Kesätöihin pitää hankkia itse turvakengät?
Onko ihan normaali käytäntö, että kesätöihin pitää hankkia omat turvakengät? Eihän tuossa ole järkeä kun suuri pala palkasta menee sitten niihin? Mitkä olisi hyvät ja halvat turvakengät?
Kommentit (166)
Näin se on kun hygienian takia oltava omat kengät jokaisella ja myös koko tähden. Ne kengät käy sulle niin pitkään kuin ne kestää sinun omassa käytössä. Jalkasienet syylät ei leviä kun kaikki käyttää omia kenkiä ja sukkia. Meillä on kaikissa ammateissa sama että jokaisella on omat työkengät ja ne ostetaan itse. Hygienia ja turvallisuus ensin .
Vierailija kirjoitti:
Tottakai täytyy hankkia, joissakin työpaikoissa muutenkin täytyy itse huolehtia työvaatteet.
Turvakengissä en pihistelisi, kannattaa katsoa erilaisista paikoista ja riippuen tietysti minkälaiset turvakengät pitää olla, minkälainen työ?
älä valehtele. niin noloa. työnantaja on velvoitettu tarjoamaan turvavälineet, varusteet,asut, kengät,liivit, työpuku. työsuojelupiiri ,sinne yhteys.
pyysikö myös käymään itse valokuvaamossa ja laminoittamassa henkilökortin omaan laskuun?
Saattaa metsätöissä tarvita vähän muutakin suojavarustetta kuin turvakengät
Vierailija kirjoitti:
Kierrätyskeskuksessa oli kympillä uusia turvakenkiä. Kun firmoja lopettanut niin niiltä jääneitä tavaraa päätyy kiertoon. Kannattaa katsoa myös tori.fi tai kysellä kirppisryhmissä.
Tilasin äskettäin Vintedistä vähänkäytetyt suomalaiselta myyjältä. Käyttämättömiäkin taitaa olla tarjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä.
Burger Kingiin ainakin piti ostaa itse mustat työkengät ja muut työvaatteet sai firmalta mutta nekin joutui pestä itse kotona.
Joutui pesemään.
Metsähommissa toki todella tärkeä olla oikeat kengät.
Moniin töihin kuitenkin vaaditaan turvakenkiä aivan turhaan. Minullekin yritettiin kuljetushommissa sellaisia tuputtaa. Työnantaja olisi maksanut, mutta sanoin ajavani mieluiten omilla tossuillani. Eihän noilla turvamonoilla saa edes kunnon tuntumaa polkimiin, joten paljon turvattomammat olisivat olleet mielestäni. Useamman vuoden ajoin ja nostelin tavaraa pakettiautoon ja hyvin meni omilla tossuilla.
Vierailija kirjoitti:
Moniin töihin kuitenkin vaaditaan turvakenkiä aivan turhaan. Minullekin yritettiin kuljetushommissa sellaisia tuputtaa. Työnantaja olisi maksanut, mutta sanoin ajavani mieluiten omilla tossuillani. Eihän noilla turvamonoilla saa edes kunnon tuntumaa polkimiin, joten paljon turvattomammat olisivat olleet mielestäni. Useamman vuoden ajoin ja nostelin tavaraa pakettiautoon ja hyvin meni omilla tossuilla.
Väärin. Jos henkilönsuojaimet kuten turvakengät perustuvat tehtyyn riskien arviointiin, niin silloin työntekijällä on velvollisuus käyttää määrättyjä suojaimia. Logistiikkahommissa on riski pudottaa painavia tavaroita jaloille, jolloin turvakengät pitää olla. Voit tietty ajaa autoa omilla kengilläsi, mutta heti kun alat purkaa kuormaa pitää turvakengät olla jalassa. Ei kun vaihtamaan vaan. Työnantajalla on oikeus puuttua asiaan jos ei määrätyt suojaimet maistu ja tuo on ihan varoitusperuste. Muutaman varoituksen kun saa niin alkaa kummasti turvakengät löytyä jalasta.
