Olen 55 v ja kirjahylly on täynnä kirjoja, vasta nyt tajuan miten typerää niiden ostaminen on ollut
Olisin samoilla rahoilla voinut syödä ja matkustaa. Jotkut toki oli opiskelun takia ostettava.
Kommentit (219)
Vien kirjoja kirjaston kierrätyshyllyyn. Annoin vuosia sitten kierrätykseen 400 kirjaa.
Pidän suosikkini.
Vierailija kirjoitti:
Samoja kirjastosta löytyviä kirjoja ei kannata kerätä kotiin.
Minä nautin omista kirjoista, aina voi palata niihin
kyllä se on niin että kirjojej lukeminen on ihan h0m0jen hommaa, herrojen kotkotuksia. kirjoista lukemalla ei oo kukaa koskaa mitää oppinut, tekemällä oppii, ja elämämkoulu, ja katu opettaa
ne jotka lukee kirjoja ja paasaa että se on jotenkin hienoo on vaan olevinaa parempia ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Multa vielä ex varasti kalliita kappaleita. Mutta, se oli sitä aikaa.
Ei olisi meidän nuoruudessa ikinä voinut edes kuvitella, että tulee netti josta löytyy kaikki. Tätä ei vaan voinut tietää. Kirjahylly on yhä tuossa, vähän kuin äänieristeenä kerrostalonaapurin seinää vasten. Kirjoja on yhä paljon, mutta se on sama kaikilla. Paitsi niillä jotka ei koskaan lukeneet. Muuten, Finlandiakirja voi ottaa vanhoja kirjoja
Netistä ei todellakaan löydy kaikkea. Itse asiassa sieltä löytyy tietoa melko ohuesti ja heikosti. Tiedän, kun usein joudun tekemään tietohakuja eri aiheista. Kirjastoon joudun menemään lähes joka kerta, vaikka ensin yritän aina netistä. Tavallaan tuo on kyllähyvin järkeenkäyvää. Kukapa luovuttaisi erikoisasiantuntemuksensa ilmaiseksi netissä.
Vähän aiheen vierestä, mutta viime vuosina netistä löytyvän tiedon määrä on kutistunut ihan järkyttävästi. Noin 10 vuotta sitten oli mahdollista tehdä hyvin spesifisiä hakuja ihan tavallisilla hakukoneilla - mikä ei ole enää mahdollista. Todellinen asiantuntijatieto on aina ollut enimmäkseen maksumuurien takana, mutta tarkoitan tässä ihan sellaistakin tietoa, mikä on julkisesti saatavilla netissä. Ennen löysi melkein mitä vain, jos tiesi termit mitä hakea. Nykyään niitä hakutuloksia ei vaan enää saa, vaikka mitä tekisi.
Vierailija kirjoitti:
Osia niistä en ole edes lukenut ja typerän paljon on taidekirjoja.
ap
"The Japanese word ``tsundoku'' originated as a slang term to define the habit of buying books and letting them pile up without reading them."
Olet tullut ikään, jolloin ennen tärkeät asiat alkavat menettää merkitystään. Olen itse jo eläkkeellä, ja miettinyt samoja asioita: kirjoja kertynyt turhaan, ei tule luettua, osa on koskemattomia. Harry Potteritkin kävin jonottamassa ilmestymispäivinään yksi kerrallaan, ensimmäistä olen muutaman sivun lukenut. Cd- levyjä kymmeniä, enpä ole tarvinnut vuosikausiin. Valokuvia on elämän varrella kertynyt, eipä niilläkään mitään tee. Entiset harrastukset... jaa-a, eipä jaksa enää innostua.
Vierailija kirjoitti:
Olet tullut ikään, jolloin ennen tärkeät asiat alkavat menettää merkitystään. Olen itse jo eläkkeellä, ja miettinyt samoja asioita: kirjoja kertynyt turhaan, ei tule luettua, osa on koskemattomia. Harry Potteritkin kävin jonottamassa ilmestymispäivinään yksi kerrallaan, ensimmäistä olen muutaman sivun lukenut. Cd- levyjä kymmeniä, enpä ole tarvinnut vuosikausiin. Valokuvia on elämän varrella kertynyt, eipä niilläkään mitään tee. Entiset harrastukset... jaa-a, eipä jaksa enää innostua.
Kannattaisi alkaa pikapikaa elämään ja innostumaan. Tunnen lukuisia eläkeläisiä jotka ahmivat sisältöä ja tietoa kirjaimellisesti kuin viimeistä päivää.
Jos vertaa matkustamiseen niin ei ole ollut turhaa. Ainut huono puoli on, että jälkipolville kirjat voivat olla ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Aijaa minä tuen mielelläni köyhiä kirjailioita ostamalla teoksia. Voin ajatella että olen näin luonut töitä monille. Jotka kirjallisuudesta saa rahansa.
Nimenomaan. Jos kukaan ei maksa kirjoista enää mitään, niin kuka niitä sitten kirjoittaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aijaa minä tuen mielelläni köyhiä kirjailioita ostamalla teoksia. Voin ajatella että olen näin luonut töitä monille. Jotka kirjallisuudesta saa rahansa.
Nimenomaan. Jos kukaan ei maksa kirjoista enää mitään, niin kuka niitä sitten kirjoittaa?
Tekoäly, joka copy-pastettaa itseään.
Dystooppinen tulevaisuuden kuva.
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuossa mikään kuulosta harrastukselta vaan sinulla oli shoppailuriippuvuus. Täytit sillä jotain tyhjiötä, joka on kai edelleen olemassa. Yleensä kuitenkin luetaan kirjat, jotka ostetaan.
minulla on kirjahylly täynnä kirjoja.mukava sillointällöin ottaa kirja ja lukea.kirjoja kerätty jo yli 50 vuotta.lähes aina ostan vain halpoja uusia tai käytettyjä 2-5e kpl.
Lukemisella on monia terveyshyötyjä. Lukeminen rentouttaa, kehittää empatiakykyä ja ehkäisee muistisairauksia. Auttaa jopa masennukseen. Lukevat ihmiset elävät yleensä pidempään.
Netistä löytyy kaikki tieto, kun osaa vain etsiä.
Täytyykin tästä keskustelusta inspiroituneena katsoa mitä ostettavaa kirjallisuutta löytyisi..
Vierailija kirjoitti:
No kun ei löydy, varsinkaan enää!
Vierailija kirjoitti:
Riippuu miten käsität netin. Jos laajennetaan netti koskemaan kaupallisia e-kirjapalveluita niin silloin toki valikoimaa alkaa jo olla. Mutta kirjoja ne on e-kirjatkin, jonkun ajattelun tuloksena syntynyttä sisältöä eikä vain tietoa datan muodossa.
Vierailija kirjoitti:
Samoja kirjastosta löytyviä kirjoja ei kannata kerätä kotiin.
Päinvastoin. Kirjasto on se ensimmäisen lukukerran koealusta. Jos kirja on hyvä, ostan sen kirjastooni toista ja kolmatta lukukertaa varten.
Onko tuollainen tuhkaus mahdollista? Minulla on kirjojen lisäksi mieletön määrä lehtiä samaan rovioon!