Minkä ikäisenä on ensimmäinen muistosi lapsuudesta?
Vauva-aikaamme emme muista mutta missä iässä alkaa olla sinun ensimmäisiä muistoja? Minun eka muisto on 2-vuotiaana laivamatkalta Tukholmaan. Se kun kävelimme laivan kannella ja pelkäsin tuulen vievän minut mereen. Olin silloin vasta 2 -vuotias.
Kommentit (129)
Olen ollut 2,5-vuotias kun toinenkin biologinen vanhempani kuoli. Muistan sen päivän tapahtumat aika tarkkaan, kuten myös muistan entisen kodin, missä kävin sattumalta aikuisena. Tiesin esimerkiksi, millainen yläkertaan johtava portaikko siellä oli ja missä järjestyksessä huoneet oli, joten ovat kyllä ihan omia muistoja.
Eka muistoni ovat kolmevuotiaana. Tämä muisto on nelivuotiaana. Meillä oli uusi auto, kuplavolkkari. Istuin usein takapenkin takana olevassa tilassa. Tällä kertaa olimme matkalla lähikaupunkiin. Tie oli soratie ja keli oli kuiva, hiekka pöllysi. Katsoin takaikkunasta hiekkapöllyä, jonka läpi tuskin näki. Olimme matkalla tiettyyn tilaisuuteen, siksi osaan liittää matkan tiettyyn aikaan.
2 vuotiaana. Rintamamiestalomme yläpohjaa täytettiin sahanpurulla jatkotroikan valossa. Minut nostettiin sinne purujen joukkoon istumaan keskelle työmaata katselmaan kun isäni ja isoveljeni konttailivat ahtaen puruja sinne räystään lähelle matalimpaan lapekoloon. Se puhtaan puupurun tuoksu! Oli niin erikoinen ja jännä tilanne että näen sen vieläkin mielessäni. Aikaleiman olen saanut siitä että se luukku vintin eteisestä sinne yläpohjaan suljettiin pysyvästi. Kattoon tuli pinkopahvi ja sen luukun kohdalle kattovalo. Ja talo alkoi olla lopullisesti valmis. Muutama muukin muistikuva on kun olen ollut vielä "kannettava" tapaus, mutta niiden ajankohdasta en ole varma. Kaikki liittyvät johonkin, yleensä positiivisessa mielessä jännittävään tapahtumaan.
En muista itse tapahtumaa, mutta "hajujälki" on; minua leikattiin taaperona muutaman kerran, siihen aikaan nukutettiin eetterillä. Muistan sen maskin kammottavan kumin hajun. Vieläkin henki salpautuu esim. rautakaupassa missä myydään kumisia kottikärrynpyöriä; ne haisevat samalta.
Minulla on 2v väläysmuisto että putoan ja sattuu. Aikuisena kysyin äidiltä miksi minun päässäni on arpi tuolla lähes päälaella. Kertoi että olin 2v tosiaan tippunut telineestä ja sattui päähän. Eli en muista tarkkaan itse syytä tuohon muistijälkeen mutta muistan siihen liittyvää. On jotain muutakin josta jokin muistijälki on ja äiti vahvistanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaana; muistan väläyksiä isäni 50v. syntymäpäivien tiimoilta.
Tai sitten olet vaan katsellut valokuvia näistä ja kuvitellut muistavasi.
Näin mullekin joku sanoi, kun kerroin muistavani 3 vuotiaana leikkimiäni leikkejä. Tosin oli silloin vuosi 52, eikä meillä koko suvussa ollut kellään kameraa. Muutama käynti valokuvaamossa, josta minulla on yksi kuva.😅
Putosin rappuset alas alle 2 vuotiaana ja siitä tulee joskus vieläkin mielikuvia, kuinka menin alas kuperkeikkaa pää puisiin portaisiin jysähdellen. Vanhemmat eivät silloin vahtineet tarpeeksi, mutta taisivat kuitenkin käyttää lääkärissä.
Vierailija kirjoitti:
Putosin rappuset alas alle 2 vuotiaana ja siitä tulee joskus vieläkin mielikuvia, kuinka menin alas kuperkeikkaa pää puisiin portaisiin jysähdellen. Vanhemmat eivät silloin vahtineet tarpeeksi, mutta taisivat kuitenkin käyttää lääkärissä.
Ehkä liukastuit, ehkä kompastuit. Kai sinua olisi pitänyt valvoa ja opettaa portaissa kulkemisessa.
