Ystävälläni on jo toinen varattu mies kierroksissa, en jaksaisi kuunnella tulevia sydänsuruja
Edellisessä roikkui melkein 3 vuotta. Kuuntelin pitkiä analyysejä miehen viesteistä ja ilmeistä. Mies asui avovaimonsa kanssa yhdessä, mutta oli omien sanojensa mukaan eronnut. Ei halunnut julkistaa suhdetta ystävääni jottei ex-avokki loukkaantuisi. Kaiken vatvomisen jälkeen mies dumppasi ystäväni kylmästi, oletettavasti vaimo sai vihiä ja salasuhde piti päättää.
Hiljattain ystäväni on löytänyt uuden miehen ja julistaa onnessaan miten on vihdoin päässyt "eksästä" yli. Tämä mies on naimisissa mutta kuulemma juuri aikeissa erota kun tosi huonosti menee suhteessa. Ainakin somen perusteella viettävät kuitenkin ihan tavallista parisuhdearkea keskenään edelleen. Veikkaanpa ettei tälläkään vaimolla ole mitään hajua mistään eroaikeista. Tuskin niitä onkaan.
En tiedä pitäisikö sanoa suoraan etten jaksa lähteä samaan vatvomisrumbaan enää uudestaan. Tuntuu hölmöltä analysoida ja ihmetellä miesten aivoituksia kun itse ajattelen ettei mitään parisuhdetta edes ole. Mitä tekisit tilanteessani? En haluaisi viilentää välejä sillä olemme lapsuudenystäviä.
(Yksityiskohtia muutettu.)
Kommentit (175)
Ja ikää on ..joka tapauksessa wt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut melkein kahden vuoden ajan suhde varatun miehen kanssa. Olen kipuillut asiaa monesti ja viestitellyt paljon miehestä ystäväni kanssa. Jo jonkun aikaa ystävä ei ole enää oikein kommentoinut mitään takaisin. Siksi en enää pahemmin miehestä mitään kirjoita hänelle kun ei selvästi jaksa enää. Kipuilen siis ihan yksin ja rankkaa on. Itken kun mies ei välitä musta kuin seksin verran ja itken omaa tyhmyyttäni, että en osaa lopettaa suhdetta.
Monet naiset ovat mieluummin itseään paremman näköisten miesten panohaaremeissa, kuin seurustelisi oman tasoisen miehen kanssa joka olisi saatavilla.
Ap. miksi olet tämän miehen sivupano etkä hanki miestä joka haluaisi seurustella kanssa?
Koetko että et voi saada seurustelusuhteeseen yhtä tasokasta miestä vapailta markkinoilta kuin hän on?
Tiedätkö mitä ap tarkoittaa?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastuminen varattuun, saavuttamattomaan henkilöön on alitajuista. Se kumpuaa lapsuuden hylkäyskokemuksista. Alitajuisesti yrität toistaa sitä lapsuuden vaille jäämisen kokemusta, jossa olet kokenut, että sut on hylätty joko fyysisesti tai henkisesti tai sekä että. Yrität tällä kertaa saada sen "saavuttamattoman", yrität tällä kertaa saada tarinalle onnellisen lopun. Että tällä kertaa saatkin sen, mistä jäät paitsi. Tämmöiset ihmiset kaukorakastuu, ihastuu saavuttamattomiin, torjuviin ja kylmiin. Jopa varattuihin.
Hohhoijjjaa ja huoh. Meitä on varmaan monia, jotka on ihastuneet ja rakastuneet sen puolen tusinaa kertaa ihan vapaaseen ihmiseen ja aloittaneet seurustelun jos tunteet ovat kohdanneet. Sitten on kerran rakastunut ihmiseen joka sattuu olemaan jo valmiiksi parisuhteessa, niin onkin heti lapsuuden traumojen perusteella terapian tarpeessa.
