Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kesätöihin pitää hankkia itse turvakengät?

Vierailija
26.03.2025 |

Onko ihan normaali käytäntö, että kesätöihin pitää hankkia omat turvakengät? Eihän tuossa ole järkeä kun suuri pala palkasta menee sitten niihin? Mitkä olisi hyvät ja halvat turvakengät?

Kommentit (166)

Vierailija
21/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksessa saa vähentää jos joutuu itse kustantamaan työvälineet,  esim labraan omat kengät. Kenkäkauppias kirjoittaa pyytäessä kuitin verotusta varten 

Ei onnistu, koska jokainen saa automaattisesti verottajalta monen sadan euron vähennyksen työtarvikkeista. Laskenta aloitetaan nollasta, joten paljon saa itse hankkia ennen kuin niitä saa verotukseen.

Vierailija
22/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja on velvollinen hankkimaan  turvajalkineet. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Verotuksessa saa vähentää jos joutuu itse kustantamaan työvälineet,  esim labraan omat kengät. Kenkäkauppias kirjoittaa pyytäessä kuitin verotusta varten 

Ei joku kesätyöntekijä ehdi kerryttää edes niin paljon palkkaa. Vasta 10 000:n jälkeen menee veroa. 

Vierailija
24/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin 15 vuotta sitten yhdessä kesätyöpaikassa (ravintola-ala), jossa oli todella tiukat kriteerit minkälaiset kengät pitää olla, mutta työnantaja ei tullut senttiäkään vastaan niiden hankkimisessa. Maksoivat kuitenkin halvimmillaankin siis yli yhden vuoron palkan. Perustelivat jollain, että kun ne ei ole määritelty turvallisuusvarusteeksi niin laki ei koske niitä.

Irtisanouduin koeajalla kun sain tutun kautta toisen kesätyöpaikan lyhyellä varotusajalla. Onnekas minä.

Vierailija
25/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai täytyy hankkia, joissakin työpaikoissa muutenkin täytyy itse huolehtia työvaatteet.

Turvakengissä en pihistelisi, kannattaa katsoa erilaisista paikoista ja riippuen tietysti minkälaiset turvakengät pitää olla, minkälainen työ?

Metsätöitä

ap

Nyt stop aloittaja. Jos on yhtään isompi yritys niin ovat velvollisia hoitamaan sinulle työvarusteet tai ainakin maksamaan ne. Metsätöissä täytyy olla tietyn luokan varusteet ja niiden on oltava sopivat eli et voi mennä kauppaan ja ostaa jotain jalkineita. Selvitä tämä työnantajasi kanssa ja sitten menet kauppaan. Nuo varusteet ovat aika mielettömän kalliita ostaa kesätöihin. 

t. Metsäalan asiantuntija

Vierailija
26/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä. 

Burger Kingiin ainakin piti ostaa itse mustat työkengät ja muut työvaatteet sai firmalta mutta nekin joutui pestä itse kotona.

Joutui pesemään, ei "pestä".

Vierailija
27/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina on työnantaja maksanut turvakengät ja muut suojavarusteet kun on kohteessa, jossa niitä vaaditaan.

Vierailija
28/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä hommataan jos ei ole esim koulusta jäänyt omia. Sieviä ja jalasta käytetään ja ne on törkeen kalliita. Mutta meilläkään kukaan ei tee sekuntiakaan asennuksia ilman turvajalkineita.

Parempi turvajalkineet kuin amputointi!

Mä käytin kunnon työkenkiä vaikka olin ihan kahvilan kassa.

En ottanut riskiä että kaatuessa ja jalka poikki vakuutusyhtiö ois sanonu että haha siis crocseilla kaaduit...

Vierailija
29/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja maksaa työssä tarvittavat turvavälineet ja ellei maksa, niin työtä ei tarvitse tehdä. 

Burger Kingiin ainakin piti ostaa itse mustat työkengät ja muut työvaatteet sai firmalta mutta nekin joutui pestä itse kotona.

Sama mäkkärillä. Mutta ne samat kengät menee sitten muissakin vastaavissa paikoissa. 

Vierailija
30/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin töissä paikassa, johon tuli turvakenkäpakko, ja työnantaja maksoi.

