Kesätöihin pitää hankkia itse turvakengät?
Onko ihan normaali käytäntö, että kesätöihin pitää hankkia omat turvakengät? Eihän tuossa ole järkeä kun suuri pala palkasta menee sitten niihin? Mitkä olisi hyvät ja halvat turvakengät?
Kommentit (166)
Oletko varma, että olet oikeassa palstassa?
Ei tietenkään ole! Ensimmäinen kysymys ei todellakaan ole "Mistä hyvät ja halva turvakengät" vaan "Miten saa työnantajan hankkimaan turvakengät".
Surullista kun pelätään niin paljon työnantajia eikä uskalleta vaatia mitään. Eikä enää olla ammattiliittojen jäseniä niin, että niistäkään olisi apua.
PS. Todella omituisia vastauksia tässä ketjussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puuilossa näyttää olevan alle 20 euroa turvakengät, pieni on palkka jos siihen menee.
Kaveri tarvitsi ilmeisesti metsurin turvasaappaat, ne on satasen luokkaa.
Jos työ on sen laatuista, että metsurin turvasaappaat tarvitaan ja ne pitäisi hankkia itse, niin siinä työpaikassa on paljon muutakin mätää ja työturvallisuudessa puutteita. Reippaasti vaan töihin ilman turvakenkiä ja ensimmäisenä päivänä ilmoitus AVIin.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai täytyy hankkia, joissakin työpaikoissa muutenkin täytyy itse huolehtia työvaatteet.
Turvakengissä en pihistelisi, kannattaa katsoa erilaisista paikoista ja riippuen tietysti minkälaiset turvakengät pitää olla, minkälainen työ?
Työvaate on eri asia kuin lakisääteiset turvavarusteet. Oletko sinä se työnantaja, kun kirjoitat väärää tietoa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verotuksessa saa vähentää jos joutuu itse kustantamaan työvälineet, esim labraan omat kengät. Kenkäkauppias kirjoittaa pyytäessä kuitin verotusta varten
Ei onnistu, koska jokainen saa automaattisesti verottajalta monen sadan euron vähennyksen työtarvikkeista. Laskenta aloitetaan nollasta, joten paljon saa itse hankkia ennen kuin niitä saa verotukseen.
Näin on, ja monen opiskelijan kesätyön palkka jää muutenkin niin pieneksi, että mitään ylimääräisiä vähennyksiä ei voi tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Näin se on kun hygienian takia oltava omat kengät jokaisella ja myös koko tähden. Ne kengät käy sulle niin pitkään kuin ne kestää sinun omassa käytössä. Jalkasienet syylät ei leviä kun kaikki käyttää omia kenkiä ja sukkia. Meillä on kaikissa ammateissa sama että jokaisella on omat työkengät ja ne ostetaan itse. Hygienia ja turvallisuus ensin .
Työkengät, joo mutta tässä oli kyseTURVAkengistä. Lue uudestaan kaksi viimeistä sanaa lainauksesta.
Ota vielä yhteyttä työnantajaan ja kysy tyyliin, "varmistaisin vielä että olinhan ymmärtänyt oikein, että turvavarusteet, kuten kengät, tulevat kaikki työnantajalta". Jos vastaus on ei, sitten yhteyttä muihin tahoihin.
Turvakengät voi vähentää verotuksesta, jos työnantaja ei niitä maksa. Tai etsi käytettynä. Tosi pa"#a juttu, jotkut paikat maksaa ja toiset ei...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin töissä paikassa, johon tuli turvakenkäpakko, ja työnantaja maksoi.
Olen kuullut että kaikki eivät enää näitäkään, eikä kaikki muitakaan työvarusteita ja välineitä maksa/tarjoa, vaikka kuuluisi.
Todetaan vaan hanki ja teee tai otetaan toinen tekijä, sähän oot koeajalla.
Ja sitten yksikään näistä pölvästeistä ei älyä tehdä työsuojeluilmoitusta.
Usein ammattikoululaiset saavat (tai ainakin ennen saivat) oppilaitoksesta lainaan turvavarusteita harjoitteluihin ja kesätöihin.
Vierailija kirjoitti:
Turvakengät voi vähentää verotuksesta, jos työnantaja ei niitä maksa. Tai etsi käytettynä. Tosi pa"#a juttu, jotkut paikat maksaa ja toiset ei...