Rakastuminen on eri asia kuin sivusuhteen aloittaminen. Ei varattuun rakastu ellei vehtaa varatun kanssa.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Rakastuminen varattuun, saavuttamattomaan henkilöön on alitajuista. Se kumpuaa lapsuuden hylkäyskokemuksista. Alitajuisesti yrität toistaa sitä lapsuuden vaille jäämisen kokemusta, jossa olet kokenut, että sut on hylätty joko fyysisesti tai henkisesti tai sekä että. Yrität tällä kertaa saada sen "saavuttamattoman", yrität tällä kertaa saada tarinalle onnellisen lopun. Että tällä kertaa saatkin sen, mistä jäät paitsi. Tämmöiset ihmiset kaukorakastuu, ihastuu saavuttamattomiin, torjuviin ja kylmiin. Jopa varattuihin.
Hohhoijjjaa ja huoh. Meitä on varmaan monia, jotka on ihastuneet ja rakastuneet sen puolen tusinaa kertaa ihan vapaaseen ihmiseen ja aloittaneet seurustelun jos tunteet ovat kohdanneet. Sitten on kerran rakastunut ihmiseen joka sattuu olemaan jo valmiiksi parisuhteessa, niin onkin heti lapsuuden traumojen perustee
"Ei varattuun rakastu ellei vehtaa varatun kanssa."
olen pahoillani puolestasi jos sinä olet elämässäsi saanut kokea rakkautta vain genitaalien hinkattua ensin yhteen.
Ehkä et edes tiedä mitä on rakkaus :(
Toisille meistä edellytys rakastumiseen on ystävyys ja henkinen yhteys. Toisille genitaalien yhteys.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ap auttaisit ystävääsi pääsemään suhteesta eroon ja käräyttäisit miehen vaimolle? Ehkä myös kaverisi? Ehkä kaverisi oppisi.
Hänhän on aivan vahingossa ajautunut tilanteeseen eikä tarkoituksella iske varattuja tai tunne heihin aivan erityistä vetoa. Ei koe nautintoa kun pääsee varatun housuihin. Ei koe traagista nautintoa siitä, että ei voi oikeasti saada miestä omaksi. Ottaisi mielellään vapaan, mutta kun ei löydä. Häntä eivät ohjaa traumat, jotka saavat etsimään epäonnea ja draamaa parisuhteista. Epäluotettavia miehiä.
Ehkä pasqan osuminen tuulettimeen voisi katkaista epäonnen, eikä hän ensi kerralla ottaisikaan miestä, joka osoittautuu varatuksi. Kun hänhän ei mitenkään tarkoituksella iske varattuja, kuten muut kaltaisensa naisetkaan. Kaikki on pelkkää vahinkoa, mutta pieni säikähdys voi auttaa välttämään varattuja vastaisuudessa.
Tämähän oli sarkasmia. Koska nämä naiset, jotka päätyvät traagisiin rakkaussuhteisiin miesten kanssa, joita eivät voi saada, ovat yleensä isäongelmaisia ja heillä on sisäinen tarve olla onnettomia rakkauden kerjäläisiä.
Samaan tautiin kuuluu draaman jauhaminen ystäville kyllästymiseen asti. Kunnon miehet eivät kelpaa koska eivät vain sytytä, ja sitten roikutaan näissä hankalissa ja varatuissa että saadaan tyydytettyä sitä omaa draaman ja murheen ja jännityksen tiedostamatonta tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Palsternakka aiheuttaa minulle närästystä. Voisiko sen korvata lisäämällä hiukan sellerin ja persiljan määrää.
Kissanlihakeitto
400 g kissan lihaa (lapaa, etuselkää tai kylkeä)
1 l vettä
1 tl suolaa
1 tl kokonaisia maustepippureita
1 laakerinlehti
1 sipuli
3 porkkanaa
100 lanttua
50 g palsternakkaa
50 g juuriselleriä
6 perunaa
10 cm purjoa
2 rkl tuoretta persiljaa
Mainiosti voi. Ja jos kissanlihan löytämisessä on vaikeuksia, sen voi korvata fretillä.Fretti on parhaimmillaan frettipaistissa, mutta kyllä se sopii hyvin myös keittoon. Frettejä löytää melkeinpä minkä tahansa kaupungin puistosta aamuvarhaisella. Niitä suorastaan vilisee siellä.
