Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 4400e/kk palkkani huono, hyvä vai ihan ok?

Vierailija
27.03.2025 |

Yliopistotutkinto tekniseltä alalta, työvuosia 20 vuotta, asiantuntijatyö, ei esimies- tai projektivastuita, ei ylitöitä eikä matkustamista, keskikokoinen kaupunki ei pääkaupunkiseudulla, ja olen nainen.

Kommentit (72)

Vierailija
41/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"ei esimies- tai projektivastuita, ei ylitöitä eikä matkustamista, keskikokoinen kaupunki"

Kuule monelle pk-seudun kuplahintaisessa oravanpyörässä tonnin, pari korkeammalla bruttopalkalla ja kaikilla em. vastuilla raatavalle sinun paikkasi kuulostaa lähinnä paratiisilta.

Vierailija
42/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin riippuu siitä minkä verran tuotat eli siis mikä on se tuote tai palvelu jota myyt työnantajallesi. Eli saako hän sinusta rahaa tuplasti enemmän kuin sinun työsi tuo rahaa sinulle. Kaikki on suhteellista. Perustarpeiden tyydyttämiseen menee kaikilla se sama mutta riippuen siitä kuinka paljon haluat sen päälle on ilmeisesti mikä ratkaisee riittääkö palkkasi siihen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tietoisesti (perhesyistä) kieltäytynyt vuosien varrella lisävastuista, projektipäällikkyydestä ja tiiminvetämisestä. Työni on pitkän kokemuksen vuoksi helppoa eikä stressaa yhtään. Teen hyvää laskutusta ja saan kiitosta työstäni. Olen ollut samassa firmassa koko ajan, tämä varmaan suurin syy palkkakuoppaani. Palkankorotuksia yleiskorotusten lisäksi saa harvoin ja kitsaasti.

Ap

Sinun pitäisi pyytää esihenkilöltä joka vuosi 400-500 e kk palkankorotusta kokemuksesi myötä. Näin saat hilattua palkan siedettävään 6000 e/ kk. Älä ole tyhmä ja tyydy yleiskorotuksiin ja työnantajan armollisiuteen. Niin me muutkin toimitaan.

Vierailija
44/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurin syy palkkakuoppaasi on, ettet vaadi palkankorotusta. Miksi suostut myymään osamisesi noin halvalla?

Vierailija
45/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko ihan pölöpää. Mitä sitä täältä kyselet. Tiedät sen varmaan itse parhaiten. Kyllä tuolla itsensä elättää. Mutta jos saat perhettä yms. tilanne niin ei tuolla kuuhun mennä. 

Vierailija
46/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tietoisesti (perhesyistä) kieltäytynyt vuosien varrella lisävastuista, projektipäällikkyydestä ja tiiminvetämisestä. Työni on pitkän kokemuksen vuoksi helppoa eikä stressaa yhtään. Teen hyvää laskutusta ja saan kiitosta työstäni. Olen ollut samassa firmassa koko ajan, tämä varmaan suurin syy palkkakuoppaani. Palkankorotuksia yleiskorotusten lisäksi saa harvoin ja kitsaasti.

Ap

Sinun pitäisi pyytää esihenkilöltä joka vuosi 400-500 e kk palkankorotusta kokemuksesi myötä. Näin saat hilattua palkan siedettävään 6000 e/ kk. Älä ole tyhmä ja tyydy yleiskorotuksiin ja työnantajan armollisiuteen. Niin me muutkin toimitaan.

6000 €/kk ei ole realistista tavallisista suunnittelutehtävissä pääkaupunkiseudun ulkopuolella varsinkaan insinööritoimistoissa.

Vierailija
47/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla kellään ei ole edes noin hyvää palkkaa.

Vierailija
48/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Pääkaupunkiseudulla palkat on ihan eri, mitä pohjoisempana. Muutenkin, tuosta päältä vie verottaja mukavasti, ei itseä sen suuremmin motivoi.

Vierailija
49/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisit kertonut tämän heti. Teet siis käytännössä "alimman tason" hommia, toki varmaan tehokkaasti. Siihen nähden et voi odottaa paljoa palkaltakaan. Eli palkka on ok. 

Minusta tuo selvisi kyllä jo aloituksessa.

Ei selvinnyt. Teknisellä alalla "asiantuntijatyö, ei esimies- tai projektivastuita" ei tarkoita ettei olisi edennyt urallaan, se tarkoittaa vain ettei mennyt projektipäällikkö/esimies suuntaan. Alalla on kuitenkin paljon korkeasti palkattuja hommia jotka keskittyy enemmän tekniseen  työhön, esim (It / sovellus /palvelu)arkkitehdin hommat tai jonkun vaikean osa-alueen pääkoodari. 