Mutta hyvin yleisesti lapsi kuitenkin oppii kulkemaan rappusissa jo ennen kuin kävelemään. Minunkin tuli konttaavana vauvana jo alas peppu edellä pudottautuen porras kerrallaan. No olin kyllä opettanut hänet, että peppu edellä eikä pää.
Että kyllä kaksivuotias yleensä pärjää rappusissa.
Ensimmäinen muistoni on, kun terveydenhoitaja on tullut rokottamaan minua. Yritän juosta karkuun äitiä, joka saa minut kiinni. Seuraavaksi on välähdys kiukusta, makaan pinnasängyssä. En tiedä onko muisto todellinen, mutta oletan olevani pari-kolmevuotias.
Olin n. 3-vuotias, enkä olisi halunnut jäädä yksin kotiin äitini kauppareissun ajaksi. Hän suuttui ja piiskasi minua ympäri eteistä. Törmäilin seiniin, kun yritin väistellä kovia iskuja. Sen jälkeen seuraava muistikuva, kun heräsin pinnasängyssä.
Itse en muista alle kouluikää oikeastaan mitään.
Mie muistan, ollessani 2 vuotta 5 kk hevosenajo.
Uskaltaisin väittää, että ainakin oikein vahvat ensimmäiset muistot tulleet 3-vuotiaana. Ellei sitten aiemmin, mutta ne vahvat tuolloin. Silloin eletty vuotta -87 ja juhannusta. Oltiin matkalla Lapin mökille, mutta jäätiin autolla kiinni mökkitielle kun oli vahvasti mutainen tuolloin. Aina on sekin kuinka muistot vääristyy, mutta se on muistikuva kun mökillä muitakin sukulaisia ollut silloin juhannuksen vietossa kun ollut suvun käytössä ollut porukkamökki eikä matka ollut pitkä kävellä ja lähdettiin kävelemään se loppumatka ja muutama kilometri ja vanhemmat ja veli koko ajan sanoo, että jaksanko kävellä ja hyvin jaksoin ja oikein pirteästi. Perillä sitten sanottiin muille mikä ongelma jolloin sedät omiin autoihin tälläs jotain laudanpätkiä ja vastaavia ja menivät niin irrottamaan automme mudasta. Sanoisin, että tämä ensimmäisiä vahvoja lapsuusmuistoja mistä vahva muistikuva.
Paniikki-kauhutila 11-vuotiaaksi. Yötä päivää. Siitä alkaen muistan vähitellen pätkittäin js olen ymmärtänyt.
Muistan ajasta, jolloin olin 5 tai pienempi, vain valokuvien perusteella.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain muistan välähdyksiä ja juurikin tuon laivan kannella kävelyn ja pelon. Muuta en matkasta muista. Matka oli kesällä, ja syksyllä täytin 3-vuotta. -ap
Todennäköisesti mielesi on luonut nuo muistot kuvien tms perusteella.
Vierailija kirjoitti:
1v 9 kk
Mielenkiintoista oikeasti. Hienoa. Ole ystävällinen ja kerro. 😃🙂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3-vuotiaana; muistan väläyksiä isäni 50v. syntymäpäivien tiimoilta.
Tai sitten olet vaan katsellut valokuvia näistä ja kuvitellut muistavasi.
Näin mullekin joku sanoi, kun kerroin muistavani 3 vuotiaana leikkimiäni leikkejä. Tosin oli silloin vuosi 52, eikä meillä koko suvussa ollut kellään kameraa. Muutama käynti valokuvaamossa, josta minulla on yksi kuva.😅
Noin 3 ikävuoden tienoilla syntyvät ekat muistot, jotka jäävät "talteen". Ainakin nykytiedon mukaan. Täysin varmaa tuosta ei voine olla. Ihmismieli osaa huijata jopa itseään.
Me käytiin eräässä lomapaikassa ja tuolloin juuri 3 täyttävä lapsi löysi kuolleen sisiliskon. Sitä ihmeteltiin muttei otettu kuvia. Välillä muisteltiin sitä liskoa. Palattiin uudelleen samaan paikkaan 10v myöhemmin ja lapsi muisti heti että täällä oli se lisko sekä tarkan paikan. Ei voinut tietää muuten kun muistamalla. Kyllä niitä omia muistoja voi olla tuollaisella 2-3v.