Fretin poimii he
Tuntuu kovin hankalta alkaa pyydystää kissoja keskeltä kaupunkia. Voisitko antaa lisää tietoa siitä, miten tuo fretinpyydystys oikein menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen jo hajottanut itseäni. En vain silti pysty lopettamaan. Tiedän olevani tyhmä kun jatkan edelleen suhdetta. Tänäänkin suunnitelmissa tavata. Ei miehellä ole aikomustakaan erota avovaimostaan. Enkä kyllä loppujen lopuksi tiedä, että jos mies eroaisikin ja haluaisi olla mun kanssa, niin pystyisinkö mä luottamaan häneen. Tuskin.
Mistä päättelet että mies edes olisi sinun kanssa jos eroaisi avovaimostaan. Ehkä hän ei edes haluaisi olla sinun kanssa, olet vain hänelle reikä jota panna. Miehet pystyvät täysin erottamaan tunteet ja seksin, vaikka se naisista tuntuukin käsittämättömältä. Monet miehet pystyvät helposti er
104 jatkaa. Veikkaan, ettei mun miestäni jonka kanssa seurustelin jo ennen kuin virallisesti erosin lapseni isästä, täällä kukaan vaivautuisi haukkumaan. Oliko hän sitten ehkä panopuu, huono mies, pelkkä arvoton munakoiso, huonoitsetuntoinen reppana. Oliko siitäkin huolimatta, että on akateeminen, suurituloinen ja pitkä laatikkoleuka?
Olen elävä todiste varatusta, joka todella tekee siitä kolmannesta pyörästä itselleen loppuelämän puolison.
Ei toki ollut sitä suuuuurta omaisuutta jonka vuoksi eroni olisi venynyt. Oli vain kiintymys, tottumus, jonkinlainen rakkauskin, lapsi, lemmikki ja koti - ja näiden tekosyiden ja selitysten toissijaisuudesta huolimatta sain eroa venytettyä lähes puoleen vuoteen. Arvelkaas mitä se olisi ollut jos olisi ollut se ainoa hyväksyttävä syy, eli suuri omaisuus..
Ei varattuun rakastu ellei vehtaa varatun kanssa."
olen pahoillani puolestasi jos sinä olet elämässäsi saanut kokea rakkautta vain genitaalien hinkattua ensin yhteen.
Toisille meistä edellytys rakastumiseen on ystävyys ja henkinen yhteys. Toisille genitaalien yhteys.
Vehtaaminen ei tarkoita seksiä. Se tarkoittaa käytännössä pelien pelaamista ja suhteeseen/romanttisiin tunteisiin tähtäävää toimintaa.
Ei kukaan rakastu kuin omiin kuvitelmiinsa, ellei vahvasti rakenna romanttista asetelmaa toisen kanssa. Ihminen voi kieltäytyä lähtemästä haaveiden rakenteluun tai pelien pelaamiseen jos vain haluaa. Mutta osa ei halua. Kun se piristää ja on niin hauskaa. Mutta ihmisellä on itsellään kaikki vastuu ruokkimistaan tunteista ja rakentamastaan sotkusta.
https://www.synonyymit.fi/vehdata#google_vignette
SYNONYYMIT: VEHDATA
temmeltää, pelehtiä, kirmailla, kisailla, peuhata, hypellä, telmiä, juoksennella, kirmata, ilotella, karkeloida.
Vierailija kirjoitti:
Ei varattuun rakastu ellei vehtaa varatun kanssa."
Vehtaaminen ei tarkoita seksiä. Se tarkoittaa käytännössä pelien pelaamista ja suhteeseen/romanttisiin tunteisiin tähtäävää toimintaa.
Ei kukaan rakastu kuin omiin kuvitelmiinsa, ellei vahvasti rakenna romanttista asetelmaa toisen kanssa. Ihminen voi kieltäytyä lähtemästä haaveiden rakenteluun tai pelien pelaamiseen jos vain haluaa. Mutta osa ei halua. Kun se piristää ja on niin hauskaa. Mutta ihmisellä on itsellään kaikki vastuu ruokkimistaan tunteista ja rakentamastaan sotkusta.
