti ihan pentuna hankkia vielä oma vauva :(
Minäkin olen liki 4-kymppinen ja olen koko ikänu kuvitellut että on ihan normaalia saada lapsia vielä yli 4-kymppisenä.
Kyllä se on kuule luonto pitänyt huolen siitä ettei nainen tee liian vanhana lapsia.
Vierailija:
Ei ole mitenkään normaalia ja ihailtavaa tehdä lapsia yli 4-kymppisenä vaikka miten muuta väitätte. Tästä ei pitäisi tehdä mitään trendiä tai normaalia asiaa.
Yrittävät jyrätä äitinsä mummoikäiseksi jo kesken oman hedelmällisen ja parhaan iän. Varmasti Ap:nkin äiti on viisastunut ja kasvattaa kuopuksestaan esikoistaan fiksumman ihmisen.
Ja mitä epänormaalia on nelikymppisissä äideissä? Aina niitä on ollut ja normaalia ja luonnollistahan se on. Naisen hedelmällinen ikä alkaa toisella kymmenellä ja loppuu viidennellä kymmenellä. Poikkeuksia on, mutta se tavallista ja normaalia. Minun isoäitini on syntynyt 1800-luvulla eikä edes viimeisellä vuosikymmenellä, enkä itse ole vielä 30 vuotta vanhempi. Itsekin voisin hyvin kuvitella tekeväni iltatähden nelikymppisenä, eikä siihen todellakaan ole minun silloin parikymppisellä esikoisellani mitään sanottavaa. Varmaa ainakin on, että mummoikäinen en silloin vielä ole.
1880-luvulla syntynyt nainen olisi voinut synnyttää äitisi viim. 1920-luvulla, jolloin sinun olisi pitänyt syntyä viim. 1960-luvulla ja olisit nyt jo yli 40v
Esim nainen syntynyt v. 1889, saa lapsen 45-vuotiaana vuonna 1934. Tämä nainen saa apsen 43-vuotiaana vuonna 1977, ja tämä lapsi on nyt 30-vuotias.
Vierailija:
1880-luvulla syntynyt nainen olisi voinut synnyttää äitisi viim. 1920-luvulla, jolloin sinun olisi pitänyt syntyä viim. 1960-luvulla ja olisit nyt jo yli 40v
minua hirveästi. Syitä häpeämiseen oli että lapsi oli jo viides, meillä suhtauduttu sukupuoliasioihin aina häpeillen, ja minusta tuntui silloin että äitini oli tosi vanha. Nyt kun olen 35 niin ei se tunnukaan enää niin korkealta iältä...Mutta tilanteessasi ymmärrän, kun olet vielä aika nuori. Sinusta ehkä tuntuu että teillä menee nyt jotenkin roolit sekaisin. Ja kaipaisit tietysti vanhemmistasi tukea omaan vanhemmuuteesi, mutta he aloittavatkin uudelleen vauvaperhe-elämän. Kyllä heistä voi silti olla sinulle tukea, ja ymmärrätte toisianne, kun olette samanlaisessa tilanteessa. Minusta on kuitenkin aina ollut ihanaa, että se kuopus meidän perheeseen syntyi, vaikka alussa tuntuikin oudolta. Samoin käy sullekin:)
Vierailija:
Esim nainen syntynyt v. 1889, saa lapsen 45-vuotiaana vuonna 1934. Tämä nainen saa apsen 43-vuotiaana vuonna 1977, ja tämä lapsi on nyt 30-vuotias.Vierailija:
Ainoastaan nro. 35 huomas näköjään saman.
Taitaa nyt olla niin, että ap. sai hiiltyyn kaikki yli 40-vuotiaat, jotka vielä haaveilevat lapsista.
Ymmärrän toki jos on yli 40-vuotias ja haluaisi sen esikoisen edes vielä saada. Mutta en todella ymmärrä, jos on jo entuudestaan lapsia saati, että vielä pieniä lapsia ja jopa mummo niin miksi ihmeessä pitää hankkia lapsia.
Te jotka pilkkasitte ap. että pelkääkö hän vain, että mummo ei katso ja hoida hänen lastaan.
Muistelkaa omaa lapsuuttanne (jos mummunne oli silloin vielä elossa, kuten ehkä ei tämän ap. kaikkein pienimmän sisarruksen mummo luultavasti ole, kun on vanhana tehty) muistelkaa kesälomaa mummolassa ja kaikkia muitakin hetkiä ja lomia.
Varmasti olette saaneet viettää aikaa mummolassa, mummon ja papan hoivassa. Kuinka ihana siellä aina olikaan olla.
Nukkua mummon ja papan välissä, tehdä ja touhuta kaikkea kivaa heidän kanssaan. Heillä oli sinulle aina sitä aikaa, jota ei omilla vanhemmilla ollut.
Mutta olisiko se tuntunut samalta, jos siinä olisi samalla pyörinyt paljon muitakin. Mummolla vauva sylissä koko ajan, ei aikaa touhuta yhdessä mitään, ei koskaan öitä mummon ja papan välissä...jne...
Ei, ei se todellakaan olisi ollut kivaa.
Onneksi minun isovanhemmilla ei ollut pieniä lapsia...sain viettää onnellisen lapsuuden heidän keskipisteenä, serkkujen kanssa vuorotellen.
Itse olen nyt 35-vuotta ja kolmen lapsen äiti ja olen ollut 28-vuotiaasta asti sitä mieltä, että 30-vuotta oli raja pyykki lasten tekoon.
Ei todellakaan kävisi mielessä enään vauva.
Odotan aina innolla, että saan kummilapsia hoitoon (ovat siis vauvoja vielä) ja on ihanaa leperrellä vauvojen kanssa, eli kyse ei ole siitä että jotenkaan vaan en pitäisi vauvoista vaan siitä, että en vaan halua enään näin " vanhana" lapsia.
Ymmärrän ap. mitä tarkoitat ja uskon, että sinulla on tosiaan rankkaa...
eikä täällä nämä inhottavat ihmiset yhtään paranna oloasi, koitahan jaksaa!!!
Kyllä joku ymmärtääkin sinua ;)
joten mun mummo ja sun äiti lähes yhtä vanhoja. Mummoa kyllä luultiinkin mun äidiksi kun olin lapsi. Musta oikeesti hienoa että naisetkin voi saada lapsia eri ikäisinä, sekä nuorissa että " mummoikäisissä" äideissä puolensa. Nuorena sitä jaksaa ja vanhana enemmän kokemusta kaikesta.
Mutta mielestäni äitini voisi jättää lasten teon jo nuoremmille. Kyllä vielä 30-vuotiaskin tarvitsee äitiä ja ikävää on jos vanhemmat jo puolikuolleita silloin. Kyllä minua ainakin harmittaisi jos omilla lapsillani ei olisi isovanhempia elossa. Valitettavasti se tulee olemaan melko todennäköistä nuorempien sisarusteni kohdalla.
t. ap