Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 55 v ja kirjahylly on täynnä kirjoja, vasta nyt tajuan miten typerää niiden ostaminen on ollut

Vierailija
27.03.2025 |

Olisin samoilla rahoilla voinut syödä ja matkustaa. Jotkut toki oli opiskelun takia ostettava. 

Kommentit (219)

Vierailija
61/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lukeminen kannattaa aina, dorka.

Kustantamon mainoslause. Ilman tuota dorcaa siis.

Jörni sai lauseesta ison palkkion, ja pieraisi.

Vierailija
62/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ostin kolmikymppiseksi saakka paljon kirjoja. Sukulaisten ja kaveripiirin mielestä " kirjahylly on sivistyneen kodin merkki". 

Tuli kuitenkin muutama muutto ja lopulta asunto, johon kirjahylly ei mahtunut.  Ammoin ja lahjoitin kaikki kirjat pois enkä ole enää ostanut. Muutaman arvokkaamman säästin.

Ei tämä ole sivistystä silti vähentänyt. Käytämme koko perhe ahkerasti kirjastoa. Sukulaisilla kavereilla on hyllyt täynnä kirjoja, eivätkä lue ikinä mitään. Ei kirjojen omistaminen tuo sivistystä.

Ainakin yksi ymmärsi mitä tarkoitin. 

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sinua Ap teiliu kymmenen vuotta nuorempi. Sinkkukodissani on useampi hyllymetri kirjoja. - Jollei olisi, niin koti ei olisi minun kotini. Kirjat kuten kaikki muutkin kotiini haluamani asiat kertovat minusta ja siitä, minkä koen itselleni tärkeäksi ja rakkaaksi. Ei kirjojen olemassa oloa voi vain järjellä selittää, Se on vain tunne. Kuten eräs ystäväni joskiu lohkaisi kirjat ovatuusiin mutta myös jo menneiseiin maailmoihin. Mutta ei niiden olemassa olo estänyt minua matkusta ja reissaanasta; päinvastoin kasvattaneet utseliasiuuttani ja pohjatonta tiedon janoani. Oeln myös kirjaston suurkuluttaja ja maraton juoksija

Rakastat materiaa. 

Olen eri, mutta ihan suoraan myönnän rakastavani niitä tavaroita - kirjat mukaanlukien - jotka tekevät kodistani kodin. Ne ovat minulle tuhat kertaa merkityksellisempiä kuin "elämysten" jahtaaminen Intiassa, bilettäminen New Yorkissa ja selfien ottaminen Eiffel-tornissa.

Vierailija
64/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa sitä ollaan kristallinyöntunnelmissa kirjat rovioon ja digipaska tilalle.

Vierailija
65/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Multa vielä ex varasti kalliita kappaleita. Mutta, se oli sitä aikaa.

Ei olisi meidän nuoruudessa ikinä voinut edes kuvitella, että tulee netti josta löytyy kaikki. Tätä ei vaan voinut tietää. Kirjahylly on yhä tuossa, vähän kuin äänieristeenä kerrostalonaapurin seinää vasten. Kirjoja on yhä paljon, mutta se on sama kaikilla. Paitsi niillä jotka ei koskaan lukeneet. Muuten, Finlandiakirja voi ottaa vanhoja kirjoja

Miten netti korvaa kirjoja? Minusta ne vain täydentävät toisiaan. 

Tuskinpa Pharmaca Fennicaa enää painetaan. 

Mikä oli tämän pointti?

Vierailija
66/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun itse työviikon jälkeen suuntasin kirjakauppaan ostamaan uutuushömppäromaanin, perustelin aina, että se on minun viihteeni ja ravintolailtani. Ehkä turhaa, kirjan olisi saanut parin vuoden jonotuksen jälkeen kirjastostakin, mutta kukin rentoutuu tavallaan. 

Ehkä niillä kirjakauppaan työntämilläni rahoilla kirjoitetaan taas uusia kirjoja, joiden voimalla minä jaksan painaa taas yhden työviikon. 

Vierailija
67/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ostin kolmikymppiseksi saakka paljon kirjoja. Sukulaisten ja kaveripiirin mielestä " kirjahylly on sivistyneen kodin merkki". 