Voin vakuuttaa, ettei peräti kahteen rakastumisistani ole liittynyt mitään edellä mainituista, tosin olen toki aikuinen ihminen, en enää teini-ikäinen. Teini-ihastuksissa toki kaikki edellä olivat vahvasti läsnä.
Mihin sinä väität rakastumisessa vaadittavan jotain romanttista asetelmaa, tai muuten kyse olisi vain kuvitelmista? Onko pelehtiminen, hyppeleminen ja karkeloiminen kovastikin oleellista rakkauden tunteen syntymisen kannalta, joten niiden poissaolo tekisi rakkauden tunteesta pelkkää kuvitelmaa?
Minä kun rakastuin niinkin vähäisesti kirmailua tai iloittelua kirvoittavan kanssakäymisen myötä kuin vertaistuki liittyen läheisen kuolemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijjjaa ja huoh. Meitä on varmaan monia, jotka on ihastuneet ja rakastuneet sen puolen tusinaa kertaa ihan vapaaseen ihmiseen ja aloittaneet seurustelun jos tunteet ovat kohdanneet. Sitten on kerran rakastunut ihmiseen joka sattuu olemaan jo valmiiksi parisuh
Voi olla sitten niin. Itse ajattelen että jos tuntisin olevani ihstumassa varattuun, vetäisin niin sanotusti luukun kiinni ennen kuin homma menisi piiruakaan pidemmälle.
Kai jotkut sitten rakastuvat tuurilla kehen sattuu ja missä sattuu, sen kummemmin tutustumatta. Itseltäni ei onnistuisi.
Ap
Ap. miksi tämä ystäväsi on tuon miehen sivupano eikä hanki miestä joka haluaisi seurustella hänen kanssaan?
Kokeeko ystäväsi että ei voi saada seurustelusuhteeseen yhtä tasokasta miestä vapailta markkinoilta kuin hän on?
Vierailija kirjoitti:
Ap. miksi tämä ystäväsi on tuon miehen sivupano eikä hanki miestä joka haluaisi seurustella hänen kanssaan?
Kokeeko ystäväsi että ei voi saada seurustelusuhteeseen yhtä tasokasta miestä vapailta markkinoilta kuin hän on?
En todellakaan tiedä. En ole kysynyt. Taitaa hän olla ihan aidosti rakastunut. Miksi jo toistamiseen varattuun kohteeseen, sitä en osaa sanoa.
Ap
"
Voi olla sitten niin. Itse ajattelen että jos tuntisin olevani ihstumassa varattuun, vetäisin niin sanotusti luukun kiinni ennen kuin homma menisi piiruakaan pidemmälle.
Kai jotkut sitten rakastuvat tuurilla kehen sattuu ja missä sattuu, sen kummemmin tutustumatta. Itseltäni ei onnistuisi."
Sen kummemmin tutustumatta?
Tiedäthän että ihmisten välisessä kanssakäymisessä on paljon tilanteita joihin kirmailu ja pelailu ei oikein istu ja silti tullaan hyvinkin tutuiksi.
Sinä kerrot olevasi naimisissa. Ehkä onnellisesti, toisaalta voisi arvioida, että ehkä kuitenkin jollain tapaa epävarmuutta tai tyhjyyttä kokien(?) Jos kuitenkin onkin niin että elät itse tyytyväisenä vakaassa parisuhteessa, niin onhan täysin ymmärrettävää että a) et oikein pysty samaistumaan sellaisen asemaan joka ei elä vastaavasti vakaassa, hyvässä parisuhteessa b) et ole kokenut rakastumista epätyypillisessä tilanteessa eli et pysty samaistumaan siihenkään kokemukseen ja c) haluat kiihkeästi pitää kiinni onnellisesta elämäntilanteestasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on ollut melkein kahden vuoden ajan suhde varatun miehen kanssa. Olen kipuillut asiaa monesti ja viestitellyt paljon miehestä ystäväni kanssa. Jo jonkun aikaa ystävä ei ole enää oikein kommentoinut mitään takaisin. Siksi en enää pahemmin miehestä mitään kirjoita hänelle kun ei selvästi jaksa enää. Kipuilen siis ihan yksin ja rankkaa on. Itken kun mies ei välitä musta kuin seksin verran ja itken omaa tyhmyyttäni, että en osaa lopettaa suhdetta.
