Olen 43 vuotias ja odotan esikoista. Mies on 51. Onko epärealistista haaveilla, että saisimme vielä kaksi lasta?
Haluaisin kolme.
En löytänyt aiemmin kumppania ja minulla ei ole vielä vaihteenvuosia.
Eli suunittelin, että teemme pian perään toiseen eli olen 44v, kun toinen syntyy. Sitten tauko ja 45 vielä yksi. Jos ei vaihdevuodet yllätä.
Kommentit (166)
Vierailija kirjoitti:
Kiire tulee, mutta kyllä ehtii. Toki, olet äidiksi aika vanha. Itse olen 49 ja lapset 19 ja 21, niin tästä näkökulmasta olisi kamala olla edelleen pienten lasten kanssa. Mutta aikansa kutakin. Kun se vanhempana lapsia saanut oli vapaa, niin minä olin sidottu vaippoihin, päiväkotiin, kurahousuihin, alakoulun vanhempainiltoihin jne.
Eräs vanha tuttu aloitti 42-vuotiaana ja ehti vielä kolme. Viimeisin syntyi 47-vuotiaana. Aika moni saa lapsia 40+ nykyään. Eihän se optimi ole, mutta ehdottomasti parempi kuin kovin nuori vanhempi.
Ei voi yleisellä tasolla sanoa että kyllä ehtii. Moni 40+ ei tule enää raskaaksi, ainakaan omilla munasoluilla. Ap on jo 43v ja ensimmäinen lapsi ei ole edes syntynyt!
Vierailija kirjoitti:
Olisit hankkinut hedelmöityshoidolla samantien kaksoset ja tutkituttaneet itsenne varmuuden vuoksi, niin ei tarvitsisi arpoa vauvapalstalla
Nykyään ei Suomessa tehdä enää tupla-alkionsiirtoja. Ovat liian riskisiä. Ja hedelmöityshoitokin on tuuripeliä tuon ikäisellä. Monella ei enää onnistu.
Palstaprovoilijan vakiavaus toisinpäin olevalla skenaariolla mitä yleensä aloittaa; nainen nyt muka aloittajana, yleensä mies vinkumassa naisen perään.
Yhtä lyhyet lauseet, about yhtä paljon aloituspostauksessa tietoja, vinkuminen ekalla sivulla alapeukuista ja 'älkää alapeukuttako ellette aio vastata' sekä upupup-postaukset.
Gimme a break.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heh. Kattokaa nyt tän ekan kanssa ensin. Voi olla, ettei olekaan enää niin hinku lisälapsiin. Älä käsitä väärin, lapset on ihania, mutta vanhemmuus on paljon rankempaa kuin osaa kuvitellakaan. Tosiaan, hoitele nyt tän ekan vauva-aika ja miettikää sitten lisää. 🙂
Viisikymppistä kolmivuotiaan isää katsellessa sanon vaan, että jätä väliin. On ihan eri juttu käydä siinä iässä isoisänä sillointällöin palloa potkimassa lapsenlapsen kanssa, kuin elää isänä pikkulapsi perhe-elämää. Jos mallia katsoo noista iäkkäistä, jopa seitsenkymppisistä julkkis-isistä, niin heillä on varaa palkata henkilökuntaa. Viisikymppisellä tavallisella töissäkäyvällä miehellä harvemmin on. Edellisen kierroksen lapset elävät jo nuoren aikuisen elämää, eivät ehdi sisarpuolia hoitamaan ja mummut ja papat ovat liian vanhoja. Aika yksin saa kakkoskatraan kanssa pärjätä.
Eikö ne aikuistuneet lapsetkaan auta miestä mäessä?
Vierailija kirjoitti:
Vaikea aloittaa lasten tekoa nuorena ja yksin. Olette todellisia kiusaajia.
Ap
JA SINÄ OLET IDIOOTTI.
Aloittajaa ei varmaankaan ole oikeasti olemassa, mut vastaan miten ajattelen: Odota nyt että saat sen ekan lapsen ja katso kuinka sujuu. Voi olla tosi raskas vauva-aika, eikä teekään mieli toista heti perään. Ja eikö nyt vaikka kaksi riittäisi, oisi sisarus siinä molemmilla. Ennen kuin on realistista käsitystä, mitä se homma on, ei varmaan kannata lyödä omassa päässä lapsimäärää lukkoon. Erittäin outo lähestymistapa asiaan mun mielestä.
