Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Riippuu niin työpaikasta ja ihmisten asenteista. Itse olen lapseton ja annan suosiolla kuumimmat loma-ajat "lapsellisille" kollegoille. Mutta tämä tapahtuu hyvässä yhteishengessä, sumplitaan keskenämme eivätkä nämä ihmiset kuvittele olevansa etuoikeutettuja mihinkään kohteluun. Joustan, koska se on mulle ok ja saan puolestani viettää omat vaellusreissuni ja pidemmät etelänmatkat silloin kun sään puolesta on parasta niin tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomat parit myös maksavat lapsellisten kuluja ja paljon.
Ai, kuinka kiva! Miten tämä toimii? Jos laitan tilinumeroni, niin siirrätkö sinne rahaa? Vai lähetänkö esim. laskuja sulle vaikka sähköpostiin?
Ihan verojen kautta tämä tapahtuu. Päivähoito on halpaa, terveydenhoito, koulutus jne. Ette ole mitenkään syrjitty ryhmä, sori siitä.
Menee silleen että koska jokainen on aikanaan ollut lapsi, niin sitten kukin vuorollaan noita kuluja tasaa.
Vierailija kirjoitti:
Niin ja mikseivät työnantajat palkkaa sijaisia kesälomien ajaksi? Pääsisi lapsettomat myös paremmin lomalle.
Mä olen hoitoalalla töissä eikä meillä voi määräänsä enempää olla sijaisia yhtä aikaa töissä ja vakkareita tai pitkäaikaisia sijaisia voi olla vain tietty määrä lomalla yhtä aikaa. Onneksi on kiertävät listat niin ei voi kukaan valita lomiaan aina parhaimpaan aikaan.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Juuri näin. Miksi kukaan lapseton haluaisi lomailla koulujen loma-aikaan, kun matkat on kalliinpiakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomen kansan ei haluta kuolevan sukupuuttoon, niin työ - ja perhe-elämän yhdistämistä pitäisi helpottaa. Lakiin voisi kirjata, että lapsiperheiden vanhempien kuuluu saada koulujen loma-ajoille lomat.
Ei ole syrjintää, vaan erilaisten elämäntilanteiden huomiointia.
Eiköhän vauvakato ratkaista jollain ihan muulla tavalla. Kesäyöl on lemmentaika, lupausten kulta-aika, eli samalla logiikalla parhaiden säiden aikaan pitäisi antaa lomia koska hormonit hyrräävät ja ehkäisy saattaa unohtua.
Kyllä, vauvakatoon ei koskaan löydy mitään ratkaisua, koska kaikkiin parannusehdotuksiin voi todeta tuon saman: Eiköhän se ratkaista jollain ihan muulla tavalla. Ja tottahan se on, ei mikään yksittäinen teko varmasti muuta tilannetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai, kuinka kiva! Miten tämä toimii? Jos laitan tilinumeroni, niin siirrätkö sinne rahaa? Vai lähetänkö esim. laskuja sulle vaikka sähköpostiin?
Ilmoita ihmeessä tilinumerosi Kelaan, jos lapsilisät eivät ole tulleet perille, siten se toimii. Kenen kuvittelet maksavan lastesi koulunkäynnin, päivähoidon, terveydenhuollon yms jos ei muiden veronmaksajien kuten maksamme lapsilisätkin rahana, jonka käytöstä saat ihan itse päättää? Josko edes laskusi kykenisit hoitamaan itse kaikelta loisimiseltasi.
Ei ole sunkaan koulutuksesi, terveydenhuolto yms. ollut ilmaista. Sustakin on varmaan maksettu lapsilisää. Eli olet yhtälailla loinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä, missä nää työpaikat on, joissa lomat annetaan perhetilanteen mukaan. Joka ikinen paikka, jossa olen itse ollut, on käyttänyt joko lomakiertoa, tai sitten on ollut ihan yleinen lomakuukausi jolloin käytännössä kukaan ei ole töissä ellei ehdottomasti halua. Millä alalla pitää olla että lomat määräytyy lasten mukaan?
Meillä sovitaan keskenään, ja olisi selkeämpää, jos olisi kiertävä. Yhdet ja samat joustaa vuodesta toiseen, oli lapsia tai ei. Meillä yksi, jolla on aikuiset lapset, varaa aina juhannuksesta eteenpäin tai heinäkuun. Minulla kouluikäinen ja päiväkoti-ikäinen. Olen pitänyt elokuun lopussa, tai touko-kesäkuussa. Nyt sain yhden viikon heinäkuulle, jipii...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan verojen kautta tämä tapahtuu. Päivähoito on halpaa, terveydenhoito, koulutus jne. Ette ole mitenkään syrjitty ryhmä, sori siitä.
