Mitä mieltä olet siitä että 17-vuotiaat eivät kohta saa ajaa autoa yksin?
EU:n uudessa väsäämässä ajokortti-uudistuksessa 17v saisi kyllä ajokortin muttei saisi ajaa ilman apukuljettajaa.
Kommentit (333)
Sitä, että silloin tavallaan vesittyy kokonaan se varhennetun ajokortin idea.
En nyt tiedä onko se hyvä vai huono asia, paljonhan noita alle 18-vuotiaiden autoilijoiden onnettomuuksia on uutisoitu kyllä, mutta onko niitä uutisoitu vain pienemmällä kynnyksellä kuin yli 18-vuotiaiden onnettomuuksia?
Ihan hyvä - vetihän se yksi 17 vuotias juuri auton kallionkielekkeeltä alas katolleen. Muut saman ikäiset tappaneet kavereitaan ratissa läjäpäin.
Täysin väärin. Yksin ajaminen tuskin on riski. Kavereiden kyyditseminen on, koska siinä todennäköisemmin iskee se näyttämisen halu.
Onko yleensä 17 v muutenkaan henkisesti kypsä ajaa autoa? Kuinka paljo näitä kolareita tullu viime vuosina juuri nuorilla kokemattomilla kuskeilla? Kaahataan liikaa suhteessa kykyihin huonolla säällä. Aiheutetaan syyttömien kuolemia maantiellä. Vastuttomalla ajamisella. Sillo ku mä olin nuori nii mentiin bussilla tai mopolla. Tai polkupyörällä.
Vierailija kirjoitti:
Onko yleensä 17 v muutenkaan henkisesti kypsä ajaa autoa? Kuinka paljo näitä kolareita tullu viime vuosina juuri nuorilla kokemattomilla kuskeilla? Kaahataan liikaa suhteessa kykyihin huonolla säällä. Aiheutetaan syyttömien kuolemia maantiellä. Vastuttomalla ajamisella. Sillo ku mä olin nuori nii mentiin bussilla tai mopolla. Tai polkupyörällä.
Riippuu täysin siitä 17-vuotiaasta. Osa on ihan lapsia vielä, osa on vastuuntuntoisia auton ratissakin.
Mielestäni ajokortti pitäisi antaa vain 18 vuotta täyttäneelle ja 80- lätkä vuodeksi pakolliseksi.
Järkyttäviä ovat olleet onnettomuudet nuorten kuskien välinpitämättömyyden takia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yleensä 17 v muutenkaan henkisesti kypsä ajaa autoa? Kuinka paljo näitä kolareita tullu viime vuosina juuri nuorilla kokemattomilla kuskeilla? Kaahataan liikaa suhteessa kykyihin huonolla säällä. Aiheutetaan syyttömien kuolemia maantiellä. Vastuttomalla ajamisella. Sillo ku mä olin nuori nii mentiin bussilla tai mopolla. Tai polkupyörällä.
Riippuu täysin siitä 17-vuotiaasta. Osa on ihan lapsia vielä, osa on vastuuntuntoisia auton ratissakin.
Nuorten, kyydissä olevien henki ei voi todellakaan arpapeliä, onko nuori kypsä vai ei. Siksi ikää ei olisi saanut koskaan alentaa. On se maksanut jo niin monen nuoren hengen. 18v on minimi ja pöljäilykorotus päälle. Jos on jäänyt kiinni mopojen rankasta virittämisestä, kaahailusta ja muusta pöljäilystä, niin 19v aikasintaan kortti sellaisille vitipäille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko yleensä 17 v muutenkaan henkisesti kypsä ajaa autoa? Kuinka paljo näitä kolareita tullu viime vuosina juuri nuorilla kokemattomilla kuskeilla? Kaahataan liikaa suhteessa kykyihin huonolla säällä. Aiheutetaan syyttömien kuolemia maantiellä. Vastuttomalla ajamisella. Sillo ku mä olin nuori nii mentiin bussilla tai mopolla. Tai polkupyörällä.
Riippuu täysin siitä 17-vuotiaasta. Osa on ihan lapsia vielä, osa on vastuuntuntoisia auton ratissakin.
Nuorten, kyydissä olevien henki ei voi todellakaan arpapeliä, onko nuori kypsä vai ei. Siksi ikää ei olisi saanut koskaan alentaa. On se maksanut jo niin monen nuoren hengen. 18v on minimi ja pöljäilykorotus päälle. Jos on jäänyt kiinni mopojen rankasta virittämisestä, kaahailusta ja muusta pöljäilystä, niin 19v aikasintaan kortti sellaisille vitipäil
No, osa nuorista ei ole vielä 25-vuotiaanakaan riittävän kypsiä auton rattiin ja kuitenkin 18-vuotiaana saavat ihan omin lupinensa sellaisen hankkia.
Vierailija kirjoitti:
Sitä, että silloin tavallaan vesittyy kokonaan se varhennetun ajokortin idea.
En nyt tiedä onko se hyvä vai huono asia, paljonhan noita alle 18-vuotiaiden autoilijoiden onnettomuuksia on uutisoitu kyllä, mutta onko niitä uutisoitu vain pienemmällä kynnyksellä kuin yli 18-vuotiaiden onnettomuuksia?
Rauhoittuisi se pöljäilykin, kun ajokortti olisi siinä ehtona ja voisi siirtyä ajokorttilupa. Lopettaa pitää tuo pehmoilu kokonaan, kun on nuorten hengestä kyse. Lakia tulkitaan nykyisin muutenkin niin väärin ja kortti luvataan, kun kertoo ettei pääse kouluun kuin autolla, koulu on 2 km päässä, mutta kun linja- autot eivät kulje.
