Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mirena ja kuukautiset

Vierailija
24.03.2025 |

Millaisia kk/vuotoja teillä tullut Mirenan laiton jälkeen?

Minulla oli laiton jälkeen vain pari päivää todella niukkaa tiputtelua, kunnes tiputtelu alkoi uudestaan pari viikkoa sitten. Sen kanssa vielä pärjäsi mutta nyt on tuota reilummat kk kestäneet jo yli viikon. 

Toivoin niin vuotojen ja kuukautisten loppuvat jo. Toki Mirena laitettu vasta heti edellisten kk jälkeen.

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laiton jälkeen ei käytännössä ollut minkäänlaisia vuotoja. En tiedä johtuuko siitä, että se asennettiin leikkauksen yhteydessä. Seuraavat kuukautiset tulivat normaalisti, kuten sitäkin seuraavat. Jotain tiputteluvuotoa oli muuten 1. käyttökuukauden aikana ajoittain. Niin vähäistä, ettei tarvinnut edes pikkuhousunsujaa. Kolmannen kierron aikana tuli sitten kuukautisia muistuttavaa vuotoa kaksi viikkoa edellisistä kuukautisista ja sitten kahden viikon päästä taas hiukan runsaammin (tuossa kohti olisi ollut ns. kierron mukaisten menkkojen aika). Tuo vuoto oli selvästi jo niukempi kuin edelliset ja kirkkaamman punaista, eli hyvin niukkaa vuotoa: käytännössä vain yhtenä päivänä piti pitää terveyssidettä. Tuossa kohtaa siis oli kierukka ollut hiukan yli 3 kk. Tuohon taisi sitten vuodot loppua. Joskus 5. kierukkakuukauden aikana tuli yhtenä päivänä pikkuhousunsuoaa tarvitsevaa vuotoa ja sen jälkeen ei ole vuotoja näkynyt. Välilä kohtu supistelee ikäänkuin olisi menkat alkamassa, mutta vuotoa ei tule.

Rinnat ja nännit vähän suureni. Ei tullut aknea, lihomista tai valkovuotoja tai muitakaan alapääongelmia, niinkuin joillekin tulee. Olin valmistautunut kärsimään sen puoli vuotta, niinkuin varoiteltiin, että joillakin kestää niinkin kauan. Onneksi ei itsellä. Ihana tunne, kun ei tarvi suunnitella elämäänsä kuukautisten mukaan ja jaksaa tehdä asioita.

Gynekologi sairaalassa sanoi, että jos vuotoa tulee paljon, niin voin olla yhteydessä sinne, niin määrää jotain vuotoa hillitsevää, jos kotona ei ole (minulla oli traneksaamihappoa ja särkylääkettä.) Onneksi en nyt sitten tarvinnut noita.

Sopii ainakin minulle tosi hyvin tämä kierukka.

Vierailija
2/4 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teitä huoleta veritulppariski? Itse olen vähän kahden vaiheilla, että uskallanko laitattaa Mirenan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö teitä huoleta veritulppariski? Itse olen vähän kahden vaiheilla, että uskallanko laitattaa Mirenan.

gynekologin mielestä hormonikerukan hyödyt kohdallani ovat paljon paremmat kuin veritulpan pienesti kohonnut riski. Lisäksi veritulppa-asiaa voisi kontrolloida verikokein, jos olisi syytä epäillä riskin olevan erityisen kohonnut.

Suosittelen keskustelemaan veritulppariskistä gynekologin kanssa. Hän osaa arvioida potilaskohtaisesti parhaan hoitolinjan

Vierailija
4/4 |
01.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En enää muista ihan alkuaikaa. Mutta yli kymmenen vuotta on menty niin, että joskus voi olla pientä tuhrua. Käytännössä kuukautisia ei ole. Aknetaipumus huoletti, mutta gyne vakuutti vaikutuksen olevan niin paikallinen, että tuskin suurta riskiä on. Veritulppariski ei huoleta. Ainut mikä kaduttaa on, etten uskaltanut laittaa aikaisemmin.