Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Hyvä jos koulujen lomat siirtyisivät elokuulle, niin vähentyisi lapsellistenkin kitinä siitä, että heidän pitäisi saada lomansa aina heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä en suostuisi enää pitämään lomiani touko- tai syyskuussa, niin kuin jouduin tekemään nuorempana. Pomo vain nauroi ivallisesti, että eti mies sinäkin. Ja tee lapsia. Kun kysyin, että saisinko joskus minäkin olla kesä-elokuu.
No meillä on pakko joskus pitää loma toukoku- tai syyskuussa. Meillä on kiertävät listat ja loma-aika on toukokuusta syyskuuhun. Ei auta.
Jos olisin lapseton, olisin erittäin iloinen jos voisin viettää omat lomat silloin, kun ei ole suosituimmat loma-ajat. Silloin esimerkiksi matkustelu on paljon mukavampaa, väljempää ja edullisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin lapseton, olisin erittäin iloinen jos voisin viettää omat lomat silloin, kun ei ole suosituimmat loma-ajat. Silloin esimerkiksi matkustelu on paljon mukavampaa, väljempää ja edullisempaa.
Kaikki eivät vieläkään halua matkustella kesälomalla. Ne jotka haluaa, voi toki ilmoittautua samoihin työpaikkoihin niiden perheellisten kanssa niin ei tule ikinä mitään kesälomaongelmia.
Vierailija kirjoitti:
Mistähän mahtaa löytyä sulle työpaikka, jossa ei työskentele lapsia saaneita henkilöitä :D
Ehkä Mäkkäri kun siellä on niin nuorta sakkia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät vieläkään halua matkustella kesälomalla. Ne jotka haluaa, voi toki ilmoittautua samoihin työpaikkoihin niiden perheellisten kanssa niin ei tule ikinä mitään kesälomaongelmia.
Työllistä itse itsesi, niin saat päättää itse lomasi. Tienaatkin vielä enemmän.
Ja ennen kaikkea, loppuu tuo uhriutuminen ja vikinä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä jos koulujen lomat siirtyisivät elokuulle, niin vähentyisi lapsellistenkin kitinä siitä, että heidän pitäisi saada lomansa aina heinäkuussa.
Kyllä se heinäkuu tulisi olemaan edelleen se lomakuukausi. Eihän nytkään kukaan estä lapsellista olemaan kesäkuussa lomalla, mutta eipä se kesäkuu maistu, niin miten se elokuukaan maistuisi?
Vierailija kirjoitti:
Niin kun unelmamaailmassa kiertäviä lomalistoja ei ole... Miehelläni kiertää lomat kesä-heinä-elokuu, joten kerran kolmessa vuodessa se heinäkuu napsahtaa myös lapsettomalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa sinkuilla ei ole varaa mennä mihinkään sesonkina, joten valitus seis. Lapselliset saa sentään lapsilisät yms. Matkarahat valtiolta.
Minkä suuruinen sä kuvittelet sen lapsilisän olevan?
Kelahan sen maksaa, joten itku ja kitinä seis. Ilmankos tänne tullaan tekemään lapsia
Kuka tulee tekemään? Jos on lapsilisistä kiinni niin varmaan menevät tekemään lapsensa muihin eu-maihin, joissa lapsilisät ei ole alle 100,-...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Entä jos haluan olla kotona lomalla heinäkuussa enkä touko- tai syyskuussa. Siihen on oikeus oli lapsia tai ei. Kiertävät lomat niin on tasapuolista.
Mielestäni on työnantajan velvollisuus varmistaa että jokainen saa ainakin joskus lomat toivomaansa aikaan. Vaikka sitten palkkaamalla sijaisia.
