Miten vammaisten tarvitsema apu tulisi järjestää?
Yle teki jutun cp-vammaisesta yh-äidistä, joka päätettiin jätettää ilman henkilökohtaista avustajaa klo 23-07 väliseksi ajaksi kolmena yönä viikossa: https://yle.fi/a/74-20151052
Äidillä on 5- ja 8-vuotiaat lapset, joten kyse ei ole pelkästään äidin omista tarpeista. Lapset on vielä niin pieniä, että sillä voi olla todella ikäviä seurauksia jos yöllä sattuu jotain, äiti ei pysty liikkumaan ja ulkopuolista apua joutuu odottamaan kauan.
Eikö yhteiskunnalla ole oikeasti muita auttamiskeinoja kuin jatkuvasti kotona päivystävä avustaja tai muutto laitokseen, johon ei voi ottaa lapsia mukaan? Eikö tällaisia tapauksia voisi asuttaa vaikka johonkin kerrostaloon, jossa monella apua tarvitsevalla ihmisellä olisi yksi yhteinen yöpäivystäjä? Silloin apu olisi öisinkin lähellä ilman, että jokaisen sängyn vierellä päivystäisi ikioma avustaja silloin kun avustettava nukkuu.
Kommentit (263)
Vierailija kirjoitti:
Vähän ärsyttää lukea näitä juttuja, että vammaisille järjestetään oma avustaja kotiin. Joillekin koko päiväksi, osalle myös yöksi!
Olen lähihoitaja ja parhaillaan sairaslomalla selkäkipujen takia. Joudun nykyään hoitamaan raskaita potilaita yksin, koska hyvinvointialueella ei enää ole varaa palkata minulle työparia. Ennen oli, ja silloin selkä oli ok.
Kysymys kuuluukin, että miksi yhtä vammaista varten on varaa palkata 24h avustaja kun samaan aikaan hoivakodeista heitetään "liian kalliita" hoitajia pihalle? Ne hoitajat sentään hoitavat 8-10 asukasta, kun avustajilla on vain se yksi.
Kaikki vammaispalvelut pitäisi tarjota laitoksissa ja palvelutaloissa, ja jokainen saisi itse valita muuttaako niihin vai ei. Jos ei muuta, sitten saisi olla ilman palveluja.
Tässäkin jos kahden vammaisen perheet asuisivat samassa talossa, niin avustaja voisi päivystää molempia perheitä öisin yhtä aikaa ja molemmat perheet saisivat tarvittaessa apua öisin ja kustannukset hyvinvointialueelle olisivat samat.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka haluaisitte osoittaa tälle naiselle, että hän vaatii liikaa niin ihan oikeastiko teistä hänen lapsiaankin pitäisi rangaista? Onko teillä mitään käsitystä siitä kuinka traumatisoivaa kodin ulkopuolelle sijoittaminen lapselle on? Tämän äidin henkisissä kyvyissä vanhemmuuteen ei ole mitään vikaa, hän tarvitsee vain fyysistä apua ja jos hän sitä saa, ei lapsilla ole mitään hätää. Miksi siis lapset pitäisi erottaa äidistään? Inhoatteko vammaista äitiä niin paljon, että haluatte laittaa jopa hänen lapsensa kärsimään?
Mitä tulee täällä ihannoituun eugeniikkaan pakkosterilointeineen niin sitä on kokeiltu meilläkin. Tulokset eivät ole kaunista kuunneltavaa. Ja eräässä toisessa eurooppalaisessa maassahan se meni sitten niin pitkälle että näistä epäkelvoiksi katsotuista ihmisryhmistä hankkiuduttiin vielä rajummilla keinoilla eroon. Luulisi, että historiasta oltaisiin opittu edes vähän, mutta näköjään e
Sulla taitaa olla oma lehmä ojassa?
Vierailija kirjoitti:
"Vaikka avustettava olisi neliraajahalvaantunut eikä pystyisi tekemään mitään itse, hän ei silti saa katsoa sarjoja tai tehdä jotain muuta silloin kun avustaja siivoaa, vaan hänen tulee vähintään valvoa siivousta koko ajan."
Höpöp höpö. Neliraajahalvaantunut saa tehdä ihan mitä haluaa sillä aikaa kun avustaja siivoaa. Välillä on myös järkevää ohjata avustettava muuhun puuhaan siksi aikaa kun siivoat, jos avustettava on esim. vaikeasti kehitysvammainen. Helpompi siivota yksin kuin yhdessä.