Vierailija kirjoitti:
Saahan noita varmaan kirpparilta käytettyinä. Kuitenkin työnantaja on maksumies, jos jotain sattuu niiden käytettyjen lopojen vuoksi.
Kenkiä ei kannata ostaa käytettyinä, jos ei halua kaikenlaista vaivaa sivutuotteena.
Työnantajan tehtävä hankkia tarvittavat vaatteet ja kengät mikäli turvakengät niin hän hankkii. Ei työntekijän vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saahan noita varmaan kirpparilta käytettyinä. Kuitenkin työnantaja on maksumies, jos jotain sattuu niiden käytettyjen lopojen vuoksi.
Kenkiä ei kannata ostaa käytettyinä, jos ei halua kaikenlaista vaivaa sivutuotteena.
Niinpä. Minä saisin turvakengät työnantajalta, mutta ne olisivat käytetyt. Mieluummin ostin omat kengät, koska en halunnut kaikenlaista silsaa ja ruttoa jalkoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai täytyy hankkia, joissakin työpaikoissa muutenkin täytyy itse huolehtia työvaatteet.
Turvakengissä en pihistelisi, kannattaa katsoa erilaisista paikoista ja riippuen tietysti minkälaiset turvakengät pitää olla, minkälainen työ?
Metsätöitä
ap
No metsätöihin tarvitsee kunnon kengät kun kohta ei muuten ole jalkoja ollenkaan. Netistä löytyy https://testaajat.com/paras-turvakengat/ jotain noita vertailuja niin kannattaa katsoa tuolta. Löytyy myös edullisia ja halpoja malleja tuosta.
Riippuu käyttääkö moottorisahaa vai klapikonetta
Periaatteessa tämä menee niin, että jos työssä vaaditaan tiettyjä turvavarusteita kuten kenkiä, työnantajan KUULUISI järjestää ne työntekijälle.
Käytännössä työnantaja kuin työnantaja kuitenkin tänä päivänä tekee kaikkensa maksattaakseen ne työntekijällä, sama koskee myös erilaisia työlupia kuten tulityö tai työturvallisuuskorttia. Tämä on mahdollista, koska työpaikoista on kova pula, ei työntekijöistä. Kokeillaan kepillä jäätä, jos saadaan joku töihin omilla, eikä firman rahoilla.
Jos tänä päivänä löydöt työpaikan, missä nämä järjestyy mukisematta, voit pitää itseäsi onnekkaana! Se on yleensä hyvä merkki,että työpaikalla moni muukin asia hoidetaan ja toimii kuten pitää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä.
Burger Kingiin ainakin piti ostaa itse mustat työkengät ja muut työvaatteet sai firmalta mutta nekin joutui pestä itse kotona.
Joutui pesemään, ei "pestä".
Kielipoliisi on varmasti hauskaa seuraa baarissa 🤓🥸
Jos työnantaja vaatii työntekijältä tiettyjä varusteita kuten vaikka turvakenkiä niin silloin hän hankkii ne. Ainoa tilanne jossa työnantaja voi velvoittaa työntekijää ne hankkimaan on sellainen, että työntekijä onkin itse asiassa yrittäjä joka tekee työtä toimeksiantona mutta silloin tällaisten tavaroiden hankkiminen otetaan huomioon laskutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Kuljettajilta vaaditaan turvakenkiä yleensä sen vuoksi että aika usein lastaus tai purku on paikassa, jossa ei saa olla ilman niitä.
Monestakin kaupasta saa "turvakengät" parillakympillä. Kestää ehkä pari kuukautta.
nyt sumutetaan. työnantajan tehtävä on tarjottava työasu ja turvavarustus- aina-. aina. ja valvottava että varustelu on asiamukaista ja niitä käytetään. yhteys nyt työsuojelupiiriin, työsuojeluvaltuutettu jne.