Lapsiperheiden kohdalla ongelma on, että monet päiväkodit on heinäkuussa kiinni ja esim meillä matka hoitoon olisi välillä kasvanut kohtuuttomaksi ilman autoa. Koska tarhaikäistä lasta ei voi jättää yksin kotiin eikä ottaa töihin, joutuisin varmaan ottamaan palkatonta vapaata loma-ajoiksi, ellei nykyinen työ olisi sellainen että kaikki saa lomailla heinäkuussa. Olen yksinhuoltaja ilman verkostoja, joten vaihtoehtoja ei oikein ole. Jos lapsi pitäisi ilman autoa kuskata kilometrien päähän, en ehtisi tehdä täyttä päivää, koska en ehtisi hakemaan ennen päiväkodin sulkeutumista. Näin ollen olisin joka tapauksessa pois töistä heinäkuun. Ymmärrän siis, miksi perheelliset saa lomat heinäkuussa. Ketjussa puhutaan kuin perheelliset omisi lomia ilkeyttään, kyllä siellä usein on ihan vaikeudet järjestää lasten hoitoa takana. Työnantaja on tässä avainasemassa, kyllähän sijaisia usein saa, jos haluaa. Tai heinäkuusta voisi saada rahallista bonusta, jne. Itsestä elokuu on paras lomakuukausi Suomessa ja jos vain päivähoito ja työt sallisi, olisimme aina lomalla elokuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistähän mahtaa löytyä sulle työpaikka, jossa ei työskentele lapsia saaneita henkilöitä :D
Väärin, siis tässä haetaan työpaikkaa, jossa lomia ei jaeta perhepoliittisin perustein.
Jos lasten takia ei saa syrjiä työnhaussa, niin ei saisi myöskään suosia lomien jaossa, näin sen kuuluisi mennä, monelle sinkulle voi olla ihan yhtä tärkeää nähdä se ainoa kaukana asuva sukulainen juuri joulun aikaan, kuin lapsiperheen loma koulujen loma-aikaan.
Eihän tässä nyt joulusta puhuta, se tuskin on ongelma yhdessäkään työpaikassa.
Jaa että joulu ei ole ongelma, kun puhutaan lomien tasaisesta jakaantumisesta? En tiedä millaisissa työpaikoissa edellinen kommentoija on ollut, mutta ehkei sitten sellaisissa joissa toiminnan pitää pyöriä ihan kaikkina joulun välipäivinäkin. Minä olen sellaisessa työpaikassa ja meillä joululomat herättää aina ihan yhtä paljon tunteita ja vääntöä kuin kesälomien jako. Ainahan suurin osa haluaisi lomailla joulun välipäivinä..
Näin kouluikäisen äitinä muistelen kaiholla aikaa kun sain lomailla touko- ja elo-syyskuun vaihteessa. Toukokuussa Etelä-Eurooppa on parhaimmillaan ja matkailu halpaa. Elokuun lopulla tykkäsin käydä Englannissa.
Vaikka lapseton ei matkustaisi ns. lapsiperhekohteeseen, niin samalla lentokentällä joutuu silti ryysäämään huippusesonkina. Sitten kun lapsi aikuinen, niin me miehen kanssa mennään taas aivan muina ajankohtina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Entä jos haluan olla kotona lomalla heinäkuussa enkä touko- tai syyskuussa. Siihen on oikeus oli lapsia tai ei. Kiertävät lomat niin on tasapuolista.
Mielestäni on työnantajan velvollisuus varmistaa että jokainen saa ainakin joskus lomat toivomaansa aikaan. Vaikka sitten palkkaamalla sijaisia.
Lapsiperheiden kohdalla ongelma on, että monet päiväkodit on heinäkuussa kiinni ja esim meillä matka hoitoon olisi välillä kasvanut kohtuuttomaksi ilman autoa. Koska tarhaikäistä lasta ei voi jättää yksin kotiin eikä ottaa töihin, joutuisin varmaan ottamaan palkatonta vapaata loma-ajoiksi, ellei nykyinen työ olisi sellainen että
Tämä! Ennen lapsia ja nuorempana mulle ei tullut mieleenkään lomailla heinäkuussa. Lasten ollessa pieniä ja minä kotona, mieheni piti aina elokuussa lomat. Kun koulu alkoi nuorimmallakin ja minä palasin töihin, se heinäkuu väkisin asettuu lomakuuksi. Tämä on jokavuotista ölinää, provo, joka syntyy jonkun katkeran näppiksellä. Ei todellisuudessa tämä ole ongelma ja vielä vähemmän lapselliset vaatii heinäkuuta vapaaksi huvin vuoksi.
