Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 4400e/kk palkkani huono, hyvä vai ihan ok?

Vierailija
27.03.2025 |

Yliopistotutkinto tekniseltä alalta, työvuosia 20 vuotta, asiantuntijatyö, ei esimies- tai projektivastuita, ei ylitöitä eikä matkustamista, keskikokoinen kaupunki ei pääkaupunkiseudulla, ja olen nainen.

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Insinööri asiantuntijatehtävissä saa pääkaupunkiseudun ulkopuolella 20 vuoden kokemuksella noin 4500-4800 insinööriliiton tilaston mukaan (2024). 25% saa alle 4100 ja 25 % yli 5200, joten 4400 ei ole huippupalkka, mutta kuitenkin ihan ok. Insinöörin ja DI:n palkoissa ei ole samoissa tehtävissä välttämättä juurikaan eroa.

Vierailija
22/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surkea. Mulla yliopistotutkinto mikä ei valmista mihinkään ja PKS, kokemusta vähemmän ja palkka 6200€/kk ja bonarit. Asiantuntijatyö eikä alaisia eikä tulosvastuuta. 

tottakai on, mitä enemmän tienaat niin sen enemmän maksat veroja. Rahan saa helpommallakin.

Miten saat helpommin neljä tonnia käteen? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu paljonko saat bonareita tuohon päälle ja joudutko tekemään lähityötä vai saatko tehdä etänä.

Ei bonuksia, 1pv viikossa toimistolla, muuten etänä. 

Ap

Työhuonevähennys ? Anna arvoa vapaa-ajalle !

Ei etätyö mitään vapaa-aikaa ole. Työmatka 10min, joten ei toimistolla käyminen rasita.

Ap

Vierailija
24/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuon summan eteen kannattaa töitä tehdä. Jopa vähän vaativampia.

Itse saan 6000 osa-aikaeläkkeellä, mutta se taitaa olla poikkeuksellisen hyvin.

Vierailija
25/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Matalapalkka tietysti. Kyllä se vähintään pitäisi 6000€ olla vai mitä. 

Vierailija
26/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos sulla on teknillisen korkeakoulun tutkinto, niin sanoisin että olet kyllä jäänyt palkkajunasta ja pahasti.

Jos taas glorifioit AMK tutkinnon "teknilliseksi tutkinnoksi yliopistolta" niin lienee aika perus, hyvä ei missään nimessä sielläkään.

Vierailija
27/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä, jopa liian suuri. Moni joutuu tulemaan toimeen 2200 euron palkalla

Vierailija
28/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tietoisesti (perhesyistä) kieltäytynyt vuosien varrella lisävastuista, projektipäällikkyydestä ja tiiminvetämisestä. Työni on pitkän kokemuksen vuoksi helppoa eikä stressaa yhtään. Teen hyvää laskutusta ja saan kiitosta työstäni. Olen ollut samassa firmassa koko ajan, tämä varmaan suurin syy palkkakuoppaani. Palkankorotuksia yleiskorotusten lisäksi saa harvoin ja kitsaasti.

Ap

Vierailija
29/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No riittääkö sulla rahat kohtuulliseen elämiseen, sehän se ratkaisee.

Vierailija
30/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Insinööri asiantuntijatehtävissä saa pääkaupunkiseudun ulkopuolella 20 vuoden kokemuksella noin 4500-4800 insinööriliiton tilaston mukaan (2024). 25% saa alle 4100 ja 25 % yli 5200, joten 4400 ei ole huippupalkka, mutta kuitenkin ihan ok. Insinöörin ja DI:n palkoissa ei ole samoissa tehtävissä välttämättä juurikaan eroa.

Keskimäärin din palkka on lähes 6000e. 20 vuoden kokemuksella sijoittuu aikalailla sinne keskimaastoon. Teknisen alan maisterien (esim tietojenkäsittely) palkka on muutaman satasen pienempi, samoin pk-seudun ulkopuolella. Eli apn palkan pitäisi olla luokkaa reilu 5000e ollakseen keskimääräinen. Hän jää siitä reilusti eli palkka on pienen puoleinen. 

Vierailija
31/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän tuolla ihan mukavasti pärjää, sen puolesta vähintäänkin ok.

Mutta koulutukseesi ja kokemukseesi nähden alakanttiin. 

Millaisia työtehtäviä teet? Onko työ stressaavaa? Viihdytkö?

Vierailija
32/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tietoisesti (perhesyistä) kieltäytynyt vuosien varrella lisävastuista, projektipäällikkyydestä ja tiiminvetämisestä. Työni on pitkän kokemuksen vuoksi helppoa eikä stressaa yhtään. Teen hyvää laskutusta ja saan kiitosta työstäni. Olen ollut samassa firmassa koko ajan, tämä varmaan suurin syy palkkakuoppaani. Palkankorotuksia yleiskorotusten lisäksi saa harvoin ja kitsaasti.

Ap

Olisit kertonut tämän heti. Teet siis käytännössä "alimman tason" hommia, toki varmaan tehokkaasti. Siihen nähden et voi odottaa paljoa palkaltakaan. Eli palkka on ok. 

Vierailija
33/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ihan ok noilla taustatiedoilla.

On about TEK:in alkupalkkasuosituksen ylärajalla, eli 20 työvuoden jälkeen vähän kehnosti. Mutta varmasti on DI:tä Suomessa, jotka saa vähemmän kuin tuo.

Vierailija
34/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap

Kuulostaa hyvältä! Jos palkka tuntuu sinusta riittävältä niin tuohan on ideaalitilanne.

Vierailija
35/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko olla provo. Suurin osa suomalaisista tienaa alle 3000€kk.

Vierailija
36/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Olisit kertonut tämän heti. Teet siis käytännössä "alimman tason" hommia, toki varmaan tehokkaasti. Siihen nähden et voi odottaa paljoa palkaltakaan. Eli palkka on ok. 

Minusta tuo selvisi kyllä jo aloituksessa.

Vierailija
37/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisten mediaanipalkka vuonna 2024 tammikuussa oli n 3100 EUR eli puolet tienaa sen alle. 

Vierailija
38/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo. Suurin osa suomalaisista tienaa alle 3000€kk.

Mut suurimmalla osalla suomalaisista ei ole yliopistokoulutusta tekniseltä alalta eikä 20v työkokemusta alalta.

Jos verrataan tähän viiteryhmään, niin 4 400 €/kk on hyvinkin alakanttiin

Vierailija
39/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkea. Mulla 5900 e/ kk ja taistelen palkankorotusta.

Vierailija
40/72 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ihan ok noilla taustatiedoilla.

On about TEK:in alkupalkkasuosituksen ylärajalla, eli 20 työvuoden jälkeen vähän kehnosti. Mutta varmasti on DI:tä Suomessa, jotka saa vähemmän kuin tuo.

Jos ap on rakentamisalalla suunnittelutehtävissä, niin tuo kuulostaa realistiselta palkalta. Jos joskus ihmettelette, miksi Suomessa suunnitellaan niin kehnoja rakennuksia, niin syy on etupäässä siinä, että suunnittelutehtävistä ei makseta DI-tason palkkaa -> iso osa alalla olevista on alisuoriutujia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kolme