Siivoojat palkataan erikseen. Avustaja avustaa,vaikka avustaisi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla rahoillaan voi ostaa vaikka useammankin vessapäivystäjän palvelut, mutta yhteiskunnan ei pidä tällaista kustantaa.
Tämä.
Yhteiskunta kustantaa monia asioita esim.kouluja. Onko sitten niin, että kuuro tai sokea ei saa apua opiskeluun? Tai jos vammainen tekee töitä tai joutuu oikeuteen, niin apua ei anneta? Ellei ihminen pysty maksamaan. Miksi sitten vammaton saa esim oikeusapua tai tukiopetusta tai terveydenhuoltoa. Eikö ne voi maksaa omasta pussista?
Jos tämä nainen olisi leski tai cp-vamma olisi tullut synnytyksessä, asia olisi takuuvarmasti tuotu artikkelissa esiin. Sillähän saa sympatiaa. Niinpä päättelemme, että vamma ja oma olematon toimintakyky ovat olleet selviä kun muksuja alettiin tehdä ja tilanne on tasan tarkkaan itse aiheutettu. Siinäpä rouva itsemäärittelee sen, mitä yhteiskunnan on hänelle tarjottava. Yhteiskunta ei kuitenkaan niin toimi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Keinänen korostaa, että kukaan muu kuin palvelujen käyttäjä ei voi määrittää, mikä on kenellekin välttämätön apu."
Minä tarvitsen jatkuvasti apua siivoukseen, pyykinpesuun, ruuanlaittoon ja muihin kotitöihin joista en pidä. Kukaan muu kuin minä ei voi määrittää, millainen apu on minulle tarpeen. Missä viipyy henkilökohtainen avustaja joka tekee tarpeelliset kotityöt puolestani?
Minä makasin masentuneena sängyssä kaikki päivät ja kämppä oli kuin kaatopaikka. Mitään ruokaa en tietenkään tehnyt, tiskiallas oli täynnä vanhoja tiskejä, keittiössä oli paljon banaanikärpäsiä ja asunto haisi oudolta.
Eipä tullut mistään ilmaisia apujoukkoja hyysäämään minua. Eikä pidäkään, jokainen aikuinen vastaa itse itsestään.
Olisi tullut, jos joku olisi tilanteen nähnyt. Ja se avustaja olisi tehnyt ne asiat sinun kanssasi. Aavistanut sinua.
Vierailija kirjoitti:
Vähän ärsyttää lukea näitä juttuja, että vammaisille järjestetään oma avustaja kotiin. Joillekin koko päiväksi, osalle myös yöksi!
Olen lähihoitaja ja parhaillaan sairaslomalla selkäkipujen takia. Joudun nykyään hoitamaan raskaita potilaita yksin, koska hyvinvointialueella ei enää ole varaa palkata minulle työparia. Ennen oli, ja silloin selkä oli ok.
Kysymys kuuluukin, että miksi yhtä vammaista varten on varaa palkata 24h avustaja kun samaan aikaan hoivakodeista heitetään "liian kalliita" hoitajia pihalle? Ne hoitajat sentään hoitavat 8-10 asukasta, kun avustajilla on vain se yksi.
Kaikki vammaispalvelut pitäisi tarjota laitoksissa ja palvelutaloissa, ja jokainen saisi itse valita muuttaako niihin vai ei. Jos ei muuta, sitten saisi olla ilman palveluja.
Kannattaisiko siirtyä sitten sinne vammaispuolelle hoitajaksi?
Aika kovat asenteet ihmisillä, nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tekisi lapsia, jos en heistä pystyisi huolehtimaan. Toki tulee tilanteita, jossa tilanne muuttuu niin, ettei enää pystykään huolehtimaan, vaikka alunperin pystyikin. Tämän perheen tapauksessa ratkaisuksi ekana tuli mieleen kotihoito ja turvaranneke: nappia painamalla hoitaja paikalle. Varmasti tulee halvemmaksi kuin se, että jatkuvasti ja koko ajan joku on paikalla.
