Minkä ikäisenä on ensimmäinen muistosi lapsuudesta?
Vauva-aikaamme emme muista mutta missä iässä alkaa olla sinun ensimmäisiä muistoja? Minun eka muisto on 2-vuotiaana laivamatkalta Tukholmaan. Se kun kävelimme laivan kannella ja pelkäsin tuulen vievän minut mereen. Olin silloin vasta 2 -vuotias.
Kommentit (187)
Välähdysmäisiä muistikuvia 2-vuotiaana ollessani. Leikkikalu, hoitotätini. 5-vuotiaan muistiin tallentuu jo enemmän asioita ja 6-vuotiaana yhtäjaksoisesti. Näin lastenpsykologian mukaan.
En tiedä ikääni, mutta muistan hämärästi jonkun talon, jossa oon asunut alle 3 vuotiaana. Sieltä mä muistan kierreportaat joissa tipuin.
Sitten mun mielessä on ollut metsäpolku varttuneemmalla iällä. Siinä metsäpolulla on haarautuva tie, iso kivi ja pari puuta teiden välissä. Mulla on muistikuvat, että mä oon perheeni kanssa kulkenut sitä tietä pitkin kummitätini luokse.
Pitkään ajattelin sen vain olleen unta, kunnes eräänä päivänä äitini ja isäni näyttivät missä asuttiin kun oon syntynyt. Sitten kun mä ajattelen missä tätini asui kun olin pieni, niin siinä matkan varrella on mietsätietä ja lyhyt matkakin vielä. Ihan hyvin voi olla muistikuvaakin, että ei olekaan unta. Tämäkin alle 3 vuotiaana.
Olin isoäidin luona kylässä vanhempieni kanssa. Siellä oli myös serkkuni omien vanhempiensa kanssa. Serkulla oli karkkia ja häntä pyydettiin antamaan sitä minullekin. Niimpä serkku antoi minulle karkkirasian. Se oli luultavasti ensimmäinen kerta kun sain karkkia. Olin vähän alle 3v tai juuri täyttänyt sen 3 vuotta.
Mä sanoin viestiini, että alle 3 vuotiaana, mutta, jos alle 2 vuotiaana ei voi muistaa, niin oon sitten ollut 3 vuotias. Hyvin vähän aikaa asuin siellä kämpässä, milloin vanhempani perustivat perheen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaana; muistan väläyksiä isäni 50v. syntymäpäivien tiimoilta.
Tai sitten olet vaan katsellut valokuvia näistä ja kuvitellut muistavasi.
Niin, muistatko vain asioita, joista on olemassa valokuvia.
Ensimmäiset mielikuvat ovat aika pienenä.
Ensimmäisessä olen todella tyytyväinen, kun olen saanut laitettua lunta pieneen ämpäriin lapiolla.
Toisessa tavoittelen käsiini auringon valossa kauniita keltaisia kukkia, niihin ylettämättä.
Jostain 6-vuotiaasta lähtien alkaa olla kunnollisia muistoja.
Jotain pieniä välähdyksiä ehkä:
4-vuotias kun isovanhemmat kuolivat,
siitä ei seurannut mitään hyvää pikkulapselle..............
Olen kuulemma 2-vuotiaana ommellut kangasta neulalla ja langalla.
Mä muistan hiekkalaatikolla leikkiväni. Tuli mieleen tuosta lunta ämpärissä viestistä. Muistan oikein tehneeni hiekkakakkuja. Oon oikein unohtanut sen, että märällä hiekalla kakkujen tekeminen onnistuu. Enää en kehtaisi mennä leikkimään hiekkalaatikolle.
33v
Vierailija kirjoitti:
Olen kuulemma 2-vuotiaana ommellut kangasta neulalla ja langalla.
Keneltä kuulit, kun käytit sanaa "kuulemma." Jos kuulit niin se ei ole muistamista.
Mulla on äidin mahassa jossain torilla. Saanut jonkun muiston sellaisen. Mitähän tarkoittaa. Sitten seuraava muisto varmaan kolmas tai neljäs luokalla.
Itse muistan ensimmäisen ulkomaanmatkani, ikää oli 2,5 vuotta. Muistan käyneeni huvipuistossa, se oli jotain niin erilaista että jäi mieleen. Lisäksi tässä muistossa olen isäni sylissä johon en koskaan muuten päässyt. Muistan että ihmettelin missä siskoni oli, tämä johtuu varmaankin siitä että siskoni oli karannut samalla reissulla ja aiheuttanut suuren huolen. Tuo karkaaminen ei tapahtunut huvipuistossa mutta oletettavasti se on tapahtunut ennen tuota huvipuistossa käyntiä.
Oma lapseni muistaa myös ulkomaanmatkan ajalta jolloin oli 4,5 vuotta. Muistaa hän paljon muitakin asioita mutta tuo on ollut tilanne joka on jäänyt hyvin mieleen koska jouduimme voimakkaan rankkasateen yllättämäksi. Siitä syystä tuo loma on jäänyt erityisesti mieleen. Hän ei päässyt useaan vuoteen ulkomaille, korona, ero ym. Asia jota hän kaipasi oli öiset kesäiset kadut. Hän muistaa siis lomamatkoiltaan 3-5 vuotiaana nämä. Ja ovathan ne aikuisillekin mieleen painuvia, lämmintä ja paljon elämää vaikka jo pimeää.
Noin 3v. söin kylmää kokkareista mannapuuroa. Muistan klimppien koostumuksen, valkoisen emalikipon ja ruskean sohvan jolla istuin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaana; muistan väläyksiä isäni 50v. syntymäpäivien tiimoilta.
Tai sitten olet vaan katsellut valokuvia näistä ja kuvitellut muistavasi.
Siellä ei otettu valokuvia. JA muistan hyörinän keittiössä, naapurista oli pari serkkua auttamassa. Lähinnä muistan näitä valmisteluja, varmaan siksi, että tapahtui jotain erityistä. Olin 3v1kk.
Olin sanomassa samaa, ei kaikista tilaisuuksista ole valokuvia. Olen syntynyt 1962 lokakuussa, ja muistan omin silmin näkemäni tapahtuman vuoden 1966 tammikuulta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain muistan välähdyksiä ja juurikin tuon laivan kannella kävelyn ja pelon. Muuta en matkasta muista. Matka oli kesällä, ja syksyllä täytin 3-vuotta. -ap
Et muista. Ja 3 vuotta kirjoitetaan ilman väliviivaa.
Tämä EI OLE mikään oikeinkirjoitus kilpailu.
Eri
Eka seksikokemusko?
Oikeesti haluutko kuulla.
Katselimme ulkona naapurissa syttynyttä tulipaloa. Isä piti minua sylissä ja äiti seisoi vieressä. Olin vähän alle 3-vuotias.
Muistan ihmisiä, jotka kuolivat kun kun olin vähän päälle vuoden vanha. Tosin unessa näin pienenä myös muiston vauva-ajalta, kun heräsin peiton alla ja vanhemmat puhuivat keskenään pimeässä.