Tuli kuitenkin muutama muutto ja lopulta asunto, johon kirjahylly ei mahtunut.  Ammoin ja lahjoitin kaikki kirjat pois enkä ole enää ostanut. Muutaman arvokkaamman säästin.

Ei tämä ole sivistystä silti vähentänyt. Käytämme koko perhe ahkerasti kirjastoa. Sukulaisilla kavereilla on hyllyt täynnä kirjoja, eivätkä lue ikinä mitään. Ei kirjojen omistaminen tuo sivistystä.

Tuo nyt on yhtä itsestäänselvää kuin se että lenkkikengät ostamalla ei vielä kunto nouse - mutta on se mahdollisesti askel oikeaan suuntaan.

Ja tuo on keskustelun aihe. Ehkä te mummot eräänä päivänä opitte sellaisen olemassaolon. 

Vierailija
68/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä. Multa vielä ex varasti kalliita kappaleita. Mutta, se oli sitä aikaa.

Ei olisi meidän nuoruudessa ikinä voinut edes kuvitella, että tulee netti josta löytyy kaikki. Tätä ei vaan voinut tietää. Kirjahylly on yhä tuossa, vähän kuin äänieristeenä kerrostalonaapurin seinää vasten. Kirjoja on yhä paljon, mutta se on sama kaikilla. Paitsi niillä jotka ei koskaan lukeneet. Muuten, Finlandiakirja voi ottaa vanhoja kirjoja

Mikä oli tämän pointti?

Farmaka on nistien Raamattu. Tai siis oli kun se oli paperille painettuna.

Vierailija
69/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa sitä ollaan kristallinyöntunnelmissa kirjat rovioon ja digipaska tilalle.

Paperi ja painomuste on vain väline kirjoitetun asian välittämiselle. 

Vierailija
70/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hauskoja nämä lähes päivittäiset provo-avaukset jonkun reppanan toimesta joka syystä tai toisesta on keksinyt että kirjat on muka out.

Sori vaan mutta ei ole ja yhä useampi fiksu ihminen tajuaa sen.

Joo, kyllä maalaistantta tietää miten asia oikeasti on! Huoh. 

Vähän nyt ryhtiä, ei sun heti tarvitse noin suoraan kertoa vain trollaavasi.

Vierailija
71/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo nyt on yhtä itsestäänselvää kuin se että lenkkikengät ostamalla ei vielä kunto nouse - mutta on se mahdollisesti askel oikeaan suuntaan.

Ja tuo on keskustelun aihe. Ehkä te mummot eräänä päivänä opitte sellaisen olemassaolon. 

"Te mummot", ja minä olen sinua 15 vuotta nuorempi. Tööt tööt.

Vierailija
72/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä oli tämän pointti?

Miten netti korvaa kirjoja? Ymmärtääkö täti?

Vierailija
73/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun itse työviikon jälkeen suuntasin kirjakauppaan ostamaan uutuushömppäromaanin, perustelin aina, että se on minun viihteeni ja ravintolailtani. Ehkä turhaa, kirjan olisi saanut parin vuoden jonotuksen jälkeen kirjastostakin, mutta kukin rentoutuu tavallaan. 

Ehkä niillä kirjakauppaan työntämilläni rahoilla kirjoitetaan taas uusia kirjoja, joiden voimalla minä jaksan painaa taas yhden työviikon. 

on sitä sivistymättömämpiäkin rahankäyttökohteita

Vierailija
74/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

0/5 Etkö parempaan pysty? 🤣

Vierailija
75/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kirjojen lukeminen on staattista yksinäistä nysväämistä ja sellaisena erittäin huono elämän korvike. Sanon tämän suht paljon lukeneena. 

Leikitään että tämä ei ollu provo ja vastataan että joo, jos elämässä ei mitään muuta ole niin ehkä näin, tosin silloinkin vain varauksin. Lukeminen on tänä päivänäkin lähes järkevintä ajanvietettä mitä ihminen voi yksin tehdä.