Joskus joku mainitsi jossain, että vammaiset ovat joskus todella itsekkäitä. Voin kuvitella, ainakin se ainut vammainen kenet tunnen, on koko ajan vaatimassa yhteiskunnalta enemmän avustustustunteja. IT-alan töistä jättäytyi pois, eikä edes halunnut yrittää esimerkiksi etätöitä vaikka puolikkailla tunneilla. Hassua kun vertaa siihen, että vammaisvuotensa ensimmäiset vuodet kuitenkin bailasi joka viikonloppu kaupungin baareissa ja lopun aikaa sitten käytti somettamalla omia kasvokuviaan ja niitä bailauskuviaan eri alustoille, joka päivä. Näitä kuvia sitten työnantaja ihmett
Hänellä on vuoden ympär joka viikkoi neljänä päivänä avustaja 24 h ja kolmena 16 h, ja tämän 16 h takia hänen ihmisoikeuksiaan on nyt kaikin tavoin rikottu, kun vessaan ei ole avustajaa 23 - 7 ja lapsilla oksutaudin päivystäjää. Hän kun on itsemääritellyt, että tällainen tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka kuinka haluaisitte osoittaa tälle naiselle, että hän vaatii liikaa niin ihan oikeastiko teistä hänen lapsiaankin pitäisi rangaista? Onko teillä mitään käsitystä siitä kuinka traumatisoivaa kodin ulkopuolelle sijoittaminen lapselle on? Tämän äidin henkisissä kyvyissä vanhemmuuteen ei ole mitään vikaa, hän tarvitsee vain fyysistä apua ja jos hän sitä saa, ei lapsilla ole mitään hätää. Miksi siis lapset pitäisi erottaa äidistään? Inhoatteko vammaista äitiä niin paljon, että haluatte laittaa jopa hänen lapsensa kärsimään?
Mitä tulee täällä ihannoituun eugeniikkaan pakkosterilointeineen niin sitä on kokeiltu meilläkin. Tulokset eivät ole kaunista kuunneltavaa. Ja eräässä toisessa eurooppalaisessa maassahan se meni sitten niin pitkälle että näistä epäkelvoiksi katsotuista ihmisryhmistä hankkiuduttiin vielä rajummilla keinoilla eroon. Luulisi, että historiasta oltaisiin opittu edes vähän, mutta näköjään e
Olisi ihan pirusti kivempi lapsuus ilman liikkumatonta, oudosti ääntelevää ihmistä, - tavallisten ihmisten adoptoimana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaisiko siirtyä sitten sinne vammaispuolelle hoi
Sielläkin tosin on öisin yleensä vain yksi hoitaja yöväijyssä, joka ei todellakaan juoksuta kaikkia asukkaita vessassa vuorotellen.
Vierailija kirjoitti:
Ja kovat on vaateet niillä, joista pidetään jo muiden toimesta huolta. Ja vähäinen on kiitollisuus.
Suurin osa suomalaisista saa sitä apua mitä tarvitsee. Ei täydellisenä, mutta saa. Miksi vammaiset ei saisi saada apua mitä tarvitsevat? Ei hän ole koskaan saanut apua niin paljon kuin tarvitsisi. Aina jää vajaaksi jostain. Niin kuin muillakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kovat on vaateet niillä, joista pidetään jo muiden toimesta huolta. Ja vähäinen on kiitollisuus.
Väitän että vammaiset ovat kiitollisia. Mutta myös oman elämänsä asiantuntijoita. Vammattomat tässä tuntuvat olevan kateellisia vammaisten palveluille ja luulevat että vammaiset pääsevät helpommalla kuin itse. Jos tarvitaan hammaslääkäriä. Kumpikin saa sen ajan jonottamalla tarpeeksi pitkään. Vammaton myös pääse sinne hammaslääkäriin. Vammainen ei pääse ilman apua. Onko sitten niin, että sitä apua ei tarjota ja hammaslääkäri jää välistä? Vai tarkotaanko sitä apua, mutta se "terve" hammaslääkäriin menijä katsoo sille vammaiselle sopivaksi?
Vierailija kirjoitti:
Vammaisillehan järjestetään omia urheilukilpailuja, joissa on avustajia auttamassa suorituksen tekemisessä. Jopa sokeilla on mahdollisuus ampua jousella ja heittää keihästä, ja niitä kisoja tuskin rahoitetaan pelkillä katsojien ostamilla lipuilla.
Ei voi olla totta. En kyllä menisi lähellekään sokeiden jousiammunta- ja keihäänheittokisoja!
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää rahaa ajatteleville vielä tiedoksi, että laitosasuminen maksaa aina paljon enemmän kuin henkilökohtainen apu.