Vierailija
50/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko ihan pölöpää. Mitä sitä täältä kyselet. Tiedät sen varmaan itse parhaiten. Kyllä tuolla itsensä elättää. Mutta jos saat perhettä yms. tilanne niin ei tuolla kuuhun mennä. 

Perhe on jo hommattu ja lapset aikuisia. 20 vuotta jo kuitenkin ollut alalla..

Ap

Vierailija
51/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurin syy palkkakuoppaasi on, ettet vaadi palkankorotusta. Miksi suostut myymään osamisesi noin halvalla?

Saatko sinä palkkaa lisää aina kun vaan pyydät? 

Vierailija
52/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mediaanitulot ovat 3289e marraskuussa 2024 niin onhan nuo nyt siihen nähden todella hyvä. Jos saisin tuon "kevyellä" tuolla niin olisin kiitollinen, toki en tiedä mitä samaa työtä tekevät kollegasi saavat. Itse tienaan 3500 ja se on minusta todella hyvä, pärjään hyvin.

Vierailija
53/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä siis netto? Silloin on ihan ok, muuten ei.

Vierailija
54/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On helppo sanoa, että ei ole ok. Olisi kuitenkin hyvä perustella, miksi ei ole ok ja mikä sitten olisi ok ja myös millä perusteella.

Vierailija
55/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Hyvä neuvo joo. Tuolla palkkatasolla firma käynnistää jo pk-seudullakin yt-nevottelut ihan vaan sinun irtisanomiseksi puhumattakaan siitä mikä tilanne on jossain maakunnassa.

Rekrykonsultit ja headhunterit ovat taivastelleet ihan avoimesti sitä että ensimmäistä kertaa heidän aikanaan kovapalkkaiset "huippuosaajat" joutuvat pudottamaan palkkapyyntöjään jopa tonnin pari päästäkseen edes haastatteluun kun hakijoiden joukossa on niin valtavia määriä vähintään yhtä päteviä mutta täysin epätoivoisia hakijoita.

Kun kulissit ja velat on mitoitettu ikuisesti puolella tonnilla vuodessa nousevan palkkatason mukaan niin edessä on mukava pudotus kun yli 40-vuotiaana saa kenkää ja huomaa ettei kukaan enää edes vastaa hakemuksiin.

Vierailija
56/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

6000 €/kk ei ole realistista tavallisista suunnittelutehtävissä pääkaupunkiseudun ulkopuolella varsinkaan insinööritoimistoissa.

Tervetuloa vuoteen 2025.

6000€ tasolle tavallisissa suunnitteluhommissa vedätetty palkka tarkoittaa pk-seudullakin lähes 100% varmaa kutsua kulmahuoneeseen seuraavien yt-neuvottelujen päätteekai.

Vierailija
57/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulepas järjen jättiläinen, haluatko todella ajaa itsesi sellaiseen tilanteeseen että 48 tuntia työpaikkailmoituksen julkaisun jälkeen työnantajasi pöydällä on yli 50 hakemusta sinua nuoremmilta ja pätevimmiltä joilla on viimeisin koulutus ja jotka tyytyvät 2000€ pienempään palkkaan.

Tulet myös hyvin nopeasti tutustumaan siihen tilaan johon hallitus on Suomen työturvan ja talouden ajanut.

Vierailija
58/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On helppo sanoa, että ei ole ok. Olisi kuitenkin hyvä perustella, miksi ei ole ok ja mikä sitten olisi ok ja myös millä perusteella.

En ole Suomessa töissä, joten en tiedä Suomen palkkatasoa. Asun kuitenkin maassa, jossa on edullisemmat elinkustannukset kuin Suomessa ja palkkani on 4500€/kk netto. Takana yliopistotutkinto, olen keski-ikäinen nainen ja teen töitä osa-aikaisesti.

Vierailija
59/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole Suomessa töissä, joten en tiedä Suomen palkkatasoa. Asun kuitenkin maassa, jossa on edullisemmat elinkustannukset kuin Suomessa ja palkkani on 4500€/kk netto. Takana yliopistotutkinto, olen keski-ikäinen nainen ja teen töitä osa-aikaisesti.

Tuo ei ole mitenkään relevanttia tähän keskusteluun.

Vierailija
60/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kovin hyvä noilla työvuosilla. Miehet varmaan saa tosta tonnin enemmän.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän neljä