Ei voi mennä niin, että lapsettomat mahdollistavat lapsia hankkivien lomat suosittuihin loma-aikoihin
Mielestäni käytäntö on syrjivä. Olen alkanut töitä hakiessani selvittämään etukäteen, että jos työpaikalla työskentelee lapsia saaneita henkilöitä, en hae edes sellaiseen työpaikkaan. Teen keikkatyötä, joten kenenkään on turha alkaa marisemaan, että menetän työni. Sen päätän minä! Soisin tämän muillekin ihmisille, toki kaikille se ei ole mahdollista.
https://www.ksml.fi/uutissuomalainen/8397758
Kommentit (956)
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan jankutetaan heinäkuun kalliista matkoista ja lentokenttäruuhkista??
Pikku vinkki: HEINÄKUUSSA VOI TEHDÄ MUUTAKIN KUIN LÄHTEÄ VÄLIMERELLE.
Entä jos haluaa nimenomaan sinne?
En aio matkustaa koko kesänä mihinkään, mutta pidän visusti kiinni oikeudestani pitää vuorollani kesäloma heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi koko ajan jankutetaan heinäkuun kalliista matkoista ja lentokenttäruuhkista??
Pikku vinkki: HEINÄKUUSSA VOI TEHDÄ MUUTAKIN KUIN LÄHTEÄ VÄLIMERELLE.Ja jos heinäkuussa matkustaa niin on muitakin paikkoja kuin Eurooppa. Itse olen heinäkuussa käynyt mm. Etelä-Koreassa ja Malediiveilla eikä lomailevia suomalaisperheitä näkynyt eikä ollut sesonkihinnat. Lentokenttäruuhkat välttää hyvin kun lentää busineksessä ja istuu loungessa.
Lapsiperheellisillä on kovin kapea maailmankuva kun kuvittelevat että kaikki matkustaa joko Puuhamaahan tai Etelä-Eurooppaan ja jos ei ole lapsia niin silloin on sinkku.
Vaikka olemme lapsiperhe, niin ollaan me sitä lapsetonta sinkkuaikaakin eletty ennen sitä :D
Minua ei vaan kiinnosta Euroopan ulkopuoliset maat. Eurooppa on niin monipuolinen. Rahaa käytän mieluiten paikan päällä, en business-luokan lippuihin.
-eri
Elokuu on Euroopassa suosituin lomakuukausi. Miksi et AP lomailisi silloin? Sinullehan on tärkeää päästä lomailemaan suosittuna kuukautena.
Suomessa on niin vähän ihmisiä, että meidän suositut kuukaudet ovat ihan lastenleikkiä.
Ajattele kuinka ihanaa sulla olisi jos lomailisit yhtä aikaa Britannian, Saksan, Ranskan, Espanjan, Italian ja muiden hienojen u l k o m a i d e n lapsiperheiden kanssa. Saisit siitä sellaisen elämyksen, jonka muistaisit loppuikäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta eikös lapsettomana ole mukavampi lomailla silloin, kun joka paikassa ei ole kiljuvia kakaroita? Matkat ja hotellit on halvempia kuin sesonkina ja kohteissa on tilaa
Entä jos haluan olla kotona lomalla heinäkuussa enkä touko- tai syyskuussa. Siihen on oikeus oli lapsia tai ei. Kiertävät lomat niin on tasapuolista.
Mielestäni on työnantajan velvollisuus varmistaa että jokainen saa ainakin joskus lomat toivomaansa aikaan. Vaikka sitten palkkaamalla sijaisia.
Lapsiperheiden kohdalla ongelma on, että monet päiväkodit on heinäkuussa kiinni ja esim meillä matka hoitoon olisi välillä kasvanut kohtuuttomaksi ilman autoa. Koska tarhaikäistä lasta ei voi jättää yksin kotiin eikä ottaa töihin, joutuisin varmaan ottamaan palkatonta vapaata lom
Ei sillä ole väliä vaaditko sitä heinäkuuta vapaaksi huvin vuoksi tai jostain muusta syystä. Pointti on se että työkavereillasi, myös lisääntymättömillä, täytyy olla sama oikeus siihen loma-ajankohtaan. Ei tietenkään välttämättä juuri samana vuonna.
Minä lomailen aina heinäkuussa jos mahdollisuus on, samoin mieheni. Ei me siihen lapsia tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikku vinkki: HEINÄKUUSSA VOI TEHDÄ MUUTAKIN KUIN LÄHTEÄ VÄLIMERELLE.Ja jos heinäkuussa matkustaa niin on muitakin paikkoja kuin Eurooppa. Itse olen heinäkuussa käynyt mm. Etelä-Koreassa ja Malediiveilla eikä lomailevia suomalaisperheitä näkynyt eikä ollut sesonkihinnat. Lentokenttäruuhkat välttää hyvin kun lentää busineksessä ja istuu loungessa.
Lapsiperheellisillä on kovin kapea maailmankuva kun kuvittelevat että kaikki matkustaa joko Puuhamaahan tai Etelä-Eurooppaan ja jos ei ole lapsia niin silloin on sinkku.
