Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ärsyttäviä, mutta oikeita sanojen kirjoitusasuja? Minä aloitan:

Vierailija
24.03.2025 |

Jukurtti.

Muita?

Kommentit (104)

Vierailija
101/104 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pieno

Ihan oikeasti, missä ihmisten sisälukutaito on?

Vierailija
102/104 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaa'an (ja muut vastaavat). Ärsyttävää, kun kesken kirjoittelun pitää näppikseltä etsiä heittomerkki ja ikinä sitä ei heti edes löydä.

Ei ole sanan vika, ellet osaa kirjoittaa. Poikani 8v valitti juuri eilen, että tietokoneella kirjoittaminen on hidasta, kun pitää etsiä kirjaimia. Pitäisikö hänelle kehittää uusi kieli, jossa on vain kaksi kirjainta?

Kyllä minä osaan kirjoittaa ja aina haenkin sen heittomerkin. Tässä kysyttiin mikä ärsyttää ja kommentoin, että tuo ärsyttää näppiksellä kirjoittaessa, kun erikseen pitää kännykässä ottaa esille välimerkkinäppis ja aina sitä merkkiä joudun sieltä etsimään. Käsin kirjoittaessa ei ärsytä. Kirjaimia en joudu etsimään, koska kymmensormijärjestelmä tuli opeteltua jo muinoin kirjoituskoneaikaan.

Usein kyllä näkeekin sitten tuosta sanasta muotoja vaaan tai vaakan - ja se ärsyttää vielä enemmän ;)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/104 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaa'an (ja muut vastaavat). Ärsyttävää, kun kesken kirjoittelun pitää näppikseltä etsiä heittomerkki ja ikinä sitä ei heti edes löydä.

Koeta kirjoittaa ilman heittomerkkiä, eipä näytä järjelliseltä. Minusta tuollainen on ihan piristävää, kun joskus joutuu käyttämään, melko harvinaistakin. 

Itse olen aina jotenkin ihaillut sitä että suomen kielisessä sanassa voi ääntyä kolme samaa vokaalia perätysten ja ne voidaan vieläpä merkitä kirjoitukseen niin että äänneasu siitä selviää.

Mutta esim. tuossa taivutusmuodossa vaa'an ei ole kolmea vokaalia peräkkäin. Siinä on pitkä vokaali (aa), glottaaliklusiili (eli kurkunpään sulkeutumisesta kuuluv

No juu, tarkennettuna niin. Se juuri on hienoa että tuon kaiken pystyy merkitsemään kirjoitukseen.

Paljon on myös sellaista puheessa kuuluvaa, jota ei merkitä. Esim. herneKkeitto. Yhdellä k:lla sen lausuu vain porilainen.

Vierailija
104/104 |
24.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koeta kirjoittaa ilman heittomerkkiä, eipä näytä järjelliseltä. Minusta tuollainen on ihan piristävää, kun joskus joutuu käyttämään, melko harvinaistakin. 

Itse olen aina jotenkin ihaillut sitä että suomen kielisessä sanassa voi ääntyä kolme samaa vokaalia perätysten ja ne voidaan vieläpä merkitä kirjoitukseen niin että äänneasu siitä selviää.

Mutta esim. tuossa taivutusmuodossa vaa'an ei ole kolmea vokaalia peräkkäin. Siinä on pitkä vokaali (aa), glotta

Tai kymenlaaksolainen!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi seitsemän