Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin

Vierailija
27.03.2025 |

Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.

https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758

Kommentit (956)

Vierailija
601/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Päiväkodit eivät sulje oviaan koko kesäksi. Kyllä se lapsi voi olla siellä myös kesällä. Ihan vanhempien omaa höpö höpö juttuja taas. Kouluikäinen pärjää jo yksin päiväseltään ja jos ei pärjää, kannattaa kysyä vaikka jotain tuttua tai tuttavan tuttua teiniä hoitamaan rahaa vastaan. 

Sulkee, vain päivystävä päiväkoti on auki ja sinne kukaan ei lastaan laita muutoin kuin pakosta. 

Vanhemman töissäkäyminen on aika pätevä pakko laittaa lapsi hoitoon.

Menisitko itse kesäloman sijaan uuteen työpaikkaan, uusien esimiesten ja työkavereiden kanssa?

Esim. koulunkäyntiavustaja on joskus tullut työparikseni ihan eri hommiin lomailun sijaan

Vierailija
602/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lapseton ja pidän aina loman elokuun lopusta.Minua ärsyttää kun ne perheelliset joiden lapset on jo isoja yrittävät lomailla "minun" loma-aikana.Minä mahdollistin teidän heinäkuun lomat,joululomat,talvilomat,syyslomat joten joustoa nyt minuakin kohtaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkoti-ikäiselle riittää, että toinen vanhempi on silloin heinäkuussa lomalla. Sen toisen loma voi hyvin olla toukokuussa. Kouluikäisillä puolestaan lomaa on 10 viikkoa, joten kesäkuu on ihan hyvä hetki lomailla. Ei siellä hiekkalaatikolla ole mitään väliä ajankohdasta. Sen sijaan aikuislomaa viettävät toki haluavat harrastaa ja mennä kesätapahtumissa, joten ihan ymmärrettävää antaa heinäkuu heille, jolloin tapahtumatkin ovat. 

Vierailija
604/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä paikkakunnalla, jossa asun, järjestetään lasten päiväleirejä vain kesä- ja elokuussa. Heinäkuussa ei leirejä ole. Ja nimenomaan päiväleirejä, jotka on tarkoitettu lapsille, joiden vanhemmat eivät ole lomalla. Saavat päiväksi tekemistä ja lounaan. 

Kyse ei ole siis viikon kestävistä yöleireistä, jotka olisi kyllä isolle osalle eka-tokaluokkalaisista aika hurjia paikkoja.

Jos se päivystävä päiväkoti on niin kammottava paikka, niin sitten vanhempi varmaan palkkaa hoitajan lapselleen, ettei sinne lastaan joudu viemään. Ja normaali eka-tokaluokkalainen kyllä kykenee olemaan sen viisi päivää yöleirillä, kokemusta on pitkältä ajalta. 

Vierailija
605/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huvittavaa syyllistää täysin vieras työkaveri lapsen joutumisesta päivystävään päiväkotiin. Entä lapsen toinen vanhempi, isovanhempi, setä, täti tai palkattu hoitaja? Ketään näistä ei pätkääkään kiinnosta läheinen lapsi ja vanhempia ei kiinnosta palkata hoitajaa, mutta täysin vierasta työkaveria pitäisi kiinnostaa? 

Kaiken huipuksi se setä tai täti, joka olisi valmis omalla lomallaa huolehtimaan läheisestä lapsesta, on itsekäs koska ei päästä työkaveriaan samaan aikaan lomalle.

Puolet on työttöminä, niillä on aikaa ja saavat vähän rahaa kun hoitavat 

Vierailija
606/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö se ole just vaan hyvä, että voit valita lomasi kalleimpien viikkojen ulkopuolelta? Miksi ihmeessä haluat maksaa ylimääräistä siitä, että saat lomailla samaan aikaan kuin lapsiperheet (joiden on pakko)?

Köyhien ongelmia.

Tykkäät sitten lomailla yhtä aikaa lapsiperheiden kanssa? Onhan se varmasti kiva päästä näkemään muiden lapsia lomailemassa, kun omia ei ole. Varmasti on reipasta meininkiä.

Vähän aikaisemmin tai myöhemmin olisi paljon tylsempää kun hotelleissa ei ole melkein ollenkaan lapsia.