Sanoisin todellakin että matkailu on huomattavasti järkevämpää. Ja kehittää myös kuntoa, mitä kirjan lukeminen ei koskaan tee. 

Matkailu takuulla avartaa ja kehittää. Siellä oppii hyväksymään myös sen, että kaikilla ei ole mahdollisuutta matkustaa ja silti ihminen voi vaikuttaa elävän tyytyväisenä .

Jotkut luulevat, että matkailu jotenkin jalostaa ihmistä. Ei jalosta. Se on ajanvietettä kuten suuri osa lukemisestakin.

Mikä estää tekemästä molempia?

Vierailija
76/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisen roska on toisen aarre.

Vierailija
77/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkia kirjoja ei ole yliopistossa ja kirjastossa tampereella vain yksi kappale,myös suomessa on haluttuja harvinaisia kirjoja hinnat alken 90 e kyseessä eräs insinöörin muistelma, jota painettu vähän. kiinnostava historiadokumentti, taidekirjat on usein kalliita ja painoksia ei ole paljoa liikkeellä,myös divarissa kalliita, aihe voi olla harvinainen ja painos pieni.

mulla on myös liikaa kirjoja ,mutta kun ei voi vastustaa, lahjoitan pois osan lukemistani.oikea kirja on parempi kuin nettikirja mun mielestä,toimii aina jopa kynttilän valossa.

myös kirjoissa on syväpaino tekniikalla tehtyjä vanhoja kuvia ja arvostan hienoja niteitä.

Vierailija
78/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas välillä ihastelen meidän kirjahyllyjä ja olen ylpeä kaikista noista kirjoista. Romaaneja, scifi ja fantasia sarja kokonaisuuksia. Monenlaista uskonnollista kirjallisuutta, useita eri raamattuja, koraaneja jne.

Nuorten kirjoja ja paljon on jäänyt lapsilta hyvin käytettyjä ehjiä kirjoja ja meidän kummankin omasta lapsuudesta. On mun Tiina sarja, Viisikot, Neiti Etsivät jne.

Sitten on myös hyllytolkulla sarjakuvia ja Aku Ankat 75- luvulta-2000 saakka. Taskukirjoja, Mustanaamiot, asterixit... Miehellä oli enemmän harvinaisempia, kun mä olin tuommoinen yleislukija.

Parasta tässä on se, että niitä myös luetaan jatkuvasti. Lapset ja heidän kaverinsa. Eikä sotke. Kotiin en anna lainaan, mutta vinkkaa kirjastossa käymään.

Vanhempien opusten kanssa musta on tullut tarkka. Ei tämän päivän ihmiset arvostavtoisten omaisuutta. En halua, että ne tärvellään.

Lasten kanssa ollaan puhuttu, että mieluummin säästävät kirjat meidän jälkeen. Kyllä niistä joku jossain joskus innostuu. Vaikka laatikoihin ja varastoon.. maksaa n. 50€ kuussa, jätetään rahaa. Pitäis vaan aloittaa arkistointi.

N50

Vierailija
79/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja tuo on keskustelun aihe. Ehkä te mummot eräänä päivänä opitte sellaisen olemassaolo

Nyt tiedät tuntemattoman henkilön iänkin.  varsinainen selvänäkijä!

Vierailija
80/219 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikkia kirjoja ei ole yliopistossa ja kirjastossa tampereella vain yksi kappale,myös suomessa on haluttuja harvinaisia kirjoja hinnat alken 90 e kyseessä eräs insinöörin muistelma, jota painettu vähän. kiinnostava historiadokumentti, taidekirjat on usein kalliita ja painoksia ei ole paljoa liikkeellä,myös divarissa kalliita, aihe voi olla harvinainen ja painos pieni.

mulla on myös liikaa kirjoja ,mutta kun ei voi vastustaa, lahjoitan pois osan lukemistani.oikea kirja on parempi kuin nettikirja mun mielestä,toimii aina jopa kynttilän valossa.

myös kirjoissa on syväpaino tekniikalla tehtyjä vanhoja kuvia ja arvostan hienoja niteitä.

Sekoitat taidegrafiikan ja kirjallisuuden.