Ehkä ystäväsi sai tarpeekseen kuten minäkin. Kukaan ei jaksa kuunnella samaa valitusta jatkuvasti, etenkin kun harmin aihe on vältettävissä ihan yksinkertaisella keinolla. Ei kivuttomalla, mutta yksinkertaisella.
Hajotat itsesi tuossa, kuten ystävänikin meinasi. Sitä oli surkeaa katsoa sivusta silloin, ja tulee olemaan surkeaa nytkin. Pahoin pelkään.<
Mä olen jo hajottanut itseäni. En vain silti pysty lopettamaan. Tiedän olevani tyhmä kun jatkan edelleen suhdetta. Tänäänkin suunnitelmissa tavata. Ei miehellä ole aikomustakaan erota avovaimostaan. Enkä kyllä loppujen lopuksi tiedä, että jos mies eroaisikin ja haluaisi olla mun kanssa, niin pystyisinkö mä luottamaan häneen. Tuskin.
Et ole tyhmä, vain inhimillinen. Ehkä et usko ansaitsevasi sitä, että joku antaa sinulle kaiken huomionsa, joten tyydyt murusiin. Jos itsekin haukut itseäsi tyhmäksi, niin sehän tekee ryhdistäytymisestä ja lähtemisestä entistä vaikeampaa.
Koita arvostaa itseäsi, se mitä teet on hirveän epäoikeudenmukaista paitsi sinua itseäsi myös miehen avovaimoa kohtaan. Ansaitsette molemmat parempaa kuin tällaista.
Ystäväni on toistamiseen todella vaativassa työssä ja valittaa aina tavatessamme uupumisestaan. Pitäisikö vain katkaista välit kun en jaksa kuunnella?
Ystäväni riitelee teini-ikäisen lapsensa kanssa jatkuvasti ja tilittää heidän suhdettaan minulle. Pitää varmaan alkaa häivyttää häntä taka-alalle kun uuvun hänen vaikeuksiensa kuuntelemisesta.
Ystäväni treenaa thriathlonia. Hän valittelee jatkuvasti kipeitä lihaksiaan. Miksi minun pitää kuulla hänen itse aiheuttamistaan vaivoista?
Ysätäväni tilittää jatkuvasti kodin ja perheen hoitamisen raskautta. Laskisi kriteereitään tai vaihtaisi miestä siistimpään. Ärsyttää vuosia kuunnella samaa laulua.
Ystäväni valittaa koko ajan hallituksen leikkauksista. Muuttaisi vaikka Tanskaan jos siellä on paremmat tulonsiirrot. Jaksa jatkuvasti kuunnella hänen marinaansa itseaiheuttamastaan rahapulasta.....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet että mies edes olisi sinun kanssa jos eroaisi avovaimostaan. Ehkä hän ei edes haluaisi olla sinun kanssa, olet vain hänelle reikä jota panna. Miehet pystyvät täysin erottamaan tunteet ja seksin, vaikka se naisista tuntuukin käsittämättömältä. Monet miehet pystyvät helposti er
103: vuosia otti aikaa erota "omaisuuden takia". Yeah right.
Ja tälle porukka sitten nyökyttelee kuin jonkin kosmisen hyvityksen saaneena, että kyllä kyllä, lumppu sai nenilleen kun ei kunnon mies sellaista vie vihille tietenkään. Ja joojoo, kyllä se oli vuosien sivustuhteesta riippumatta kunnollinen mies, koska iso yhteinen omaisuus jarrutti eroa VUOSIA, eikä sentään ottanut lopuksi sitä lotkoa kumppaniksi, joka onkin tässä kaikkein tärkeintä.