Ei voi vähentää, kun kesätyöläisellä ei ole niin paljon verotettavia tuloja. Toiseksi jos on lakisääteiset turvavarusteet, niin työnantajan on järjestettävä ne.
Itse olen ostanut turvakengät ja -saappaat tori.fi tai huuto.net. Toki siellä myydään myös huonoja paljon käytettyjä, mutta myös uusia/uudenveroisia voi löytää halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa tämä menee niin, että jos työssä vaaditaan tiettyjä turvavarusteita kuten kenkiä, työnantajan KUULUISI järjestää ne työntekijälle.
Käytännössä työnantaja kuin työnantaja kuitenkin tänä päivänä tekee kaikkensa maksattaakseen ne työntekijällä, sama koskee myös erilaisia työlupia kuten tulityö tai työturvallisuuskorttia. Tämä on mahdollista, koska työpaikoista on kova pula, ei työntekijöistä. Kokeillaan kepillä jäätä, jos saadaan joku töihin omilla, eikä firman rahoilla.
Jos tänä päivänä löydöt työpaikan, missä nämä järjestyy mukisematta, voit pitää itseäsi onnekkaana! Se on yleensä hyvä merkki,että työpaikalla moni muukin asia hoidetaan ja toimii kuten pitää.
Tämä on yksi syy siihen että otetaan ulkomaalaisia työntekijöitä. He eivät ymmärrä työturvallisuudesta ja muista työnantajan velvoitteista enempää kuin nuori kesähessu. Ulkomaalaisilla ei yleensä ole suomalaisia vanhempia neuvomassa eivätkä ymmärrä kokeneempien työntekijöitten neuvoja ammattiliitoista ym, mikä on työnantajan kannalta iso etu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä.
Tämä täytyy selvittää. Kaikissa paikoissa ja töissä varsinkin työnantaja ei välttämättä maksa niitä nykyisinkään.
Ei maksa edes poliisien vaatteita ja itse pesevät. Sama on vartijoilla, itse ostavat mutta jotkut firmat antaa silloin tällöin pesuainetta kun itse pesevät.
Poliisin palkka on yleensä sen verran parempi, että saa verovähennykset. Ja samoille vaatteille voi olla käyttöä pitempään kuin muutaman viikon kesätyön ajaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä.
Tämä täytyy selvittää. Kaikissa paikoissa ja töissä varsinkin työnantaja ei välttämättä maksa niitä nykyisinkään.
Ei maksa edes poliisien vaatteita ja itse pesevät. Sama on vartijoilla, itse ostavat mutta jotkut firmat antaa silloin tällöin pesuainetta kun itse pesevät.
Poliisin palkka on yleensä sen verran parempi, että saa verovähennykset. Ja samoille vaatteille voi olla käyttöä pitempään kuin muutaman viikon kesätyön ajaksi.
Valtio kustantaa kyllä poliisille virka-asun. Mitä ihmeen hölyn pölyä täällä taas levitellään. Sitä ihmettelen, että miksi nuo valmistetaan virossa. Miksi suomalainen työ ei kelpaa valtiolle. Passitkin aletaan valmistamaan nyt jossain hemmetin Moldovassa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai täytyy hankkia, joissakin työpaikoissa muutenkin täytyy itse huolehtia työvaatteet.
Turvakengissä en pihistelisi, kannattaa katsoa erilaisista paikoista ja riippuen tietysti minkälaiset turvakengät pitää olla, minkälainen työ?
Työvaate on eri asia kuin lakisääteiset turvavarusteet. Oletko sinä se työnantaja, kun kirjoitat väärää tietoa?
Juuri näin.
Työ, joka ei vaadi erillistä suojavaatetusta suoritetaan yleensä omilla siviilivaatteilla. Jos työ on likaista tai vaatii erityisisä suojavarusteita, niin silloin työnantajan kuuluu ne kustantaa. Miettikääpä, jos elintarviketehtaassa työntekijät hankkisivat itse vaatteensa ja pesisivät ne muka kotona.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen ostanut turvakengät ja -saappaat tori.fi tai huuto.net. Toki siellä myydään myös huonoja paljon käytettyjä, mutta myös uusia/uudenveroisia voi löytää halvalla.
Jalkasieni kaupan päälle. Tiesitkö, että työvaatteita varastetaan ihan älyttömästi työmaakopeista. Ostamalla "käytetyt" kengät olet mahdollistaja
Vain muutamia hyviä keskusteluja