Mikä ihmeen olettamus on, että loma vietetään hotelleissa? Ei vaan kotona, veneellä,

Eikä koululaisen loma ala heinäkuun eka päivä ja lopu heinäkuun vika päivä

Ei niin, pointtisi? 

Vierailija
607/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä paikkakunnalla, jossa asun, järjestetään lasten päiväleirejä vain kesä- ja elokuussa. Heinäkuussa ei leirejä ole. Ja nimenomaan päiväleirejä, jotka on tarkoitettu lapsille, joiden vanhemmat eivät ole lomalla. Saavat päiväksi tekemistä ja lounaan. 

Kyse ei ole siis viikon kestävistä yöleireistä, jotka olisi kyllä isolle osalle eka-tokaluokkalaisista aika hurjia paikkoja.

Jos se päivystävä päiväkoti on niin kammottava paikka, niin sitten vanhempi varmaan palkkaa hoitajan lapselleen, ettei sinne lastaan joudu viemään. Ja normaali eka-tokaluokkalainen kyllä kykenee olemaan sen viisi päivää yöleirillä, kokemusta on pitkältä ajalta. 

Heinäkuussa ei ole yöleirejä ja kukaan ei joudu laittamaan lastaan päivystävään jos velat ei inise. Heinäkuu on lapsiperheille ainoa kaikille sopiva loma-aika ja sillä siisti. 

Vierailija
608/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heinäkuussa valtaosa suomalaisista on lomalla, joten itse kyllä laitan omat läheiset ja ystävät ventovieraiden lasten edelle. Kai niillä työkaverin lapsillakin joku läheinen tai toinen vanhempi on, ei kyllä minua liikuta. 

Vierailija
609/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuussa ei ole yöleirejä ja kukaan ei joudu laittamaan lastaan päivystävään jos velat ei inise. Heinäkuu on lapsiperheille ainoa ka

Lapsilla on kaksi vanhempaa, joten lapsiaan ajatteleva vanhempi sijoittaa puolison kanssa lomat eri kohtiin, jolloin se syyskuu sopii oikein hyvin sille toiselle vanhemmalle loma-ajankohdaksi. Lapsen kanssa se loma muutenkin on ihan samaa leikkiä, joten sillä ajankohdalla ei ole mitään väliä. 

Vierailija
610/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, itse kun olin perheettömänä töissä oli mielestäni ihan selvä, että perheelliset viettää lastensa kanssa Joulut ym. Nyt perheellisenä sitten ne joilla on aikuiset lapset, joustavat. Hyvässä symbioosissa toimitaan. 

Tuo on sellainen hieno ajatus, jos a) kaikki hankkivat lapsia ja b) työpaikalla ei vaihdu työntekijät. 

Tälleen lapsettomana samassa työpaikassa kohta 20 vuotta olleena, en todellakaan ajattele noin. Kun aloitin nykyisessä työpaikassa, oli  kollegoita, joilla oli pikkulapsia ja päiväkoti kiinni heinäkuussa. Nyt nuo lapset ovat aikuisia. Mulla oli myös kollegoita, joilla oli kouluikäisiä lapsia, nyt osa noista kollegoista on isovanhempia, joilla on lapsenlapsia ja joiden päiväkoti on heinäkuussa kiinni ja tarvitaan mummin tai vaarin hoitoapua.  Ja väkeä on vaihtunut myös, että aina on niitä, joilla on niitä päiväkoti-ikäisiä lapsia ja pikkukoululaisia. Että tuolla symbioosin ajatusmaailmalla minä joustaisin hamaan ikuisuuteen asti. Mutta toimikoon ne lapsia suunnittelevat ja hankkineet keskenään symbioosissa.

Vierailija
611/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä oikeasti ongelma vieä jossain vaiko pelkkää trollausta?

Vierailija
612/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heinäkuussa ei ole yöleirejä ja kukaan ei joudu laittamaan lastaan päivystävään jos velat ei inise. Heinäkuu on lapsiperheille ainoa kaikille sopiva loma-aika ja sillä siisti. 

Välillä saat sen ja välillä et, koska on muiden vuoro lomailla heinäkuu. Sekin on sillä siisti. 

Vierailija
613/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole koskaan ollut ongelma missään. Teillausta ja lapsettomien pahan olon purkamista. 