No sehän on täysin lapsettoman parin oma (tai osin heidän vanhempien) valinta, mikäli he eivät ole olleet päivähoidossa, käytä terveydenhoitoa, eivät kouluttaudu. Paitsi että oppivelvollisuus on ollut heilläkin.
Nuo mainitsemasi edut ovat käytännössä olleet jokaisella alle 50 vuotiaalla aikuisella suomalaisella. Vai etkö sinä ole saanut käydä kouluja ja päässyt terveydenhuollon piiriin? Miksi nämä olisi jotenkin erityisesti lapsettomien lahja lapsellisille, kun kerta ihan jokainen meistä on ollut lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Lomailen kotosalla tai mökillä. Ei siellä ole kiljuvia lapsia. Eikä lapsissa ole mitään vikaa, vaikka välillä ääntä päästävätkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri näin. Miksi kukaan lapseton haluaisi lomailla koulujen loma-aikaan, kun matkat on kalliinpiakin?
Matkat sitä, matkat tätä. Edelleen Suomen kesässä on ihan tarpeeksi tekemistä ilman matkojakin. Jos lapsiperheille ei kerran säillä ole mitään merkitystä, siirretään koulujen yms. loma-ajat huhti-kesäkuulle.
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan.
Olen lapseton, mutta mulla on vanhemmat. Jotka pitävät siitä, että ollaan jouluna yhdessä. Miksi lapsellisen perhe on tärkeämpi, kuin lapsettoman perhe?
Viime vuonna loma kesäkuussa ja tänä vuonna heinäkuussa. Ensi vuonna onkin sitten vuorossa elokuu sitä seuraavana syyskuu. Toimii kätevästi ja jokaiselle sama. Lapsellisuus tai lapsettomuus ei muuta asiaa. Jos jotkut haluavat keskenään vaihtaa lomansa niin heidän asiansa mutta seuraavan vuoden loma määräytyy alkuperäisen mukaan.
Ap saa rauhassa keikkailla mun työpaikalla kun olen lapsieni kanssa lomalla. Ei oo kummaltakaan meiltä pois. Win win.
Voi mennä niin. Eikä meitä edes olisi ilman lapsia. Sinäkin olit lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan lomailla heinäkuussa mökilläni koska vesi on lämmintä, yöt pitkiä ja valoisia eikä ole kosteaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Haluan lomailla heinäkuussa mökilläni koska vesi on lämmintä, yöt pitkiä ja valoisia eikä ole kosteaa.
Sorry, lapset ensin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos Suomen kansan ei haluta kuolevan sukupuuttoon, niin työ - ja perhe-elämän yhdistämistä pitäisi helpottaa. Lakiin voisi kirjata, että lapsiperheiden vanhempien kuuluu saada koulujen loma-ajoille lomat.
Ei ole syrjintää, vaan erilaisten elämäntilanteiden huomiointia.
Eiköhän vauvakato ratkaista jollain ihan muulla tavalla. Kesäyöl on lemmentaika, lupausten kulta-aika, eli samalla logiikalla parhaiden säiden aikaan pitäisi antaa lomia koska hormonit hyrräävät ja ehkäisy saattaa unohtua.
Kyllä, vauvakatoon ei koskaan löydy mitään ratkaisua, koska kaikkiin parannusehdotuksiin voi todeta tuon saman: Eiköhän se ratkaista jollain ihan muulla tavalla. Ja tottahan se on, ei mikään yksittäinen teko varmasti muuta tilannetta.
No minä tosiaan toivon ettei kukaan hanki lapsia siksi että saisi jonkin etuoikeuden lomailla heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan.
Olen lapseton, mutta mulla on vanhemmat. Jotka pitävät siitä, että ollaan jouluna yhdessä. Miksi lapsellisen perhe on tärkeämpi, kuin lapsettoman perhe?
Tarviitko niiden vanhempien hoitoa ja holhousta yhä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sorry, lapset ensin.
Se on sun fantasiasi. Toistaiseksi tuo olisi laitonta.
Itse ajattelin lomailla kesä- JA heinäkuun :) terveisin keikkailija.