Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IS: "nämä piirteet voivat paljastaa, että lapsi on 'nepsy'"

Vierailija
23.03.2025 |

Mitä nuo piirteet ovat artikkelin mukaan?

Onko kokemusta omista nepsy-lapsista?

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin kiinnostaa

Vierailija
2/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen omaani nepsyksi.

Niin, mitähän tuo artikkeli väittää?

Muita lähteitä tutkittu

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietäiskö joku?

Vierailija
4/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla kaksi nepsy-poikaa. Saivat diagnoosin vasta täysi-ikäisinä. Itse hakeutuivat tutkimuksiin. Ja minä en huomannut ikinä mitään - ja olen sentäs kasvatustieteilijä.

No, toinen oli niin liikkuvainen, että ajattelin hänen lähtevät ihan vauvana lentoon, kun huitoi niin. Toinen taas niin rauhallinen, että olisi vain istunut sylissä. 

Vierailija
5/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla kaksi nepsy-poikaa. Saivat diagnoosin vasta täysi-ikäisinä. Itse hakeutuivat tutkimuksiin. Ja minä en huomannut ikinä mitään - ja olen sentäs kasvatustieteilijä.

No, toinen oli niin liikkuvainen, että ajattelin hänen lähtevät ihan vauvana lentoon, kun huitoi niin. Toinen taas niin rauhallinen, että olisi vain istunut sylissä. 

Adhd?

Mistä merkeistä olisi pitänyt hoksata?

Vierailija
6/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd?

Siitä, että lapsia ole kasvatettu - ei ole asetettu rajoja eikä neuvottu.

Diagnoosi = vastuuvapauskirja niin vanhemmille kuin lapsille. 

Vierailija
7/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kiinnostaa

Mistä VaTUsta tämä vammainen puheenparsi on tullut??

Se on MINU-A-KIN!! TOISTA MINU-A-KIN. 

Vierailija
8/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd?

Joo, liikkuvaisella adhd, rauhallisella add. 

En tiedä, mistä olisi pitänyt huomata. Kumpikin oppi ihan ikätasoisen mukaisesti kaiken. Adhd-tyyppi alkoi saamaan raivokohtauksia 4-vuotiaasta alkaen, joihin ei tepsinyt mikään. No, nyt kun ajattelen taremmin, niin näkyihän ne raivokohtaukset jo ihan vauvanakin. Jos ei tullut maitoa sillä sekunnilla kun halusi, niin huusi 20 minuuttia. Tämä ainut, minkä muistan.

Vierailija
9/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd?

Varmaan siitä että riehuu ainakin 16 tuntia vuorokaudessa. Jatkuva tekemisen tarve ja yksin ei viihdy yhtään. Kiljuu, huutaa, riehuu jatkuvasti. Tuntemani oli vielä ilkeä, väkivaltainen ja kaiken huomion vaativa. 

Vierailija
10/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mullakin kiinnostaa

Mistä VaTUsta tämä vammainen puheenparsi on tullut??

Se on MINU-A-KIN!! TOISTA MINU-A-KIN. 

Ei minulta.

[Käytän vattu-sanaa].

Itä-Suomen suunnalla 

sanotaan noin.

Vierailija
11/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Adhd?

Varmaan siitä että riehuu ainakin 16 tuntia vuorokaudessa. Jatkuva tekemisen tarve ja yksin ei viihdy yhtään. Kiljuu, huutaa, riehuu jatkuvasti. Tuntemani oli vielä ilkeä, väkivaltainen ja kaiken huomion vaativa. 

Ei kumpikaan pojistani riehunut, ei kiljunut eikä huutanut (paitsi silloin kun suuttu) . Adhd:lla oli tekemisen tarve, mutta leikki yksinään. Add ei taas viihtynyt yksin, mutta hänellä ei ollut tekemisen tarvetta.

Tuo kahden nepsyn äiti.

Vierailija
12/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aistiyliherkkyys, erityisherkkyys, ongelmat syömisessä, univaikeudet, hankaluus saada kavereita, erityiset mielenkiinnon kohteet ja infodumping niistä, ei halua kosketusta tai haluaa sitä paljon, seisoo jutellessa liian kaukana tai lähellä, vaikeudet katsekontaktissa, vaikeus sietää muutoksia ja yllättäviä tilanteita, häiriöherkkyys tai uppoutuminen omaan maailmaan, pikkuvanha olemus, keskittymisvaikeudet, raivokohtaukset, vetäytyminen, sosiaalinen maskaaminen, poikkeava uupuminen esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa, oppimisvaikeudet, jyrkkyys, joustamattomuus, vaikeus sietää vaatimuksia, päätyvät kiusatuiksi tai kokevat olevansa kiusattuja vaikkeivat ole jne.

Kaikilla ei tietenkään ole kaikkia oireita. 

Vierailija
13/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään nöyryyden tunteita ei ollut. Minulle kaikki ja heti. Minä, minä, minä ja minä. Valtaisa "katsokaa minua" tarve. Aikuiset oli vain palvelijoita alusta asti. Aikuisenakin nyt haluaa vain kaikkien ihailua. 

Vierailija
14/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

IS:n juttu sanoo, etyä piirteet näkyy jo 1-vuotiaana. Ei ylläolevat ole sellaisia.

Vierailija
15/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

IS:n juttu sanoo, etyä piirteet näkyy jo 1-vuotiaana. Ei ylläolevat ole sellaisia.

Mitä ne IS:n jutussa mainitut piirteet sitten olivat? Eikö olleet samoja kuin mainitut?

Vierailija
16/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo varvistelu eli varpaillaan kävely on aika jännä oire.  Ei sitä läheskään kaikilla ole, mutta jos on, niin helppo huomata. Tuossa oli semmoinen fyysinen ongelma, että kantapään jänne on lyhyt, ja sitä ainakin ennen jumpattiin fysioterapeuttisesti. Myös ortopediset kengät, heti kun kävelemään oppii.

Vierailija
17/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnistaa siitä että narsisti-Jerry käy kimppuun. Hän saalistaa nepsy-lapsia.

Vierailija
18/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne IS:n jutussa mainitut piirteet sitten olivat? Eikö olleet samoja kuin mainitut?

En tiedä, mutta ei mikään vaikeus saada kavereita tms näy 1 v.

Vierailija
19/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nepsypiirteitä on lähes kaikilla ja ne vaihtelee iän ja elämäntilanteen mukaan. Nepsydiagnooseja tehdään ihan liikaa. 

Vierailija
20/34 |
23.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin piirteet kun olin autistien kanssa ollut tekemisissä. Parivuotiaana sen huomasi siitä miten konreettisesti ymmärsi puheen. Varpailla kävely ja ääniyliherkkyys huomattiin päiväkodissakin. Ei osannut leikkiä tai yleensäkään olla toisten lasten kanssa. Onneksi ajoissa päästiin tukitoimien piiriin ja terapioihin. Diagnoosin sai 7- vuotiaana viikon tiiviin tutkimusjakson päätteeksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yksi