Vierailija
614/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kouluikäisten kanssa lomailu on sitä samaa uimista ja pihalla oloa, että kesäkuu sopii siihen hyvin. Ei lapsiperheillä mitää menoja ole. Kaikki kulttuuritapahtumat ovat heinäkuussa, joten paljon tärkeämpää lapsettomien on siihen kohtaan loma saatava. Onneksi meillä tämä ymmärretään. 

Vierailija
615/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän kaikkialla ole siirrytty lomakiertoon, jos lomia ei voida itse päättää. 

Vierailija
616/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kukaan haluaisi edes lomailla suosittuina loma-aikoina? Joka paikka täynnä turisteja ja hinnat tapissa. Itse annan perheellisten lomailla heinäkuussa ja koulun loma-aikoina. Heinäkuussa on hyvä olla ilmastoidussa toimistossa, jossa ei ole muita. Myös asiakkaat lomailevat. Menen itse sesongin lopussa tai alussa parempaan hintaan -- ja viikko hiihtoloman jälkeen on jo hintalapusta satasia poissa. Sesongin ulkopuolella vielä parempaa! Se, että pitäisikö perheellisellä olla subjektiivinen oikeus lapsivapaiden työntekijöiden kustannuksella on toki eri keskustelu myös tasa-arvon kannalta. 

Vierailija
617/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse haluat kesälomani juhannuksen ja elokuun puolivälin väliin ja pötköön viisi viikkoa. Jos jonain kesänä ei onnistuisi, niin sitten vaihtuu työpaikka. Ihan sama jotkut uusien työkavereiden lapset, ei kiinnosta minua. Onneksi itsellä sen verran kokemusta, että esihenkilö on katsonut viisaammaksi tähän lomatoiveeseen suostua. 

Vierailija
618/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkoti-ikäiselle riittää, että toinen vanhempi on silloin heinäkuussa lomalla. Sen toisen loma voi hyvin olla toukokuussa. Kouluikäisillä puolestaan lomaa on 10 viikkoa, joten kesäkuu on ihan hyvä hetki lomailla. Ei siellä hiekkalaatikolla ole mitään väliä ajankohdasta. Sen sijaan aikuislomaa viettävät toki haluavat harrastaa ja mennä kesätapahtumissa, joten ihan ymmärrettävää antaa heinäkuu heille, jolloin tapahtumatkin ovat. 

Eikös se ollut niin että lapsettomankin pitää saada lomailla puolisonsa kanssa yhtäaikaa? Noinhan ne perheet tekeekin, toinen on kesäkuussa ja toinen heinäkuussa lomalla. Ja miten tämä sen sun alkuperäisen ongelmasi ratkaisee? Jos kumpikaan vanhempi ei saa heinäkuulla lomaansa pitää kun sun täytyy, ongelmahan vain tuplaantuu. 

Vierailija
619/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan haluaisi edes lomailla suosittuina loma-aikoina? Joka paikka täynnä turisteja ja hinnat tapissa. Itse annan perheellisten lomailla heinäkuussa ja koulun loma-aikoina. Heinäkuussa on hyvä olla ilmastoidussa toimistossa, jossa ei ole muita. Myös asiakkaat lomailevat. Menen itse sesongin lopussa tai alussa parempaan hintaan -- ja viikko hiihtoloman jälkeen on jo hintalapusta satasia poissa. Sesongin ulkopuolella vielä parempaa! Se, että pitäisikö perheellisellä olla subjektiivinen oikeus lapsivapaiden työntekijöiden kustannuksella on toki eri keskustelu myös tasa-arvon kannalta. 

Itse haluan viettää lomani samaan aikaan puolison, ystävien ja läheisten kanssa, joten siksi haluan lomani pitää heinäkuussa. Ja kaikki tapahtumat nyt ovat silloin. 

Vierailija
620/956 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole koskaan ollut ongelma missään. Teillausta ja lapsettomien pahan olon purkamista. 

Tai ap:n emmekä kai tiedä onko hän lapseton vai ei. Minä olen vela, eikä meillä ole töissä koskaan tullut tämmöisestä riitaa. Monet lapsettomat lomailevat ja matkailevat mielllään perheloma-ajan ulkopuolella, tulee halvemmaksi ja on vähemmän ruuhkaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi neljä