Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätöihin pitää hankkia itse turvakengät?

Vierailija
26.03.2025 |

Onko ihan normaali käytäntö, että kesätöihin pitää hankkia omat turvakengät? Eihän tuossa ole järkeä kun suuri pala palkasta menee sitten niihin? Mitkä olisi hyvät ja halvat turvakengät?

Kommentit (166)

Vierailija
81/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on velvollinen tarjoamaan työssä tarvittavat turvavarusteet.

So what, ei hommata, jokainen joka ryhtyy kitisemään, lähtee välittömästi koeajalla pois ja tilalle otetaan sellainen joka ei kitise.

Joo ei tuommonen firma saa kuin kesähessuja. Me oikeat tekijät ei sylkäistäkään teidän suuntaan😄

Vierailija
82/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puuilossa näyttää olevan alle 20 euroa turvakengät, pieni on palkka jos siihen menee. 

Kaveri tarvitsi ilmeisesti metsurin turvasaappaat, ne on satasen luokkaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja kustantaa työssä vaadittavat turvakengät ja työvaatteet.

Vierailija
84/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajasta ilmoitus paikalliseen työsuojelupiiriin 👍

Vierailija
85/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työturvallisuuslaki määrää, että työnantajan on hankittava kaikki työssä tarvittavat suojaimet ja turvakengät kuuluu niin tarvittaviin suojaimiin. Jos työnantaja ei niitä kustanna, jos niitä työssä tarvitaan, niin työnantaja rikkoo työturvallisuuslakia.

Vierailija
86/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

7up

Vierailija
87/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä. 

Tämä täytyy selvittää. Kaikissa paikoissa ja töissä varsinkin työnantaja ei välttämättä maksa niitä nykyisinkään.

Maksaa silloin, jos se sellaisia vaatii. Jos ei vaadi, niin silloin ei tietenkään maksa 

Vierailija
88/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä asiassa laki on yksiselitteinen: turvavarusteet täytyy työnantajan hankkia!

Vierailija
89/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä hankkia itse. Jos työ vaatii turvakenkiä niin työnantaja hankkii ne. 

Vierailija
90/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Metsähommissa toki todella tärkeä olla oikeat kengät.

Moniin töihin kuitenkin vaaditaan turvakenkiä aivan turhaan. Minullekin yritettiin kuljetushommissa sellaisia tuputtaa. Työnantaja olisi maksanut, mutta sanoin ajavani mieluiten omilla tossuillani. Eihän noilla turvamonoilla saa edes kunnon tuntumaa polkimiin, joten paljon turvattomammat olisivat olleet mielestäni. Useamman vuoden ajoin ja nostelin tavaraa pakettiautoon ja hyvin meni omilla tossuilla.

Väärin. Jos henkilönsuojaimet kuten turvakengät perustuvat tehtyyn riskien arviointiin, niin silloin työntekijällä on velvollisuus käyttää määrättyjä suojaimia. Logistiikkahommissa on riski pudottaa painavia tavaroita jaloille, jolloin turvakengät pitää olla. Voit tietty ajaa autoa omilla kengilläsi, mutta heti kun alat purkaa kuormaa pitää turvakengät olla jalassa. Ei kun vaihtamaan vaan. Työnantajalla on oikeus puuttu

Todella tyytyväisiä olivat työhöni ja ylensivät ajamisen lisäksi ajojärjestelijäksi. Ei siinä mitään kenkiä tarvittu, kun painavimmat rojut olivat n. 25kg. Selkähierontaa jos olisivat tarjonneet, niin mieluusti olisin ottanut. Prismassakin on painavampia rojuja liikuteltavaksi, eikä sielläkään mitään turvakenkiä tarvitse.

Vierailija
91/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se niin ole, että jos vaaditaan erikseen työvaatteet niin työnantaja on sen velvollinen maksamaan?

Vierailija
92/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä, normaali käytäntö että työvaatteita saa hommata jopa itse 😂

Vierailija
93/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä. 

Tämä täytyy selvittää. Kaikissa paikoissa ja töissä varsinkin työnantaja ei välttämättä maksa niitä nykyisinkään.

Ei maksa edes poliisien vaatteita ja itse pesevät. Sama on vartijoilla, itse ostavat mutta jotkut firmat antaa silloin tällöin pesuainetta kun itse pesevät.

No ihan varmasti poliisit saavat varusteensa valtion puolesta. Siltä osin tuossa väitteessä voi olla perää, että siviilivaatteissa partioivat poliisit partioivat oikeasti omissa vaatteissaan.

Ei tietenkään saa, vaan poliisithan joutuvat maksamaan pyssynsäkin ihan itse.

Vierailija
94/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja yleensä maksaa. Voi olla että pienessä vuokrafirmassa on toisin.

Vierailija
95/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi maksaa myös korvausta omien välineiden käytöstä. Ilman korvausta täytyy työnantajan hankkia esim turvakengät. Mutta 2 vko töissä olevalle kesähessulle on helpompi maksaa korvausta kuin lähettää ostamaan 200e kengät ja sitten kaveri häipyy kenkineen eikä tule enää toisena päivänä

Vierailija
96/166 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap:lle sopisi asuinpaikaksi Utsjoki.

Vierailija
97/166 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hoitajat ostaa omat kenkänsä ite ja hyvät kestää muutaman vuoden halvat hajoaa.  

Koskaan en ole omia työkenkiä ostanut. Olen "neuvotellut" työsopimukseen "uudet työkengät kahden vuoden välein". Ilmeisesti työpanos on ollut riittävän houkutteleva, kun tuo on järjestynyt ilman mutinaa. Siinä työsopimusta/kauppasopimusta kirjoittaessa kannattaa muuten yleensäkin pyytää extraa. Harva tarttuu lillukanvarsiin, jos itse sopimus on riittävän rahakas, mutta kivaltahan se pienikin extra tuntuu ja joka penni on kotiinpäin. 

Vierailija
98/166 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ostohinnan laittaa ensi vuonna 2024 verovähennyksiin, muista niiden hinta,  hakemus 50A, kohta työvälineet jos itse maksat.

Vierailija
99/166 |
27.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi ostohinnan laittaa ensi vuonna 2024 verovähennyksiin, muista niiden hinta,  hakemus 50A, kohta työvälineet jos itse maksat.

Piti tulla korjaamaan vuosiluku , siis 2025  verovähennyksiin.

Vierailija
100/166 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palsamme vilisee kaikennäköisiä saivartelijoita.