IS: "nämä piirteet voivat paljastaa, että lapsi on 'nepsy'"
Mitä nuo piirteet ovat artikkelin mukaan?
Onko kokemusta omista nepsy-lapsista?
Kommentit (34)
Epäilen omaani nepsyksi.
Niin, mitähän tuo artikkeli väittää?
Muita lähteitä tutkittu
Minulla kaksi nepsy-poikaa. Saivat diagnoosin vasta täysi-ikäisinä. Itse hakeutuivat tutkimuksiin. Ja minä en huomannut ikinä mitään - ja olen sentäs kasvatustieteilijä.
No, toinen oli niin liikkuvainen, että ajattelin hänen lähtevät ihan vauvana lentoon, kun huitoi niin. Toinen taas niin rauhallinen, että olisi vain istunut sylissä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla kaksi nepsy-poikaa. Saivat diagnoosin vasta täysi-ikäisinä. Itse hakeutuivat tutkimuksiin. Ja minä en huomannut ikinä mitään - ja olen sentäs kasvatustieteilijä.
No, toinen oli niin liikkuvainen, että ajattelin hänen lähtevät ihan vauvana lentoon, kun huitoi niin. Toinen taas niin rauhallinen, että olisi vain istunut sylissä.
Adhd?
Mistä merkeistä olisi pitänyt hoksata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd?
Siitä, että lapsia ole kasvatettu - ei ole asetettu rajoja eikä neuvottu.
Diagnoosi = vastuuvapauskirja niin vanhemmille kuin lapsille.
Vierailija kirjoitti:
Mullakin kiinnostaa
Mistä VaTUsta tämä vammainen puheenparsi on tullut??
Se on MINU-A-KIN!! TOISTA MINU-A-KIN.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd?
Joo, liikkuvaisella adhd, rauhallisella add.
En tiedä, mistä olisi pitänyt huomata. Kumpikin oppi ihan ikätasoisen mukaisesti kaiken. Adhd-tyyppi alkoi saamaan raivokohtauksia 4-vuotiaasta alkaen, joihin ei tepsinyt mikään. No, nyt kun ajattelen taremmin, niin näkyihän ne raivokohtaukset jo ihan vauvanakin. Jos ei tullut maitoa sillä sekunnilla kun halusi, niin huusi 20 minuuttia. Tämä ainut, minkä muistan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd?
Varmaan siitä että riehuu ainakin 16 tuntia vuorokaudessa. Jatkuva tekemisen tarve ja yksin ei viihdy yhtään. Kiljuu, huutaa, riehuu jatkuvasti. Tuntemani oli vielä ilkeä, väkivaltainen ja kaiken huomion vaativa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin kiinnostaa
Mistä VaTUsta tämä vammainen puheenparsi on tullut??
Se on MINU-A-KIN!! TOISTA MINU-A-KIN.
Ei minulta.
[Käytän vattu-sanaa].
Itä-Suomen suunnalla
sanotaan noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Adhd?
Varmaan siitä että riehuu ainakin 16 tuntia vuorokaudessa. Jatkuva tekemisen tarve ja yksin ei viihdy yhtään. Kiljuu, huutaa, riehuu jatkuvasti. Tuntemani oli vielä ilkeä, väkivaltainen ja kaiken huomion vaativa.
Ei kumpikaan pojistani riehunut, ei kiljunut eikä huutanut (paitsi silloin kun suuttu) . Adhd:lla oli tekemisen tarve, mutta leikki yksinään. Add ei taas viihtynyt yksin, mutta hänellä ei ollut tekemisen tarvetta.
Tuo kahden nepsyn äiti.
Aistiyliherkkyys, erityisherkkyys, ongelmat syömisessä, univaikeudet, hankaluus saada kavereita, erityiset mielenkiinnon kohteet ja infodumping niistä, ei halua kosketusta tai haluaa sitä paljon, seisoo jutellessa liian kaukana tai lähellä, vaikeudet katsekontaktissa, vaikeus sietää muutoksia ja yllättäviä tilanteita, häiriöherkkyys tai uppoutuminen omaan maailmaan, pikkuvanha olemus, keskittymisvaikeudet, raivokohtaukset, vetäytyminen, sosiaalinen maskaaminen, poikkeava uupuminen esimerkiksi sosiaalisissa tilanteissa, oppimisvaikeudet, jyrkkyys, joustamattomuus, vaikeus sietää vaatimuksia, päätyvät kiusatuiksi tai kokevat olevansa kiusattuja vaikkeivat ole jne.
Kaikilla ei tietenkään ole kaikkia oireita.
Mitään nöyryyden tunteita ei ollut. Minulle kaikki ja heti. Minä, minä, minä ja minä. Valtaisa "katsokaa minua" tarve. Aikuiset oli vain palvelijoita alusta asti. Aikuisenakin nyt haluaa vain kaikkien ihailua.
IS:n juttu sanoo, etyä piirteet näkyy jo 1-vuotiaana. Ei ylläolevat ole sellaisia.
Vierailija kirjoitti:
IS:n juttu sanoo, etyä piirteet näkyy jo 1-vuotiaana. Ei ylläolevat ole sellaisia.
Mitä ne IS:n jutussa mainitut piirteet sitten olivat? Eikö olleet samoja kuin mainitut?
Tuo varvistelu eli varpaillaan kävely on aika jännä oire. Ei sitä läheskään kaikilla ole, mutta jos on, niin helppo huomata. Tuossa oli semmoinen fyysinen ongelma, että kantapään jänne on lyhyt, ja sitä ainakin ennen jumpattiin fysioterapeuttisesti. Myös ortopediset kengät, heti kun kävelemään oppii.
Tunnistaa siitä että narsisti-Jerry käy kimppuun. Hän saalistaa nepsy-lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ne IS:n jutussa mainitut piirteet sitten olivat? Eikö olleet samoja kuin mainitut?
En tiedä, mutta ei mikään vaikeus saada kavereita tms näy 1 v.
Nepsypiirteitä on lähes kaikilla ja ne vaihtelee iän ja elämäntilanteen mukaan. Nepsydiagnooseja tehdään ihan liikaa.
Huomasin piirteet kun olin autistien kanssa ollut tekemisissä. Parivuotiaana sen huomasi siitä miten konreettisesti ymmärsi puheen. Varpailla kävely ja ääniyliherkkyys huomattiin päiväkodissakin. Ei osannut leikkiä tai yleensäkään olla toisten lasten kanssa. Onneksi ajoissa päästiin tukitoimien piiriin ja terapioihin. Diagnoosin sai 7- vuotiaana viikon tiiviin tutkimusjakson päätteeksi.
Mullakin kiinnostaa