Laitoksia on monenlaisia. Mikä estää perustamasta sellaista laitosta, joka poikkeaa tavallisesta kerrostalosta vain niin että jossain huoneessa päivystää öisin talon kaikkien asukkaiden yhteinen yöavustaja? Sellainen järjestely tulisi taatusti paljon halvemmaksi kuin palkata jokaiseen asuntoon oma avustaja öiksi.
Vierailija kirjoitti:
Tämä palstahan on täynnä katkeroituneita vajak.keja, jotka ei kelpaa kenellekään. Ne on kateellisia naiselle, joka on vammaisuudestaan huolimatta onnistunut saamaan 2 lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omilla rahoillaan voi ostaa vaikka useammankin vessapäivystäjän palvelut, mutta yhteiskunnan ei pidä tällaista kustantaa.
Tämä.
Yhteiskunta kustantaa monia asioita esim.kouluja. Onko sitten niin, että kuuro tai sokea ei saa apua opiskeluun? Tai jos vammainen tekee töitä tai joutuu oikeuteen, niin apua ei anneta? Ellei ihminen pysty maksamaan. Miksi sitten vammaton saa esim oikeusapua tai tukiopetusta tai terveydenhuoltoa. Eikö ne voi maksaa omasta pussista?
Tarvitseeko oikeasti yhteiskunnan maksamaa avustajaa, jos yöllä ehkä saattaa tulla pissahätä? Tai joku haluaa kukkua valveilla puoli yötä? Joutuu nukkumaan jo klo 23, nyyhk.
Avustaja koulussa, siitä ei tässä ole kukaan valittanut. Mieluummin avustaja kouluun apua tarvitsevalle lapselle kuin yökusivahdiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Väitän että vammaiset ovat kiitollisia. Mutta myös oman elämänsä asiantuntijoita. Vammattomat tässä tuntuvat olevan kateellisia vammaisten palveluille ja luulevat että vammaiset pääsevät helpommalla kuin itse. Jos tarvitaan hammaslääkäriä. Kumpikin saa sen ajan jonottamalla tarpeeksi pitkään. Vammaton myös pääse sinne hammaslääkäriin. Vammainen ei pääse ilman apua. Onko sitten niin, että sitä apua ei tarjota ja hammaslääkäri jää välistä? Vai tarkotaanko sitä apua, mutta se "terve" hammaslääkäriin menijä katsoo sille vammaiselle sopivaksi?
1. Näytä edes yksi juttu vammaisesta, joka olisi kiitollinen. Tai edes tyytyväinen.
2. Eivät ole oman elämänsä asiantuntijoita. Menee tarve ja halu sekaisin, kun on liian hyvin passattu pilalle. Miksi vammattomat eivät saa itse määritellä mitä terapioita ja palveluja saadaan yhteiskunnan piikkiin? Mun ihmisoikeuksia on loukattu, tehkää musta säälittelevä uhrikuvaus lehteen!
3. Kukaan ei ole vammaisille kateellinen. Mutta kun yhteiskunnassa on hyvin rajallinen määrä rahaa, niin mieluummin mä näen että turhat pissahätävahtiyövuoroavustajat lakkautetaan, että voidaan käyttää rahat järkevämmin ja palvelemaan isompaa joukkoa ihmisiä. Vaikka kouluruokailuun, hammaslääkäreihin tai vaikka kelirikkojen korjaamiseen.
Mitä tulee täällä ihannoituun eugeniikkaan pakkosterilointeineen niin sitä on kokeiltu meilläkin. Tulokset eivät ole kaunista kuunneltavaa. Ja eräässä toisessa eurooppalaisessa maassahan se meni sitten niin pitkälle että näistä epäkelvoiksi katsotuista ihmisryhmistä hankkiuduttiin vielä rajummilla keinoilla eroon. Luulisi, että historiasta oltaisiin opittu edes vähän, mutta näköjään ei olla. Kannattaa jokaisen myös muistaa, että kun näitä kelvottomiksi katsottuja ihmisryhmiä on lähdetty hävittämään niin niinsanotusti nälkä on kasvanut syödessä. Voitko olla varma, ettet itsekin olisi jossain vaiheessa kelvottomien listalla?
Pelkkää rahaa ajatteleville vielä tiedoksi, että laitosasuminen maksaa aina paljon enemmän kuin henkilökohtainen apu.
Terveisin henkilökohtaisen avustajan työtä tekevä