Meillä lomat kiertää riippumatta siitä onko lapsia vai ei. Onko tämä harvinaista?
Vierailija kirjoitti:
Itse taas menisin mieluiten lomilla sesonkiloma-aikojen ulkopuolella, koska silloin mm. hinnat on korkeimmillaan, mm. syyslomalla tai hiihtolomalla. Mut ei, ensinnäkin koulusta katsotaan pahalla jos lapset ei mene koulujen loma-aikaan, ja toisekseen, olen itsekin opettaja eli tuplakatsominen.
Miksi kukaan haluaisi reissata tai lomailla sesongin aikaan? Itse unelmoin mm. Lapin ruskasta, mutta se on viikolla 43 ohi ollut jo kauan aikaan...
minkähän aineen ope kirjoittaa näin? ymmärtämiseen tarvitaan roimasti mielikuvitusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se heinäkuu tulisi olemaan edelleen se lomakuukausi. Eihän nytkään kukaan estä lapsellista olemaan kesäkuussa lomalla, mutta eipä se kesäkuu maistu, niin miten se elokuukaan maistuisi?
elokuussa on sitten ne eurooppalaiset lapsiperheet mukana kalliissa kohteissa. kuumin kuukausi, euroopan heinäkuu lomamielessä.
Omassa ekassa työpaikassani oli lapsellinen joka oli lomalla koko heinäkuun, otti palkatonta vapaata syyslomalle ja joulun välipäiville, talvilomalla oli hiihtoloma-aikaan ja pääsiäisenä piti vielä viikon palkatonta. Päälle vielä omat sairaslomat ja poissaolot lasten sairauksien takia. Yhtenä vuonna laskin, että hän oli pois työpaikalta yhteensä 12 viikkoa. Ja minä olin se joka tuurasi.
Neljä vuotta jaksoin tuossa työpaikassa ja seuraavassa olikin ihan eri tilanne, työkaverina oli lapsellinen joka halusi olla töissä lasten loma-aikoina ja työntää lapset mummolaan. Niinpä minun piti olla lomilla syys- ja talviloma-aikaan että lapsellisen ei tarvinnut olla kotona lasten kanssa. Heinäkuunkin sain aina lomailla kun työkaveri halusi olla elokuussa että sai pari viikkoa omaa lomaa sen jälkeen kun koulut oli jo alkanut. Jouluinakin työkaveri esitti omille vanhemmilleen että voi harmi kun pitää olla töissä vaikkei olisi ollut mikään pakko.
Miksi koko ajan jankutetaan heinäkuun kalliista matkoista ja lentokenttäruuhkista??
Pikku vinkki: HEINÄKUUSSA VOI TEHDÄ MUUTAKIN KUIN LÄHTEÄ VÄLIMERELLE.
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan jankutetaan heinäkuun kalliista matkoista ja lentokenttäruuhkista??
Pikku vinkki: HEINÄKUUSSA VOI TEHDÄ MUUTAKIN KUIN LÄHTEÄ VÄLIMERELLE.
Ja jos heinäkuussa matkustaa niin on muitakin paikkoja kuin Eurooppa. Itse olen heinäkuussa käynyt mm. Etelä-Koreassa ja Malediiveilla eikä lomailevia suomalaisperheitä näkynyt eikä ollut sesonkihinnat. Lentokenttäruuhkat välttää hyvin kun lentää busineksessä ja istuu loungessa.
Lapsiperheellisillä on kovin kapea maailmankuva kun kuvittelevat että kaikki matkustaa joko Puuhamaahan tai Etelä-Eurooppaan ja jos ei ole lapsia niin silloin on sinkku.
Miten tämä voi olla ongelma nykypäivänä kun lapsia syntyy vähän ja ei kukaan halua palkita naisia jotka saattavat raskautua.