Kun lukee uutisia liikenneonnettomuuksista, ajokorttia ei tulisi (etenkään poikien) saada ennen kuin on vähintään 25v. Suuressa osassa onnettomuuksia kuskina on ollut juuri kortin saanut nuori mies, joka ei osaa noudattaa nopeusrajoituksia ja/tai käyttää järkeään tilannenopeuksien suhteen.
Koko erikoislupakin oli kuolleena syntynyt ajatus. Jossain Lapin erämaissa, jossa etäisyydet ovat oikeasti pitkiä, tuo olisi vielä ymmärrettävää. Mutta kaupungeissa joissa paikasta toiseen pääsee liikkumaan julkisilla tai polkupyörällä (HUI KAUHISTUS!), ei ole mitään järkevää perustetta myöntää ajokorttia 17 vuotiaalle.
Varsinkaan kun tiheään tahtiin tulee uutisia joissa kaikkien yllätykseksi 17 vuotias juuri kortin saanut ajoi auton solmuun roiman ylinopeuden voimalla.
Vierailija kirjoitti:
Koko erikoislupakin oli kuolleena syntynyt ajatus. Jossain Lapin erämaissa, jossa etäisyydet ovat oikeasti pitkiä, tuo olisi vielä ymmärrettävää. Mutta kaupungeissa joissa paikasta toiseen pääsee liikkumaan julkisilla tai polkupyörällä (HUI KAUHISTUS!), ei ole mitään järkevää perustetta myöntää ajokorttia 17 vuotiaalle.
Varsinkaan kun tiheään tahtiin tulee uutisia joissa kaikkien yllätykseksi 17 vuotias juuri kortin saanut ajoi auton solmuun roiman ylinopeuden voimalla.
Tuleeko ihmiselle mielestäsi järki ja ajotaito yhdessä yössä. Niinhän se menisi, jos 17v on liian nuori, mutta 18v tarpeeksi vanha.
Alle 30-vuotiaille autoon nopeusrajoitin, joka estää yli 80km/h nopeudella ajamisen. Säästyisi hyvin monen nuoren henki ja terveys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko erikoislupakin oli kuolleena syntynyt ajatus. Jossain Lapin erämaissa, jossa etäisyydet ovat oikeasti pitkiä, tuo olisi vielä ymmärrettävää. Mutta kaupungeissa joissa paikasta toiseen pääsee liikkumaan julkisilla tai polkupyörällä (HUI KAUHISTUS!), ei ole mitään järkevää perustetta myöntää ajokorttia 17 vuotiaalle.
Varsinkaan kun tiheään tahtiin tulee uutisia joissa kaikkien yllätykseksi 17 vuotias juuri kortin saanut ajoi auton solmuun roiman ylinopeuden voimalla.
Tuleeko ihmiselle mielestäsi järki ja ajotaito yhdessä yössä. Niinhän se menisi, jos 17v on liian nuori, mutta 18v tarpeeksi vanha.
Voisi koko ajokortin ikärajan nostaa vaikka 30 vuoteen. Vai oletko niitä ihmisiä joiden mielestä yhtä hyvin ikärajan voisi laskea 16 vuoteen kuten jenkeissä? Koska 16, 17, 18, mitä väliä? Yhtä tyhmiä ne kaikki ovat.
Mielestäni se, ettei saa ajaa yksin, ei muuta yhtään mitään. Näissä kaaharitilanteissakin kuskilla on aina ollut seuraa. Eli mikä hyöty siitä on, jos pitää olla kaveri mukana?
Vierailija kirjoitti:
Kun lukee uutisia liikenneonnettomuuksista, ajokorttia ei tulisi (etenkään poikien) saada ennen kuin on vähintään 25v. Suuressa osassa onnettomuuksia kuskina on ollut juuri kortin saanut nuori mies, joka ei osaa noudattaa nopeusrajoituksia ja/tai käyttää järkeään tilannenopeuksien suhteen.
Olisko eri ikärajat ajokortin saamiselle sulupuolittain peristeltua?
Puhuttaisiinko myös siitä, miten vanhukset ovat vaaraksi liikenteessä muille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koko erikoislupakin oli kuolleena syntynyt ajatus. Jossain Lapin erämaissa, jossa etäisyydet ovat oikeasti pitkiä, tuo olisi vielä ymmärrettävää. Mutta kaupungeissa joissa paikasta toiseen pääsee liikkumaan julkisilla tai polkupyörällä (HUI KAUHISTUS!), ei ole mitään järkevää perustetta myöntää ajokorttia 17 vuotiaalle.
Varsinkaan kun tiheään tahtiin tulee uutisia joissa kaikkien yllätykseksi 17 vuotias juuri kortin saanut ajoi auton solmuun roiman ylinopeuden voimalla.
Tuleeko ihmiselle mielestäsi järki ja ajotaito yhdessä yössä. Niinhän se menisi, jos 17v on liian nuori, mutta 18v tarpeeksi vanha.
Voisi koko ajokortin ikärajan nostaa vaikka 30 vuoteen. Vai oletko niitä ihmisiä joiden mielestä yhtä hyvin ikärajan voisi laskea 16 vuoteen kuten jenkeissä? Koska 16, 17, 18, mitä v
En ole missään kohtaa puhunut ikärajan alentamisesta. Kommentoin vain väitettäsi, että 17v olisi joku maaginen ikä, jonka ohitettua onnetomuuksia ei enää satu ylinopeuden tai muun sekoilun takia.
Yksin ajaminen auttaa keskittymään, apukuski on häiriötekijä.
Ja kun tulee onnettomuus menee kaksi nuorta kerralla yhden sijaan.
Joillekin on mopoautokin liikaa.