Vaikka olemme lapsiperhe, niin ollaan me sitä lapsetonta sinkkuaikaakin eletty ennen sitä :D
Minua ei vaan kiinnosta Euroopan ulkopuoliset
Ja taas luulet että lapseton on yhtä kuin sinkku. Vahvistat hienosti omslta osaltasi stereotypiaa Puuhamaa -perheistä. Vai oletteko te niitä parempia perheitä jotka vuokraa talon Etelä-Ranskasta heinäkuuksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman suurin ja paras vela haluaa pitää lomansa sesonkiaikana ja matkustaa omalle mökilleen. Se on ainoa ajankohta jolloin hän kykenee mökilleen matkustamaan 🤦
Tämä ja pari muuta velojen vinkumisketjua saavat miettimään, että ehkä veloille ei kannattaisi maksaa eläkkeitä. Miksi pitäisi jos eivät ole yhtään eläkkeiden maksajaa tehneet. Mitään eläkeongelmaa ei olisi jos syntyvyys olisi riittävän korkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä kuuluu kohdella tasavertaisesti, joten perheellisillä ei ole mitään etuoikeutta loma-aikoihin.
Kyllä on se usein näin järjestetään. Minulla ei ole mahdollisuutta laittaa lapsia sukulaisille, joten lomat on silloin kun lapsillakin päiväkodista. Tämä on työnantajan kanssa sovittu ihan ehtona töihin tullessa. Etu siinä missä korkeampi palkkakin. Jos lasten loma siirrettäisiin syyskuulle, niin sitten lomailisin silloin.
Huono tekosyy. Kunnalla on velvollisuus järjestää varahoitopaikka, jos oma päiväkoti on kiinni.
Joo tätä tekosyytä olen aina ihmetellyt. Muistan että lapsena oli ihan kivakin päästä välillä eri hoitopaikkaan, kun joskus vanhemmilla oli heinäkuussa pari vkoa töitä. Miten se hoitopaikan vai
Pirjopetterit ja oma elämä menee pilalle. Itsekin vanhempana pidin lomat kun ne oli. Kesäkuukausien lomat meni yksinhuoltajien biletykseen (piti katsos saada lomaa silloin kun lapsillakin, mutta lapset meni iseilleen ja äidit baariin, festareilla ja etelään), mulla meni vuosia että oli pienten koululaisten kanssa saati puolison kanssa yhteisiä lomia. Kiertävä lomasysteemi on paras, paikoissa joissa on hyödynnettävä koko toukokuu-syyskuun kesäloma-aika. Ei pk-ikäisille ollut ongelma varahoito, jos siitä ei sellaista tehnyt. Vanhempien ongelma se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman suurin ja paras vela haluaa pitää lomansa sesonkiaikana ja matkustaa omalle mökilleen. Se on ainoa ajankohta jolloin hän kykenee mökilleen matkustamaan 🤦
Tämä ja pari muuta velojen vinkumisketjua saavat miettimään, että ehkä veloille ei kannattaisi maksaa eläkkeitä. Miksi pitäisi jos eivät ole yhtään eläkkeiden maksajaa tehneet. Mitään eläkeongelmaa ei olisi jos syntyvyys olisi riittävän korkea.
Voi voi, olen kolmen aikuisen työtätekevän lapsen äiti, en vela enkä sinkku. Olen siis elänyt tuota aikaa kun piti lapsille järkätä hoito kesällä. Ei itsekkäästi vaadittu ikuisia heinäkuun lomia vaan vuoroteltiin miehen kanssa ja lapset oli tarvittaessa varahoidossa.
Ja nyt aikuisparina pidetään kesälomia myös heinäkuussa, silloin kun se vuorosysteemillä omalle kohdalle sattuu. Tehdään mitä tehdään, siitä ei kukaan ole tilivelvollinen työpaikalla. Ja nyt se kesäloma osuu just heinäkuuksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työntekijöitä kuuluu kohdella tasavertaisesti, joten perheellisillä ei ole mitään etuoikeutta loma-aikoihin.
Kyllä on se usein näin järjestetään. Minulla ei ole mahdollisuutta laittaa lapsia sukulaisille, joten lomat on silloin kun lapsillakin päiväkodista. Tämä on työnantajan kanssa sovittu ihan ehtona töihin tullessa. Etu siinä missä korkeampi palkkakin. Jos lasten loma siirrettäisiin syyskuulle, niin sitten lomailisin silloin.
Huono tekosyy. Kunnalla on velvollisuus järjestää varahoitopaikka, jos oma päiväkoti on kiinni.
Joo tätä tekosyytä olen aina ihmetellyt. Muistan että lapsena oli ihan kivakin päästä välillä eri hoitopaikkaan, kun joskus vanhemmilla oli hein
Ei pk-ikäisille ollut ongelma varahoito, jos siitä ei sellaista tehnyt. Vanhempien ongelma se on.