Olen kuullut että kaikki eivät enää näitäkään, eikä kaikki muitakaan työvarusteita ja välineitä maksa/tarjoa, vaikka kuuluisi.

Todetaan vaan hanki ja teee tai otetaan toinen tekijä, sähän oot koeajalla.

Vierailija
31/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama mäkkärillä. Mutta ne samat kengät menee sitten muissakin vastaavissa paikoissa. 

Kuivat on sämpylät kun varpaat murtuu ilman turvakenkiä, jos sattuu tippumaan.

Vierailija
32/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantaja on velvollinen tarjoamaan työssä tarvittavat turvavarusteet.

So what, ei hommata, jokainen joka ryhtyy kitisemään, lähtee välittömästi koeajalla pois ja tilalle otetaan sellainen joka ei kitise.

Vierailija
33/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaahas elikkäs taas joku kelan elätti työnteon vieroksuja yrittää keksiä tekosyitä että vois vaan maata sohvalla ja syljeksiä kattoon

Toit itsesi esille.

Vierailija
34/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvakengät ovat pieni hinta, että saa jalan oven väliin. Kyllä se myöhemmin palkitsee työpaikkana ja etenemisenä uralla, kun ei aina ole vaatimassa kaikkea ja valittamassa. T. Suski täältä Kokoomuksesta. PS. ihana kevät täällä Maltalla, jossa olemme valtuuskuntavierailulla. Minäkin annoin nuorena itsestäni paljon ja nyt pyyhkii hyvin.

Vierailija
35/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työturvallisuuslaki 15:

"Työnantajan on hankittava ja annettava työntekijän käyttöön erikseen säädetyt vaatimukset täyttävät ja tarkoituksenmukaiset henkilönsuojaimet, jollei tapaturman tai sairastumisen vaaraa voida välttää tai riittävästi rajoittaa työhön tai työolosuhteisiin kohdistuvilla toimenpiteillä."

Vierailija
36/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olin 15 vuotta sitten yhdessä kesätyöpaikassa (ravintola-ala), jossa oli todella tiukat kriteerit minkälaiset kengät pitää olla, mutta työnantaja ei tullut senttiäkään vastaan niiden hankkimisessa. Maksoivat kuitenkin halvimmillaankin siis yli yhden vuoron palkan. Perustelivat jollain, että kun ne ei ole määritelty turvallisuusvarusteeksi niin laki ei koske niitä.

Irtisanouduin koeajalla kun sain tutun kautta toisen kesätyöpaikan lyhyellä varotusajalla. Onnekas minä.

Sama juttu. Palkkakin maksettiin vasta ensimmäisen täyden kuukauden jälkeen, niin rahaa ostaa olisi ollut vasta heinäkuussa, kun elokuun puolivälissä loppui työt. Ensimmäinen palkka tuli siis vasta heinäkuussa, kun kesäkuussa aloitin vasta 4. päivä työt. Oli kyllä senttien laskemista se kesä.

Vierailija
37/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama juttu. Palkkakin maksettiin vasta ensimmäisen täyden kuukauden jälkeen, niin rahaa ostaa olisi ollut vasta heinäkuussa, kun elokuun puolivälissä loppui työt. Ensimmäinen palkka tuli siis vasta heinäkuussa, kun kesäkuussa aloitin vasta 4. päivä työt. Oli kyllä senttien laskemista se kesä.

Tämä on kyllä omituinen juttu. Taisin tätä aikanaan liitostakin kysyä, kun raksalla työskennellyt perheenjäsen ei uskonut että muka työntekijän vastuulla työhön soveltuvien jalkineiden hankkiminen. Vastaus liittyi muistaakseni just siihen, että kun ei niitä ole mitenkään standardisoitu, niin ei teoriassa lasketa turvallisuusvarusteeksi vaikka käytännössä sitä ovat. Halvoissa tasapohja lenkkareissa on jatkuva liukastumisriski teollisuuskeittiö olosuhteissa.

Vierailija
38/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Firman piikkiin, ninnannunnan.

Vierailija
39/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäkedonkkki

Vierailija
40/166 |
26.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa tämä kuten muutenkin se että työvaatteet pitäisi hankkia itse... meillä työnantaja maksaa myös työturvallisuuskorttikoulutuksen