Yleensä se ero kestää kun isojen päätöksien tekeminen oman elämän suhteen on toisille vaikeampaa kuin toisille. Pelottaa että tekeekö virheen, tuleeko draamaa, miten kestää sen jos ex-kumppania yhä ikävöi ja entä jos se uusi ei viekään samalla mihinkään. Ja se omaisuuskin tietysti, lemmikkien huoltajuus, lapset, you name it. Palstamammojen mukaan kaikki nuo heikkoja tekosyitä niin kauan kunhan mies eroaa ja samalla pudottaa sen sivuhoidon.
Jos ei ole vielä eronnut = ei aiokaan erota.
Jos eroaa mutta jatkaa suhdetta virallisesti aiemman sivuhoidon kanssa = ensinnäkään näin ei lähes koskaan käy ja jos käykin niin joku muu syy sillä miehellä oli erota kuin tuo toinen nainen, joka tulee itsekin olemaan lopulta pettämisen uhri.
Jos eroaa mutta jättää samalla myös toisen naisen = kunnon mies jolla ero vaan otti aikaa syystä x, y tai , mutta pääasia on toki se, että toinen nainen sai nenilleen
Ja vielä viitsitte väittää, että tässä olisi kyse mistään muusta kuin naisten keskinäisestä kilpailusta, kateudesta ja heikoista egoista.
Minusta tuon kaiken pystyy summaamaan aika lyhyesti: jos tyyppi pettää sinun kanssasi, niin tyyppi pettää myös sinua. Naiset tyytyy todella vähään suhteissaan eikä yhtään arvosta itseään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä päättelet että mies edes olisi sinun kanssa jos eroaisi avovaimostaan. Ehkä hän ei edes haluaisi olla sinun kanssa, olet vain hänelle reikä jota panna. Miehet pystyvät täysin erottamaan tunteet ja seksin, vaikka se naisista tuntuukin käsitt
"Minusta tuon kaiken pystyy summaamaan aika lyhyesti: jos tyyppi pettää sinun kanssasi, niin tyyppi pettää myös sinua. Naiset tyytyy todella vähään suhteissaan eikä yhtään arvosta itseään."
Milläs mandaatilla sinä koet oikeudeksesi kertoa faktana, että koska petin aiempaa puolisoani, pettäisin myös nykyistä?
Vierailija kirjoitti:
Ystävyys on mielestäni sitä, että ollaan ihmisinä riittävän samankaltaisia. On luonnostaan sielujen sympatiaa ja vahva luottamus ja ymmärrys. Miten sitä löytäisi sellaisen kanssa, joka metsästää ja yrittää viedä varattuja miehiä, eikä ilmeisesti tule edes ajatelleeksi minkä tempun tekee vaimolle, joka lienee tietämätön asiasta?
Miten voit itse luottaa ystävääsi, jos hänellä tuppaa menemään lupaa kysymättä ja muiden tunteista välittämättä sekaisin omat ja muiden? Toki siellä voi varatulla miehellä olla oikeasti joku sopimus, vaimo tietää ja suvaitsee, rehellistä jos niin on. Ilmeisesti niin ei ole, vaan höpöjä puhutaan sekä tavarantoimittajalle että omalle vaimolle.
Eikö vaimon tulisi saada tietää? Voisi sitten antaa tuoreen parin saada toisensa ja aloittaa itse omaa elämää ilman selän takana vehtaajaa, eikä tarvitsisi tietämättään ottaa tauteja kotiin joltain pesänjakajalta.
Missä sanottiin että metsästää varattuja miehiä ja yrittää viedä niitä vaimolta?? Ei aikuinen mies ole vietävissä. Eikä avuton.
Vierailija kirjoitti:
Siksihän tuommoinen suhde on syvältä. Neuvon sua menemääm kirkon perheasiain neuvontaan, siellä on ammattilaiset ja he eivät kirjaa tapaamisia mihinkään. On myös maksutonta palvelua. Tuommoisessa roolissa oma hyvinvointi heikentyy, joten pidä nyt itsestäsi huolta.
Nyt sitä sisälukutaitoa peliin. AP kertoo tässä ketjussa ystävästään, ei itsestään.