Sellaisten vanhempien joo, joille lapset ovat riippakivi ja taakka.
Meillä ei lapset edes ole olleet päiväkodissa, koska he ovat meille tärkeitä. Lomat on haluttu viettää yhdessä, samasta syystä.
Minusta on hämmästyttävää että ihminen on niin sekaisin että arvottaa työnsä lasten edelle ja ajattelee että varahoito on tosi ok, kun samahan se on missä se lapsi on, kunhan ei vain ole mun kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä niitä eläkkeitä tarvitsisi maksaa niin perkeleen paljon jos väkeä olisi vähemmän. Pistä haarat kiinni, maailmassa on useampi miljardi ihminen liikaa.
Meillä on kiertävät lomat, joten jokaiselle osuu joskus hyviä ja vähemmän hyviä loma-aikoja.
En minä ole päättänyt yleisiä loma-aikoja, ne pättää ne laitokset jotka pitävät huolta lapsistani silloin kun olen töissä.
Lapsettomana olin töissä heinäkuut, joulut ja juhannukset. Koska en ollut mikään aikuislapsi joka haluaa elää samassa syklissä kuin koululaisena. Heinäkuussa on sitä paitsi mukava työskennellä, kun virtaa riittää valoisuuden takia ja ihmiset ovat rentoja.
Vierailija kirjoitti:
En minä ole päättänyt yleisiä loma-aikoja, ne pättää ne laitokset jotka pitävät huolta lapsistani silloin kun olen töissä.
Lapsettomana olin töissä heinäkuut, joulut ja juhannukset. Koska en ollut mikään aikuislapsi joka haluaa elää samassa syklissä kuin koululaisena. Heinäkuussa on sitä paitsi mukava työskennellä, kun virtaa riittää valoisuuden takia ja ihmiset ovat rentoja.
Eli sait lomailla silloin kuin halusit. Hyvä sinulle.
Minusta on hämmästyttävää että ihminen on niin sekaisin että arvottaa työnsä lasten edelle ja ajattelee että varahoito on tosi ok, kun samahan se on missä se lapsi on, kunhan ei vain ole mun kanssa.
Tämäpä! Lapsi-raukat on perheeseen haluttu ja heti kun vaan mahdollista heidät tyrkätään laitokseen kasvamaan kun äidin ja isän pitää saada toteuttaa itseään töissä. Miksi ne lapset pitää tehdä, jos heidän kanssaan ei haluta olla edes lomalla?
Ollaan lapsettomia, mutta ei meitä lasten "kiljuminen" haittaa, se on normaalia ja osa elämää. Käydään välillä ihan siellä Puuhamaassakin sisarusten lapsien kanssa. Suomen kesä on lyhyt ja tapahtumat kasautuu tietyille viikoille. Joustoa vaaditaan tasapuolisesti.
Vierailija kirjoitti:
Niin sinulla ei selvästi ole lasten lisäksi muitakaan läheisiä joiden kanssa haluaisit viettää vaikkapa joulun tai juhannuksen. Tai heinäkuun kun se kuitenkin kuukausi jolloin eniten ihmisiä kesälomalla. Monen puoliso vaikkapa on aina heinäkuun tai joulut tai juhannukset lomilla. Yhteistä loma-aikaa ei silloin jää jos itse lomailee vaikka kesäkuussa ja tammikuussa. Mikä malli sopii sinulle ei sovi monelle muulle. Eikä kaikki lapsiperheelliset puolestaan halua sitä heinäkuuta.
Vierailija kirjoitti:
Koululaitos ei kuitenkaan määritä työpaikkojen lomia. Ja minäkin haluan lomailla jouluna ja heinäkuussa. Eli vuorotellaan ja tarvittaessa etsit lapsillesi hoitopaikkaa. Turha inistä mistään aikuislapsista, juhlapyhät ja kesäloma ei kuulu vain lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Ollaan lapsettomia, mutta ei meitä lasten "kiljuminen" haittaa, se on normaalia ja osa elämää. Käydään välillä ihan siellä Puuhamaassakin sisarusten lapsien kanssa. Suomen kesä on lyhyt ja tapahtumat kasautuu tietyille viikoille. Joustoa vaaditaan tasapuolisesti.
Kyllä, niiltä lapsettomilta oman edun tavoittelijoilta sitä ei useinkaan löydy. Se oma perse on tärkein, heinäkuun festarit kiinnostaa enemmän kuin perheellisen tarve vaikkapa olla sen lapsensa kanssa.
Voi kuule kun ei ole. Täällä lapsettomat keksii ongelman ja perheellisten ajatukset. Miksi?
Perheelliset matkuvastavat siinä missä lapsettomatkin tai sinkutkin. Mistä tulee ajatus että lasten kanssa käyddän vain Puuhamaassa ja Prismassa? Ehkä oma vapaaehtoinen lapsettomuus onkin perua vääristä kuvitelmista, siitä että elämä loppuu, kesäloma on pakko viettää heinäkuussa ja Puuhamaassa. Kun ei vaan kaduttaisi?