Onhan se mahdollista, mutta ei kyllä liikoja toiveita ja odotuksia kannata asettaa. Tuossa iässä edes sen yhden saamisesta kannattaa iloita, ei todellakaan ole mikään itsestäänselvyys. Haaveilla saa, mutta ehkä ennemmin keskittyisin siihen esikoiseen ja ottaisin seuraavat iloisina yllätyksinä jos tulevatkin.
Minulla oli kolme lasta ja tuli ero. Hoidin kaikki yksin ja olin kuolla uupumukseen. Kolme lasta on valtava riski.
Teeppä se ensimmäinen nyt alkuun ja tsekkaa tilanne vuoden päästä.
Uusista tulijoista ei koskaan tiedä mitä sieltä tulee.
Onnekkaita olette, jos luomuna tullut tämän yksi. Olisin siitä hyvin onnellinen itse mutta eipä onnistunut, ivf huolimatta :/
Kunpa muistaisin erään takavuosien suomalaisen näyttelijättären nimen, mutta muistan vaan ulkonäön. Hän sai esikoisensa 42-vuotiaana ja sen jälkeen lapsia taisi tulla vielä kolme lisää, joista yhdet kaksoset. Yritän googlata vielä, tästä on aikaa kuitenkin jo kymmeniä vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli kolme lasta ja tuli ero. Hoidin kaikki yksin ja olin kuolla uupumukseen. Kolme lasta on valtava riski.
Joo varsinkin 50+ v yhlla 3 pienen lapsen kanssa, huh. Itsellä oli 2 lasta yksin hoidettavana ja huollettavana 40+ ja sekin oli raskasta. apn pappamies voi vielä saada uuden villityksen 6-kymppisenä.
Olet mummoikäinen. Ja miehesi vasta vanha onkin.😩👵👴
Aloittaja ja puolisonsa ovat aivan liian vanhoja lapsia tekemään.
Siihen on tietty syy miksi tiettyä vaihetta elämässä kutsutaan ruuhkavuosiksi. Näin 55 -vuotiaan elämänkokemuksella voin todeta, ettei minusta enää riittäisi puhtia tuohon touhuun.
Toki jos teillä riittää virtaa ja olette aktiivisia, niin miksei. Todellisuus vain usein on jotain ihan muuta kuin unelmat ja naistenlehdet antavat ymmärtää. Lapsettomat voivat kuvitella tietävänsä mitä lapsiperheen elämä on mutta todellisuus tulee iskemään. Mitä ruusuisemmat pilvilinnat ovat omassa mielessä, sitä korkeamalta saattaa idylli lopulta särkyä.
Miksi ap et nauti tästä nyt tulevasta vaan haluat lisää ja lisää??? Ethän edes tiedä, jaksatko sen yhdenkään kanssa? Mene päivä kerrallaan ja katsokaa yhdessä myöhemmin. Mies tuskin haluaa olla siitossonni. Kohtele häntä hyvin.
Minkä ikäisiä ihmisiä täällä on kirjoittelemassa? Ihmettelen vaan, että 43-vuotiasta pidetään liian vanhana äidiksi. Ihminen on parhaassa iässä juuri nelikymppisenä ja yhä enemmän on sen ikäisiä ensisynnyttäjiä. Paljon nuoremmatkin ihmiset voivat uupua tai sairastua. Nelikymppinen ihminen kuitenkin tietää mitä elämältään haluaa ja tuntee rajansa. Onnittelut ap:lle raskauden johdosta!
No tietyllä tavalla ymmärtää, että haluaa lapsen, mutta hassua tuntuu tuo etukäteissuunnittelu tuossa iässä. Voipi olla, että ne vaihtarit pamahtaa tän ainukaisen jälkeen päälle heti hormonitasapainon jälkeen. Ei tämä elämä ole mikään etukäteissuunnitelma. Aloituksesta puuttuu kiitollisuus, että on raskautunut tuossa iässä. Kaikille se ei ole mahdollista.
No tuo on vaan oma mokasi. Olisit käynyt lääkärissä katsomassa, miten hedelmällinen olet. Ihan hyvin tuon ikäisenä vielä voi saada lapsia!